Sääntö-ehdotuksia

  • Viestiketjun aloittaja Örfil
  • Aloituspäivämäärä

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Komppaan, mukaan vaan kokeilemaan, Forssa lienee rahallisesti & kokemuksen puolesta kaikkein asiallisin kisa.
Hyvinkää ei tosiaan ekaa kertaa ajavalle ole mikään nautinto välttämättä :)

Forssasta täsmälleen samaa mieltä. Hyvinkäällä ainut juttu mikä ekakertalaista syö on yleensä se että huomaa kuinka paljon on opittavaa ja parannettavaa.
Toki se on just se mikä syö. Tätä ehkä haitkin? Rata missä aluksi teki tiukkaa päästä alle minuutin ja sitten alle 50 sekuntin ja sen jälkeen parantaminen olikin hitaampaa. No Suomen nopeimmat vuokra-autot joilla nopeimmat vetää 47 alkavilla aikoja. Ja ne autot ei tehoissa häviä paljoakaan kisavehkeille. Tottakai se on haastavaa kun auto kulkee niin kovaa että on helppoa tehdä virhe.
Se ja snadi ehkä pelkokin on homman suola. Äh mitä lässytystä, sori.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tätä ehkä haitkin?
Jep :)
Siis ensin huomaa kuinka lujaa ne menee, ja sitten tajuaa kuinka paljon häviää muille :D
Sitten huomaa ettei pääse reenaan tarpeeksi siellä, ja sitten näkee kuinka lujaa siellä oikeesti pitäs ajaa :D
Toisaalta eipähän heti lopu tavotteet kesken :)
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Kisojen aika-ajoista

Tuossa Myllypurossa kun nähtiin niin poikkeuksellinen lähtöjärjestys ja melkein kaikki tulivat kalustoerojen seurauksena, niin kävi mielessä kun kerran melkein joka kisassa näyttäisi olevan tuota harjoitussettiä, niin tasapuolisemmaksi menisi silloin, kun harjoitus olisi 1.aika-ajo. 2.Aika-ajoon(se nyt virallinen) autot voisi vaihtaa niin että 1.osion nopein ottaisi 2.erään 1.osan hitaimman auton. Saisi 2 kierrosaikaa jotka ynnättäisiin yhteen ja saisi lopullisen ajan niistä. Nuo harjoitukset voisi jokainen hoitaa kisojen ulkopuolella, jos intoa siihen riittää. Lahjattomat harjoittelee muutenkin o/

Edit. Samalla pienenisi sekin riski, että esim. sade pilaisi jonkun suortuksen totaalisesti.
 
Viimeksi muokattu:

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Vaikka miten menis hankalammaks, ni oon silti sitä mieltä että joka erään pitäis auton vaihtua, vähän turhauttavaa jos käy niinkuin myllypurossa että saa ekaan harkkaan heti 1-2sek hitaamman auton ja tietää että joutuu ajamaan sillä loput ajot, niin siinä ei paljoa ole enää tehtävissä :)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Vaikka miten menis hankalammaks, ni oon silti sitä mieltä että joka erään pitäis auton vaihtua, vähän turhauttavaa jos käy niinkuin myllypurossa että saa ekaan harkkaan heti 1-2sek hitaamman auton ja tietää että joutuu ajamaan sillä loput ajot, niin siinä ei paljoa ole enää tehtävissä :)
Niinpä, fiilis jo alhaalla ennen aika-ajoa :thumbdown. Myllikässä harmillisesti on se simppeli tietokonesysteemi joka ajattaa auton nopeimpia koko ajan samalla. Taistelut käydään helposti vain kärjen takana (jossa autot vaihtuvat monilla). Turussa pyrin pitämään tänä vuonnakin niin että kaikki ajaa 2-3 eri autolla. Myös tuota DW:n ehdotusta 2 aika-ajosta (harjoitus+aika-ajo) olen miettinyt mutta se voisi mennä aika hankalaksi kunkin kuskin parempien aikojen hakuiluksi. Ehkä mukava pitää se jonkinmoinen yllätysnimimahdollisuus kärkipäähän mukana, ja vain toivoa pienehköjä autoeroja...

...toisaalta: Jos selkeästi heikko auto jollakulla harkoissa osuu toiselle kuskille aika-ajoon, siinäkin tämä sen saava tietää jo etukäteen ettei varmaan mahkuja oikein mihinkään. Fiilis siis myös silloinkin jo alhaalla ennen aika-ajoa :thumbdown. Aika-ajoaika on eka merkittävä. Voisin kuvitella että ketuttaisi saada aika-ajoautoksi sellainen jolla esim. DW oli harkkaerässä sekunnin hitaampi...

2009 Kaanaassa tiesin jo hyvissä ajoin että lähtöruudulleni osuvalle autolle tutkattiin 5km/h hitaampia suoravauhteja ja sadekin tuli vasta heti ruutulipun jälkeen niin yksin kruisailua se oli. Samoin DW tiesi Turussa hyvissä ajoin aika-ajo/kisa-autonsa kymmenyksiä heikommaksi. Ei ole muuten taas semmoisiakaan eroja Turun autoilla kavereiden kanssa bongattu tuon lokakuun kisan jälkeen. 2 kympän haarukkaan menneet...

Mutta joo, ajokokemusta useammalla autolla on minusta kyllä aina plussaa. Ne heikommat osuu aina jollekulle jossain erässä :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ei tuo nyt minusta ole niin vakava asia.. Joo joo, helppo mun sanoa, koska mä olin se jota myllypurossa lykästi.. Tosin kisassa ajoin autolla, joka oli luokiteltu toiseksi huonoimmaksi, joten ihan pelkästä tuuristakaan ei ole kyse.. Yksinkertaisesti meillä vaan alkaa olla kuljettajien väliset erot niin pieniä, että auto tuuri voi nostaa keskikastin kuljettajan kärkipäähän ja huippukuskin b-finaaliin. Onko se sitten välttämättä niin "väärin", että tällaista tapahtuu.. Ei sysipaska kuljettaja huippuautollakaan kärkipäähän pääse!

Ja sitten toiseksi jo viime kausi osoitti, että välillä se huono tuuri tulee sitten jollekin toiselle.. Älkää unohtako Toijalaa, jossa Nasty Boy otti vapaaehtoisesti ruoskan, jotta saatiin enemmän kuskeja A-finaaliin..

Muistuttaisin, että tämä on edelleen vain harrastelijasarja, joten mielestäni minkäänlaiseen kikkailuun ei ole tarvetta. Jos ratahenkilökunta suostuu autojen vaihtamiseen, niin sitten asia on ihan ok.. Mutta aika paska fiilis siitäkin tulee jos harjoituksissa ajat huippuajan, mutta sitten aika-ajoon tulee ruoska alle ja jäät C-finaaliin.. Näin kävi minulle Toijalassa viime vuonna. Harjoitus-ajan perusteella olisin päässyt A-finaaliin. Aika-ajossa ajanottolaite ei toiminut ja uusinta-aika-ajossa auto oli kehno.. C-finaalin voitin hyvällä autolla, mutta B-finaaliin tuli taas ruoska alle..

Ennemmin sitten ajaa harjoitukset ja aika-ajot samalla autolla, jolloin ehtii harjoituksissa hakea tuntumaa siihen autoon. Se olisi minulle kokemattomampana kuljettajana tärkeää. Jos se ruoska tulee alle, niin mieluummin sitten käyttää harjoitukset auton oppimiseen, jotta saisi aika-ajoissa edes jotain irti siitä autosta.. Joillakin autoilla meikäläisen tasoinen kuljettaja tarttee vähän enemmän harjoitusta autoon totuttelussa.

Tietty tuo on yksi, että harjoitkset olisi 1-aika-ajo, mutta voisin kuvitella ettei siihen ratahenkilökunta suostu. Tuo liikaa kikkailua varmaankin.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ennemmin sitten yrittäisi kehittää jonkinlaisen mäkihyppytyylisen tuuritasoituksen pistelaskennassa.. Siinä voi käyttää esim. Askon laskemia arvioja autojen eroista, ja sen mukaan tietyllä kertoimella saisi sitten pisteitä kilpailuista.

Tätä voisi tietty epävirallisena listauksena kokeilla, mutta ei varmaan virallisesti ainakaan vielä.

En kyllä tätäkään ideaa kannata siis viralliseksi, mutta tulipa nyt möläytettyä tämäkin..

Tosiaan ongelma on mun mielestä aika pieni, ja se on ongelma oikeastaan vain teille paremmille kuljettajille.. Mun tasoisille autotuuri voi tuoda vain positiivista yllätystä. Jos mulle tulee ruoska alle, niin kukaan ei sitä juurikaan huomaa, että auto on ihan ruoska, ellei joku "huippukuski" ole ajanut samalla autolla..
Mutta annas olla kun mulle tulee tykki alle, niin sitten kyllä huomataan.. Noh, huomatkaa vaan! ;)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tosin kisassa ajoin autolla, joka oli luokiteltu toiseksi huonoimmaksi, joten ihan pelkästä tuuristakaan ei ole kyse..
A-finaalissa tuon auton kunto oli jo mysteeri, niin paljon se parani joka harkkaan
(abt. 0,3-0,5sek per harkkasessio parani kuskia kohden, Nipz ajoi 31,1 harkoissa, 30,5 aika-ajossa ja jotain 30,2-30,3 B-finaalissa... mullakin parani aika-ajoon 0,3sek)
Eli oliko se toiseksi huonoin A-finaalissa? Not so sure. Ei ainakaan kevyen kuskin alla ollut hitain yhdistelmä radalla.
(Nipzy väänsi sillä jo kohtuu aikaa myös B-finaalissa)

Asiaan...
WoPe: joka ajosetille yritetään saada autoja vaihtumaan, se on selväkin.
Kaikkialla se vain ei onnistu, ikävä kyllä... Myllypurosta tämä tiedettiinkin jo
etukäteen koska ed. vuonna tilanne oli sama :(
Jos me jotenkin voidaan tuohon vaihtuvuuteen vaikuttaa, niin kaikkemme tehdään...
Joka radalla siis ainakin yritetään.

Mutta niin kauan kuin KKWCS:llä ei ole omaa kalustoa niin meidän on hankala vaatiakaan ihmeemmin mitään.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Nopeasti ajateltuna mulle riittää, että pyritään saamaan kuskeille eri auto joka sessioon. Tähän onkin pyritty radan ja ajan (järkkäreiden pitää keskittyä omaan ajamiseenkin) sallimissa rajoissa. Sen kummemmin tarkistamatta vanhoja tuloksia useimmissa kisoissa tämä onkin onnistunut tarpeeksi hyvin.

Myllypurossa ainakin itseä harmitti kovasti, että ysi jäi ainoaksi autoksi mihin pääsin koskemaan, vaikka se olikin hyvää keskitasoa nopeuden puolesta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Joka kisalla on kanssa hieman oma systeeminsäkin. Joskus alppu-tuuri käy, ja selvästi viallisella autolla joutuu yrittämään kuten WP (jarrusellaisella) viimeksi, ja minä Forssa 2:ssa kun ei vaan reagoinut kaasuun niin-kovin-nopeasti. Alpulla sama auto hyytyikin kokonaan.
Olikos muuten niin että me ollaan kevään ihan yksiä ensimmäisiä Forssassa, kun autot talviteloilta otettu? Jännittää...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Niin, nyt kun taas on paremmin aikaa niin jatketaas...

Iso EI tuuritasoitukselle. Ensinnäkin, mäkihypyssä se voidaan tehdä laskemalla tuulien mukaan, nyt kun me ajetaan esim valtaosilla radoistya vain harkka/a-a + kisa, niin erot ei missään nimessä tule esiin niin tarkasti
kuin pitäisi.
Huonoa tuuria jos on, niin voi käyttää "vähennysoikeutta" mikä jokaiselle etuna kuuluu...
Eli pakko luottaa siihen ettei sysipaskaa kalustoa osu alle kuin max. 2 kertaa vuodessa...

Tiedän että tämä on paska homma, mutta niin kauan kuin sarjaa ajetaan vuokrakalustolla niin vaikutusmahdollisuudet on aika pieniä autojen säätöihin ja kuntoihin... :dunno:

JOS voidaan vaikuttaa miinojen poistoon radalta niin toki yritetään, juttelinhan mä heti kun asia selkis niin rataporukalle tuon #1:n kunnosta...
Jokapaikassa tästä ei ole hyöytyä, mutta me tietty tehdään mahd. paljon että hommat sujuisi...

Dick: Forssat menee ainakin vain kahdella setillä, mutta siellä meidän pitäisi saada kyllä vaihtaa autoja, jotenka np...

Jacques sanoi:
Yksinkertaisesti meillä vaan alkaa olla kuljettajien väliset erot niin pieniä, että auto tuuri voi nostaa keskikastin kuljettajan kärkipäähän ja huippukuskin b-finaaliin.
NohNoh. Suuta soukemmalle siellä.
Olen aika varma että vaikka sä saisit samanlaisen autotuurin joka kisaan kesällä, niin ei sua A-finaalin ruudussa 5 nähdä missään kisassa ennen Turkua.
A-finaalipaikka Forssassa? Hyvinkin mahdollinen. Ruutu #4-5 Kaanaa-Hyvinkää-Forssa akselilla olettaen että nykyinen porukka on osallistumassa niin ei, en usko.

Myllypuro on poikkeuksellinen kisa, oli sitä jo viime vuonna tasaisuuden kanssa.
Siellä se autotuuri voi vaikuttaa ajamiseen paljonkin, toistaiseksi muualla ihan noin eroja ei ole nähty kuin Toijalassa (onneksi) ja toivonmukaan ei nähdäkään.

CM: En ole varma ajavatko Forssassa vappuviikendinä, olettaisin että kyllä, mutta X tietäisi tästä paremmin...
Jos ajavat niin hyvä ettei oltaisi ihan ekoja kuten viime vuonna "testaamassa" kalustoa talven jäljiltä :D
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
NohNoh. Suuta soukemmalle siellä.
:D (ei niin vakavaa). Kaanaassa kuivalla riittää kun osaa AJAA 2 mutkaa jos vaan autotuuria mukana. Seuqcaj voi osata aika hyvin.
Voi myös olla että hyvä juttu kun Turun kisa viime vuotista myöhemmin. En tiedä, miksi ne olivat niin epätasaisia (0,4sek haarukassa) mutta loppusyksyn mittaan tasoittuivat kyllä taas. En tie, oliko vielä jotain ulkoradalta sisälle -hakemista autoissa tms. Ei niissä muutoin juuri 3 kymmenyksen erojakaan tunnu olevan :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kaanaassa kuivalla riittää kun osaa AJAA 2 mutkaa jos vaan autotuuria mukana. Seuqcaj voi osata aika hyvin.
Voi olla, mutta se on tullut siellä huomattua että kun siellä on se 6 kaveria jotka sitä rataa on tahkonnut paljon (tai muuten vaan osaavat ajaa), niin niiden edelle ei mennä siellä kuin sillä että niille osuu ihan kauheet miinat alle...
Mutta ruutu 5 tässä porukassa? En silti usko, kuitenkin sinne kärkeen tunkee Dick, Wope, sinä, Nasty ja RX myös kotiradallaan.
A-finaalipaikka? hyvinkin mahdollinen, mutta vitosruutuun? En usko
(kai sille osuu joku kauhee raketti alle joka kisaan kesällä kun tämmösiä menen ääneen sanomaan :D)

edit. ja juu ei niin vakavaa, mutta järki päässä Myllypuron tulosten suhteen, siellä kuitenkin potentiaalisille A-finalisteille osui niin monelle miina ettei täyttä varmuutta voi kyllä vetää mistään.
ja muutenkin kyseessä on aina ollut poikkeuksellinen tuloslista 5-15 sijoilla tuolla.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Andy menee varmaan kanssa kovaa kun vaan pitää kaasunilkan suorana sen 950 metriä kierroksesta :alppu:
Mutta mielenkiinnolla odotan kyllä kisoja viime kaudesta -12kg:sena. Varmasti olen suurimman tasoharppauksen saanut kärkipäässä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Andy menee varmaan kanssa kovaa kun vaan pitää kaasunilkan suorana sen 950 metriä kierroksesta :alppu:
Jep, tätä odotan itsekin. Lisäksi Kaanaan kisaa helpottanee sekin että päästään aika tuoreesti huolletulla kalustolla ajamaan, eihän sekään taida aueta kuin likempänä vappua vasta kuitenkin...
Sinänsä ei ole väliä kuka ajaa mitenkä, mutta tuommoset 3sek/kierros erot autoissa on vähän liikaa, vertailun vuoksi kerrottakoon että samat autot on käytössä Kaanaassa ja jos siellä olisi tuommonen "jarruvikainen" niin ero voisi olla liki 6sek kierroksella...
:dunno:

Mutta mielenkiinnolla odotan kyllä kisoja viime kaudesta -12kg:sena. Varmasti olen suurimman tasoharppauksen saanut kärkipäässä.
Juuh, kiva nähdä vertailupohjaa edelliskauteen :)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
A-finaalissa tuon auton kunto oli jo mysteeri, niin paljon se parani joka harkkaan
(abt. 0,3-0,5sek per harkkasessio parani kuskia kohden, Nipz ajoi 31,1 harkoissa, 30,5 aika-ajossa ja jotain 30,2-30,3 B-finaalissa... mullakin parani aika-ajoon 0,3sek)
Eli oliko se toiseksi huonoin A-finaalissa? Not so sure. Ei ainakaan kevyen kuskin alla ollut hitain yhdistelmä radalla.
(Nipzy väänsi sillä jo kohtuu aikaa myös B-finaalissa)
En kiistä etteikö se olisi ollut ihan ok auto, mutta fakta on se, että Powered By BMW työnsi mua kiihdytyksissä ja suorilla, koska mun auto meni sen verran hitaasti..

Että siis sanoisin, että A-finaalissa dompparin #2 saattoi olla huonompi, koska se oli ilmeisen huono ajettava, mutta #3 oli varmasti toiseksi huonoin.. Väittäisin ettei siihen kolmoseen lisää nopeutta tullut B-finaalin ja A-finaalin tauolla. :tongue:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
En kiistä etteikö se olisi ollut ihan ok auto, mutta fakta on se, että Powered By BMW työnsi mua kiihdytyksissä ja suorilla, koska mun auto meni sen verran hitaasti..

Että siis sanoisin, että A-finaalissa dompparin #2 saattoi olla huonompi, koska se oli ilmeisen huono ajettava, mutta #3 oli varmasti toiseksi huonoin.. Väittäisin ettei siihen kolmoseen lisää nopeutta tullut B-finaalin ja A-finaalin tauolla. :tongue:
Juu tämä on varmasti oikein, mutta tarkoitin siis sitä ettei se enää ollut valovuotta jäljessä kuten vielä alussa muita.
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
854
Forssan ilmoittatutuminen herätti kysymyksen voiko ilmoittautumisjärjestelmää päivittää. Nyt kisaan kuin kisaan alkaa olla enemmän tulijoita kuin paikkoja. Vaarana on jäädä kokonaan ulkopuolelle, jos ei satu just sinä päivänä päivystämään topiccia.

Vaihtoehtoja on esim.
1. Ne ketkä ajavat koko kauden ovat etusijalla
2. Finaalimäärien lisääminen (ei ehkä mahdollista tällä kaudella)
3. Kaksipäiväinen kisaviikonloppu (eri finaalit eri päivinä)
4. ??
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Jos alkaa todellista yleisörynnäkköä olemaan ja ilmoittautumisaikaa pari minuuttia, niin en pistäisi pahakseni, jotta koko kauden ajamaan sitoutuneet olisivat etusijalla (itse en siis ole).. Jos halukkaita tarpeeksi, niin mikä jottei voitaisi tehdä jotain superfinaaleja, missä olisivat mukana vain tittelistä tosissaan ajavat..ja sitten taas meille sunnuntaisuhareille oma varjokisa, mistä saisi kuitenkin täydet pisteet..tai jotain.
 
Ylös