Kansainvälinen autoliitto FIA on vahvistanut kausilla 2005 ja 2006 formula ykkösissä voimaan tulevat sääntömuutokset. Sääntömuutokset poistavat kesken kilpailun suoritettavat renkaidenvaihdot. Kuninkuusluokassa on lisäksi edessä siirtyminen 2,4-litraisiin V8-moottoreihin.
FIA oli toivonut, että F1-tallit olisivat päässeet keskenään sopuun tulevista sääntömuutoksista, mutta koska mikään sääntömuutosehdotuksista ei saanut vaadittua kannatusta, jyräsi FIA väkisin läpi autojen nopeutta alentavat muutoksensa. FIA:n mukaan F1-autojen nopeudet ovat kasvaneet niin koviksi, että sääntömuutokset ovat tarpeen turvallisuuden takia.
Ensi kaudella astuvat voimaan seuraavanlaiset aerodynamiikkamuutokset: autojen etusiipeä nostetaan ylöspäin (nostettava 50 mm nykyisestä korkeudesta), takasiipeä tuodaan eteenpäin (arviolta n. 30 cm), auton takaosassa diffusöörin korkeutta madalletaan ja takapyörien edessä olevaa autonrunkoa lyhennetään. Näiden aerodynamiikkamuutosten pitäisi vähentää downforcea (eli autoa radan pintaan painavaa voimaa) 20 prosentilla.
Rengasrintamalla tulee voimaan sääntö, jonka mukaan kuljettajien on ajettava aika-ajot ja GP-kisa yhdellä rengassarjalla. Näin ollen renkaidenvaihdot poistuvat F1-kisoista. Kovempien rengasseoksien myötä autojen mutkanopeudet alenevat. Toinenkin rengas-sarja on käytettävissä perjantain ja lauantain harjoituksia varten. Tallit kannattavat yksimielisesti sekä aerodynamiikka- että rengassääntömuutoksia.
Moottorin on ensi kaudella kestettävä kaksi kilpailuviikonloppua, nykyisen yhden sijasta. Kahta kilpailua varten rakennettavat moottorit tulevat olemaan vähemmän tehokkaita kuin vain yhtä kilpailua varten rakennettu moottori.
Suurinta vastustusta herättänyt sääntömuutos astuu voimaan kaudella 2006 ja pienentää F1-moottorit 2,4-litraisiksi V8-koneiksi. Moottorin koon pienentämisellä saadaan aikaan tehojen lasku. Oletettavasti moottorien tehot putoavat n. 700 hevosvoimaan, kun taas nykyisillä 3-litraisilla V10-moottoreilla olisi jo ensi vuonna saavutettu yli 1000 hevosvoiman tehot. BMW, Honda ja Mercedes ovat vastustaneet F1-moottorien pienentämistä.
Pienten tallien on mahdollista jatkaa kausilla 2006 ja 2007 3-litraisilla V10-moottoreilla, mutta niihin moottoreihin asennetaan kierrosrajoittimet, joilla niiden tehot saadaan samalle tasolle uusien 2,4 litran V8-moottorien kanssa.
(MTV3)
Niin toivottavasti sääntömuutokset tasoittavat kilpailua. Mielenkiintoista nähdä jos ja kuinka/miten säädetään/määritetään v10 moottoreiden rajoittimet.
FIA oli toivonut, että F1-tallit olisivat päässeet keskenään sopuun tulevista sääntömuutoksista, mutta koska mikään sääntömuutosehdotuksista ei saanut vaadittua kannatusta, jyräsi FIA väkisin läpi autojen nopeutta alentavat muutoksensa. FIA:n mukaan F1-autojen nopeudet ovat kasvaneet niin koviksi, että sääntömuutokset ovat tarpeen turvallisuuden takia.
Ensi kaudella astuvat voimaan seuraavanlaiset aerodynamiikkamuutokset: autojen etusiipeä nostetaan ylöspäin (nostettava 50 mm nykyisestä korkeudesta), takasiipeä tuodaan eteenpäin (arviolta n. 30 cm), auton takaosassa diffusöörin korkeutta madalletaan ja takapyörien edessä olevaa autonrunkoa lyhennetään. Näiden aerodynamiikkamuutosten pitäisi vähentää downforcea (eli autoa radan pintaan painavaa voimaa) 20 prosentilla.
Rengasrintamalla tulee voimaan sääntö, jonka mukaan kuljettajien on ajettava aika-ajot ja GP-kisa yhdellä rengassarjalla. Näin ollen renkaidenvaihdot poistuvat F1-kisoista. Kovempien rengasseoksien myötä autojen mutkanopeudet alenevat. Toinenkin rengas-sarja on käytettävissä perjantain ja lauantain harjoituksia varten. Tallit kannattavat yksimielisesti sekä aerodynamiikka- että rengassääntömuutoksia.
Moottorin on ensi kaudella kestettävä kaksi kilpailuviikonloppua, nykyisen yhden sijasta. Kahta kilpailua varten rakennettavat moottorit tulevat olemaan vähemmän tehokkaita kuin vain yhtä kilpailua varten rakennettu moottori.
Suurinta vastustusta herättänyt sääntömuutos astuu voimaan kaudella 2006 ja pienentää F1-moottorit 2,4-litraisiksi V8-koneiksi. Moottorin koon pienentämisellä saadaan aikaan tehojen lasku. Oletettavasti moottorien tehot putoavat n. 700 hevosvoimaan, kun taas nykyisillä 3-litraisilla V10-moottoreilla olisi jo ensi vuonna saavutettu yli 1000 hevosvoiman tehot. BMW, Honda ja Mercedes ovat vastustaneet F1-moottorien pienentämistä.
Pienten tallien on mahdollista jatkaa kausilla 2006 ja 2007 3-litraisilla V10-moottoreilla, mutta niihin moottoreihin asennetaan kierrosrajoittimet, joilla niiden tehot saadaan samalle tasolle uusien 2,4 litran V8-moottorien kanssa.
(MTV3)
Niin toivottavasti sääntömuutokset tasoittavat kilpailua. Mielenkiintoista nähdä jos ja kuinka/miten säädetään/määritetään v10 moottoreiden rajoittimet.