Red Bull Racing 2011

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Etu- ja takasiipiin. Kummankaan taipumista ei todistettu millän testeillä ja mittauksilla vaan ainoastaan tv ja valokuvien turvin. Rangaistuksen uhalla siipiä jouduttiin muokkaamaan.

Myös noihin aikoihin oli jo olemassa samanlaiset testit kuin nykyisinkin, mutta pienemmillä painoilla kuin nykyisin (painoja suurennettiin kiitos Red Bull tiimin sääntörikkeiden).
:alppu:
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3603
Etu- ja takasiipiin. Kummankaan taipumista ei todistettu millän testeillä ja mittauksilla vaan ainoastaan tv ja valokuvien turvin. Rangaistuksen uhalla siipiä jouduttiin muokkaamaan.

Myös noihin aikoihin oli jo olemassa samanlaiset testit kuin nykyisinkin, mutta pienemmillä painoilla kuin nykyisin (painoja suurennettiin kiitos Red Bull tiimin sääntörikkeiden).
Ei niistä enää hetkeen ole mitään rankaistu.

Onhan Renaultinkin autoista Alonson ajoilta kuvaa kun siivet taipuvat milloin mihinkin suuntaan ;)

Tosin Ferrari 2007 on vissiin poikkeus?

No, tapauskohtaisesti nää vissiin ratkaistaan.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24238
Sijainti
lappeen Ranta
1999 oli Ferrarin ilmanohjaimet sääntöjenvastaiset, mutta silloin ei muutettu mittaustapaa vaan sääntöjä (tai niiden tulkintaa).
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ei niistä enää hetkeen ole mitään rankaistu.

Onhan Renaultinkin autoista Alonson ajoilta kuvaa kun siivet taipuvat milloin mihinkin suuntaan ;)

Tosin Ferrari 2007 on vissiin poikkeus?

No, tapauskohtaisesti nää vissiin ratkaistaan.
No juu, joskus 2003 taisi jo Renaultin moottorikatekin taipuilla ja lärpättää ihmeellisen paljon. Siitä nähtiin monta kertaa in-car kuvaa ihan tarkoituksella. Sillä kai haettiin parempaa takasiiven toimintaa tai ehkä pikemminkin ilmanvastuksen pienentämistä suorilla, joilla tuo efekti oli havaittavissa. Eli on ne muutkin osat joustaneet kuin etusiivet. Nykyinen joustosiipivillitys taisi alkaa olikos se nyt 2008 McLarenin etusiiven ylimmästä osasta joka kulki nokan ylitse ja taipui silminnähtävästi ajon aikana. Nyttemminhän tuollainen siiveke on kielletty ja loppuaikoina sitä piti vahvistaa tukipilarilla nokkaa vasten. Siinäkin kohtaa huomasi McLarenin huijausmentaliteetin, sillä sen sijaan että tuo tukipilari olisi rakennettu loogisesti suoraan nokan ja siivekkeen väliin, jolloin siiveke ei olisi juurikaan enää voinut taipua, McLaren rakensikin sen siten, että tuki onkin kaari joka joustaa ja siiveke pääsee edelleen liikkumaan. Harvoin näkee yhtä härskiä huijaamista kun ensin huijataan ja sitten kun sitä pitää korjata niin itse korjauskin on fuskua. :nope:
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1322
Siinäkin kohtaa huomasi McLarenin huijausmentaliteetin, sillä sen sijaan että tuo tukipilari olisi rakennettu loogisesti suoraan nokan ja siivekkeen väliin, jolloin siiveke ei olisi juurikaan enää voinut taipua, McLaren rakensikin sen siten, että tuki onkin kaari joka joustaa ja siiveke pääsee edelleen liikkumaan. Harvoin näkee yhtä härskiä huijaamista kun ensin huijataan ja sitten kun sitä pitää korjata niin itse korjauskin on fuskua. :nope:
Mitä huijaamista tuossa muka on? F1-säännöt ovat sen verran tiukat, että etua saadakseen kannattaa etsiä kaikki mahdolliset porsaanreijät ja hyödyntää niitä. Niin tekevät kaikki muutkin. Kaikki mikä menee testeistä läpi on sallittua. Ja samaa tekevät, tai ainakin yrittävät, kaikki muutkin tallit. Sitten kun huomataan että joku on keksinyt jotain hienoa, joko yritetään kopioida se, tai jos se on liian vaikeaa, valitetaan Fialle että sääntöjä tai tulkintaa tai testejä muutetaan.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mitä huijaamista tuossa muka on? F1-säännöt ovat sen verran tiukat, että etua saadakseen kannattaa etsiä kaikki mahdolliset porsaanreijät ja hyödyntää niitä. Niin tekevät kaikki muutkin. Kaikki mikä menee testeistä läpi on sallittua. Ja samaa tekevät, tai ainakin yrittävät, kaikki muutkin tallit. Sitten kun huomataan että joku on keksinyt jotain hienoa, joko yritetään kopioida se, tai jos se on liian vaikeaa, valitetaan Fialle että sääntöjä tai tulkintaa tai testejä muutetaan.
Joo kaikki sitä tekee ja FIA on siitä tietoinen. FIA voisi yrittää kieltää kaiken tällaisen kikkailun, mutta ei tietoisesti ole siihen ryhtynyt.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kuten JJ saattaisi sanoa, kaikki pelaa samaa peliä ja tietää pelin hengen. FIA tietää tämän ja antaa asian olla, mikä onkin ehkä lajin kiinnostavuuden kannalta ihan hyvä asia. IMO turha itkeä täällä foorumeilla jostain taipuvasta etusiivestä. Taipuu se joillain muillakin, ei vaan ihan yhtä paljon...
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6713
Sijainti
Täällähä mä
Kuten JJ saattaisi sanoa, kaikki pelaa samaa peliä ja tietää pelin hengen. FIA tietää tämän ja antaa asian olla, mikä onkin ehkä lajin kiinnostavuuden kannalta ihan hyvä asia. IMO turha itkeä täällä foorumeilla jostain taipuvasta etusiivestä. Taipuu se joillain muillakin, ei vaan ihan yhtä paljon...
Aikalailla samoilla linjoilla . Red Bullilla on vain keksitty sääntöjen puitteissa jotakin mitä muut eivät tiedä / ole hoksannu (ainakaan vielä) . Mielenkiintoistahan näitä innovaatioita , ratkaisuja ja sääntöjen porsaanreikien hyödyntämisiä on seurata. Itselle ovat osa F1:sen viehätystä. Toki saahan asioista tietenkin keskustella foorumeilla ja ilmaista mielipiteensä .
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Newey: McLaren onnistui kopioinnissaan
Red Bull -tallin tekninen johtaja Adrian Newey katsoo McLaren-tallin olevan kohentuneesta suorituskyvystään paljon velkaa Red Bullille.

McLaren ei ollut talvitesteissä kärkivauhdissa, mutta brittitallin suorituskyky koki huiman nousun saavuttaessa kauden avauskisaan Australiaan. Newey tietää myös syyn tähän.

- McLaren on ottanut valtavan loikan eteenpäin kopioimalla meidän pakoputkistomme, se on sanottava. He painostavat meitä varmasti kovaa, kommentoi Lontoossa arvostetun Segrave-palkinnon keskiviikkona vastaanottanut Newey.

Myös Williams-talli on ilmoittanut ottavansa käyttöön Red Bullilta kopioidun pakoputkiston kauden kolmannessa osakilpailussa Kiinassa.

- Ratkaisu toimii meidän osaltamme. Näyttää se toimivan myös McLarenilla. Tämä on eräänlaista imartelua, mutta se myös kirpaisee, jos he pystyvät lyömään meidät sen avulla, jatkoi Newey.
Ei maininnut Ferrarista mitään... Tosin sitähän on epäilty, että Ferrari keksi vastaavan idean ihan itse, mutta toi sen vasta vikohin testeihin. Toki Ferrari ainakin eroaa RB:stä siinä, että eivät varsinaisesti ahda diffua, vaan hönkivat pakokaasut sen päälle. Tähän tais toki muutos olla tulossa Ferrarillakin...
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Eihän mäkillä ole toiminut mikään muu kuin yksinkertainen kopio Red Bullin putkesta. Sontaa eli toimittaja ei ole tajunnut kenellä on mitäkin autossaan.

Jos tästä huolimatta RB:lle tulee monimutkaisempi putki, niin se on asia erikseen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Joo sportti.com on taas onnistunut hienosti. Pitkään niiden jutut onkin ollut kohtuullisen ok, mutta tää oli melkonen pommi taas. :D

Maikkari uutisoi eilen (hieman ylempänä tässä topikissa) tuon saman oikein käännettynä.

Eli siis tiivistettynä Sportin jutussa ei ollut päätä eikä häntää. Red Bullilla on jo se jutun "kohupakosarja" käytössä, toisin kuin Renaultilla jolla on se oikea "kohujärjestelmä"...
Ja itse pakosarjallahan ei oikeastaan taas oo edes mitään tekemistä tämän asian kanssa alkujankaan.... :thumbfh:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Red Bull ei vakuuta. Webber oli hidas ja Vettelkin joutui koko kisan ihan oikeasti ajamaan. Ekan stintin jälkeen Hamilton oli ihan kontissa kiinni. Stintin lopussa saavutti. Ilmeisesti RB:n auto kuluttaa enemmän renkaita verrattuna esimerkiksi mäkkäläärenin vastaavaan.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
haha :DD ei vakuuta mutta oli silti viikonlopun paras auto selvästi. Ilmeisesti mikään talli ei vielä ollut vakuuttava? ;)
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Noo sehän on ihan katsojasta kiinni vakuuttaako vai ei :rolleyes:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Red Bull ei vakuuta. Webber oli hidas ja Vettelkin joutui koko kisan ihan oikeasti ajamaan. Ekan stintin jälkeen Hamilton oli ihan kontissa kiinni. Stintin lopussa saavutti. Ilmeisesti RB:n auto kuluttaa enemmän renkaita verrattuna esimerkiksi mäkkäläärenin vastaavaan.
:doubtful:
Eri asia onko auto ylivoimainen tai selkeästi kaikista paras, mutta täytyyhän sen nyt jotenkin vakuuttaa, jos ajetaan ylivoiman paalu ja kuitenkin selkeä voitto. Ja tämä ilman KERSsiä vielä.

Vettel ainakin itse totesi, että saivat ekan stintin jälkeen parannettua renkaiden kulumista. Eli ekalla stintillä Hamiltonilla tosiaan kesti renkaat paremmin ja sai senkin takia kiinni Vetteliä. Vettelin stinttien pituudetkin taisi kasvaa ekan vedon jälkeen ja vauhti pysy tasaisempana. Toki Hamiltonin auton pohja hajos jossain kohtaa...liekö vaikuttanut kuitenkaan muuten kuin varovaisuuden lisääntymisen johdosta.

Red Bull käytti ilmeisesti renkaita paljon paremmin aika-ajossa kuin muut autot. Liekö tämäkin vaikuttanut Vettelin ekan stintin renkaiden kulumiseen, kun renkaista oli jo aika-ajoissa otettu maksimi irti?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4245
Renkaitten kuluminen ei ole ongelma niin pitkään kunnes liiallisen kulumisen takia tarvitsee tehdä yksi ylimääräinen stoppi kilpailijoihin verrattuna. Uudet renkaat oli ne kovat tai pehmeät on aina nopeammat kuin vanhat käytetyt.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6713
Sijainti
Täällähä mä
Renkaitten kuluminen ei ole ongelma niin pitkään kunnes liiallisen kulumisen takia tarvitsee tehdä yksi ylimääräinen stoppi kilpailijoihin verrattuna. Uudet renkaat oli ne kovat tai pehmeät on aina nopeammat kuin vanhat käytetyt.
Silti on ollut puhetta siitä että menee kierros pari että saa parhaan suorituskyvyn renkaista ?? Yleensä tuoreet kumit ei toimi heti . Toki tuoreemmat toimii paremmin kuin "ikänsä" loppupuolella olevat . Ainakin päääsääntöisesti .
 
Ylös