Red Bull Racing 2011

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Silti on ollut puhetta siitä että menee kierros pari että saa parhaan suorituskyvyn renkaista ?? Yleensä tuoreet kumit ei toimi heti . Toki tuoreemmat toimii paremmin kuin "ikänsä" loppupuolella olevat . Ainakin päääsääntöisesti .
Näin se näytti Australiassa olevan muilla paisti Vettelillä ja Hamiltonilla. RB:n aika-ajovauhti lisättynä tähän niin mun päätelmä on, että RB käyttää renkaita tehokkaimmin. Vettel esim. ohitti Buttonin heti kohta stoppinsa jälkeen (oisko ollu toisella kierroksella?).

Yllättävää oli se, että myöskään Hamiltonilla ei tuntunut olevan niin suuria ongelmia liukkauden kanssa ulostulokierroksella kuin muilla. Toisilla taas se eka kierros oli selkeästi tosi vaikee.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Renkaitten kuluminen ei ole ongelma niin pitkään kunnes liiallisen kulumisen takia tarvitsee tehdä yksi ylimääräinen stoppi kilpailijoihin verrattuna. Uudet renkaat oli ne kovat tai pehmeät on aina nopeammat kuin vanhat käytetyt.
No kärjistettynä näin juu. Mutta jos esim. Hamilton olisikin ehtinyt ohittaa Vettelin tai vaikka ajaa edes konttiin asti kiinni ennen ekoja stoppeja, niin kisatilanne olisi ollut toinen. Stoppien määrään tämä ei olisi varmaan vaikuttanut, mutta Vettel olisi saattanut löytää itsensä Hamiltonin takaa ekan stopin jälkeen... Meinaan vaan, että toki renkaiden kuluminen on ongelma jo siinä kohtaa, kun se alkaa syömään nopeutta verrattuna kilpailijoihin...

Uusien renkaiden kanssa taas osalla näytti olevan vaikeuksia puolustaa sijoitustaan heti stopin jälkeen. Jos näin jatkuu, niin tämähän olisi hyvä ottaa myös huomioon taktiikoissa ja stopin ajoituksessa...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hornerin kommentti etusiipijupakkaan:
MTV3 sanoi:
Red Bullin F1-tallin päällikkö Christian Horner tarjoaa selityksen McLaren-tallin nyt jo toista kautta esittämään epäilyyn siitä, että Red Bull -auton etusiipi taipuisi liian lähelle radan pintaa.

McLarenin esittämien epäilyjen mukaan Red Bullin etusiipi olisi varikolla mitattuna sääntöjenmukaisesti auton pohjan yläpuolella, mutta taipuisi vauhdissa liian alas parantaen kierrosaikoja näin jopa puolella sekunnilla.

Hornerin mukaan McLarenin väitteet johtuvat siitä, että autot on suunniteltu perustavanlaatuisesti erilaisilla filosofioilla.

- McLaren on kehittänyt auton, jonka ajokorkeus on takana hyvin matala. Sen takia matalalla oleva etusiipi ei toimi heillä. Meidän autossamme on varsin korkea rintakulma, minkä johdosta on väistämätöntä, että automme perän ollessa korkeammalla, auton keula menee lähemmäksi radan pintaa, Horner sanoo BBC:lle.

- Meidän siipemme on täysin sääntöjenmukainen. Se näyttää olevan lähempänä rataa, koska kallistuskulma on korkeampi, mutta kyse on yksinkertaisesta matematiikasta. Meidän etusiipeämme on testattu enemmän kuin kenelläkään muulla ja se on todettu sääntöjenmukaiseksi. Meidän ei tarvitse läpäistä McLarenin testiä, vaan FIA:n testi, Horner korostaa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18383
Hieman Red Bull leirin mietteitä....

Red Bull murhaava myös Malesiassa

Turun Sanomat 8.4 2011 21:21:51

F1-mestaritalli Red Bull Racing ei vielä perjantai-iltana paljastanut, jääkö Malesian Grand Prix -harjoituksissa kokeiltu kineettistä jarrutusenergiaa kierrättävä KERS-systeemi autoon koko viikonlopuksi.

Webber ja maailmanmestari Sebastian Vettel käyttivät 80 lisähevosta 6,7 sekunnin ajaksi antavaa järjestelmää koko ajan. Se ei ylikuumentunut niin kuin tapahtui vielä Australian harjoituksissa.

Näin on käytännössä varmaa, että KERS pysyy autossa, koska ilman sitä kisastartista näin pitkällä suoralla ei edes RB7:llä selviäisi kunnialla.

Red Bull on kierrosajoissa 4-6 kymmenystä lähimpiä haastajiaan nopeampi. Varikon takana nopeassa S-mutkassa ero muihin on valtava ja kakkossektorilla mestaritallin auto on murhaavan ylivoimainen.

Tallipäällikkö Christian Horner myhäili tyytyväisenä harjoitusten päätyttyä.

– Meillä on erittäin hyvä päivä. Kuljettajat ajoivat ohjelmat lävitse ja saimme tuntumaa niin pehmeästä kuin kovasta seoksesta sekä muutamasta uudesta osastamme. Renkaiden luonne lisää uuden ulottuvaisuuden tämän vuoden taktiikoihin. Tämä on kiinnostava viikonloppu, kun koko ajan täytyy pitää säätäkin silmällä.

Webber jätti aamulla Lewis Hamiltonin McLarenin 1,6 sekunnin päähän ja iltapäivällä ero kakkoseksi pinnineeseen Jenson Buttonin McLareniin oli enää 0,005 sekuntia.

– Kierrosajoista ei kannata päätellä liikoja. Jokainen ajaa eri ohjelmia harjoituksissa. McLaren näytti iltapäivällä kilpailukykyiseltä, eikä Mercedes ole kaukana. Ferrarikaan ei varmaan vielä näyttänyt kaikkea. Olihan meidänkin kahdella autollamme eroa ajoissa, mutta oman suorituskykymme perusteella tilanne on hyvä, Horner totesi.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Eipä näyttänyt aika-ajoissa enään niin ylivoimaiselta. Tulee vielä rankka kilpailu mäkin kanssa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Eipä näyttänyt aika-ajoissa enään niin ylivoimaiselta. Tulee vielä rankka kilpailu mäkin kanssa.
Oikeastaan jo lauantain harjoituksista lähtien odotin McLarenin paalua. Vettelin viime hetken venyminen vain oli esteenä. En ehtinyt katsomaan aika-ajoja suorana ja odotin että McLaren ottaa paalun, ehkä koko eturivinkin, mahdollisesti melko selkeällä 2-3 kymmenyksen erolla. Itse asiassa jo perjantain 2. harjoituksissa olin näkevinäni että McLaren taitaakin olla se kovempi luu, ainakin tällä radalla. Katsotaan nyt vielä miten kisassa käy.

Täytyy kyllä ihmetellä Hamiltonin jatkuvaa sanailua Red Bullin suuntaan. Kaveri alkaa sekoamaan jo aika varhaisella iällä.
 

Automenu

Well-known member
Liittynyt
2.11.2008
Viestit
2335
Hamiltonilla taitaa ihan oikeasti vanne kiristää päätä, kun Red Bulleista puhutaan.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Hamiltonilla yllättävä teoria: Red Bull on hidastunut

Mäkki ajaa samalla "virityssarjalla" kuin Austraaliassa ja silti ottivat RB:n melkein kiinni. Outoa. No, onhan radoissa eroa jne. mutta jotenkin Malesian rata on kuin tehty RB:lle, jossa on paljon down forcea.
Taitaa nuo kaksi suoraa olla kuin tehty mersun koneille. Eiköhän kisassa Red Bullit ole selvästi nopeampia. Varsinkin kuin säädettävää siipeä ei saa käyttää enää vapaasti niin silloin McLarenin saama hyöty pienenee. Hamiltonilla on kyllä nyt jotain hampaankolossa...
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4244
Hamiltonilla yllättävä teoria: Red Bull on hidastunut

Mäkki ajaa samalla "virityssarjalla" kuin Austraaliassa ja silti ottivat RB:n melkein kiinni. Outoa. No, onhan radoissa eroa jne. mutta jotenkin Malesian rata on kuin tehty RB:lle, jossa on paljon down forcea.
Mikähän tuo Hamiltonin teoria RB hidastumisesta on, spekuloidaan...

Heitän ajatuksen että se liittyy Malesiassa vallitsevaan lämpötilaan ja RB:n aerotehokkuuteen.

Huomasin että Mersussa oli ylimääräsiiä aukkoja katteissa ilmeisesti jäähdytyksen takia ja tämä tunnetusti heikentää aerotehokkuutta.
 

ata

Holden Motorsport
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
On kyllä kaamean näköinen se ovaalinmuotoinen aukko moottorinkatteen takaosassa...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Hamiltonilla yllättävä teoria: Red Bull on hidastunut

Mäkki ajaa samalla "virityssarjalla" kuin Austraaliassa ja silti ottivat RB:n melkein kiinni. Outoa. No, onhan radoissa eroa jne. mutta jotenkin Malesian rata on kuin tehty RB:lle, jossa on paljon down forcea.
Eikös Mäkki saanut uuden diffunsa oikeasta materiaalista Malesiaan jo? Eli onhan siellä painopistettä saatu viilattua paremmaksi oikein urakalla, ei ihan ole siis "sama virityssarja" kuin Ausseissa.
Lisäksi toki ratakin on erilainen profiililtaan niin eipä noita nyt voi kyllä suoraan verrata.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4244
Eikös Mäkki saanut uuden diffunsa oikeasta materiaalista Malesiaan jo? Eli onhan siellä painopistettä saatu viilattua paremmaksi oikein urakalla, ei ihan ole siis "sama virityssarja" kuin Ausseissa.
Lisäksi toki ratakin on erilainen profiililtaan niin eipä noita nyt voi kyllä suoraan verrata.
Mun mielestä Macin diffu on myös harmaanvärinen kuten Australiassa(Magnesiumia), toki voihan tämä olla myös maalattua hiilikuitua joskaan ei tässä olisi mitään järkeä. Mutta mediassahan viikolla oli juttua jonka mukaan he olisivat saamassa Malesiaan hiilikuitu diffun.
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Saivat uuden hiilikuituisen diffuusorin, mutta kuskit ei tykänny ja palas takas titaanidiffuun. Parantunut vauhti johtuu varmaan säädöistä ja osittain rataprofiilista. Jotain mäkki on kyllä löytänyt, kun nopeissa mutkissakin ollaan jo Red Bullin kannassa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hamiltonilla yllättävä teoria: Red Bull on hidastunut

Mäkki ajaa samalla "virityssarjalla" kuin Austraaliassa ja silti ottivat RB:n melkein kiinni. Outoa. No, onhan radoissa eroa jne. mutta jotenkin Malesian rata on kuin tehty RB:lle, jossa on paljon down forcea.
Mikähän mahtaa olla Hamin "teoria"? Eikö siivet taivukaan enää vai eikö RB jäähdy niin hyvin kuin Mäkki?
Ei Red Bulleilla ainakaan oo silmään osunu mitään extra jäähdytysaukkoja. Keskipakari vain on mallia leveä, joka Ausseissa oli mallia pieni.

Kenties tallien KERSseissä on myös eroja? Mersun KERS kait pitäs olla se paras kuitenkin. Eikös Mäkiltä epäilty Ausseissa, että RB:n KERSsistä ei sais ihan yhtä montaa kymppää etua kierrosaikaan...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Saivat uuden hiilikuituisen diffuusorin, mutta kuskit ei tykänny ja palas takas titaanidiffuun. Parantunut vauhti johtuu varmaan säädöistä ja osittain rataprofiilista. Jotain mäkki on kyllä löytänyt, kun nopeissa mutkissakin ollaan jo Red Bullin kannassa.
Mahtokohan käydä Mersut ja hiilikuitudiffu ei kestänytkään sulamatta?
Sama valkoinen titaaniversio näytti joo olevan aika-ajoissa autoissa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Joo titaanidiffun muotoilu on aika yksinkertainen tai ainakin noiden "väliseinien" lukumäärä on kovinkin pieni...

Jonasz, nämä kuvasiko ovat molemmat Malesiasta?

 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Joo sori, ajatuskatkos. Tuo kuva titaanidiffusta on tosiaan Australiasta, mutta ilmeisesti samaa käytetään Malesiassa.
Alempi kuva pitäis olla Malesian ekasta harjotuksesta.
 
Ylös