ool rait, hyvä boogie!
Hannu Koivistoinen oli lähettänyt meiliä koskien RBKF kisaa ja pyysi käymään täällä katsomassa mitä kisasta keskustellaan...Laitoin Hannulle seuraavan viestin, siinä on kaikki oleellinen liittyen tähän keskusteluun ja tuomarointiin...
Ja tervehdys Hannu,
kerrotaan tässä taustat sinulle ja muille:
Meidän osuus kilpailun järjestämisestä oli seuraava,
- Ratamateriaalien paikalle tuonti, ja teimme myös rataprofiilin
- Ajokaluston toimittaminen ja sen kunnossapito
- Kilpailussa ajanotto.
Ei muuta.
Kilpailunjohtamisen ja tuomaroinnin hoiti EpUa:n Kari Karhumäki joukkoineen, meillä ei ollut sen kanssa mitään tekemistä. Hoidimme tulospalvelussa vain Karhumäen antamamat sanktiot, jotka olivat, miten sen nyt sanoisi, ei niin linjassa aina. Kun itse seurasin toimintaa, ei hän ilmoittanut kilpailijoille mitään mistä sanktiot tuli ja minkä takia sijoja tiputettiin 1-3 kuljetajasta johtuen.
Sen verran voin sanoa, että itse olisin hoitanut asian eri tavalla.
Esim. toinen ryhmä ajoi treeniä 6½ minuuttia, aika-ajossa ruutulippu heilui 8 sekuntia liian myöhään, yhdessä lähdössä ajettiin yksi kierros liikaa, sinistä lippua ei näytetty kaikille tasapuolisesti etc.
Sitten en oikein ymmärrä mitä tarkoitat tuolla kotiinpäinvedolla...? Me teimme jokaiselle kuljettajalle ne asiat mitä kukin halusi. Kuten kerroin briifingissä, emme ala kenekään kisainsseiksi, mutta teemme säädöt pyyntien perusteella. Muutaama, oliko neljä kuskia, halusi autoon muutoksia. Ja ne tehtiin. Emme siis jättäneet kenellekkään tekemättä mitään mitä pyysivät, jos sillä tarkoitat "kotiinpäin" vetoa.
Ja onhan kuskeissa eroa oppia vetämään laitteella ku laitteella eri radalla. Kattokaapas paljonko naiskuski veti median kisassa, ja verratkaa aikaa. Olis kai riittänyt kisassa kolmanneksi tai neljänneksi kierrosajan perusteella...
Se on vähän sillä lailla, että niillä palikoilla on pelattava mitä on. Tiedän sen itse, ja moni teistäkin tietää sen, että minä sen tiedän. Koko paketti on vaan saatava kasaan sitten finaaliin. Silloin voit olla maailman paras...
Ja on oikein hylkäyksiä tullut väärin perustein myös tännepäin. Ei ole ollut kerhokisat tai SM-karkelot. Ne on tulleet vähän isommissa tapahtumissa, ja kun vielä napsastaa piikkipaikalta, niin tuntuuhan se pahalta.
Itse olen tässä vuosien varrella nähnyt reilut 7600 kartingstarttia, toiminut tuomarina Suomessa ja maailmalla, ollut delegaattina ja oikeastaan kaikkea mahdollista mitä kartingissa on mahdollista tehdä ja nähdä. Yksi lause on kuitenkin jäänyt mieleen, sen sanoi eräs todella menestynyt suomainen kartingkuljettaja: "Karting ei ole ikinä reilua jokaista kohtaan"
Niin se vaan on, vaikka asiat yrittäisit tehdä kuinka hyvin...ja yleensä aina kuitenkin nopein ja paras voittaa.
T. Sami Lappalainen