rengassodan uusi vaihe

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Aika veikkuleita nämä FIAn pamput!

Laaditaan porsaanreikiä täynnä oleva sääntökirja. Näitä porsaanreikäitä sitten tulkitaan aina Ferrarin hyväksi ja Williamsia ja McLarenia vastaan. yuck yuck yuck
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Ave !!

Täähän on kuin 98 kun Ferrari, Suzukan alla, yritti valokuvien avulla saada McLarenien tulokset Melbournesta mitätöidyksi vedoten valokuvatodistusaineistoon runkolaatikon mittavirheestä. Siihen ei FIA sentään lähteny vaikka täällä tai tän edeltäjällä moni lähtikin, edes kuvia näkemättä.

- Oho -
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Veikkaajassa lystiä tarinaa alkukaudesta kun Ferrarin ilmoitettiin toimineen vastoin sääntöjä jäähdyttämällä polttoainetta. Fian vastaus - ei mitään rikettä. Samaten tapetilla oli Ferrarin epäilty kahden eri rengastyypin käyttö samanaikaisesti autossa ( edessä eri kuin takana ) jolloin he saivat autonsa balanssiin.

Ja taas Montezemolo ilmoitti tässä Unkarin jälkeen, ettei heillä ole pakkoa olla mukana Formuloissa. Monezkohan uhkaus tuo jo taas oli laatuaan - ja miksei heitä jo päästetä pois sarjasta.

<small>[ 09-09-2003, 16:44: Message edited by: mikæl ]</small>
 

f1-katsoja

Well-known member
Liittynyt
23.3.2002
Viestit
382
Uhkailee mitä uhkailee....Ferrari laskee sen päälle että F1-sirkus tarvitsee Ferraria enemmän mitä Ferrari tarvitsee F1-sirkusta. On tosin kovain vaikea kuvitella että Montezemololla olisi moloa tarpeeksi toteuttaa uhkauksensa.
Tämän päällehän Ferrari laskee ja näin saa FIAn talutusnuoraansa....voivat harrastaa filunkia joutumatta vastuuseen niistä.
Pitäisi muitten tallien ottaa TÄYSIN sama linja..nostaa helvetillinen haloo joka kerta kun jotain filunkia epäilevät Ferrarin harrastavan...toisaalta sehän johtaisi siihen että olisi kokoajan hirveä haloo....
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Vituttaa tämä koko farssi! :mad: Vielä enemmän vituttaa punaisen leirin kuittailut! wink

FIA tekee siis säännöt, joissa on porsaanreikiä, mutta niitä saa käyttää hyväkseen vain Ferrari. Kyllä tätä rataa meikäläisen mielenkiinto ykkösiin laantuu kokonaan. Jos mestaruus ratkeaa Schumille näin niin!!!! :mad: yuck
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Olisi kiva, jos joku viitsisi tehdä täydellisen listan siitä, miten monta kertaa Ferrari/Schumin (Schumin ollessa Ferrarilla) on hyötynyt FIAn sääntökirjan porsaanreistä ja FIAn/tuomariston toimista. Listasta tulee muuten melkoisen pitkä... yuck yuck yuck

Itse en muista, koska viimeksi Williams tai McLaren olisi hyötynyt jotain. :mad:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Mikael voisi laatia tuon listan! :)

Ferrari 4ever tai Maranellored voivat laatia myös listan, koska heidän mielestään McLaren on hyötynyt FIA:n toimista yhtä paljon! Punaiset vois samalla kertoa kaikki McLarenin "sääntörikkomukset"! Verrataan niitä sitten Ferrarin rikkomuksiin!

Odotan mielenkiinnolla! :) :mad:
 

McLaren 4ever

Well-known member
Liittynyt
8.8.2003
Viestit
156
FIA gives green light to new Michelins

Sporting body says the "matter is now closed"

Following its meeting with representatives of Michelin, plus the McLaren and Williams F1 teams, earlier this week, the technical department of the sport's governing body, the FIA, has confirmed its belief that the new Michelin front tyre will pass its inspection in this weekend's Italian Grand Prix at Monza.

The FIA's technical delegate, Charlie Whiting, was central to the discussions on the subject. He is satisfied that the new Michelin front tyre will comply with the FIA's longstanding 270mm front tread rule as long as it is used in the same way as it was in testing at Monza last week.

A statement from the FIA said: "With hindsight it is regrettable that those using Michelin tyres did not consult the FIA about possible excess tread width as soon as they became aware of it. However, as far as the FIA technical department is concerned, the matter is now closed and the championship can continue with all teams on an equal footing"
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
Todella mielenkiintoista, että täällä pidetään McLarenia huijarina kun muistetaan, että McLaren on ajanut huikeat kaksi kisaa nyt laittomiksi julistetuilla renkailla. Williams ajanut Monacosta lähtien näillä leveämmillä renkailla, joskaan eipä silti nekään laittomia olleet.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
No nyt McLarenilla voidaan rauhoittua sen suhteen, että uudet renkaat täyttävät nykyiset sääntötulkinnat. Siellähän pelättiin, että uudetkin ovat liian leveät kisan jälkeen.

Mutta miten on uusien kumien suorituskyky. McLaren ajoi hyviä kierrosaikoja Monzassa uudet renkaat alla, mutta täysin siellä ei olla vakuuttuneita uusien renkaiden ominaisuuksista.

<small>[ 09-09-2003, 17:55: Message edited by: patriot ]</small>
 

McLaren 4ever

Well-known member
Liittynyt
8.8.2003
Viestit
156
patriot:
No nyt McLarenilla voidaan rauhoittua sen suhteen, että uudet renkaat täyttävät nykyiset sääntötulkinnat. Siellähän pelättiin, että uudetkin ovat liian leveät kisan jälkeen.

Mutta miten on uusien kumien suorituskyky. McLaren ajoi hyviä kierrosaikoja Monzassa uudet renkaat alla, mutta täysin siellä ei olla vakuuttuneita uusien renkaiden ominaisuuksista.
Eiköhän se monzassa ole ehkä ihan ennallaan ellei parempi. Ne leveämmät renkaathan lisää ilman vastusta, ja sitä kautta heikentää huippunopeutta. Että eiköhän ne muutenkii ois ottanu monzaan vähä kapeampia renkaita. :)
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Patriot. En tiedä, että mikä pakko minulla olisi todistella Mclarenin vilppejä. Kyllähän menneiltä vuosilta löytyisi vaikka mitä pientä, jos vaan jaksaisi etsiä. Ja vaikka löytäisin jotain laitonta niin formulistit kykenisivät omalla suhteellisuudentajullaan varmaankin löytämään tietynlaisen yhteyden Ferrariin ja saisivat uuden syyn syyttää punaisia "huonosta häviämisestä". Kulissien takana käydään jatkuvaa sotaa ja päätöksiä tehdään jatkuvalla syötöllä. Osa niistä on Ferraria ja osa muita talleja vastaan.

Mutta voittehan te listan tehdä. Ja varmasti teettekin satoja listoja, jos punaiset voittavat monzassa. Tosin sillä ei olisi mitään merkitystä, koska minulle tuo lista merkitsee yhtä paljon kuin Berlusconin vakuuttelut vasemmistolle (tai Annelin puheet eduskunnalle wink ), ja teille se olisi yhdentekevä, koska tiedätte jo salaliitot (Ferrari on lucifer, R.Dennis on pyhä yrjänä ja sitä rataa) ennestään - paremmin kuin kansainvälinen media.

ps. Mclaren 4:n kanssa samaa mieltä. Taisinkin jo aikaisemmin kirjoittaa mielipiteeni noista renkaista. Monza tosiaan vaatii aerodynamiikkaa renkailta ja kapeammat kumit voisivat olla otollisempia siihen tarkoitukseen.

<small>[ 09-09-2003, 18:12: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

McLaren 4ever

Well-known member
Liittynyt
8.8.2003
Viestit
156
ps. Mclaren 4:n kanssa samaa mieltä. Taisinkin jo aikaisemmin kirjoittaa mielipiteeni noista renkaista. Monza tosiaan vaatii aerodynamiikkaa renkailta ja kapeammat kumit voisivat olla otollisempia siihen tarkoitukseen.
nonii ethän sinä ihan turha "varjo" kaima olekkaan :)


<small>[ 09-09-2003, 18:22: Message edited by: McLaren 4ever ]</small>
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Tiedä nyt listasta. Mutta yksi räikeimpiä oli elektroniikkayksikoiden vähentäminen yhteen sallittuun. Kyseinen sääntö tuli varsin lyhyellä varoitusajalla, jos tosin ko yksiköt oli tapetilla mm sinettisotkujen myötä. Kiireinen aikataulu sotki monen auton säätämisen ja moottoriohjauksen ja varsinkin Häkkisen auton balanssi katosi pariin ratkaisevan tuntuiseen kisaan.

Michael säesti, että muutokset tulevat aivan liian nopeasti. Kuitenkin ensimmäisessä kisassa Ferrarilla oli vähiten ongelmia asian kanssa. Kaikki toimi ja hyvin pelitti - jota muut tallit toki ihmettelivätkin.

Kävi kuitenkin ilmi, että kiireinen aikataulu ei koskenutkaan Ferraria. Se oli saanut tiedon asiasta kaksi kuukautta ennen muita ja ehtinyt valmistella elektroniikkaansa toimimaan sallitulla yhdellä äly-yksiköllä. Ferrari myös tiesi toisen yksikön keskeisestä roolista Mikan auton ylliohjautuvuuden hallinnassa jolla suomalainen oli päässytkin näyttävästi brassailemaan.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Voisi olla uskottavampaa, jos tifosit tekisivät listan Ferrarin kolttosista ja larenistit Mclarenin vastaavista. Saataisiin varmaan pitkiä listoja aikaiseksi ? wink

Oli ne listat kenen tekemiä ja mistä tallista hyvänsä, niin tuskinpa niiden osalta päästäisiin yhteisymmärrykseen.

Toivotaan, että tämä sotku ei ratkaisut mestaruutta. On syytä muistaa, että vaikka ko. soppaa ei olisi keitetty, Ferrari/Schumi olisi joka tapauksessa saattanut olla ns. kova luu. :)
 

Daytona

Well-known member
Liittynyt
15.4.1999
Viestit
228
What is legal and what is not legal?

It has been argued many times that the Formula 1 regulations are loosely worded but when one considers the three different sets of rules (the FIA International Sporting Code, the FIA Formula 1 Sporting Regulations and the FIA Formula 1 Technical Regulations) they form a fairly bullet-proof set of rules.

Michelin and the teams involved are currently arguing that Article 77c of the FIA Sporting Regulations which states that "the tread width of the front tires must not exceed 270mm" suggests that this is only applied when the tires are new.

Unfortunately this argument is defeated by an article in the Formula 1 Technical Regulations (Article 2.4) which states that automobiles "must comply with these regulations in their entirety at all times during an event". The tires are included in the definition of the word automobile.

Furthermore, Article 2.4 goes on to state that "should a competitor feel that any aspect of these regulations is unclear, clarification may be sought from the FIA Formula 1 Technical Department" which, in effect, means that if there is any doubt over the rules the FIA should have been made aware of it.

It would seem therefore that the current arguments over tires are fairly clear-cut and the teams involved must now decide what to do when they go to the Italian Grand Prix at Monza.
Piste?
 

entso

Guest
patriot:
Vituttaa tämä koko farssi! :mad: Vielä enemmän vituttaa punaisen leirin kuittailut! wink

FIA tekee siis säännöt, joissa on porsaanreikiä, mutta niitä saa käyttää hyväkseen vain Ferrari. Kyllä tätä rataa meikäläisen mielenkiinto ykkösiin laantuu kokonaan. Jos mestaruus ratkeaa Schumille näin niin!!!! :mad: yuck
Ihan samaa mieltä tästä farssista,mutta on se oikein, että vilunkimäklären jää kiinni. yuck :p
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
FIA rauhoitti rengassodan

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA

Formula ykkösten rengassota rauhoittui oleellisesti tiistai-iltana, kun kansainvälisen autoliiton FIA:n vetoomusoikeus katsoi Michelinin toiminnan tältä erää lailliseksi.
Ferrari ja sen kumituottaja Bridgestone olivat syyttäneet Unkarin Grand Prix -kisan jälkeen Michelinin toimittaneen sääntömääräykset ylittävät eturenkaat talleilleen.
Maanantaina McLarenin päämajassa Wokingissa FIA:n tekninen delegaatti Charlie Whiting tapasi Michelinin pääjohdon sekä McLarenin ja Williamsin insinöörit.
Michelin toi viime viikon Monzan testeihin kriittisellä aikataululla valitut eturenkaat, joita ajatettiin kaikilla tehdastalleilla ja leveysmittauksia tehtiin aina varikkopysähdysten yhteydessä.
Näiden mittausten perusteella Michelin todisti Whitingille, että eturenkaat eivät ylitä millään ajomäärillä maksimissaan sallittua 270 millin pitopintaa.
Näin FIA-oikeus julkisti kantansa, että Michelinin eturenkaat täyttävät F1-sääntöpykälät Monzan testien tapaan käytettyinä.

Huomautus riitti talleille

FIA painotti, ettei rengasäännön tulkinta suinkaan ole muuttunut, vaan säilynyt samana vuodesta 1999 lähtien. Ikävä kyllä sääntöpykäliin on kirjattu, että eturenkaiden pitopinta ennen kisaa saa olla enintään 270 milliä. Tämä jätti tulkittavaksi porsaanreiän, että kisan kuluessa käytettynä leveys voisi kasvaa.
Huomautuksen oikeuspäätöksessään FIA antoi niille Michelinin talleille (eli Williamsille), jotka olivat käyttäneet uudenlaista eturengasta konsultoimatta etukäteen liiton teknikoiden kanssa.
FIA:n lehdistötiedotteen mukaan asia on nyt loppuunkäsitelty ja MM-kamppailu jatkuu tasapuolisesti.

Päivitetty: 9.9.2003 21:42:20
Onneksi FIA:lla tuntuu olevan järkeä päässä. Toivottavasti Ferrari myös rauhottuu ja kaikki muutkin osapuolet. Nythän tässä voi ruveta taas jännittämään MM-sarjaa.

<small>[ 09-09-2003, 21:41: Message edited by: ml ]</small>
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
entso:
patriot:
Vituttaa tämä koko farssi! :mad: Vielä enemmän vituttaa punaisen leirin kuittailut! wink

FIA tekee siis säännöt, joissa on porsaanreikiä, mutta niitä saa käyttää hyväkseen vain Ferrari. Kyllä tätä rataa meikäläisen mielenkiinto ykkösiin laantuu kokonaan. Jos mestaruus ratkeaa Schumille näin niin!!!! :mad: yuck
Ihan samaa mieltä tästä farssista,mutta on se oikein, että vilunkimäklären jää kiinni. yuck :p
Mistä :confused:
 
Ylös