Onhan hilla tietenkin parempi kuin suomuurain, mutta tolkuttmasta kehnomp kui lakka.No entäpä hilla tai plätti?
Plätty on maukkampi kuin lätty, muttei vedä vertoja lainakaan räiskäleelle.
Onhan hilla tietenkin parempi kuin suomuurain, mutta tolkuttmasta kehnomp kui lakka.No entäpä hilla tai plätti?
Ei ole pakko olla aina reseptin mukaista. Tärkeintä on, että rakastaa ruoan tekemistä ja käyttää luovuutta ja siinähän osasit käyttää.Tossa muutama viikko sitten sain päähäni pitkästä aikaa väsätä täytettyjä plättyjä. Jotain reseptintynkää netistä löysin, mutta periaatteessa sovelsin itse.
Paketti jauhelihaa ruskistettuna, iso sipuli silputtuna ja muutama valkosipulinkynsi sekaan, purkillinen chilitomaattimurskaa ja purkki pehmeää aurajuustoa. Mössö plätyn väliin ja päälle juustoraastetta. Uuniin vielä hetkeksi ja kyllä oli muuten hyvää.
Ei ole pakko olla aina reseptin mukaista. Tärkeintä on, että rakastaa ruoan tekemistä ja käyttää luovuutta ja siinähän osasit käyttää.
Reseptisi kuulostaa aika hyvältä mutta minä itse jätän aurajuuston pois kokonaan ja korvaisin jollain muulla juustolla. Aurajuusto ei vaan ole oma juttuni.
Minä tein melko nopean ja yksinkertaisen uunireseptin:
Voileipiä leivinpaperilla uuninpellillä, vähän voita jokaisiin. Voileipien päälle esim. kinkkuleikkeitä, mukaan ehkä yksi metwursti jokaisiin. Sitten avataan purkki kokonaisia ananasviipaleita, jonka katkon puoliksi ja laitetaan puolikkaat kaikille leiville. Edam tai Oltermanni tai mitä hyvänsä juustoviipaleet niiden päälle reiluhkosti. Uuni 150 astetta ja pelti sisään, kunnes tulee kullanruskeaa pintaa juuston päälle, niin valmista on. Tuommoisesta annoksesta riittää jopa seuraavaan päivään asti syötäväksi.
Karppaajiakin enemmän ärsyttää kyllä hyvähiilihydraajat. Ja jokin hyväprotaus on sitten tuplaärsytys.Kyllästyttääkö karppaus? Nyt tulee protaus!
Tiistai 13.3.2012 klo 19.20
Uuden sukupolven "terveyskarppaajat" - protaajat - valitsevat lautaselleen parhaistakin parhaimmat ja vähärasvaisimmat proteiininlähteet.
Protaajat suosivat mahdollisimman hyviä proteiininlähteitä.
Protaajat suosivat mahdollisimman hyviä proteiininlähteitä. (COLOURBOX)
Viime kuukausina on saatu lisänäyttöä siitä, että punaisen ja erityisesti prosessoidun lihan käyttö liittyy sydän- ja verisuonisairaus- ja diabetesriskin lisääntymiseen.
Eläinkunnan rasvoihin ja lihaan painottuva vähähiilihydraattinen ruokavaliomalli on ollut muun muassa tunnetun rasvatutkijan Ronald Kraussin mukaan yhteydessä lisääntyneeseen sydän- ja verisuonitautivaaraan.
Karppauksen seuraava sukupolvi, protaus, keskittyy vähähiilihydraattiseen ja runsasproteiiniseen, mutta selvästi rasvattomampaan ruokavalioon. Protaajien ruokavalio muodostuu vähärasvaisista tai rasvattomista maito- ja lihatuotteista, kalasta, pähkinöistä, runsaasti proteiinia sisältävistä täysjyväviljatuotteista, rypsi- ja oliiviöljyistä, kasviksista, marjoista ja hedelmistä.
- Itse asiassa protaus on hyvin lähellä huippu-urheilijan ravitsemusta, jossa ruokavaliossa kiinnitetään huomiota ensisijaisesti laatuun. Pastakin voi olla hyvä proteiininlähde, kun sen valitsee oikein. Esimerkiksi kananmunaa sisältävässä pastassa on paljon laadukasta proteiinia, ravitsemusterapeutti Jan Verho sanoo.
Laatu ratkaisee, ei määrä
Ravinnon päivittäisen proteiinikoostumuksen saa parhaaksi valitsemalla jokaiselle aterialle hyviä proteiineja mahdollisimman monesta eri lähteestä.
- Esimerkiksi vähärasvaisista ja sokeroimattomista maitotuotteista proteiinia saa helposti ja edullisesti. Lisäksi hapanmaitotuotteet vaikuttavat edullisesti suoliston mikrobikantaan, Jan Verho ohjeistaa.
Hän sanoo, että proteiininsaannissa määrä ei ole lainkaan niin ratkaisevaa kuin laatu. Mitä paremmasta lähteestä proteiinin nauttii, sitä vähemmän sitä tarvitsee määrällisesti syödä.
- Sata grammaa naudan paistijauhelihaa sisältää enemmän nälkää loitolla pitävää proteiinia kuin sama määrä selvästi rasvaisempaa sika-nautajauhelihaa. Tämä on tärkeä havainto etenkin laihduttajille.
Verhon mukaan proteiineissakin on eroja. Heraproteiini sisältää bioaktiivisia yhdisteitä, kuten laktalbumiinia ja haaraketjuisia aminohapopoja, joilla on insuliinieritystä lisääviä vaikutuksia.
Lisäksi heraproteiini imeytyy nopeasti ja on siksi omiaan tehostamaan liikunnasta palautumista. Tutkimuksissa esimerkiksi soija, kaseiini ja kanamunan proteiini ovat kuitenkin osoittautuneet heraproteiinia paremmiksi kylläisyyden tuottajiksi.
- Verrattuna esimerkiksi kananmunaan, maitotuotteista saatava heraproteiini on turvallisempi proteiininlähde, sillä se ei sisällä rasvaa. Jos ihmisellä on ongelmia munuaisten toiminnan kanssa tai esimerkiksi jo melko yleinen kakkostyypin diabetes, rasvan lisääminen ruokavalioon ei ole järkevää.
TARU SCHRODERUS
On se hyvä, että saamme elää ruuan puolesta yltäkylläisyyden aikaa. Lähes kaikkea mahdollista ja melkein mahdotontakin syötävää voi löytää kaupan hyllyiltä, kylmäkaapeista tai pakastealtaista.Karppaajiakin enemmän ärsyttää kyllä hyvähiilihydraajat. Ja jokin hyväprotaus on sitten tuplaärsytys.
Näyttää hyvältä. Joko kaupasta löytyi eurooppalaista parsaa? Viimeksi kun itse pari viikkoa sitten tähystin, niin espanjalaiset parsat olivat täysin ala-arvoisia ja jouduin tyytymään eteläamerikkalaisiin.Nää kuorin just. Ajattelin nykrätä bearnaisen (pussista juu, tupla-voilla). Keittelen kuoritut, päälle lykkään pikkusen edellä mainittua kastiketta. Purkista marinoitua artisokkaa kylkeen. Hunajameloni siivuina & prosciutto kökkäreinä tarjolle. Jos ei maistu, paikkaan triplavalkkarilla.
Ja maistui hyvältä.Näyttää hyvältä. Joko kaupasta löytyi eurooppalaista parsaa? Viimeksi kun itse pari viikkoa sitten tähystin, niin espanjalaiset parsat olivat täysin ala-arvoisia ja jouduin tyytymään eteläamerikkalaisiin.
Parsojen kastikkeessa pitää olla voita. Useinhan ne syödään pelkän voisulan kanssa. Itse suosin parsojen kylkeen voikastikkeista mielummin hollandaisea kuin bernaisea, toki olen syönyt jälkimmäiselläkin.Ja maistui hyvältä.
Espanjalaista alkuperää oli. Aika tympeän puumaista alkutekijöissään mutta kuoriskelin aika rankalla kädellä - ja hienosti toimi. Okei, kastikkeen paikkasin voilla kyllä aika isolla kädellä. Mutta kyllä hyvä ruoka vaan on hyvä :thumbup:
E: ja vaikka onnistui, paikkaan silti triplavalkkarilla....
Jep. Rasvaahan niiden päälle ängetään väkisin. Silti väitän, että kunnon keitinvesi oikealla suolalla ja voilla ajaa saman asian. Eilen lounaalla ihan nätin näköinen juttu; kolme tankoa, joiden ympärillä pekonipanta. Joo, ihan kiva. Mutta a) pekonin savu peitti maun ja b) sinänsä sopivan kypsä parsa hieman kovemman pekonin sisällä. Ei toiminut. Itse pitäis kaikki tehdä :ahem:Parsojen kastikkeessa pitää olla voita. Useinhan ne syödään pelkän voisulan kanssa. Itse suosin parsojen kylkeen voikastikkeista mielummin hollandaisea kuin bernaisea, toki olen syönyt jälkimmäiselläkin.
Juuri näin. Homma toimii jos tekee seuraavasti:Eilen lounaalla ihan nätin näköinen juttu; kolme tankoa, joiden ympärillä pekonipanta. Joo, ihan kiva. Mutta a) pekonin savu peitti maun ja b) sinänsä sopivan kypsä parsa hieman kovemman pekonin sisällä. Ei toiminut. Itse pitäis kaikki tehdä :ahem:
Riippuu vispilästä. Sen korkin voi kätevästi työntää sinne pulloon, mikäli vispilä sen mahdollistaa. Sen jälkeen pullon voi tyhjentää viemäriin ja ottaa jääkaapista olutta.Tossa olis pullo Rizling Vlasskyä, paketti tuc keksejä ja kasa erilaisia juustoja.
En yleensä valkkareista perusta, mutta josko kekseistä ja juustoista tulis jano...
P.S: jos joku tietää miten viinipullo avataan vispillällä. Niin vinkkejä otetaan miellelään vastaan.