Bobakki
@f1hog
Jos tuota kommenttijuttua tarkoitat, niin äärimmäisen työlästä yrittää tarkistaa siitä yhtään mitään.reason sanoi:Live timingilla näkyy kaikki, ei oo tarvetta kynälle ja paperille.
Jos tuota kommenttijuttua tarkoitat, niin äärimmäisen työlästä yrittää tarkistaa siitä yhtään mitään.reason sanoi:Live timingilla näkyy kaikki, ei oo tarvetta kynälle ja paperille.
Mutta nythän USAssa ei ajettu noilla koneilla juuri kisaa lainkaan. Onko nyt pelättävissä, että Kiminkin kone kestää 1.1 kisaa, eli hajoaa aika-ajoissa, tai viimeistään ensimmäisen 10 kierroksen aikana? :nope:WebSlave sanoi:Pedro olikin Montoyan Indy-koneella liikenteessä. Vanhan sanonnan mukaan aika optimaalinen kisa siis, moottori hajoaa juuri maaliviivan jälkeen.
Ei, koska Kimin konetta ei revitetty samalla tavalla juuri sen takia, että sen on tarkoitus kestää vielä Saksassakin. Pedron suhteen McLarenilla ei ollut mitään menetettävää, joten moottorin kestävyyttä saatettiin testata äärirajoille. Ja lopputuloksesta päätellen onnistuneesti testattiinkin.justF1fan sanoi:Mutta nythän USAssa ei ajettu noilla koneilla juuri kisaa lainkaan. Onko nyt pelättävissä, että Kiminkin kone kestää 1.1 kisaa, eli hajoaa aika-ajoissa, tai viimeistään ensimmäisen 10 kierroksen aikana?
Minusta asia on päin vastoin. Tosin tässä saattaa seota pari käsitettä. Yhtä kuljettajaa fanittavien hahmojen mielestä kisa muuttuu tylsäksi heti kun suosikin saumat on mennyt. Tämän jälkeen kisa on tylsä ja energia keskitetään selostajien ja kanssakilpailijoiden sättimiseen. Tämä ei ole marginaalinen kategoria, vaan nimenomaan suuret massat kuuluvat tähän.*wruuum* sanoi:Täällä kisan jälkeen juttuja lukiessa joudun aina itselleni toteamaan, etten oikeasti tosi fani olekkaan, enkä ilmeisesti seuraa kisoja oikeasta näkökulmasta. Minua kun ei selostajien ja kommentaattorien kommentit häiritse yhtään. Siinä ne tulevat viihteenä kisaa ennen ja sen aikana ja näin uskon että suurin osa suomalaisistakin ajattelee.
Ymmärrän kyllä että löytyy se marginaali ryhmä 1-5% jotka tahtovat selostajilta (10 vuoden kokemus selostamisesta ja kilvan ajamisesta) ja kommentaattoreilta (vähintään 3 maailmanmestaruutta) analyyttisiä faktoja, virheet oikaistuna sillä sekunnilla ja tarkkaavaisuutta johon pystyy vain hyvin koulutettu apina.
Mutta parempaan pitää aina pyrkiä, tosi fanit tunnetaan vaativasta mausta ja faktojen hallinnasta, eli selostajissakin parempia löytyy myös minun mielestä, sikäli ymmärrän.
mtv3justF1fan sanoi:Mutta nythän USAssa ei ajettu noilla koneilla juuri kisaa lainkaan. Onko nyt pelättävissä, että Kiminkin kone kestää 1.1 kisaa, eli hajoaa aika-ajoissa, tai viimeistään ensimmäisen 10 kierroksen aikana? :nope:
Tai sitten vaan tietävät tarkkaan sen, monestikko saa kierrättää koneen "tappiin" ja lupasivat Pedrolle käyttää ohitusyrityksiä tehdessä maksimimäärän noita kierrätyksiä.
De la Rosan auto syttyi palamaan hänen ylitettyä maalilinjan. Hän oli muutenkin saamassa uuden moottorin seuraavaan kilpailuun, joten rangaistusta moottorinvaihdosta ei ole luvassa.
- Moottorin ilmanottoaukossa syttyi tulipalo. Näin käy joskus silloin, kun ajetaan hitaasti pienellä kaasulla, de la Rosa selvitti.
Itse kyllä missasin täysin sen jos kimin takarengas alkoi tyhjentyä...Metanolman sanoi:Eikös Kimin taka kumppa muka tyhjentynyt/alkanut tyhjentyä ennen aikaistettua toista pysähdystä? Löpöä olisi ollut vielä tankissa kauemmaksi aikaa, ainakin annettujen tietojen mukaan.
Nicon renkaat OK, kirjoitin mitä sattui. Sormi on ajatusta nopeampi. Sori
No shit, Sherlock...- Moottorin ilmanottoaukossa syttyi tulipalo. Näin käy joskus silloin, kun ajetaan hitaasti pienellä kaasulla, de la Rosa selvitti.
Sitten jotkut vielä sanoo ettei osata tehdä kaksi kisaa kestäviä koneita.WebSlave sanoi:Ei, koska Kimin konetta ei revitetty samalla tavalla juuri sen takia, että sen on tarkoitus kestää vielä Saksassakin. Pedron suhteen McLarenilla ei ollut mitään menetettävää, joten moottorin kestävyyttä saatettiin testata äärirajoille. Ja lopputuloksesta päätellen onnistuneesti testattiinkin.
Mielenkiintoinen näkemys ja itse olen puoliksi samaa mieltä. Todennäköisintä on, että kun Kimi (/Nico) keskeyttää niin puolet suomalaisista katsojista menettää mielenkiintonsa ja kisa muuttuu tylsäksi jonossa ajeluksi ja kärjessä ajavien parjaus todennäköisyys vähintäänkin huumori mielellä alkaa.Törni sanoi:Minusta asia on päin vastoin. Tosin tässä saattaa seota pari käsitettä. Yhtä kuljettajaa fanittavien hahmojen mielestä kisa muuttuu tylsäksi heti kun suosikin saumat on mennyt. Tämän jälkeen kisa on tylsä ja energia keskitetään selostajien ja kanssakilpailijoiden sättimiseen. Tämä ei ole marginaalinen kategoria, vaan nimenomaan suuret massat kuuluvat tähän.
Jäin miettimään tota ruusun mainitsemaa 'moottorin ilmanottoaukkoa'..mustavihannes sanoi:No shit, Sherlock...- Moottorin ilmanottoaukossa syttyi tulipalo. Näin käy joskus silloin, kun ajetaan hitaasti pienellä kaasulla, de la Rosa selvitti.
http://www.grandprix.com/jpeg/phc/pmon06/sun/raikkonen1-lg.jpg
...eräskin katuratakisa tältä kaudelta.
Sikäli kun tuo on suomennettu oikein, niin juuri sitä.Ghost_Glove sanoi:Jäin miettimään tota ruusun mainitsemaa 'moottorin ilmanottoaukkoa'..
Eli siis kuskin pään päältä alkavaa torvea vai? :dunno:
Vai mitähän se ruusu meinas...
No siis mitä muuta nämä kisat ovat tätä nykyä kuin jonossa-ajelua? Kyllähän seuraamiseen tarvitaan jokin kansallinen yllyke kuten Kimi tai Nico.*wruuum* sanoi:Mielenkiintoinen näkemys ja itse olen puoliksi samaa mieltä. Todennäköisintä on, että kun Kimi (/Nico) keskeyttää niin puolet suomalaisista katsojista menettää mielenkiintonsa ja kisa muuttuu tylsäksi jonossa ajeluksi ja kärjessä ajavien parjaus todennäköisyys vähintäänkin huumori mielellä alkaa.
Oletko seurannut esim. jalkapalloa?*wruuum* sanoi:Tätä suuret massat omasta kokemuksesta täällä kotikatsomossa harrastavat, mutta selostajia en ole koskaan kuullut parjattavan, en missään urheilulajissa kisojen aikana, paitsi tietysti F1-Forumilla.
Ja sinä ja kaverisi ovat varmasti myöskin niitä, jotka eivät lähetä ravintola-annosta takaisin kun se oli kalaa tilatun lihan sijasta? F1 taitaa olla Suomen seuratuin tv-urheilulaji, ja sillä rahotetaan aika paljon muita kotimaisia tv-ohjelmia ihan noin MTV-3:n ylelle maksamien tukimaksujen muodossa, koska kuten täälläkin on monesti todettu, mainosaikaa näiden ohjelmien ympärille on kyllä myyty. Eli siis väittäisin, että on katsojallakin oikeus vaatia jotain laatua lähetysten sisältöön.*wruuum* sanoi:Jos ajattelen ketä tahansa keskiverto Formula katsojaa, osittain kokemuksesta muista ja kenties itseänikin, niin ei kenelläkään ole sanottavaa selostajista. Tähän vaikuttavat tietysti tottumus, kokemus ja/tai tiedon puute lajista. Jos ei ole tietoa tai luultua tietoa on paha päteä.
Tuotehan on ymmärtääkseni tappiollinen ja Maikkari on väläytellyt jo useaan otteeseen, että lähetykset loppuvat. Viimeksi muistan lukeneeni, että tulevaisuudessa Maikkarin ohjelmapäätökset tehdään pelkästään taloudellisin perustein, mikä tarkoittaa F1-lähetysten loppumista.Rapu-70 sanoi:F1 taitaa olla Suomen seuratuin tv-urheilulaji, ja sillä rahotetaan aika paljon muita kotimaisia tv-ohjelmia ihan noin MTV-3:n ylelle maksamien tukimaksujen muodossa, koska kuten täälläkin on monesti todettu, mainosaikaa näiden ohjelmien ympärille on kyllä myyty.
Tuskinpa on tappiollinen. Suomihan taitaa olla maailman f1-hulluinta kansaa ja ainakin mainoksia tuntuu riittävän joka väliin lähetystä.Hurmurisija sanoi:Tuotehan on ymmärtääkseni tappiollinen ja Maikkari on väläytellyt jo useaan otteeseen, että lähetykset loppuvat. Viimeksi muistan lukeneeni, että tulevaisuudessa Maikkarin ohjelmapäätökset tehdään pelkästään taloudellisin perustein, mikä tarkoittaa F1-lähetysten loppumista.
En jaksa etsiä lähteitä, mutta näin muistan lukeneeni. Ja ainakin viime lähetys oli täällä Tampereella varsin tyhjä mainoksista. Maikkarin sarjamainokset pyörivät, mutta ulkopuolisia mainostajia ei riittänyt läheskään koko mainostauon ajaksi.Juzo sanoi:Tuskinpa on tappiollinen. Suomihan taitaa olla maailman f1-hulluinta kansaa ja ainakin mainoksia tuntuu riittävän joka väliin lähetystä.
Formulat ovat pysyneet imagosyistä maikkarin esityslistalla. Yritykset rahastaa tuotteella digi-tv:n kautta tarjottavilla lisäpalveluilla vetivät vesiperän. Nyt hommaa pyritään vetämään minimikustannuksin.Hurmurisija sanoi:Tuotehan on ymmärtääkseni tappiollinen ja Maikkari on väläytellyt jo useaan otteeseen, että lähetykset loppuvat.
En tiedä huomasitko, mutta jos et niin lue myös aikaisempi postaukseni #243, se tarkentaa kantaani vielä lisää.Rapu-70 sanoi:No siis mitä muuta nämä kisat ovat tätä nykyä kuin jonossa-ajelua? Kyllähän seuraamiseen tarvitaan jokin kansallinen yllyke kuten Kimi tai Nico.
Taisin kommentoida hieman epäselvästi tätä aikaisemmin, joten tarkennan hieman. Kommentillani, että selostajia ei parjata missään kisoissa, viittasin kaikkiin hetkiini elämän aikana kun olen jossain porukassa tai jonkun henkilön kanssa seurannut jotakin lajia televisiosta tai kun olen keskustellut jostan lajista ihmisten kanssa. Tällöin ei kukaan ole kommentoinut selostajia. Ajattelin itsekkäästi että nämä ystävät, sukulaiset, puoli tutut jne. edustaisivat keskiverto katsojaa.Rapu-70 sanoi:Oletko seurannut esim. jalkapalloa?
Viittaan aikaisempaan postaukseeni tähän topicciin:Rapu-70 sanoi:Ja sinä ja kaverisi ovat varmasti myöskin niitä, jotka eivät lähetä ravintola-annosta takaisin kun se oli kalaa tilatun lihan sijasta? ... ... Eli siis väittäisin, että on katsojallakin oikeus vaatia jotain laatua lähetysten sisältöön.
*wruuum* sanoi:Mutta parempaan pitää aina pyrkiä, tosi fanit tunnetaan vaativasta mausta ja faktojen hallinnasta, eli selostajissakin parempia löytyy myös minun mielestä, sikäli ymmärrän.
Taas ylläkin näkyvään aikaisempaan postaukseeni viitaten, taidat siis edustaa tätä mainitsemaani "tosi fani" tyyppiä, joten ymmärrän kantasi hyvin. Keskiverto F1-katsoja (kuten ilmeisesti minä) ei tätä ymmärrä (postaus #243), vaan on onnellisen tietämätön tason puutteesta, koska ei hallitse tietoa siitä, mikä voisi olla paremmin. :thumbup:Rapu-70 sanoi:Edit: tohon sun kommenttiin tiedon yms puutteesta niin olen jättänyt alle kymmenen suomessa näytettyä F1-kisaa katsomatta.
Löysin MTV3:n urheilupäällikön Tatu Lehmuskallion haastattelun vuodelta 2002. Hän toteaa tuolloin näin:Hurmurisija sanoi:En jaksa etsiä lähteitä, mutta näin muistan lukeneeni. Ja ainakin viime lähetys oli täällä Tampereella varsin tyhjä mainoksista. Maikkarin sarjamainokset pyörivät, mutta ulkopuolisia mainostajia ei riittänyt läheskään koko mainostauon ajaksi.
Lähde on toki melko vanha, mutta realiteetit eivät ole käsittääkseni merkittävästi muuttuneet. Jos jollain on tuoreempaa tietoa niin kertokoon.MTV:n suursatsaus on jo vuosia ollut Formula 1. Sopimus uusittiin vuosi sitten, jolloin siitä kilpailivat myös Yleisradio ja Nelonen. MTV3 maksaa esitysoikeudestaan nyt noin 20 miljoonaa vuodessa. Kun katsojille tarjotaan kilpailun lisäksi myös harjoitukset, lämmitellyt ja aika-ajot, ohjelma-aikaa saadaan venytettyä noin 50 tuntiin. Näin MTV3:n formulatunti maksaa noin 400 000 markkaa. Mainosmyynti näyttäisi tuovan sijoituksen vain vaivoin takaisin.