Red Bull RB4

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Onko Red Bullin vaihdelaatikko oma tekele?

Ainakaan viime kaudellahan tuo ei kestänyt kuin pappa-tunskan tehot.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Moe Szyslak sanoi:
Onko Red Bullin vaihdelaatikko oma tekele?

Ainakaan viime kaudellahan tuo ei kestänyt kuin pappa-tunskan tehot.
On se. Vaihteistomurheet johtuivat osin myös hydrauliikkaongelmista, jotka olivat auton toinen murheenkryyni.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Otto Hokkanen sanoi:
Eikö edes ylöspäin?
No jep, kyllähän siinä pikkunen kaari on oltava pollaa suojaamassa.

Mitä tulee tuohon Neweyhyn, niin juurikin MP4-18 oli hyvä osoitus siitä miten Newey pyrkii tekemään autosta mahdollisimman pienen ja jotenkin häneltä pääse unohtumaan se, että miten ne kamat tungetaan sinne sisälle. Williams aikoina ei näitä ongelmia ollut ja ensimmäiset McLarenitkin olivat vielä suhteellisen luotettavia muuten paitsi koneeltaan.

Viime kaudella ongelma oli liian myöhäinen sopimus Renaultin kanssa, ainakin Neweyn omien puheiden mukaan:

Turun Sanomat, Jerez

HEIKKI KULTA

Red Bull sijoittui viime vuonna tallisarjassa viidenneksi. Uusi auto on pitkälti samaa kehityslinjaa viime vuoden RB03:n kanssa.

- Luotettavuus oli pahin puutteemme. Pystyimme hyviin tuloksiin väläyksittäin, mutta tasaisuus puuttui. Se ei ollut autoprojektin vika, vaan puhtaasti insinöörityöstä johtuva ongelma, koska teimme moottorisopimuksen Renaultin kanssa niin myöhään, tekninen ylijohtaja Adrian Newey selvitti.

- Nyt olemme kehittäneet autoa niin, että pystymme parhaaseen suorituskykyyn tasaisesti koko kauden.

Neweyn rinnalla tuota insinöörityötä johtaa nyt Geoff Willis, huippusuunnittelija, jonka kanssa hän työskenteli jo aikanaan Williamsilla. Willis ymmärtää Neweyn ajatusmaailmaa huomattavasti paremmin kuin Mark Smith viime kauden alussa.
En sitten tiedä miten Willisin paluu Neweyn kumppaniksi tulee vaikuttamaan RB:n kilpailukykyyn? Juuri hänen ja Renaultin kanssa työskentely Williams aikoina tuotti suhteellisen hyviä tuloksia.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Bobakki sanoi:
Jos muotoilet asian "ulkokuori ei ole millään tavalla suojaamassa kuljettajaa" niin se on jotain muuta kuin hieman väärin :rolleyes:

Ja turvallisuus on vaikuttanut sekä keulan että jollen nyt ihan väärin muista myös sivuponttoonien muotoon. Ihan täyttä sattumaa se ei kuitenkaan ole, että kuski istuu nykyisin niiden välissä.

Edit: lisätääs nyt vielä, että sivutörmäystesti suoritetaan 30 sentin korkeudella referenssitasosta (auton pohja), eli ei Leo missään nimessä väärillä jäljillä ole.
No itse asiassa jos tarkkoja ollaan, niin ulkokuori on se kate mikä muodostaa ne ponttoonit noin niinku ulkonäöllisesti. Mitä lie muovi/lasikuitu viritelmiä ne nykypäivänä ovatkaan, niin ne eivät todellakaan ole suojaamassa kuljettajaa millään muotoa. Alta löytyy tietty turvakaarta joka tuo sitä lisä suojaa.

Jos tämä "fakta" tieto siitä että nykymuotoinen auto on turvallisuus seikkojen takia muotoiltu noin, niin selittäkää minulle ihmeessä miksi niitä jalkoja ei ole suojattu samalla tavalla? Miksi "annettiin" Zanardin menettää jalkansa? Miksi edelleen jalkojen alue on ilman samaa suojaa kuin tuolloin? Miksi niitä ponttooneita ei viedä turvallisuus sääntöjen puitteissa lähes kiinni sinne eturenkaisiin, vaan annetaan kuljettajien ajaa riskirajoilla?

Se on mielestäni sanomattakin selvää, että tietyt osat ovat tuomassa lisäturvaa mutta se pääasiallinen turva tulee sitä monokokista.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Bobakki sanoi:
Se on resurssi :)
:eek!:

Newey kertoi nyt RB4:n esittelyssä, että auton tekniset ongelmat eivät liittyneet niinkään noihin aerodynamiikan koviin tavoitteisiin vaan siihen, että RB3 oli tekniikaltaan huomattavasti monimutkaisempi kuin aiemmat Milton Keynesin tehtaalta valmistuneet autot. RB4 on evoluutio samasta teemasta, joten sen pitäisi olla helpommin selvitettävissä edellisvuoden virheistä opituilla tiedoilla.
Itse luin kanssa tuon mutta tulkitsin sen niin että aerodynamiikka olisi voinut ollut ainakin osin taustalla. Eli tiukempi aerodynamiikka -> kompaktimpi auto -> monimutkaisempi auto -> ongelmat monimutkaisuudesta. Tosin kukas sitä tietää mitä kaikkea on taustalla ollut ja mitä sanotaan ulospäin.

Itse otan formulastaran tarinat osin huumorilla. Itsekin kun virtaustekniikkaa tulee välillä pyöriteltyä, niin on selvää ettei pelkällä silmällä mitään syvääluotaavia analyysejä tehdä. Varsinkin kun autojen väritys sotkee paljonkin ulkonäköä. Silti :thumbup: formulastaralle, jos ei muusta niin yrityksestä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Misa1 sanoi:
No itse asiassa jos tarkkoja ollaan, niin ulkokuori on se kate mikä muodostaa ne ponttoonit noin niinku ulkonäöllisesti. Mitä lie muovi/lasikuitu viritelmiä ne nykypäivänä ovatkaan, niin ne eivät todellakaan ole suojaamassa kuljettajaa millään muotoa.
Epäilisin ulkokuoren olevan hiilikuitua. Lasikuituhan oli suosittua veneiden matskua tuossa seiskytluvulla. ;)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
RedBull testaa uutta moottorikatetta, aikas mielenkiintoinen viritys, näyttää nopeelta!
:thumbup: :thumbup: :thumbup:


 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Hirveän näköinen. :D Minusta näyttää vielä kaiken lisäksi hitaalta.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Mitäs asiantuntijat ovat mieltä, onko tuon tarkoituksena mikään muu kuin tarjota takasiivelle puhtaampia virtauksia?

Kuinkahan mahtaisi käydä tuulisimmilla paikoilla esim. Bahrainissa. Voisi olla aikamoinen "happipaikka" kun reippaampi sivuttainen tuulenpuuska ottaa tuohon purjeeseen kiinni kesken mutkan. :eek:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
CamoN sanoi:
Mitäs asiantuntijat ovat mieltä, onko tuon tarkoituksena mikään muu kuin tarjota takasiivelle puhtaampia virtauksia?

Kuinkahan mahtaisi käydä tuulisimmilla paikoilla esim. Bahrainissa. Voisi olla aikamoinen "happipaikka" kun reippaampi sivuttainen tuulenpuuska ottaa tuohon purjeeseen kiinni kesken mutkan. :eek:
Tuossahan on tarkoituksena vähentää auton sivuttaisliirausta mutkista lähdettäessä. Vaikutus on tietysti suurimmillaan nopeissa mutkissa. Tuulisella säällä kyllä ihan mahdoton viritys. Tyynellä saattaa jopa toimia, ellei häiritse liikaa virtauksia takasiivelle.
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
ahhehhehehahah...Newey virittänyt Red Bulliin sivuvakaimen :) Tuohan lisää pitkittäisstabiliteettia. Ja eihän sivutuuli ole mikään ongelma, silloin siihen pitää vaan virittää jonkinlainen rudder-ratkaisu jatkeeksi :D
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770

Newey takoo jos rautansa alkaisi taas olemaan kuumaa :)
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
Tulee tosta vähän mieleen 70-luvun formulat,mm.ferrari 312T,josko Adrian sais tolle katteelle siivet...ehhehhehheh:alppu:
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
FO110K sanoi:
RedBull testaa uutta moottorikatetta, aikas mielenkiintoinen viritys, näyttää nopeelta!
:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ois kiva nähdä miten tuo reagoisi voimakkaisiin sivutuuliin:thumbup:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Vähän tuo tuo mieleen kanssa 13 vuoden takaisen McLarenin
 

Fernando Alonso Diaz

Well-known member
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
50
FO110K sanoi:
RedBull testaa uutta moottorikatetta, aikas mielenkiintoinen viritys, näyttää nopeelta!
:thumbup: :thumbup: :thumbup:


näyttää siltä että redbull käyttää ritsaa startteihin :alppu:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Fernando Alonso Diaz sanoi:
näyttää siltä että redbull käyttää ritsaa startteihin :alppu:
Auts, se olisi takasiiven menoa se :D
 
Ylös