FIA gives green light to new Michelins
Sporting body says the "matter is now closed"
Following its meeting with representatives of Michelin, plus the McLaren and Williams F1 teams, earlier this week, the technical department of the sport's governing body, the FIA, has confirmed its belief that the new Michelin front tyre will pass its inspection in this weekend's Italian Grand Prix at Monza.
The FIA's technical delegate, Charlie Whiting, was central to the discussions on the subject. He is satisfied that the new Michelin front tyre will comply with the FIA's longstanding 270mm front tread rule as long as it is used in the same way as it was in testing at Monza last week.
A statement from the FIA said: "With hindsight it is regrettable that those using Michelin tyres did not consult the FIA about possible excess tread width as soon as they became aware of it. However, as far as the FIA technical department is concerned, the matter is now closed and the championship can continue with all teams on an equal footing"
Eiköhän se monzassa ole ehkä ihan ennallaan ellei parempi. Ne leveämmät renkaathan lisää ilman vastusta, ja sitä kautta heikentää huippunopeutta. Että eiköhän ne muutenkii ois ottanu monzaan vähä kapeampia renkaita.patriot:
No nyt McLarenilla voidaan rauhoittua sen suhteen, että uudet renkaat täyttävät nykyiset sääntötulkinnat. Siellähän pelättiin, että uudetkin ovat liian leveät kisan jälkeen.
Mutta miten on uusien kumien suorituskyky. McLaren ajoi hyviä kierrosaikoja Monzassa uudet renkaat alla, mutta täysin siellä ei olla vakuuttuneita uusien renkaiden ominaisuuksista.
nonii ethän sinä ihan turha "varjo" kaima olekkaanps. Mclaren 4:n kanssa samaa mieltä. Taisinkin jo aikaisemmin kirjoittaa mielipiteeni noista renkaista. Monza tosiaan vaatii aerodynamiikkaa renkailta ja kapeammat kumit voisivat olla otollisempia siihen tarkoitukseen.
Piste?What is legal and what is not legal?
It has been argued many times that the Formula 1 regulations are loosely worded but when one considers the three different sets of rules (the FIA International Sporting Code, the FIA Formula 1 Sporting Regulations and the FIA Formula 1 Technical Regulations) they form a fairly bullet-proof set of rules.
Michelin and the teams involved are currently arguing that Article 77c of the FIA Sporting Regulations which states that "the tread width of the front tires must not exceed 270mm" suggests that this is only applied when the tires are new.
Unfortunately this argument is defeated by an article in the Formula 1 Technical Regulations (Article 2.4) which states that automobiles "must comply with these regulations in their entirety at all times during an event". The tires are included in the definition of the word automobile.
Furthermore, Article 2.4 goes on to state that "should a competitor feel that any aspect of these regulations is unclear, clarification may be sought from the FIA Formula 1 Technical Department" which, in effect, means that if there is any doubt over the rules the FIA should have been made aware of it.
It would seem therefore that the current arguments over tires are fairly clear-cut and the teams involved must now decide what to do when they go to the Italian Grand Prix at Monza.
Ihan samaa mieltä tästä farssista,mutta on se oikein, että vilunkimäklären jää kiinni. yuckpatriot:
Vituttaa tämä koko farssi! Vielä enemmän vituttaa punaisen leirin kuittailut! wink
FIA tekee siis säännöt, joissa on porsaanreikiä, mutta niitä saa käyttää hyväkseen vain Ferrari. Kyllä tätä rataa meikäläisen mielenkiinto ykkösiin laantuu kokonaan. Jos mestaruus ratkeaa Schumille näin niin!!!! yuck
Onneksi FIA:lla tuntuu olevan järkeä päässä. Toivottavasti Ferrari myös rauhottuu ja kaikki muutkin osapuolet. Nythän tässä voi ruveta taas jännittämään MM-sarjaa.FIA rauhoitti rengassodan
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Formula ykkösten rengassota rauhoittui oleellisesti tiistai-iltana, kun kansainvälisen autoliiton FIA:n vetoomusoikeus katsoi Michelinin toiminnan tältä erää lailliseksi.
Ferrari ja sen kumituottaja Bridgestone olivat syyttäneet Unkarin Grand Prix -kisan jälkeen Michelinin toimittaneen sääntömääräykset ylittävät eturenkaat talleilleen.
Maanantaina McLarenin päämajassa Wokingissa FIA:n tekninen delegaatti Charlie Whiting tapasi Michelinin pääjohdon sekä McLarenin ja Williamsin insinöörit.
Michelin toi viime viikon Monzan testeihin kriittisellä aikataululla valitut eturenkaat, joita ajatettiin kaikilla tehdastalleilla ja leveysmittauksia tehtiin aina varikkopysähdysten yhteydessä.
Näiden mittausten perusteella Michelin todisti Whitingille, että eturenkaat eivät ylitä millään ajomäärillä maksimissaan sallittua 270 millin pitopintaa.
Näin FIA-oikeus julkisti kantansa, että Michelinin eturenkaat täyttävät F1-sääntöpykälät Monzan testien tapaan käytettyinä.
Huomautus riitti talleille
FIA painotti, ettei rengasäännön tulkinta suinkaan ole muuttunut, vaan säilynyt samana vuodesta 1999 lähtien. Ikävä kyllä sääntöpykäliin on kirjattu, että eturenkaiden pitopinta ennen kisaa saa olla enintään 270 milliä. Tämä jätti tulkittavaksi porsaanreiän, että kisan kuluessa käytettynä leveys voisi kasvaa.
Huomautuksen oikeuspäätöksessään FIA antoi niille Michelinin talleille (eli Williamsille), jotka olivat käyttäneet uudenlaista eturengasta konsultoimatta etukäteen liiton teknikoiden kanssa.
FIA:n lehdistötiedotteen mukaan asia on nyt loppuunkäsitelty ja MM-kamppailu jatkuu tasapuolisesti.
Päivitetty: 9.9.2003 21:42:20
Mistäentso:
Ihan samaa mieltä tästä farssista,mutta on se oikein, että vilunkimäklären jää kiinni. yuckpatriot:
Vituttaa tämä koko farssi! Vielä enemmän vituttaa punaisen leirin kuittailut! wink
FIA tekee siis säännöt, joissa on porsaanreikiä, mutta niitä saa käyttää hyväkseen vain Ferrari. Kyllä tätä rataa meikäläisen mielenkiinto ykkösiin laantuu kokonaan. Jos mestaruus ratkeaa Schumille näin niin!!!! yuck