Red Bull Renault 2015: Fenix-lintuna uuteen nousuun vai Titanicina pohjaa kohti?

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Kuluttajatuotteilla sanotaan olevan tietty elinkaari, jonka aikana ne nousevat parhimmillaan toimialallaan kukoistukseen, mutta hiipuvat väkisinkin jossain vaiheessa. Kukaan ei kestä absoluuttisella huipulla ikuisuutta. Valtakausien pituudet vain vaihtelevat. Onko tämä sama sovellettavissa Red Bulliin?

Siinä missä Mercedes ja Williams kuuluivat kauden 2014 menestyjiin, takavuosien hirmuhallitsija Red Bull Renault taantui vaikka ylsikin valmistajien pisteissä toiseksi kauden 2014 päätteeksi niukasti ennen Williamsia. Nuori, 4-kertainen maailmanmestari Sebastian Vettel jättää tallin kaudeksi 2015 hävittyään tallikaverilleen Ricciardolle pisteissä. Objektiivisestikin todeten voitiin nähdä, ettei RB auto istunut Vettelin käsiin kovin hyvin vaikka juuri aiemmin tuolla kombinaatiolla oli suorastaan dominoitu moottoriratoja vuosia putkeen. Mukanaan Vettel vie eittämättä osaavaa henkilökuntaa pois tallista, toisaalta Ricciardon debyyttikausi tallissa sujui kerrassaan upeasti, eritoten huomioonottaen Renaultin moottorin tehossa antaman tasoituksen Mersun myllyille: Renaultin mahdollisesti kuroessa etumatkaan Mercedeksen moottoriin kiinni talven aikana, on, tähtien osuessa kohdalleen, realistiset mahdollisuudet odottaa Red Bullilta kärkivauhtia heti kauden alkaessa.

Mutta mitä tuleman pitää kaudella 2015? Vaihtuuko valta Mersujen jäätävästä ylivoimasta takaisin energiajuomajätin hoteisiin nuoren Ricciardon ja venäläisen tallikaverinsa toimesta Renaultin kehitystyön myötä (aeropuolellahan RB:n on yleisesti nähty toimivan edelleen hyvin) vai jatkuuko 2010-luvun ehdoton menestystarina hiipumistaan mestari-Vettelin jättäessä uppoavan laivan?

Tässä on mielestäni käsissä todellinen Musta Pekka tai Jokeri-kortti rohkeille vedonlyöjille: All in, kaikki tai ei mitään. voi tietysti olla se kolmaskin skenaario eli jumiutuminen tallien keskisarjaan.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Vaihtuuko valta Mersujen jäätävästä ylivoimasta takaisin energiajuomajätin hoteisiin nuoren Ricciardon ja venäläisen tallikaverinsa toimesta Renaultin kehitystyön myötä
Miksei nuori venäläinen ja australialainen tallikaveri. Kvyat on kuitenkin 5 vuotta tätä aussia nuorempi.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4359
Mielenkiintoinen asia, Renault varmasti parantaa tehoa kehityksen ansiosta, onhan se jo noussut Ferrarinkin edelle aikana jolloin kehitystyötä ei saanut tehdä. (ohjelmistoon toki sallittiin). Mutta kivenä kengässä on se että Newey ei enää ole johtamassa auton kehitystä. Tallissa on uudet miehet puikoissa joten veikkaan tämän kauden auton kehitysversiota, vähän sieltä ja vähän täältä. Riittääkö tämä Mesua vastaan riippuu mielestäni vain Renaultista...
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Mutulla heitän, että RB:n ongelmavuodet ovat alkamassa. Sama syklisyys on nähty myös F1:ssä kautta historian, mikään talli ei pysy ikuisesti huipulla ja RB:llä on kuitenkin niitä huippuvuosia jo ollut aika monta. Nyt on monta asiaa muuttumassa; kuskit, Newey taka-alalla, avainhenkilöitä siirtynyt paljon muihin talleihin, moottori kilpailijoiden alapuolella jne jne. Olisin suorastaan yllättynyt jos talli ajaisi ensi kaudella enemmän voittoja kuin tänä vuonna. Toisaalta tallissa on kuitenkin edelleen vahva rutiini huipputasolla operoimiseen ja ei sieltä nyt sentään ihan kaikki kovat osaajat ole lähteneet, joten myöskään mitään hirveän dramaattista tason laskua en usko ensi kaudella tapahtuvan.

Ja pitää kuitenkin muistaa, että Ferrari on vielä huomattavasti paljon pahemmassa suossa ja McLarenilla taas on kaikki Hondan varassa eikä sekään välttämättä riitä jos auto jää huonoksi. Force Indialla ei taida resurssit riittää, joten aika safe bet kuitenkin on se, että RB on huonoimmillaankin ensi kaudella kolmanneksi paras talli Mersun ja Williamsin jälkeen. Ja edes Williamsin menestys ei ole ihan kirkossa kuulutettu koska ehkä edelleen tallin toiminnassa on tiettyä hutilointia ja arvaamattomuutta, joten kohtuullisellakin suorituksella RB voi löytyä kauden lopuksi hyvin korkealta taulukoissa.

Itse veikkaan lopulta aika tämän kauden tasoista suoritusta.
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Kyllähän siitä asti kun tyhjästä alettiin RBtä väsään ja tiedettiin et pääsuunistelijana on itse newey et ei niille sovi antaa parahinta moottoria ja eikä ne saanut ja eikä ole saanu ja ei tule saamaan.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Kyllähän siitä asti kun tyhjästä alettiin RBtä väsään ja tiedettiin et pääsuunistelijana on itse newey et ei niille sovi antaa parahinta moottoria ja eikä ne saanut ja eikä ole saanu ja ei tule saamaan.
Just. Asia kunnossa.

Eihän Red Bull viime kaudella mitenkään huonosti pärjännyt. Moottori oli vaan sen verran altavastaaja mersun rinnalla että tulokset jäivät laihoiksi. Ei pidä kuitenkaan unohtaa Ricciardon menestystä. Ensi vuosi voi olla uutta nousua mikäli moottorista saadaan enemmän irti. En jaksa uskoa että Neweyn vähennetty osallistuminen näkyy sen ihmeemmin. Mies saadaan varmasti kuvioihin takaisin jos tulokset eivät miellytä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5636
Tuo formulan suunnittelu on vähän sellaista hommaa, että tuskin Neweytä voidaan hätätilanteessa soittaa viikonlopuksi töihin, mikäli auto onkin hidas. Ei hän kuitenkaan ikuisesti noita hommia tee ja joskus se menetys vain on kärsittävä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jerezin testien ennakkokuvista löytyi Red Bull.

Vaikuttaa viimekauden nokalle madallettuna.





edit:
Tosin toi voi olla myös vanha auto. Ennenkin on nähty kuinka tiimit ovat tuoneet testeihin vahoja autoja joita ovat pidelleet esillä pilttuun ulkopuolella. Syytä tälle en koskaan ole ymmärtärnyt.
 
Viimeksi muokattu:

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Tässä on mielestäni käsissä todellinen Musta Pekka tai Jokeri-kortti rohkeille vedonlyöjille: All in, kaikki tai ei mitään. voi tietysti olla se kolmaskin skenaario eli jumiutuminen tallien keskisarjaan.
Tuo keskisarja on Red Bullin kohdalla se ei mitään ja en näe, että tuolla organisaatiolla, rutiinilla ja rahoituksella sinne varsinaisesti jumiudutaan. McLarenin kaltainen aallonpohja voidaan kokea jossain vaiheessa, mutta kyllä Red Bull on vakiinnuttanut asemansa sarjan kärkitallien joukossa, johon kuuluvat Ferrari, Mercedes, McLaren ja Red Bull. Näistä jokaisella on joka vuosi puitteet nousta uudeksi kärkitalliksi (vaikka Williams nyt aallolla ratsastaakin, en laske sitä vielä palanneeksi tuohon kärkiryhmään, vaan Lotuksen kaltaiseksi mustaksi hevoseksi, jolla on osaamista ja mahdollisuus yllättää aika ajoin). Tämä ryhmä muodostuu pitkälti käytettävissä olevien resurssien perusteella. En myöskään näe, että energiajuomayhtiö alkaisi tosissaan kutistamaan toimintaansa, vaan jos intressiä formuloihin ei ole niin toiminta lopetetaan kokonaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5636
Vaikea olisi viime kauden perusteella Ferraria ja McLarenia laskea huipputiimiksi. Sauberilla oli parempia (yksittäisiä) tuloksia kaudella 2012. Vanha Red Bull oli vakiinnuttanut asemansa. Nyt tallilla on menossa se aika, kun menestyksen reseptiin tulee muutoksia eivätkä "vanhan tallin" meriitit paina paljoa "uuden tallin" tekemisissä. Tämän kauden auto voi hyvinkin olla vielä voittaja mutta se ei takaa mitään seuraavista kausista. Romahduksen povaaminen on yhtä spekulatiivista kuin menestysputken jatkumisenkin, mutta minusta tämän ja parin seuraavan kauden aikana voidaan nähdä Red Bullin taantuminen. Red Bullin juomayhtiö tuhlasi talliin paljon rahaa useita vuosia ennen kauden 2009 sääntöreformia, jonka jälkeen talli vasta alkoi voittaa. Rahan voi käyttää hyvin ja sen voi käyttää huonosti, se ei ole itsessään mikään mittari menestystä arvioidessa.
 
Viimeksi muokattu:

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Tuskin Red Bull on pohjalle ainakaan heti valahtamassa. Kyllä heillä on osaamistakin, kuten esim. varikkotoiminnassa, missä vaikkapa Williams välillä mokaili, taktiikat, yms.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ei pidä kuitenkaan unohtaa, että Red Bulllilla oli loistava auto myös viime vuonna. Syyt auton "hitauteen" ei ollut Red Bullin vaan Renaultin. Renault on nyt kauden alla mainostanut kovasti kuinka ovat tehneet aimo harppauksen moottorissa. Jos Renaultin puheet pitää paikkaansa, niin Red Bullille voi ennusta parempaa kautta kuin viime vuonna
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Renault on nyt kauden alla mainostanut kovasti kuinka ovat tehneet aimo harppauksen moottorissa. Jos Renaultin puheet pitää paikkaansa, niin Red Bullille voi ennusta parempaa kautta kuin viime vuonna
Eikös jokainen moottorivalmistaja ole kilpaa kehunut omia tuotoksiaan...
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Totta, mutta Renaultia ei kannata kyllä F1 moottorintekijänä aliarvioda. On niillä se verran näyttöjä...
Lisäksi Rellu sai viime kauden aikana huomattavasti enämpi kehitettyä moottoriaan kuin Ferrari.

No, Ferrari lähtee uudella moottorilla kauteen ja jättää kuitenkin muutaman 'valtuutuksen' käyttämättä, jotta saa kauden aikana tehtyä lisää muutoksia.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5636
Ferrarilla taisi olla ongelmia moottoreiden rajallisen määrän kanssa ja molemmat tallin kuskit joutuivat ajamaan viimeiset kilpailut aika kuluneella yksiköllä. Ja se ylikuumeneminen luultavasti rajoitti ruuvattavien tehojen määrää, joten vaikka niitä olisi jostain saanutkin, niin kaikkea ei voinut käyttää.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Williams nokka. Onkohan tämän värityksen tarkoitus säilyä?





 
Viimeksi muokattu:

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Hyvä naamiointiväri. Todella vaikea erottaa yksityiskohtia autosta.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Hyvä naamiointiväri. Todella vaikea erottaa yksityiskohtia autosta.
Testiväritys
The RB11 in it's testing livery
Tässä nokka näyttää isommalle mitä studiokuvissa. Ovat joutuneet suurentamaan, että läpäisee törmäystestit? Williamsissa nokka on pienempi, eli Williams on pystynyt tekemään parempaa työtä tässä kohtaa.


Aikalailla viime vuoden autoa muistuttaa, mutta niinhän se on ollut aina Red Bullin kohdalla, vanhaa viilataan ja viilataan edelleen.

 
Viimeksi muokattu:
Ylös