Kärppäseminaari pureutui urheilumarkkinointiin
Urheilumarkkinoinnin eri näkökulmat olivat puheenaihe Oulun Kärppien vuosittain järjestämässä Kärppäseminaarissa perjantaina 28. tammikuuta Vuokatissa. Holiday Club Katinkultaan kokoontuneille mestarijoukkueen yhteistyökumppaneille tarjoiltiin näköaloja yritysten urheilusponsoroinnin perusteista, median suhteesta urheiluun sekä merkityksestä aluekehitykselle. Aihetta peilattiin myös talouden näkökulmasta.
Oulun Kärppien pääyhteistyökumppani Danske Capitalin toimitusjohtaja Antti Mantila korosti, että urheiluseurojen toiminnan ammattimaisuudessa sekä suhtautumisessa yhteistyökumppaneihin löytyy yhä edelleen suuria eroja. Mantila tähdensi tavoitteiden ja budjetoinnin tärkeyttä sponsorointisopimuksissa. ”Älä harrastele, sillä kysymyksessä on bisnes”, oli hänen viestinsä seuroille.
Tuottavat ideat vaativat aikaa kypsyäkseen. MTV aloitti alppilajien lähetykset kahdeksan vuotta sitten kehittääkseen Formulan rinnalle vastaavan, mainostajia kiinnostavan tapahtuman ja vasta nyt eletään ensimmäistä positiivisen tuloksen kautta. Urheilutapahtumien lähetysoikeudet ovat mittavia investointeja. Formulalähetysten selostaminen on MTV:lle 7-10 kertaa kalliimpaa kuin kolmen kuukauden Idols-kisajärjestelmä, valotti MTV3:n tuotepäällikkö Mikael Hästbacka.
Iltalehden päätoimittaja Petri Hakala alleviivasi urheilun taloudellisia vaikutuksia ja mediakiinnostavuuden laaja-alaisuutta. Urheilu ja urheilijat kiinnostavat myös viihde- ja talousmedioita. Hakalan laskelmien mukaan urheilijoiden palkat vastaavat maakuntalehden vuoden liikevaihtoa ja palkintorahat Jorma Ollilan vuosipalkkaa.
Nokia Mobile Phones -yksikössä uusien teknologioiden sovelluksista vastaava Ilpo Niva puolestaan puhui urheilusta mobiilisisältöjen näkökulmasta. Nivan mukaan Kärppä-teema on uponnut kansaan hyvin mobiilisovelluksissa.
Kärppäseminaarin muihin esiintyjiin lukeutuivat muun muassa Oulun Kärppien puheenjohtaja Seppo Arponen, Kajaanin kaupunginjohtaja Erkki Vähämaa, Rovaniemen kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Antti Liikanen, Uccen Pauli Hyppönen ja Holiday Club Finlandin toimitusjohtaja Juha Tengman.
Lähde: Kainuun Sanomat lauantai 29.1.2005 Ahti Saarela