rengassodan uusi vaihe

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
entso:
patriot:
Vituttaa tämä koko farssi! :mad: Vielä enemmän vituttaa punaisen leirin kuittailut! wink

FIA tekee siis säännöt, joissa on porsaanreikiä, mutta niitä saa käyttää hyväkseen vain Ferrari. Kyllä tätä rataa meikäläisen mielenkiinto ykkösiin laantuu kokonaan. Jos mestaruus ratkeaa Schumille näin niin!!!! :mad: yuck
Ihan samaa mieltä tästä farssista,mutta on se oikein, että vilunkimäklären jää kiinni. yuck :p
Sinähän se ruudinkeksijä olet! :D

Mistä McLaren on jäänyt kiinni? Michelin käsittääkseni valmistaa renkaat! Ferrarin hyökkäys on muutes kohdistettu Williamsia vastaan, jolle kyseiset renkaat oli räätälöity!
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
patriot:

...Ferrarin hyökkäys on muutes kohdistettu Williamsia vastaan, jolle kyseiset renkaat oli räätälöity!
Mihin perustat tuon "kyseiset renkaat on räätälöity Williamsille"? doubtful Bridgestonen keskittymisestä Ferrarin rengastukseen ei liene epäselvyyttä, mutta eikös Michelin keskitykään tasapuolisesti kaikkien kumitukseen? :confused:
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
MaxiV:
patriot:

...Ferrarin hyökkäys on muutes kohdistettu Williamsia vastaan, jolle kyseiset renkaat oli räätälöity!
Mihin perustat tuon "kyseiset renkaat on räätälöity Williamsille"? doubtful Bridgestonen keskittymisestä Ferrarin rengastukseen ei liene epäselvyyttä, mutta eikös Michelin keskitykään tasapuolisesti kaikkien kumitukseen? :confused:
Vastasit itse itsellesi. Williamsin etupään pitoa parantamaan kehitettiin hieman leveämpi rengasprofiili. Heidän perinteisempi ripustus "taipui" leveän renkaan haitoille helpommin kuin esim McLarenin kaksoiskölin ympärille rakennettu ilmavirroille herkempi etupään rakenne. Moni Michelinin asiakastalli näitä renkaita tai näistä jatkokehitettyjä kuitenkin kokeili erilaisin tuntemuksin ja haki niille säätöjä. Niin McLarenkin - joskin siis paljon Williamsia vähemmän joka heti "tykästyi" rengasmallin sen autettua auton balanssin löytämisessä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
V*ttu!!! :mad:

Jos sääntö sanoo, että renkaiden tulee olla korkeintaan 270mm leveät ja mittaus suoritetaan ennen kisaa, niin mikä ongelma olisi käyttää näitä kisan aikana leveneviä renkaita edelleen??? :confused:

Lähde: mtv3.fi

FIA kiisti tiedotteessaan vihjailut sääntömuutoksista tai uusista tulkinnoista. -Eturenkaan enimmäisleveys on ollu 270 millimetriä vuodesta 1999. FIA ei ole koskaan ehdottanut, että renkaan leveys olisi rajoittamaton, kun se on käytössä, FIA muistutti.
Eikö tuo nyt selko kielellä kerro sen, että mitään laittomuuksia ei ole tapahtunut! doubtful Michelinin renkaat ovat täysin lailliset!

Näin ollen McLarenin ja Williamsin pitäisi saada käyttää edelleen niitä renkaita mitä ovat käyttäneet!

PRKL, onko se nyt ihan pakko hoitaa v*ttu vääntää siitä s**tanan sakemannista yuck mestari!?! :mad:
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Misa1:
Ei. Selkokielellä
FIA ei ole koskaan ehdottanut, että renkaan leveys olisi rajoittamaton, kun se on käytössä
kertoo, että:
jos leveydelle ei ole erikseen annettu lupaa olla rajoittamaton kun se on käytössä, sen on käytössäkin oltava leveyttä rajoittavien sääntöjen mukainen, eli aina alle 270mm.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
oskari:
Misa1:
Ei. Selkokielellä
FIA ei ole koskaan ehdottanut, että renkaan leveys olisi rajoittamaton, kun se on käytössä
kertoo, että:
jos leveydelle ei ole erikseen annettu lupaa olla rajoittamaton kun se on käytössä, sen on käytössäkin oltava leveyttä rajoittavien sääntöjen mukainen, eli aina alle 270mm.
Ave !!

Ei muuten tuokaan tulkinta mitenkään ainoa oikea koska säännöissä todetaan jotenkin että "at all times", ts millä tahansa hetkellä. Tällöin renkaiden mittaus käytettynä ei sekään kerro totuutta, koska käytetty rengas on tavallaan integraali kaikista hetkistä, jona sitä on käytetty. Eikä siis kerro sitä oliko rengas sääntöjen mukainen tai vastainen millään hetkellä. Lotossakaan ei saa seitsämää oikein saamalla seitsamän numeroa oiken yhden numeron viikossa.

- Oho -
 

sarla

Wanha HURU
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
700
Sijainti
'pihalla'
patriot:

...Ferrarin hyökkäys on muutes kohdistettu Williamsia vastaan, jolle kyseiset renkaat oli räätälöity!
Ei se oo Ferrarin hyökkäys, se on vilunki-Mäkmursun hyökkäys Wiljamei vastaan... ku Wiljami hyöty enempi ja omist ei voi rotestoida, niin vilunki-Mäkmursult vuodettiin tieto renkuloiden laittomuudesta Ferrarille joka teki itestään taas "ikävän", vaikka sitä vietiin ku pässii narussa... nyt Mäkmursu viel siivoo jälkiään, marisemal ettei tiiä oikeen mitä nyt käyttää ku kaikki on mahollisesti laittomii...
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
OHO:
Kirjoitin käytössä, joka ei mitenkään rajaa ajan hetkeä vain siihen, kun rengas on käytetty, vaan rengas on käytössä at all times kun sillä ajetaan, ts. millä tahansa hetkellä.

Ja millään näistä hetkistä, joista at all times koostuu, rengas ei saa olla liian leveä.

Käsittääkseni tämä tulkinta on jotenkin ainoa oikea.

Se, saako rengas olla liian leveä vai ei, ei mitenkään liity siihen, milloin renkaat mitataan, vaan renkaiden tarvitsee olla sääntöjen asettamissa rajoissa millä tahansa hetkellä, myös niillä, jolloin sitä ei mitata.

Tällöin mittaaminen vain ennen ja jälkeen kisan ei todista renkaan olleen koko ajan sääntöjen mukainen, vaikka molemmat mittaukset antaisivatkin hyväksytyn tuloksen.

Toisaalta rengasta pitää länsimaisen oikeistajun mukaan pitää sääntöjen mukaisena kunnes se todistetaan niiden vastaiseksi. (Tämä on tuntunut Ross Brawnilta ja joiltain Ferrari faneiltakin unohtuneen).

Tällöin kuitenkin minkä tahansa mittauksen antama laiton tulos riittää - eihän renkaan tarvitse olla kokoajan liian leveä ollakseen sääntöjen vastainen, yksikin hetki riittää.

Jos siis rengas on liian leveä kisan jälkeen, on se ollut kisan aikanakin, ja voidaan hylätä.

Samoin hylsyä tulee jos joku pystyy todistamaan renkaan olleen liian leveä jonain muuna ajanhetkenä. Miten sitten voidaan rengas todistaa liian leveäksi ajotilanteessa onkin sitten eri asia, mutta se että todistaminen on vaikeaa, ei kuitenkaan tarkoita että renkaat saisivat olla liian leveitä ajossakaan. (Mikä Michelinin olisi kyllä pitänyt tietää).
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
oskari:
Toisaalta rengasta pitää länsimaisen oikeistajun mukaan pitää sääntöjen mukaisena kunnes se todistetaan niiden vastaiseksi. (Tämä on tuntunut Ross Brawnilta ja joiltain Ferrari faneiltakin unohtuneen).
Bridgestone onkin japanista :D
Ja ferrari italiasta :D

<small>[ 10-09-2003, 15:08: Message edited by: vormula ]</small>
 

Daytona

Well-known member
Liittynyt
15.4.1999
Viestit
228
Itseasiassa tuon "at all times" kohdan myötä myös renkaiden ura-sääntö joutaa romukoppaan, kun eihän niissä monestikaan mitään uria näy kisan jälkeen. Ainoa järkevä ja luotettava tapa mitata renkaat on ennen käyttöä, when new, kuten on tehty tähän asti.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Panis kehuu MTV:n sivuilla Fiaa. panisin mielestä on hyvä että FIA painosti Micheliniä tekemään uudet renkaat, jotka nyt jo kolmen osapuolen vahvistamana on todettu entisiä paremmiksi (Renaul, Williams ja Toyota). :cool: Jaguarilla tilanteeseen ei ole kommentoitu, ja McLaren hyvistä testiajoista huolimatta taitaa olla ainoa joka pitää uusia vanhoja huonompina, nimenomaan autoon suhteutettuina.
 

Erebus

Well-known member
Liittynyt
23.5.2001
Viestit
63
Sijainti
Kouvola
FIA takavarikoi Bridgestonen
renkaat Monzan kilpailussa

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA

Formula ykkösten rengassota jatkuu kiivaana niin radoilla kuin kabineteissa.
Italian Grand Prix -kisaan häirittynä saapunut Michelin-leiri on hionut kaikessa hiljaisuudessa rajua vastaiskua Bridgestonelle ja sen ykköstallille Ferrarille.
Monzassa Michelin vaati kansainvälisen autoliiton FIA:n teknisten edustajien takavarikoimaan yhden rengassetin niin kilpailevalta Ferrarilta kuin heidän omalta talliltaan Williamsilta.
Ranskalaistehdas esittää, että huipputeknologiaan keskittynyt amerikkalaisyhtiö Smithers tutkii näiden renkaiden kumiseokset.
Sääntöjen mukaan seosten täytyy olla samat sekä etu- että takarenkaissa. Michelin epäilee, että Bridgestonen eturenkaissa on kovemmat seokset kuin takana.
Williamsin johtaja Patrick Head ehti kuitenkin jo tuskailla, ettei FIA takavarikoinut koko settiä, vaan otti vain vasemman renkaan edestä ja oikean takaa. Headin mukaan vahvistus epäilyille olisi vaatinut molemmat vasemman puolen renkaat.
Tiettävästi Michelinillä on varmuuden vuoksi jo pöytälaatikossa protesti valmiina Bridgestonea vastaan. Siinä riitautetaan japanilaisrenkaiden urat, jotka Michelinin tutkimusten mukaan eivät kilpailun jälkeen ole enää symmetrisesti jakaantuneet, kuten säännöt edellyttävät.
Ferrarin pääjohtaja Luca di Montezemolo heristää sormeaan Michelin-talleille ja vahvistaa, että hänen joukoillaan on mahdollisuus marraskuun loppuun asti riitauttaa viiden tämän vuoden Grand Prix -kisan tulos kilpailijan liian leveiden eturenkaiden vuoksi.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Erebus:
FIA takavarikoi Bridgestonen
renkaat Monzan kilpailussa

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA

Formula ykkösten rengassota jatkuu kiivaana niin radoilla kuin kabineteissa.
Italian Grand Prix -kisaan häirittynä saapunut Michelin-leiri on hionut kaikessa hiljaisuudessa rajua vastaiskua Bridgestonelle ja sen ykköstallille Ferrarille.
Monzassa Michelin vaati kansainvälisen autoliiton FIA:n teknisten edustajien takavarikoimaan yhden rengassetin niin kilpailevalta Ferrarilta kuin heidän omalta talliltaan Williamsilta.
Ranskalaistehdas esittää, että huipputeknologiaan keskittynyt amerikkalaisyhtiö Smithers tutkii näiden renkaiden kumiseokset.
Sääntöjen mukaan seosten täytyy olla samat sekä etu- että takarenkaissa. Michelin epäilee, että Bridgestonen eturenkaissa on kovemmat seokset kuin takana.
----
Tiettävästi Michelinillä on varmuuden vuoksi jo pöytälaatikossa protesti valmiina Bridgestonea vastaan. Siinä riitautetaan japanilaisrenkaiden urat, jotka Michelinin tutkimusten mukaan eivät kilpailun jälkeen ole enää symmetrisesti jakaantuneet, kuten säännöt edellyttävät.
Loistavaa! Kerrassaan mahtavaa, että "mitäs säännöt sanovatkaan?" -peli pääsee nyt kunnolla alkamaan. :)

On melkolailla vahvaa näyttöä siitä, että Bridgestone todellakin on rikkonut sääntöjä molemmilta näiltä kohdilta, jos ei Monzan niin kauden aikaisempien M. Schumacherin voittojen osalta. Marginaalin ylitykset eivät välttämättä ole suuren suuria, mutta jos koko kauden tulokset riitautetaan niin ne päästäänkin sitten riitauttamaan oikein kunnolla. Myös jokaisen M.Schumacherin voittaman kilpailun kohdalta. Sehän on tiedossa, että Ferrari riitauttaa vain muutamia kilpailuja, joilla varmistaa oman mestaruutensa. Michelin voi sitten vastavetoomuksessaan riitauttaa vielä vähän lisää kilpailuja ja Ferrarin riitauttamat kilpailut myös omalta kohdaltaan. Tätä kautta päästään nopeasti tilanteeseen, missä kaikki kauden kilpailut riitautetaan.

Mikäli mestaruus ei Ferrarille ajamalla ratkea, ei se tallin hyväksi tule ratkeamaan ennen kuin vasta pitkien valitusten ja vastavalitusten jälkeen. Tässä asiassa Michelin tallit toimivat myös kypsästi. Asia saatettiin ennen takavarikkoa Ferrarin tietoon, itseasiassa jo puoli vuotta sitten. Italialaiset pääsevät kauden mittaan näyttämään, miten reilua peliä he itse ovat pelanneet, edellyttäen että he itse käyttävät omaa reilunpelin korttiaan.

Tietysti kunnollinen asian selvittäminen edellyttäisi koko settien takavarikointia. Ilmeisesti ei kuitenkaan ole mahdotonta, että tähän päästäisiin Indianapoliksen tai viimeistään Japanin GP:n jälkeen. Periaatteessa Michelinin pitäisi kyseenalaistaa kauden tulokset siinä tapauksessa, että Ferrari voittaa mestaruuden. Ferrari tekee saman jos Michelin talli voitta ja näin ollen sama pelitapa olisi vain reilumpaa.

Vielä kun Michelin haastaa Ferrarin pomot siviilikanteella oikeuteen kunnianloukkauksesta, niin päästäään oikein kunnon "urheilujuhlan" tunnelmaan. wink Sehän on selvää, ettei sillä mitä tuloksia valitusrumpan jälkeen lopullisiksi vahvistetaan ole mitään muuta kuin periaatteellista merkitystä. Tietysti vahvasti olen itse sillä kannalla, että Bridgestone ja Ferrari ovat pelaamansa vilunkipelin takia epäkelvollisia mestareiksi ja tämän takia mestaruuden täytyy mennä jollekulle muulle. Jos ei vaikka Minardille. Tälle tallille kukaan ei varmasti ole toimittanut yhtään ainoaa sääntöjenvastaisella tavalla kehiteltyä rengassarjaan kilpailuihin ja jos onkin niin kauden 6 ensimmäistä kisaa ajettiin vanhoilla viimekauden renkailla, jotka kaiken järjen mukaan ovat tässä tapauksessa myös sääntöjen mukaiset.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Jiihaa! Kaikki kauden kisat mitätöidään ja Minardille annetaan merkkimestaruus, koska he viimetalven rengassähellystensä vuoksi joutuivat käyttämään yksissä testeissä Avonin valmistamia kolmetonnisten gummeja. Hurraa FIA! yuck
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Tämä koko rengastouhu on mennyt jo kertakaikkiaan naurettavaksi... yuck yuck yuck
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Eccelstonekin pistää nyt lusikkansa soppaan ja esittää oman näkökulmansa:

-------------------------
Rengasriita ja aika-ajot
suututtivat Ecclestonen

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Formula 1 -urheilun pääjohtaja Bernie Ecclestone jyrähtää koko nykyiselle Grand Prix -show'lle ja viime aikojen rengasjupakalle saksalaisen Auto, Motor und Sport -lehden haastattelussa.
- Tällainen politiikka rengastulkinnoissa pilaa koko hienon urheilun, Ecclestone kivahtaa.
- Tätä ei olisi koskaan pitänyt päästää tapahtumaan. Tällainen riitely aiheuttaa formuloihin rumia sivuääniä. Minusta koko väittelystä puuttuu loogisuus.
- FIA väittää, että heidän sääntönsä ovat selvät. Tallit taas lukevat niistä kuka mitäkin haluaa. Säännöt ovat olleet voimassa vuosia. Jos nämä renkaat olivat lailliset 13 ensimmäisen GP:n ajan, ne ovat sitä edelleen - tai sitten ovat olleet laittomat koko ajan, Ecclestone tuumii.
----------------------------------------

Eipä tämä sinällään mitään uutta tuo mutta pikkuhiljaa tämä soppa kyllä tästä sakenee. :rolleyes:

edit:
Täydennetäämpä asiaa vielä Iltalehden sitaatilla samasta asiasta:

----
Iltalehti:
Rengasriidat saavat myös Ecclestonen tylyn tuomion.
- Tällainen politikointi olisi saanut jäädä kokonaan käymättä. Siitä tuli vain rumia säröjä urheiluumme. Säännöt ovat olleet samat. Renkaat ovat joko olleet koko ajan lailliset tai sitten laittomat. Tällainen käräjöinti tässä vaiheessa on täysin turhaa.
_____

<small>[ 18-09-2003, 17:29: Message edited by: AMS82 ]</small>
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Michelin tajusi, että peli onkin tiukempaa laillisin keinoin (olettaen, että Bridgestone ei ole rikkonut sääntöjä). Kukas onkaan nyt se huono häviäjä? :D Menee kyllä aivan naurettavaksi touhuksi. Ja jos tästä vielä rumba kehkeytyy niin Montezemolo vaatii kaikkien aikaisempien tulosten hylkäämistä.

Nyt olisi Stoddartin aika julistaa, että "Me emme voi totella tätä vääryyttä, joka on kohdistunut F1-talliamme kohtaan. Teimme sopimuksen kauden puolessavälissä mutta emme ole velvollisia noudattamaan sitä kauden loppuun asti. Tästä lähin ajamme ilman kuljettaja-apuja ja haastamme kaikki tallit oikeuteen, jotka niitä käyttävät"

Skandaaliton kausi onkin kohta kaikkein skandaalisin kausi mitä ollaan viimesen 10-vuoden aikana nähty.

<small>[ 18-09-2003, 16:52: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Ferrari 4ever:
Skandaaliton kausi onkin kohta kaikkein skandaalisin kausi mitä ollaan viimesen 10-vuoden aikana nähty.
Monzan testeissä oli viime viikolla kuulemma plakaatti jossa luki:

"Ferrari you don't know how to win or how to lose"
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Ferrari 4ever:
Michelin tajusi, että peli onkin tiukempaa laillisin keinoin (olettaen, että Bridgestone ei ole rikkonut sääntöjä). Kukas onkaan nyt se huono häviäjä? :D
Kysymyshän ei enää ole siitä kuka on häviämässä, kun kukaan ei tätä menoa enää edes teoriassa voi voittaa ajamalla seuraavat 2 kisaa nappiin. Kukaan ei myöskään näytä voivan kiistattomasti hävitä mestaruutta, ennen kuin tulokset sitten joskus ensi vuonna virallistetaan lopullisesti. Näin ollen huonoa häviäjää ei voida etsiä. Voidaan kyllä olla varmoja, että se joka lopulta mestäruuden häviää on hyvin huono häviäjä, jos ratkaisu haetaan vaikeimman kautta.

Tämä asia ei nyt edes voi ratketa ennen Indianapolista, kun FIA ei takavarikoinut koko settiä, vaan ainoastaan kaksi rengasta valikoiden. Näin ollen uusia takavarikkoja on kaiken järjen mukaan luvassa.
 
Ylös