Reiluuspolli

Hyväksytkö: sinulle 50e, kaverille 450e?

• Äänestäjiä yhteensä
    35

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
No ei kai se rahanjakaja, vaikka jättäiskin sen toisen melkein nollille, loppujenlopksi oo yhtään sen mulkumpi kuin lottovoittajakaan, joka ei ole valmis jakamaan pottiaan tuntemattomien kanssa.

Näin mä tuon tilanteen näkisin. Ainoana erona ehkä tuohon lottovoittajaan on se, että se miljonäärin vierustoveri oli pakoitettu tekemään sille toiselle vierustoverille jonkunlaisen tarjouksen.
No toi on sun näkemys. Mun näkemys on niin erilainen, että en ymmärrä miten voit ajatella noin. Joten turha tästä sen enempää, kyllähän erilaisia näkemyksiä maailmaan mahtuu (ja niiden kaikkien takia ei edes tarvitse sotia).

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Tilestää jotenkin toikki. Antaisi uuden mahdollisuuden äänestää, mutta sitten lopulta sanookin, jotta olen jo äänestänyt.

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Hylkään. 50 eurolla en vielä ala miljardöörin viihdyttäjäksi.

Jätän itselleni mahdollisuuden vaihtaa mielipidettäni, jos jostain syystä katson vierustoverin rahantarpeen olevan sitä luokkaa, että se raha menis ihan oikeasti tarpeeseen. Itse en ole niin rahanahne, että noin pienillä summilla alkaisin hyppimään.

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Jotenkin musta tuntuis, että nimenomaan hylkäämällä tarjouksen viihdytät miljardööriä enemmän "no on se kumma, kun ei köyhille raha kelpaa :D".
Se saattaa kanssa olla mahdollista. Mut omasta mielestäni tuolleen toimimalla säästän ees ne vähätkin itsekunnioituksen rippeet, mitä on.

Jos miettii tota kysymystä silleen, että siitä jää toi miljardööri pois, ja raha tulis jollain toisella tavalla, niin sitten mulle ei olis väliä kuinka se toinen rahat jakais. Viiskymppiä oikeasti ilmaista rahaa kyllä kelpaa aina.

abc

DNF
Noilla summilla kieltäytyisin kiusallani. Jos ois isommat rahat kyseessä (samassa suhteessa) niin sit suostuisin.

Mielenkiintoisempi kysymys ois, että paljonko ottaisit itse, jos oisit toi toinen kaveri tossa tilanteessa?

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Mielenkiintoisempi kysymys ois, että paljonko ottaisit itse, jos oisit toi toinen kaveri tossa tilanteessa?
Mielenkiintoisempaa olisi olla se miljardööri...eiku dääri. Saisi tehdä hölmöille kaiken maailman tymiä testejä, eikä tarttisi ihmetelle paljonko nyt tolle törpölle annat ja paljonko piät ihan ite.

Ei sitä pitkään kyl ois miljandööri...eiku dääri, jos tolla tavalla tuiki tuntemattomille rahaa jakelisi. Parempi ois pitää ne dollarit sukanvarressa ja patjan alla. Olisi itte miljandööri...eiku dääri pitempään. Sillä vois jo vähän leveilläkin...ja kiertää maailmaa. Vaikka lentokoneella...omalla. Ilman vieruskavereita.

lara

Namupala
Sijainti
Onnela
Ottaisin kylla. Paskoihin kauppoihin tulee tassa elamassa tormaamaan varmasti ja ilmainen raha on aina ilmaista.
Epareiluuden mietinnan sijaan keskittyisin iskemaan miljonaaria.

TheStig

Tame Racing Driver
Sijainti
Pimennossa
Mä en oo koskaan ymmärtäny vittuilua ihan vaan vittuilun ittensä takia, ei oo koskaan ollu tarvetta harrastaa semmosta. Ja tässä tapauksessa vittuilu vielä maksais mulle 50 euroa. Eli itse ilman muuta hyväksyisin tarjouksen. Luulempa että hyväksyisin vaika kaveri tarjoais mulle pelkää lämmintä kättä ja pitäis ite koko summan, ei se oo multa mitään pois.

GC Rabella

Well-known member
Sijainti
Pasila
En edes ymmärrä mikä tasajaosta kahden hahmon kesken tekee erityisen reilua, pitäiskö summa jakaa koko koneen kesken ja vielä koneen laskeuduttua tuoda kavereillekin vähän? Olisiko reilumpaa siis pitää itsellä 499,95 ja jakaa viissenttisinä tutuille ja tuntemattomille (vastapuoleen kun ei voi luottaa etteikö se pidä rahoja itsellään).

Vastaava peliasetelma on jossain peliteoriateksteissä tullut vastaan joskus, mutten tätä juurikaan ole pohtinut "mitä itse tosielämässä tekisin"-kysymyksen kannalta.

Tässä nyt ei tietysti kannata paljastaa teille kaikille, että hyväksyisin minkä tahansa positiivisen summan, silloinhan voisitte käyttää tietoa minua vastaan tilanteen tullessa eteen. Tiedoksi kaikille siis: jos joskus olen foorumistin kanssa lentokoneessa ja avauspostauksen keissi tapahtuu, hylkään tarjouksen jos osuudekseni ei jätetä vähintään 300.

Toimintaani jaosta päättävänä osapuolena vaikuttaisi se, millainen tilanne tässä on "oikeasti" kyseessä. Jos miljardööri avauspostauksessa kuvatulla tavalla heittää koko tarjouksen ihan tyhjästä, luultavasti optimoisin mahdollisuuksia saada hetimullenyt mahdollisimman paljon mahdollisimman todennäköisesti (hylkääkö kaveri tarjouksen, vetääkö kaveri turpaan).

Jos tilanteessa on jotain tässä mainitsematta jäänyttä, jonka takia tasajako tuntuu olevan "oikein", ehdottaisin tasajakoa. Esim. jos miljardööri vaikka sanoo "te ootte pojat ollu niin hyvää seuraa että saatte tästä 500 palkkioksi, päätä osuutes" tai muuta vastaavaa.