Red Bull RB4

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Newey oli parhaimmillaan 10 vuotta sitten, mutta kyllä nyt tuntuu aika ajaneen hänen ohitseen.. Jos jostain kumman syystä tuolla pystytään voittoihin, tai edes säännöllisiin palkintopalleihin, niin kummastelen suuresti.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
...tai kesällä kun on kokeillut eri kulmista "vallankumouksellista starttijärjestelmää"
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
En tajua... Miksi tuossa on takasiipi vielä kiinni :eek!:
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Arvelin että testikauden kamalimman koetusvirityksen tittelin voittaisi BMW:n sekoilu keulan buffalonsarvien kanssa. Tämä näyttää vielä pahemmalta. Ihan varmalta tuntuu, että ei kestä tällainen konsepti kisoihin asti. Kunhan nyt koetetaan. Mut eihän siinä mitään, näinhän sitä pitää tehdä, eli yrittää luovasti keksimällä rikkoa tavanomaisten innovaatioiden rajoja.

Saletisti viimeinen tiimi joka tällaisia ikinä kokeilisi on Toyota. Red Bullilla ja Neweylla on sentään kunnon yritystä.
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Tulee tuosta lisäjatkeesta tuossa moottorikatteessa mieleen Reb Bullin mainoksissa "Red Bull antaa sii-i-ii-vet" mainosfiguurien siivet-selässä profiili mielen. Ehkä tämä on se haettu 'tavaramerkki' (tm).
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Maikkarin uutinen moottorikatteesta on kyllä vaikuttava. Uutisen pituus on kuvatekstin (joka on itse uutista pidempi) lisäksi jopa yhdeksän sanaa. :thumbup:
Red Bullilla erikoista aerodynamiikkaa

Red Bullin F1-tallin uudessa RB4-autossa nähtiin erikoinen moottorinkate Barcelonan talvitestien avauspäivänä perjantaina.

Moottorinkate jatkuu taaksepäin erittäin pitkälle, aina takasiiven etureunaan asti.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Se mikä minun mielestäni tuossa RB:n moottorikatteessa on ihmeellisintä, on se etteivät hyödynnä sitä ylimääräisenä mainostilana. Maalaisivat vaikka isomman "Red Bullin" siihen.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Jeeves sanoi:
Se mikä minun mielestäni tuossa RB:n moottorikatteessa on ihmeellisintä, on se etteivät hyödynnä sitä ylimääräisenä mainostilana. Maalaisivat vaikka isomman "Red Bullin" siihen.
JOs he sitä aikovat kaudella käyttää, uskon, että siihen jotain tulee. Nyt on vasta testit menossa! :alppu:
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
F1-online sanoi:
Mark Webberin mukaan Red Bull Racingin uusi RB4 on nopeampi ja luotettavampi kuin viime kauden auto, mutta ongelmia on vielä keskinopeissa ja nopeissa mutkissa.

Webber uskoo tallin kuitenkin korjaavan ongelmat, joita on esiintynyt.

- Olemme melko lähekkäin muutamien tallien kanssa tällä hetkellä. Meidän täytyy yhä työskennellä ongelmien kanssa, joita meillä on tällä hetkellä eli meidän on saatava auto balanssiin nopeissa ja keskinopeissa mutkissa, Webber sanoi

- Autoa ei ole vaikea ajaa - se ei ole yhtään hassumpi. Se on ehdottomasti parempi kuin viime vuoden auto.
Näin maalikkona sitä kyllä heti ajattelee noiden ongelmien nopeiden ja keskinopeiden mutkien kanssa tulevan juuri tuosta hitonmoisesta purjeesta. Eikös sitä voisi kuvitella loivaa mutkaa kovaa vauhtia ajaessa selkäevään kohdistuvan ilmavirran vääntävän autoa sivulle? Tai aivan erityisesti kääntävän perää pois alta? HUOM: Täyttä mutua.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Troy McLure sanoi:
Näin maalikkona sitä kyllä heti ajattelee noiden ongelmien nopeiden ja keskinopeiden mutkien kanssa tulevan juuri tuosta hitonmoisesta purjeesta. Eikös sitä voisi kuvitella loivaa mutkaa kovaa vauhtia ajaessa selkäevään kohdistuvan ilmavirran vääntävän autoa sivulle? Tai aivan erityisesti kääntävän perää pois alta? HUOM: Täyttä mutua.
Vois sen ajatella noinkin.
Itse näen asia niin, että niin kauan kuin auto ei ole sivuluisussa, ei tuo purje tule haittaamaan menoa. Ja luultavasti sivuluisussakaan siitä haittaa on.

Ymmärrän mitä ajat takaa, eli kun katsotaan mutkaa edestä päin ja auto tulee vauhilla, niin onhan se vähän sivuttain. Mutta pitää muistaa kai se, että jos ei ole tuulta, ei mikään ilmavirta mene autoa päin, vaan auto ilmaapäin. Ja se ilma minkä auto puhkoo tulennee suht suoraan autoa kohti. (siis joka ajan hetkellä se tulee suoraan kohti auton kohdalla)
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Oberfeldwebel sanoi:
Mutta pitää muistaa kai se, että jos ei ole tuulta, ei mikään ilmavirta mene autoa päin, vaan auto ilmaapäin. Ja se ilma minkä auto puhkoo tulennee suht suoraan autoa kohti. (siis joka ajan hetkellä se tulee suoraan kohti auton kohdalla)
Niin kai se on. Kumminkaan en oikein pääse siitä ajatusmallista eroon, että tuolla evällä ei liene paljoa muuta kuin haitallista vaikutusta eritoten nopeisiin mutkiin. Ainahan sitä ei täysin tyynellä kelillä ajella ja silloin voisi hyvin uskoa evän aiheuttavan levottomuutta auton peräpäähän. Tuollaisen auton ehkä mieluummin säätäisi aliohjaavaksi, sillä mikäli sivutuuli purjeeseen tarttuu oikein yliohjaavalla setupilla, niin varmasti heittää perän menosuuntaan suht sähäkästi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Troy McLure sanoi:
Tuollaisen auton ehkä mieluummin säätäisi aliohjaavaksi, sillä mikäli sivutuuli purjeeseen tarttuu oikein yliohjaavalla setupilla, niin varmasti heittää perän menosuuntaan suht sähäkästi.
Olettaen, että tuuli tulee sisäkaarteen puolelta, ilmeisesti?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Vaikka tuolla purjeella saisi auton käyttäytymään vakaammin normiolosuhteissa ja/tai tuulitunnelitesteissä, niin osa radoista on niin tuulisia, että ilman purjettakin autot käyttäytyvät välillä epäjohdonmukaisesti.

En usko kyseisen viritelmän ainakaan yleistyvän ja tuleeko sitten RB:lläkään käyttöön kuin muutamille radoille.

Esim. Monacossa tuosta voisi olla apua siinä mielessä, että siellä ajetaan talojen välissä, tuuli ei pääse siten häiritsemään niin pahasti. Joku Bahrain taas puotellaan aavikolla, ja siellä tuolla virityksellä tuskin on kovin suurta hyötyä.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
WebSlave sanoi:
Olettaen, että tuuli tulee sisäkaarteen puolelta, ilmeisesti?
Sekin vielä... Tässä alkaa olla muuttujia yhtälössä nyt sen verran, että parempi kun pidän turpani kiinni koko siivestä. :D
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Troy McLure sanoi:
Sekin vielä... Tässä alkaa olla muuttujia yhtälössä nyt sen verran, että parempi kun pidän turpani kiinni koko siivestä. :D
...tai sitten meneillään ihan hyvä keskustelu johon useampi ottaa asiallisesti osaa omillakin näkemyksillään. Näin saadaan paremmin kokonaiskuvaa/mutua tuosta "purjeesta" :)
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Onhan lentokoneessakin peräsin. Mikäli kone joutuu "sivuluisuun" tällöin tämä "purje" itse asiassa pyrkii suoristamaan vekottimen, minkä luulisi F1-kärryssäkin olevan lähinnä positiivinen seikka jos perä irtoaa sladiin. Toisaalta jos auto aliohjaa, voisi efekti olla todellakin negatiivinen ja hidastaa menoa. Periaatteessa voisi tietysti ajatella pienen epäedullisen purje-efektin toki olevan olemassa aina kurveissa silloinkin kun auto on balanssissa (ei yli- tai aliohjaa), mutta tuskinpa sillä on juurikaan merkitystä jos tuon avulla saadaan takasiipi toimimaan paremmin.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Cmoney sanoi:
...tai sitten meneillään ihan hyvä keskustelu johon useampi ottaa asiallisesti osaa omillakin näkemyksillään. Näin saadaan paremmin kokonaiskuvaa/mutua tuosta "purjeesta" :)
Miksiköhän ylipäätään tarvitaan tuollaista ilmanvakaajaa takaosaan. Kyllähän auto saadaan balanssiin jatkamatta moottorikatetta suipposiiveksi ihan vain etu- ja takasiipien sopivilla säädöillä. Vielä tämänvuotisten sääntöjen mahdollistamat härpäkkeet tietenkin sotkevat nämä ilmavirrat melkoisiksi, mutta vähän tässä tulee mieleen Newey:n hakevan nopeita pakkoratkaisuja parempaa odotellessa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Markin autoon ruuvataan viimeisimmät päivitykset kiinni huomiseksi. Sitten näkevät missä menevät. Tänään vielä vertailevat vanhaa ja uutta etusiipeä...

Etusiipi, pohja, sivuilmanohjaimet ovat uusia.
 
Ylös