Red Bull Racing 2011

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Joo sori, ajatuskatkos. Tuo kuva titaanidiffusta on tosiaan Australiasta, mutta ilmeisesti samaa käytetään Malesiassa.
Alempi kuva pitäis olla Malesian ekasta harjotuksesta.
Minun näköhavainnon mukaan jompi kumpi ajoi aika-ajoissa titaaniversiolla ainakin...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Turunsanomien mukaan RB käytti aika-ajoissa KERSsiä eri tavalla kuin Mäkkäri.
Red Bull käyttää odotusten mukaan kineettistä energiaa kierrättävää KERS-systeemiä autossaan, mutta toisin kuin pääkilpailijansa McLaren.

Vettel käytti aika-ajovaiheet hyväkseen ja opetteli erilaista KERS-käyttömallia, jonka on tarkoitus säästää renkaita visummin kuin McLarenit.

Siinä missä Hamilton ja Jenson Button painavat KERS-tehot päälle kiihdyttäessään ulos mutkasta, Vettel ja Webber käyttävät tätä 80 hevosvoiman lisävoimaa vasta suoran puolivälissä huippunopeuden nostamiseksi.

Selvää on, että McLarenin käytöllä rengas kuluu nopeammin. Red Bullin uskotaankin tulevan varikkokäynnille vasta 3-4 kierrosta McLareneita myöhemmin.
Kuinka paljon renkaita sitten tarvii yhdellä nopealla kierroksella säästää? Toki jos Pirellit on herkkiä kulumiselle ainakin parhaalta pidoltaan, niin kisan starttia ajatellen säästelyllä voikin olla merkitystä.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Ai Red Bullilla onkin KERS nyt käytössä? Ymmärrettävää toki, koska pitkät suorat.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vettel paalulle säästötaktiikalla

Vettel ei ottanut ilmeisesti kersistä kaikkea irti. Lisäksi kun avattavaa takasiipeä ei saa käyttää kisassa niin taitaa mäcci jäädä kisassa.
Varmasti ottivat kaiken irti, jos systeemi vain toimi täysin, mutta käyttivät sitä erilailla. Ja se säästely liitty renkaisiin, kuten tuli tossa kaks viestiä aiemmin taas lainatttua ko. uutista. ;)
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
RB:n KERS-ongelma liittyy sen jäähdytykseen, luulen. Neweyn autossa ei olisi ihme, aeron ehdoilla kun suunnitellaan.

Vettelin ongelmat sopisi teoriaan. Tai selvähän tämä on, Hornerkin vihjannut jo aiemmin
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
RB:n KERS-ongelma liittyy sen jäähdytykseen, luulen. Neweyn autossa ei olisi ihme, aeron ehdoilla kun suunnitellaan.

Vettelin ongelmat sopisi teoriaan. Tai selvähän tämä on, Hornerkin vihjannut jo aiemmin
Itse olen käsittänyt että liittyy enemmän akkuissa ilmenneisiin ongelmiin
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Itse olen käsittänyt että liittyy enemmän akkuissa ilmenneisiin ongelmiin
Joka luutavammin liittyy akkujen jäähdytykseen/lämpötilaan. LIPO akut on erittäin herkkiä lämpötilalle ja käyttörajojen ylittyessä niissä on räjähdysvaara.

Kimillehän -09 Malesiassa kävi juuri näin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
RB:n KERS-ongelma liittyy sen jäähdytykseen, luulen. Neweyn autossa ei olisi ihme, aeron ehdoilla kun suunnitellaan.

Vettelin ongelmat sopisi teoriaan. Tai selvähän tämä on, Hornerkin vihjannut jo aiemmin
Varmaan siihenkin, mutta kuulemma RB:n KERS on myös äärettömän kompakti, joka sekin varmasti vaikuttaa monenkinlaisiin luotettavuus aspekteihin, joista taas yks on varmasti jäähdytys.

Mielenkiintoista on se, että Vettel oli KERSsin hyydyttyä yht'äkkiä sekuntia nopeempi kuin hetkee aikasemmin...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hamilton kerto Malesiassa, että hänellä on teoria RB:n "vauhdin katoamisesta".
Olisiko tässä pala totuutta:
Hornerin mukaan renkaiden suorituskyvyn optimoiminen on hyvin tärkeässä roolissa. Melbournen kisan jälkeen talli muutti Malesiassa hieman rengastyötään ja se tuotti tulosta.

- Aika-ajoissa se maksoi kenties meiltä kierrosaikaa, mutta kisan suhteen ratkaisu oli oikea, paljasti Horner.
Kuten TS:kin esitti, niin RB käytti KERSsiä aika-ajossa ilmeisesti mahdollisimman rengasystävällisesti. Toisin kuin vaikka Hamilton, jolta loppui pehmeät pyörät kisassa kesken....joka tosin johtu varmaan enemmän lukkojarrutuksesta sillä yhdellä sarjalla, mutta tais Mäkit tulla ekoina vaihtaan pyöriäkin, kun pehmeillä ajeltiin...
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Italialaisten aerodynamiikkaanalyysit ovat hienoja. Tässä yksi:

http://www.repubblica.it/sport/formulauno/2011/04/12/news/disegni_red_bull-14828637/?ref=HRERO-1

Kun ton teorian on keksinyt fysiikassa alunperin italialainen jannu, niin saavat spagetit taas syyn röyhistellä rintaa vaikka tolla systeemillä pyyhitäänkin Ferraria mennen tullen.

Tossa syy miksi etusiipi viistää asfalttia ja muut tallit ihmettelee, miten Red Bull saa etusiiven taipumaan vaikka oikeasti koko auto taipuu. Newey on nero!
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Italialaisten aerodynamiikkaanalyysit ovat hienoja. Tässä yksi:

http://www.repubblica.it/sport/formulauno/2011/04/12/news/disegni_red_bull-14828637/?ref=HRERO-1

Tossa syy miksi etusiipi viistää asfalttia ja muut tallit ihmettelee, miten Red Bull saa etusiiven taipumaan vaikka oikeasti koko auto taipuu. Newey on nero!
Eihän tuo ole muutakuin painonsiirtymä jarrutuksissa eteenpäin ja johtuu siitä että Red Bull ajaa pehmeällä jousituksella vrt. esim Mclaren. Mclaren erittäin kovan jousituksen huomasi esim. Australian pääsuoran jarupompuissa, auto näytti aivan hirveältä kun taasen Red Bull meni pompuista kuin kaasujousilla varustettu Citroen ilman elettäkään.. :)
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Nico Rosbergin sopimus on katkolla tämän kauden jälkeen ja Rosberg saattaa Bild-lehden mukaan siirtyä Red Bullille, mikäli Mercedeksen suoritustaso ei kohene.

Red Bullin Helmut Marko ei tyrmännyt Bildin haastattelussa Rosbergin siirtymistä Red Bullille, vaan totesi Rosbergin olevan vahva kuljettaja ottamatta kuljettajaspekulaatioon kantaa tarkemmin.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tähän liittyenhän IL onnistui kirjoittamaan:
Tämä aiheuttaa ns. venturi-efektin (nimi ilmiön keksijän, italialaisen tiedemiehen Giovanni Venturin mukaan), joka saa saa näin suuremman ilmamassan liikkeelle ja parantaa moottorin työntöä sekä hyötysuhdetta.
No niin ja taas on pastat ja pullat sekaisin... :rolleyes:

Tossa syy miksi etusiipi viistää asfalttia ja muut tallit ihmettelee, miten Red Bull saa etusiiven taipumaan vaikka oikeasti koko auto taipuu. Newey on nero!
En nyt käyttäis sanaa, että "koko auto taipuu". Auto vai kallistua ja sen kulma voi muuttua, mutta ei se ainakaan taivu... :)


Jo viime kaudellahan oli puhe, että RB pystyy säätään auton ajokorkeutta, jollon aika-ajoissa kevyenä auto oli lähellä maata, mutta ei kisan alussa kuitenkaan painavana ottanut maahan kiinni. Tämähän on luultavasti kehitystyön tulos sillä saralla. (en sano, että tämä toimisi samoin, mutta johdannainen kenties samasta ideasta...)
Samoin kuin Renun moottorin "paukkusysteemi" on kehitystyön tulos RB:n henkiin herättämän ahdetun diffun puolella.

Samalla kun RB on tehnyt kaksi näinkin merkittävää uudistusta, niin esim. Ferrari ei ole saanut mitään aikaseksi ja Mäkkäri on tehnyt F-putkea sekä notkoponttooneita. Mäkkärin uudistukset toki ovat olleet toimivia ainakin jossain määrin...
Jos katsotaan taakse päin, niin RB:llä on vuoden tai kahden etumatka auton korkeuden ja kohtauskulman hallinnassa sekä pakokaasujen hallinnassa. Kiire on kova muilla... :cool:
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Tossa syy miksi etusiipi viistää asfalttia ja muut tallit ihmettelee, miten Red Bull saa etusiiven taipumaan vaikka oikeasti koko auto taipuu. Newey on nero!
Tämä putkahti esiin aika pian sen jälkeen kun Horner meni möläyttämään julkisuudessa että auton perä on korkeammalla kuin muilla. Ettei vain olisi päässyt kaverin suusta jotain mikä olisi ollut syytä jättää sanomatta...
 
Ylös