En edes ymmärrä mikä tasajaosta kahden hahmon kesken tekee erityisen reilua, pitäiskö summa jakaa koko koneen kesken ja vielä koneen laskeuduttua tuoda kavereillekin vähän? Olisiko reilumpaa siis pitää itsellä 499,95 ja jakaa viissenttisinä tutuille ja tuntemattomille (vastapuoleen kun ei voi luottaa etteikö se pidä rahoja itsellään).
Vastaava peliasetelma on jossain peliteoriateksteissä tullut vastaan joskus, mutten tätä juurikaan ole pohtinut "mitä itse tosielämässä tekisin"-kysymyksen kannalta.
Tässä nyt ei tietysti kannata paljastaa teille kaikille, että hyväksyisin minkä tahansa positiivisen summan, silloinhan voisitte käyttää tietoa minua vastaan tilanteen tullessa eteen. Tiedoksi kaikille siis: jos joskus olen foorumistin kanssa lentokoneessa ja avauspostauksen keissi tapahtuu, hylkään tarjouksen jos osuudekseni ei jätetä vähintään 300.
Toimintaani jaosta päättävänä osapuolena vaikuttaisi se, millainen tilanne tässä on "oikeasti" kyseessä. Jos miljardööri avauspostauksessa kuvatulla tavalla heittää koko tarjouksen ihan tyhjästä, luultavasti optimoisin mahdollisuuksia saada hetimullenyt mahdollisimman paljon mahdollisimman todennäköisesti (hylkääkö kaveri tarjouksen, vetääkö kaveri turpaan).
Jos tilanteessa on jotain tässä mainitsematta jäänyttä, jonka takia tasajako tuntuu olevan "oikein", ehdottaisin tasajakoa. Esim. jos miljardööri vaikka sanoo "te ootte pojat ollu niin hyvää seuraa että saatte tästä 500 palkkioksi, päätä osuutes" tai muuta vastaavaa.