Red Bull RB6

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tälle ei vielä aihetta ollukaan vissiin...
Minkähänlaisen luomuksen Newey tänä vuonna vääntää, kun kerta jää taas eka testikin väliin...

Tuli tällänen huono uutinenkin vastaan:
Italialaisen Auto Sprint -lehden mukaan Sebastian Vettelin ja Mark Webberin tallilla on ilmennyt paha ongelma – ns. kavitaatioilmiö, jolloin neste alkaa kiehua paineen laskun vuoksi.

Bensiinin kiehumispiste on alhainen ja kun lämpö nousee, siihen syntyy kuplia, jotka poksahtelevat syöttöjärjestelmässä. Tällaisten kuplien puhkeaminen voi aiheuttaa bensiinipumpun hajoamisen.

Auto Sprintin mukaan Adrian Neweyn piirtämä uusi Red Bull ’’röyhii’’ nyt itseään ulos MM-taistosta jo tässä vaiheessa, ellei ilmeisesti Renaultin moottoriin liittyvään ongelmaan löydy ratkaisua.

Aiemmin vastaava pulma oli mm. Toyotalla 2003, mutta kun välitankkaukset silloin sallittiin, bensiinin liiallinen kuumeneminen torjuttiin tankkaamalla kylmää polttoainetta. Nyt tankkauskielto on voimassa ja varsinkin kuumissa kisoissa bensiinin kiehahdusriski on ilmeinen.
http://www.ts.fi/f1/sahkeet/106536.html
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Red Bull oli epävarmassa tilanteessa moottorin suhteen pitkään vuonna 2009 ja vielä 2010 alussa. RB halusi Mercedeksen moottorit ja Renaultin epäselvä tilanne koko jatkosta F1-sarjassa ei voinut olla vaikuttamatta myös tämän vuotisen auton suunnitteluun. Newey olisi varmaan pystynyt puristamaan jo viime vuoden autosta enemmän irti paremmalla Mercedeksen moottorilla ja nyt Renaultista on saatava kaikki irti. Valitettavasti Renaultin moottorin mukana tulee odottamattomia murheita ja se ei voi olla vaikuttamatta auton ja tallin suorituskykyyn.

Newey löytää insinööriryhmänsä kanssa aivan varmasti ratkaisun Renaultin moottoriin mukana tulleisiin ongelmiin, mutta tarkoittavatko ne esimerkiksi jäähdyksen muuttamista aerodynamiikan kustannuksella? Tai toisaalta, saadaanko muutokset tehtyä ja testattua ennen ensimmäistä kisaa. Kauden mittaan testaaminen on osakilpailuiden välissä nykyään mahdotonta, joten käytännössä autoa testataan jokaisessa osakilpailussa.

Tästähän pomppaa esille myös 2011 Red Bullin auto. Millä moottorilla se varustetaan? Mercedes ei tule antamaan omaa myllyään enää muille talleille kuin McLarenille ja Force Indialle. Ennustan jopa, että Force India ei tule saamaan enää Mercedeksen kanssa uutta moottorisopimusta. Kukaan ei enää saa.

Periaatteessa maailmassa on ainakin yksi F1-moottoreita valmistava tehdas, joka voisi toimittaa talleille moottoreita, mutta joita kellään ei ole käytössä. Kyseessä on siis BMW:n F1-moottoreita valmistanut pytinki. Jossain vaiheessa oli spekulaatiota siitä, että Mercedeksen ja McLarenin tiet lähtevät lopullisesti eri suuntiin ja McLaren hankkii BMW:n moottoritehtaan itselleen. Mutta viime aikoina tästä aiheesta ei ole kuulunut enää uutisia.

Mutta jos palataan vielä takaisin siihen 2011 Red Bullin autoon... Renaultin jatkaminen koko F1-sarjassa on edelleen epävarmaa, eikä tiedetä onko Rellu enää halukas toimittamaan muille talleille kuin "omalleen" enää moottoreita, vai onko mukana ollenkaan. Joten Red Bull voi olla aika ahtaalla oman moottorisopimuksensa kanssa. Mitä käytännön vaihtoehtoja niitä muuten sitten on:
- Cosworth?
- Ferrari?
- Renault?
Ferrarin asiakaskunta alkaa olla täynnä. Ainut mahdollisuus olisi tietysti siinä, että Toro Rosso etsii jonkin muun myllyn käyttöönsä ja Ferrari kyydittää sitten "emotallia". Mikäli ratkaisu on Cossu, niin kilpailukyky lienee täysi arvoitus ja Renaultista tulikin tuossa jo pohdiskeltua.

Miksi 2011 Red Bull on sitten kiinnostava? No siksi, että jos Kimi Räikkönen päättäisi kesä-/heinäkuussa palata F1-sarjaan kaudeksi 2011, niin käytännössä Red Bull on ainut auto, johon hän voisi tulla. Kaikki muut potentiaaliset voittaja-autot ovat miehitettyjä jo monivuotisilla sopimuksilla. Toisaalta, jos Red Bullilla on moottorimurheita jo kaudella 2010, niin Kimillä ei ole mitään motivaatiota tulla kaudeksi 2011 talliin, joka ei ole menestynyt nyt alkavalla kaudella 2010. Kimin ralliura saa siis jatkoa hyvin pitkälti Red Bullin olosuhteiden vuoksi.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Rälleltä vahvaa pohdintoa.
Sen tuohon tahdon ihan välttämättä vielä lisätä, että toistuvastihan on liikkunut ideoita siitä, että jokaisen moottorintoimittajan pitäisi tarjota omaa moottoriaan kaikille halukkaille hintaan X. Tämä uudistus tarjoaisi RB:lle tilaisuuden himoitsemiinsa Mercedeksen koneisiin, niiden savukoneiksi muuttamisestahan Neweylla onkin jo vankka kokemus.
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Tämä vähän ihmetyttää, että miksi Red Bull ei voi vieläkään swapata emotallin ja Toro Rosson koneita. Jo kaudesta 2007 lähtien TR on saanut porskuttaa Ferrarin moteilla. Muistaakseni tästä oli joskus puhetta, että RB aikoo swapata moottorit, mutta homma ei taitanut sitten onnistuakkaan. Estääkö TR:n ja Ferrarin moottorisopimus vaihdon, vai eikö Ferrari vain halua toimittaa moottoreita potentiaaliselle kilpailijalle? Tai ehkä RB:illa on kärkytty niin pitkään Mersun voimanlähteitä, että ovet Ferrarille ovat ehtineet sulkeutua?
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tämä vähän ihmetyttää, että miksi Red Bull ei voi vieläkään swapata emotallin ja Toro Rosson koneita. Jo kaudesta 2007 lähtien TR on saanut porskuttaa Ferrarin moteilla. Muistaakseni tästä oli joskus puhetta, että RB aikoo swapata moottorit, mutta homma ei taitanut sitten onnistuakkaan. Estääkö TR:n ja Ferrarin moottorisopimus vaihdon, vai eikö Ferrari vain halua toimittaa moottoreita potentiaaliselle kilpailijalle? Tai ehkä RB:illa on kärkytty niin pitkään Mersun voimanlähteitä, että ovet Ferrarille ovat ehtineet sulkeutua?
kauteen 2008 asti Ferrari oli kyllä Rellua tehokkaampi, mutta viime kaudeksi Rellu paransi tehojaan huomattavasti, vaikka luotettavuus kärsikin pahasti. Kaudella 08 STR oli vielä parempi, mutta 09 RBR meni kyllä jo selvästi ohi (tosin kuljettajat vaikuttavat tuohon)
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Vähän on muuten keskustelu livennyt lapasesta, eli RB6:sta, myös minun toimestani.

2011 Autosta alettiin juttelemaan heti, vaikka 2010:stä piti ja tankkauskiellon turvallisuuden pohdinta sopinee paremmin säänntömuutokset 2010 -toikkiin.

Edit: Bensakeskustelut siirretty em. toikkiin. Jääkööt nuo 2011 auton pohdinnat tänne, koska RB7:lle ei vielä ole omaa toikkia. :)
 
Viimeksi muokattu:

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
Oho, että oikein bensapumppu kavitoi? Tuon korjaamisen ei pitäis olla kovin vaikea homma jos pulju osaa suunnitella kokonaisen F1 auton :)
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
Skarpatkaa vähän. Red Bullillahan oli Ferrarin koneet, mutta diilasivat ne Toro Rossolle kaudeksi 2007 Neweyn tullessa remmiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Red Bullin kausi vaikuttaa lupaavalle ja mitä tulee kuskeihin niin itse toivoisin Mark Webberin voittavan mestaruuden sillä mies olisi sen ansainnut ja ilman viime kauden epäonnea ja Brawnien ylivoimaa asia olisi voinut olla totta... Vettelinkin toivon voittavan mestaruuden, mutta hän on nuori ja lahjakas kuski jolla on aikaa voittaa useita mestaruuksia myöhemminkin urallaan ja Markilla ei tämmöistä tilaisuutta välttämättä tule vaikka mies on vielä kuitenkin 34-vuotias.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Red Bullin kausi vaikuttaa lupaavalle ja mitä tulee kuskeihin niin itse toivoisin Mark Webberin voittavan mestaruuden sillä mies olisi sen ansainnut ja ilman viime kauden epäonnea ja Brawnien ylivoimaa asia olisi voinut olla totta... Vettelinkin toivon voittavan mestaruuden, mutta hän on nuori ja lahjakas kuski jolla on aikaa voittaa useita mestaruuksia myöhemminkin urallaan ja Markilla ei tämmöistä tilaisuutta välttämättä tule vaikka mies on vielä kuitenkin 34-vuotias.
Itsekin kernaasti soisin ja toivoisin Webberille mestaruuden, mutta on se sanottava, ettei Webber kuitenkaan aivan kovimpia kuskeja ole. Toisaalta Buttonia en ole juuri parempana, jos ollenkaan pitänyt, joten mahdollistahan kaikki on. Suurin este mestaruudelle lienee kuitenkin tuulennopea tallikaveri Vettel, jonka lyömiseen en jaksa uskoa. Viime vuosi oli minusta Webberin momentum ja hyvä, että käytti tilaisuutensa ottamalla voittoja ja podiumeja, mutta Vettel pidemmän korren kuitenkin veti. Nyt kun Vettel on taas vuotta kokeneempi ja kypsempi en usko sitä vähää, että Webber pystyisi Vettelin päihittämään.

Kaikkea parasta toivon Red Bullille ja sen kummallekin kuskille ensi kaudeksi, Ferrarin alennustilan takia kombo RB+Vettel+Webber on suosikkini ensi vuonna. Peukut on pystyssä, että auto kulkee ja kestää niin Vettel voi hoitaa homman kotiin Webberin säestäessä mahdollisimman vahvasti.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Webberin (ja osin Red Bullin) mestaruushaaveet katkesivat australialaisen viiden osakilpailun nollaputkeen kriittisimmässä pisteessä kautta kun mies oli jo Vetteliä edellä pisteissä. Ensi kaudella uskon Vettelin ottavan sen lopullisen niskalenkin Webberistä, sillä vielä edelliskaudella liian monesti nuori saksalainen kämmäsi tärkeitä pisteitä (Australia, Monaco) ja teki muita virheitä. Uskoisin Sebin nyt skarpanneen ja vuotta kokeneempana osaa orientoitua MM-taisteluun ihan uudella tavalla. Webber ei huono kuski ole, mutta ilman ylivoimaista autoa en vain näe häntä taistelemassa neljää maailmanmestaria, Vetteliä ja Massaa vastaan tittelistä.

Toivottavasti tämä autossa huhuttu ongelma saadaan korjattua. Olisi kyllä uskomattoman ikävää jos jo viime kaudella päävastustajaansa enemmän tekniikkaongelmista kärsinyt tiimi ajautuisi keskeytyskurimukseen heti alkukaudesta. Renault'kin on moottorina aikansa elänyt, mutta Mersun talliin ei mahdu eikä Ferrarinkaan pannut mitään varsinaisia markkinajohtajia ole. Ehkä yhteistyötä voisi viritellä vanhojen valmistajien (Toyota, Honda, TAG) kanssa ja sitä kautta kehittää jotain uutta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Minustakin Vettel on potentiaalisempi (virheiden poiskarsimista vielä odotellen), kuin Webber joka myös on melko nopea. Mark hyvänä päivänä voi haastaa kenet tahansa. Mielenkiintoista nähdä, kuinka pieni/iso ero heillä tulee olemaan tällä kaudella.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Minustakin Vettel on potentiaalisempi (virheiden poiskarsimista vielä odotellen), kuin Webber joka myös on melko nopea. Mark hyvänä päivänä voi haastaa kenet tahansa. Mielenkiintoista nähdä, kuinka pieni/iso ero heillä tulee olemaan tällä kaudella.
Ei kai Vettel ihan kauhean virheherkkä kuljettaja ole, vai onko muistini vain sulkenut kaikki töppäykset pois?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
No onhan se keskitasoa enemmän tössinyt.
Eli aika on kullannut muistot jo näin lyhyessä ajassa. Itse muistan vain tulokaskauden "töpeksinnän" Webberin takakonttiin turva-auton takana Hamiltonin avustamana. Pitänee palauttaa youtubesta mieleen muita töppejä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Webberin (ja osin Red Bullin) mestaruushaaveet katkesivat australialaisen viiden osakilpailun nollaputkeen kriittisimmässä pisteessä kautta kun mies oli jo Vetteliä edellä pisteissä. Ensi kaudella uskon Vettelin ottavan sen lopullisen niskalenkin Webberistä, sillä vielä edelliskaudella liian monesti nuori saksalainen kämmäsi tärkeitä pisteitä (Australia, Monaco) ja teki muita virheitä. Uskoisin Sebin nyt skarpanneen ja vuotta kokeneempana osaa orientoitua MM-taisteluun ihan uudella tavalla. Webber ei huono kuski ole, mutta ilman ylivoimaista autoa en vain näe häntä taistelemassa neljää maailmanmestaria, Vetteliä ja Massaa vastaan tittelistä.
Samalla linjalla. Ei tainnut Vettel alkukaudesta ihan uskoa omiin mahkuihinsa. Australian ja Monacon kämmit olivat todella ikäviä. Kymmenisen pinnaa siinä kauden puolivälissä olisivat olleet todella merkittäviä. Täyty myöntää kyllä, että yllätyin kun Webber edes pystyi laittamaan niin kovin kampoihin Vettelille.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Jos johonkin voi luottaa, niin siihen että Newey on jälleen kerran suunnitellut helposti särkyvän auton. :frank:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8418
Sijainti
Vantaa
Ehkä kärkipäässä joo. Vaikka mulle ei tuu viime vuodesta mieleen muita kuin Australia ja Monaco... Korjatkaa jos flunssaisen pääkoppa ei toimi.. :doubtful:
Siinähän sitä riittääkin. Itselle Vettelistä on jäänyt nopean, mutta hiukan virhealttiin kuskin leima. Välillä ajaa tosin aivan virheettömästi ja nopeasti, mutta välistä sattuu todella tyhmejä kämmejä kuten tämä Australia. Toisaalta samanlaisia virheitä tulee myös Hamilttonille, Kovalaiselle, Rosbergille, Räikköselle, Barrichellolle....
 
Ylös