Red Bull RB6

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Siinähän sitä riittääkin. Itselle Vettelistä on jäänyt nopean, mutta hiukan virhealttiin kuskin leima. Välillä ajaa tosin aivan virheettömästi ja nopeasti, mutta välistä sattuu todella tyhmejä kämmejä kuten tämä Australia. Toisaalta samanlaisia virheitä tulee myös Hamilttonille, Kovalaiselle, Rosbergille, Räikköselle, Barrichellolle....
Vettelin puolustukseksi on sanottava myös se, että edelleenkin kyseessä on nuori kuski. Eiköhän ne siitä pikku hiljaa vähene ja vauhti kun säilyy samana tai paranee niin Hamiltonkin on jatkuvasti kovilla Vettelin kanssa. Nytkin on jo ajoittain ja joissain kisoissa jäänyt jalkoihinkin. Parin töpeksinnän vastapainoksi Vettel esitti pari todella vahvaakin kisaa ja useita hyviä. Se ei sitten kuitenkaan riittänyt, kun autokin teki tenän pariin otteeseen, Buttonin haaliessa tasaisesti pisteitä huonomminkin sujuneissa kisoissa. Ihmeenä pidän ellei Vettel viiden vuoden sisään ole vähintään yhtä mestaruutta voittanut, saisi tulla jo ensi vuonna.

Autostahan se kiinni on, jos RB kasaa samanlaisen paketin suhteessa muihin mitä viime vuonna ja viilaa luotettavuutta edes hieman paremmaksi, voisin lyödä roponi likoon Vettelin puolesta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jos täälä ei vielä oo ollu mainintaa, niin ens keskiviikkona 10. päivä julkastaan RB6:nen. Seuraavat testithän alkaa sillon kans.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Huomenna siis tämä vihdoin julkaistaan. Jännä nähdä onko Newey suunnitellut jonkun mörködiffun. :)
Ei ole, koska Neweykin sen tietää että liian suurella diffulla ampuu helposti itseään jalkaan, jonka McLarenkin tulee huomaamaan.
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
^Siis millä tavalla ampuu itseään jalkaan? Ne kielletään? Neweyn luomusten julkaisu on aina koko preseasonin mielenkiintoisin hetki. Minkähänlainen härpäke sieltä ilmaantuu? Milloin tarkkaan ottaen tänään julkistus tapahtuu?
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
^Siis millä tavalla ampuu itseään jalkaan? Ne kielletään? Neweyn luomusten julkaisu on aina koko preseasonin mielenkiintoisin hetki. Minkähänlainen härpäke sieltä ilmaantuu? Milloin tarkkaan ottaen tänään julkistus tapahtuu?
sillä tavalla, että se lisää ilmanvastusta suhteessa alaspainikkeeseen (;)) liian paljon, jolloin se hidastaa vauhtia. Kultainen keskitie diffuissakin :)
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Meinaat että olisi liikaa downbuttonia?:D Siinä edelliskauden autossakin diffuusori oli erilainen kun Brawnilla, Toyotalla ja Williamsilla. Kilpailukykyä löytyi vaikka ei edes oltu niin harmaalla vyöhykkeellä kun em. tallit ja moottoreissa annettiin tasoitusta.

Kaikilla pitäisi olla samat moottorit kun niiden kehittäminen on kerran jäädytetty. Toivottavasti jatkossa asiakasmoottoreita olisi pakko tarjota kaikille halukkaille. Formulat on kyllä yks exodus. "Parin vuoden kuluttua tulee hyviä uudistuksia ja ohituksia.." Joopa joo
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
sillä tavalla, että se lisää ilmanvastusta suhteessa alaspainikkeeseen (;)) liian paljon, jolloin se hidastaa vauhtia. Kultainen keskitie diffuissakin :)
Imemällä auton alta ilmaa, diffuusori tuottaa alipainetta auton alle ja näin alaspäin painavaa ( tai vetävää ) voimaa joka liimaa autoa rataan. No - tämä on tietenkin osin kiinni diffuusorin koosta eli siitä paljonko se pystyy ilmaan vastaanottamaan ja siitä paljonko sille voidaan auton alta ilmaa syöttää siten, että tuo alipaine hyödynnetään.

Tällä alipaineella voidaan sitten korvata siipiä ja niiden alaspäin painavaa voimaa - koska siipien toiminta on myös aina ilmanvastusta lisäävää. Siipien - nyt oletan - säätäminen on kuitenkin aivan eri asia kuin diffuusorin säätäminen joten ainakin diffuusorin toimintaa oletan olevan kovin vaikeaa säätää jos siihen edes tarvetta on. Korkeintaa alas johdettavan ilman määrällä voisin kuvitella olevan säätävää vaikutusta.

Olen kuitenkin melko varma muista luokista tai aiemmista formuloista viitaten, että nykyiset alustan imevät voimat ovat vielä kaukana siitä, että niitä olisi liikaa. Jos niitä nyt liikaa edes voi olla.

Tarkoitan tällä sitä, että diffu tuskin on macilläkään liian iso. Olellista on, että diffu selviää siitä ilmamassasta mikä sille on auton alle johdettu - ja tämä balanssi on varmasti tunnelissa testattu. Jos auton alle johdettaisiin enemmän ilmaa kuin mitä diffu hoitaa pois - niin silloinhan ollaan tekemässä lentokonetta.

Toisaalta mac lienee edelleen tehostanut diffun ilmamäärän virtausta johtamalla siihen kuumia jäähdytyksen ilmavirtoja. Tällöin auton alle ei johdetakaan lisää ilmamassaa vaan vauhditetaan sieltä diffun kautta poistuvan ilman virtausta ja siten lisätään alipainetta. Alipaineen lisääminen ilman ilmamäärän lisäämistä on sikäli nerokasta, että alustan toiminta on helpompi kontroloida. Eri asia sitten - mihin mac myös ehkä viittasi - kuinka tuon virtauksen lisääminen toimii eri nopeuksissa. Onko siis ero hitaiden mutkien d.forcella ja nopeiden mutkien vastaavalla suurentunut ja millä sitä voidaan kompensoida. Mutulla tämä.
 
Viimeksi muokattu:

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296




Tässä näitä. Näyttää kovin samalle kuin viime vuotinen.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
huhhuh tuota väritystä. Mutta painuu kyllä takaosan katteet alemmaksi kuin macillä. Ilmeisesti takaosan ripustus on entinen. Hainevä sitten uutta ja diffustahan ei vielä näy mitään. Erityisen pienet jähdytysaukot ponttoneissa - hieman macin tapaan nekin. Kanavat siis polttoainetankin yli johdettuna. Olisi aika kaunis jos ei olisi laitettuna kaikkia saatavilla olevia värejä ja ripotellen tasaisesti sinne tänne.

Mutta Newey sanoikin, että 2010 auto on jatkumoa vanhasta mallista uudet säännöt huomioiden - eli konsepti on sama. Voidaan sanoa kait - että ripustusta lukuunottamatta mac on reilusti lähentynyt RB:llia - monen muun ohella.

Kuvat on kyllä teknisesti surkeita, mutta näyttäisi että pakosarjan ulostulo on vähintäinkin yhtä takana ja keskellä kuin Macilläkin.

Keulan kouru alkaa vasta kun keula alkaa painua alaspäin - eli irrottaa imun jotta virtaus ei tartu pintaan vähentämään d.forcea.

Diffun yläosa tai ainakin sen päällä oleva katteen liepeet ovat takasiiven levyisenä - hieman taas samaan tyyliin kuin macillä. Elleivät ole siipiprofiileja. Muutta jokin kartio siellä on vielä kapeampana näiden alapuolella ( diffu -luulen ). No - kovin menee arvailuksi tämä peräpää.
 
Viimeksi muokattu:

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Upotetaas kuvat tänne, niin mukavampi jutustella aiheesta:



 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ylhäältä päin diffuusoriosastolle, aivan peräpäähän näyttää tulleen tilaa, vai hämääkö takaripustus? On kyllä surkeatasoisia kuvia. Ponttoonit menevät vielä alemmaksi kuin ennen ehkä. Ja nokkapalan korotusten muoto muuttunut. Muuten aika samannäköinen, eli varmaankin toimiva! Vettel mestaruuteen! :thumbup:
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Ei sitten yhtään kuvaa takapäästä diffusta? Muuten kyllä hyvännäköinen luomus Neweyltä. Pesee Lotuksen mennen tullen ulkonäöllisesti.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Parhaimman näköinen auto kyllä tähän mennessä, hyvä Newey! :)
Puhtaat linjat ja ponttoonitkin yllättävän pienet siihen nähden että tankin koko on kasvanut...
Keulassa muutoksia, itse ainakin huomaan että keulan kärki on välimalli viime vuonna käytetyistä kahdesta virityksestä, eli ei niin leveä kuin "ankkanokka" eikä niin kapea kuin se toinen...
"kyttyrät" keulan päällä on mielestäni myöskin toteutettu parhaiten koko porukasta, hyvältä näyttää :ahem:
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi


Red Bull -pipo ja pitkä tukka. Näyttää tutulta toi tyyppi...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Parhaimman näköinen auto kyllä tähän mennessä, hyvä Newey! :)
Täytyy yhtyä tähän kommenttiin. Paintjob tietenkin on sitä itseään, mutta itse auto tehokkaan ja hyvännäköinen.

Ei Ferrarilla ole jakoa näitä McLareneita ja Red Bulleja vastaan taistella mestaruudesta. Mersun kanssa olen vielä vähän kahden vaiheilla, mutta ellei edistystä tapahdu, taistelevat Ferrarin kanssa seuraavista sijoista.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Näin puhtaasti ja pinnallisesti ukonäköasioilla verraten sanoisin, että Red Bull on vahvoilla - moottori on toki iso kysymysmerkki. Seuraavana tuleekin Mclaren. Hieman jää väliä ja seuraavana tulee Mersu kannoillaan Ferrari. Ferrari taitaa näistä kahdesta olla alakynnessä moottorinsa puolesta ( ja kulutuksen ). Seuraavia sijoja onkin vaihtelevasti ForceIndian ja Renaultin ja Sauberin sekä Williamsin miehittäminiä. Ehkä sinne Virginkin joskus änkeää ennen loppusakkia.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös