Red Bull RB4

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Nopeammalta sentäs näyttää kuin Toyota, mutta siihen nuo hyvät puolet jäävätkin.. Katsoo sitten ovatko kaikki näkevät väärässä ja Coulthard ajaa mestariksi:D
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Sääli sinänsä. Jotenkin tylsän näköinen muodoiltaan. Väritys on melkeinpä paras osa koko pakettia. :rolleyes: Toivottavasti valttikortit ovat vielä hihassa Australiaa varten.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Onko nykysääntöjen osalta alettu löytämään se ihannaerodynamiikka? Joka tallilla auto ollut lähes tismalleen samanlainen kuin edellisvuoden.
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Harmin paikka että nämä autot eivät muutu enään minnekkään. Hyvä kun tuotakaan erottaa viimevuoden autosta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Device sanoi:
Harmin paikka että nämä autot eivät muutu enään minnekkään. Hyvä kun tuotakaan erottaa viimevuoden autosta.
No sit kun slicksit tulee takas ja aeroo karsitaan niin varmaan muutoksiakin tulee...
Ja näyttihän bemarikin nyt mallia parilla muutoksellaan, kyllä sieltä niitä uudistuksia tulee kun testit etenee...
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Ronttu sanoi:
Juu,yks otti käyttöön niin nyt se on kaikilla, samoin ne perkeleen hienot pölykapselit.
Saas nähdä joko kohta on Red Bulleissakin.

Lienen puusilmä mutta nyt vasta kiinnitin erityisemmin huomiota minkälainen on nykyformuloiden sivuponttoonitrendi, tästä varsinkin näkee hyvin:



Kyllä on melkosen pyöreää. Melko kauheaa muotoilua, mutta minkäs teet... :yuck:
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Banaani sanoi:
Saas nähdä joko kohta on Red Bulleissakin.

Lienen puusilmä mutta nyt vasta kiinnitin erityisemmin huomiota minkälainen on nykyformuloiden sivuponttoonitrendi, tästä varsinkin näkee hyvin:



Kyllä on melkosen pyöreää. Melko kauheaa muotoilua, mutta minkäs teet... :yuck:
Törmäys testit pakottavat ponttoonit tuohon muotoon. Alhaalta ponttooni on kapeampi, koska säännöt sallivat heikomman suojan. Ihanne ponttooni (ilman sitä koskevia sääntöjä) olisi paljon matalampi ja pienempi.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Leo sanoi:
Törmäys testit pakottavat ponttoonit tuohon muotoon. Alhaalta ponttooni on kapeampi, koska säännöt sallivat heikomman suojan. Ihanne ponttooni (ilman sitä koskevia sääntöjä) olisi paljon matalampi ja pienempi.

No höpö höpö. Ei se suojaus siitä ponttoonin leveydestä ole kiinni. Kaikkea sitä kuuleekin. Kyllä tuossa ihan ne aerodynaamiset seikat painavat, jotka ovat kaventaneet ponttooneita alaosastaan. Tämän trendinhän pisti pystyyn eräs Nic Tombazis vuoden 2003 Ferrarillaan. Lanseeraten sitä ennen vallankumouksellisen coca-colavyötärön edellisen kauden autossa.

Ennen -03 ei kukaan tajunnut alaosan virtauksista hevon paskaakaan.

ja tässä kuvia väitteiden tueksi.

Ensimmäinen "aito" coca-colavyötärö(F2002):



Ja alla ensimmäinen merkityksellinen huomionkiinnittäminen alaosan virtauksiin(F2003 GA):



Ennen tuota GA:ta ponttoonien sivuseinäthän olivat tyypillisesti keskikohdaltaan täysin suoria. Mielenkiintoinen sivuseikka on esim. se, ettei Newey sitten millään ymmärtänyt alavirtauksien tärkeyttä edes siinä vaiheessa, kun suunnitteli vallankumouksellisen hopeadelfiinin(mp4-18) kisaversiota, eli mp4-19:sta. Tombazis sitten tulikin korjaamaan tilanteen B-mallilla. Tämähän ei ollut mikään pieni muutos parempaan, vaan nosti auton keskikastista kärkisijoille. On siis syytä miettiä kahdesti, ennen alaosan virtausten kritiikkiä.

Alla esimerkkikuvat Neweyn ja Tombazisin ponttoonien tyylinäytteistä:

Newey:



Ja Tompan ponttooni alla:

 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ihan hyvältä paketilta tämänkin vuoden RB näyttää.

Toivottavasti menestystä tulee :thumbup:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ei jostain syystä näy tuo formulastaran laittama Neweyn luomus. Tätä varmaan haettiin takaa:


Kyseessä siis MP4-18. Ponttoonien muoto on aikalailla perinteinen ja suora.

Mitä siihen turvallisuuteen tulee, niin sehän on se monokokki joka sen turvallisuuden luo ja jonka pitää kestää ne tietyt törmäystestit. Tuo ulkokuori ei ole millään tavalla suojaamassa kuljettajaa. Nehän on pelkät katteet jotka saa pois ja alta löytyy lähinnä kasa sellaista "irto roinaa".

Se monokokkihan on sellanen pillerinmuotoinen, noin suurinpiirtein, ei siinä mitään ulkopuolisia kaaria tms ole jonka takia pitäisi muotoilla autoista tuon muotoisia mitä ne nyt ovat.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Misa1 sanoi:
Mitä siihen turvallisuuteen tulee, niin sehän on se monokokki joka sen turvallisuuden luo ja jonka pitää kestää ne tietyt törmäystestit. Tuo ulkokuori ei ole millään tavalla suojaamassa kuljettajaa. Nehän on pelkät katteet jotka saa pois ja alta löytyy lähinnä kasa sellaista "irto roinaa".
Paskapuhetta. Sekä keulakartiolle että auton takaosalle on tietyt määräykset siitä, kuinka paljon törmäysenergiaa niiden tulee kyetä absorboimaan ja suorassa osumassa niiden merkitys on hyvinkin suuri.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Bobakki sanoi:
Paskapuhetta. Sekä keulakartiolle että auton takaosalle on tietyt määräykset siitä, kuinka paljon törmäysenergiaa niiden tulee kyetä absorboimaan ja suorassa osumassa niiden merkitys on hyvinkin suuri.
No jopas käytetään tiukkaa asennetta? :rolleyes: Toki kaikki osat ovat rakennettu siten, että niiden täytyy kestää tietyt vaatimukset. Ehkä sanoin itse hieman väärin asian. Mutta väitätkö että nykymuotoiset autot ovat siksi esim. keulalta tuon muotoisia tai niiden ponttoonien osalta? Se on paskapuhetta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Misa1 sanoi:
No jopas käytetään tiukkaa asennetta? :rolleyes: Toki kaikki osat ovat rakennettu siten, että niiden täytyy kestää tietyt vaatimukset. Ehkä sanoin itse hieman väärin asian. Mutta väitätkö että nykymuotoiset autot ovat siksi esim. keulalta tuon muotoisia tai niiden ponttoonien osalta? Se on paskapuhetta.
Jos muotoilet asian "ulkokuori ei ole millään tavalla suojaamassa kuljettajaa" niin se on jotain muuta kuin hieman väärin :rolleyes:

Ja turvallisuus on vaikuttanut sekä keulan että jollen nyt ihan väärin muista myös sivuponttoonien muotoon. Ihan täyttä sattumaa se ei kuitenkaan ole, että kuski istuu nykyisin niiden välissä.

Edit: lisätääs nyt vielä, että sivutörmäystesti suoritetaan 30 sentin korkeudella referenssitasosta (auton pohja), eli ei Leo missään nimessä väärillä jäljillä ole.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Bobakki sanoi:
Jos muotoilet asian "ulkokuori ei ole millään tavalla suojaamassa kuljettajaa" niin se on jotain muuta kuin hieman väärin :rolleyes:

Ja turvallisuus on vaikuttanut sekä keulan että jollen nyt ihan väärin muista myös sivuponttoonien muotoon. Ihan täyttä sattumaa se ei kuitenkaan ole, että kuski istuu nykyisin niiden välissä.
MItä sä hörhö täällä sekoilet?:eek:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
formulastara sanoi:
No höpö höpö. Ei se suojaus siitä ponttoonin leveydestä ole kiinni. Kaikkea sitä kuuleekin. Kyllä tuossa ihan ne aerodynaamiset seikat painavat, jotka ovat kaventaneet ponttooneita alaosastaan. Tämän trendinhän pisti pystyyn eräs Nic Tombazis vuoden 2003 Ferrarillaan. Lanseeraten sitä ennen vallankumouksellisen coca-colavyötärön edellisen kauden autossa.

Ennen -03 ei kukaan tajunnut alaosan virtauksista hevon paskaakaan.

ja tässä kuvia väitteiden tueksi.

Ensimmäinen "aito" coca-colavyötärö(F2002):

[[/IMG]
Äläs nyt puhu puppua. Tuo Coca-Cola vyötärö taitaa olla vanhempaa perua kuin formulastara itse... :D Itse muistan termin "Coca-cola vyötärö" jo TAG Porsche ajoilta ja miksihän se Ferrari kokeili jo ajat sitten "tuplapohjaa" huonolla menestyksellä?

Säännöt vaikuttavat varsin paljon autojen ulkomuotoon. Kompromissejähän nuo aina ovat.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Bobakki sanoi:
Missä mun tarkalleen ottaen tulisi sekoilla, jotta olisit tyytyväinen? :doubtful:
Joka puolella.:ahem:

Ihan hyvin sä vedät.:thumbup: Kyllä sun postauksia lukee paljon mielummin kuin noin kaikkien muiden. Mutta sitä aerodynaamista silmää saat kyllä treenata.:eek: :ahem:
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Ei sinällään, että itse noista autojen muotoiluista hirveästi ymmärtäisin, mutta nyt jopa minäkin pystyn nauramaan tuolle kierrätysromulle. Neweyn voisi tosiaan balsamoida ja pistää pyramidin kellariin. Päästäisivät nyt tuon McLarenin virikkeettömässä joutilaisuudessa burn outtiin ajautuneen has beenin eläkkeelle. Ei ilmiselvästikään sovellu enää minkäänlaiseen työntekoon.

Samalla avauksella voisivat ulostaa nuo haalaripapat menemään. Horner sopisi paremmin koppiautoliigaan tallipäälliköksi. Siellä papat jyrää pojat, F1:ssä menee toisin päin.

Ei sinällään että limsamiehen leikkikentälle mitään menestystä ja toiminnan järkevöittämistä toivoisi, mutta kuitenkin. Tuskinpa se on tarkoituskaan. Kaipa ne isorintaiset varikkomuijat jakaa gaalojen jatkoilla ihan yhtä helpolla, oli kauden pistesaldo sitten 10 tai 100.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Yuri Borzenokóv sanoi:
Horner sopisi paremmin koppiautoliigaan tallipäälliköksi. Siellä papat jyrää pojat, F1:ssä menee toisin päin.
Horner ei kyllä oikein mahdu tohon pappakategoriaan, kun taitaa olla 73-syntyneenä nuorin F1-tallipäällikkö... Tiedä sitten miten tuo koppiauto tiimin johtaminen formuloista eroaisi, mutta kyllähän Arden varsin hyvin pärjäsi Hornerin johtamana monopostoissakin.
Misa1 sanoi:
Se monokokkihan on sellanen pillerinmuotoinen, noin suurinpiirtein, ei siinä mitään ulkopuolisia kaaria tms ole jonka takia pitäisi muotoilla autoista tuon muotoisia mitä ne nyt ovat.
Eikö edes ylöspäin?
 
Ylös