Sääntömuutokset 2005 ja 06 vahvistettu

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
839
Sijainti
JKL
Kansainvälinen autoliitto FIA on vahvistanut kausilla 2005 ja 2006 formula ykkösissä voimaan tulevat sääntömuutokset. Sääntömuutokset poistavat kesken kilpailun suoritettavat renkaidenvaihdot. Kuninkuusluokassa on lisäksi edessä siirtyminen 2,4-litraisiin V8-moottoreihin.

FIA oli toivonut, että F1-tallit olisivat päässeet keskenään sopuun tulevista sääntömuutoksista, mutta koska mikään sääntömuutosehdotuksista ei saanut vaadittua kannatusta, jyräsi FIA väkisin läpi autojen nopeutta alentavat muutoksensa. FIA:n mukaan F1-autojen nopeudet ovat kasvaneet niin koviksi, että sääntömuutokset ovat tarpeen turvallisuuden takia.

Ensi kaudella astuvat voimaan seuraavanlaiset aerodynamiikkamuutokset: autojen etusiipeä nostetaan ylöspäin (nostettava 50 mm nykyisestä korkeudesta), takasiipeä tuodaan eteenpäin (arviolta n. 30 cm), auton takaosassa diffusöörin korkeutta madalletaan ja takapyörien edessä olevaa autonrunkoa lyhennetään. Näiden aerodynamiikkamuutosten pitäisi vähentää downforcea (eli autoa radan pintaan painavaa voimaa) 20 prosentilla.

Rengasrintamalla tulee voimaan sääntö, jonka mukaan kuljettajien on ajettava aika-ajot ja GP-kisa yhdellä rengassarjalla. Näin ollen renkaidenvaihdot poistuvat F1-kisoista. Kovempien rengasseoksien myötä autojen mutkanopeudet alenevat. Toinenkin rengas-sarja on käytettävissä perjantain ja lauantain harjoituksia varten. Tallit kannattavat yksimielisesti sekä aerodynamiikka- että rengassääntömuutoksia.

Moottorin on ensi kaudella kestettävä kaksi kilpailuviikonloppua, nykyisen yhden sijasta. Kahta kilpailua varten rakennettavat moottorit tulevat olemaan vähemmän tehokkaita kuin vain yhtä kilpailua varten rakennettu moottori.

Suurinta vastustusta herättänyt sääntömuutos astuu voimaan kaudella 2006 ja pienentää F1-moottorit 2,4-litraisiksi V8-koneiksi. Moottorin koon pienentämisellä saadaan aikaan tehojen lasku. Oletettavasti moottorien tehot putoavat n. 700 hevosvoimaan, kun taas nykyisillä 3-litraisilla V10-moottoreilla olisi jo ensi vuonna saavutettu yli 1000 hevosvoiman tehot. BMW, Honda ja Mercedes ovat vastustaneet F1-moottorien pienentämistä.

Pienten tallien on mahdollista jatkaa kausilla 2006 ja 2007 3-litraisilla V10-moottoreilla, mutta niihin moottoreihin asennetaan kierrosrajoittimet, joilla niiden tehot saadaan samalle tasolle uusien 2,4 litran V8-moottorien kanssa.

(MTV3)
Niin toivottavasti sääntömuutokset tasoittavat kilpailua. Mielenkiintoista nähdä jos ja kuinka/miten säädetään/määritetään v10 moottoreiden rajoittimet.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Mikkoz sanoi:
Kansainvälinen autoliitto FIA on vahvistanut kausilla 2005 ja 2006 formula ykkösissä voimaan tulevat sääntömuutokset. Sääntömuutokset poistavat kesken kilpailun suoritettavat renkaidenvaihdot. Kuninkuusluokassa on lisäksi edessä siirtyminen 2,4-litraisiin V8-moottoreihin.


Hienoa!! :)

Turvallisuutta ja vaihtelua luova sääntö. Kenties moottorityypistä olisi jotain käytännön iloakin autovalmistajilla sen yleisyydestä johtuen.


autojen etusiipeä nostetaan ylöspäin (nostettava 50 mm nykyisestä korkeudesta), takasiipeä tuodaan eteenpäin (arviolta n. 30 cm), auton takaosassa diffusöörin korkeutta madalletaan ja takapyörien edessä olevaa autonrunkoa lyhennetään. Näiden aerodynamiikkamuutosten pitäisi vähentää downforcea (eli autoa radan pintaan painavaa voimaa) 20 prosentilla.

Rengasrintamalla tulee voimaan sääntö, jonka mukaan kuljettajien on ajettava aika-ajot ja GP-kisa yhdellä rengassarjalla. Näin ollen renkaidenvaihdot poistuvat F1-kisoista. Kovempien rengasseoksien myötä autojen mutkanopeudet alenevat.


Toivottavasti aero -ja rengasmuutosten myötä autoista tulee epästabiilimpia ja sitämyöden hankalammin ajettavia. Toivoa myös sopii, että ohittamiset helpottuisivat jos/kun perässä ajava pääsisi likemmäksi ohitettavaa mutkissa.


Suurinta vastustusta herättänyt sääntömuutos astuu voimaan kaudella 2006 ja pienentää F1-moottorit 2,4-litraisiksi V8-koneiksi. Moottorin koon pienentämisellä saadaan aikaan tehojen lasku. Oletettavasti moottorien tehot putoavat n. 700 hevosvoimaan, kun taas nykyisillä 3-litraisilla V10-moottoreilla olisi jo ensi vuonna saavutettu yli 1000 hevosvoiman tehot. BMW, Honda ja Mercedes ovat vastustaneet F1-moottorien pienentämistä.


Litratehot eivät tule laskemaan siirryttäessä pienempään koneeseen. Näin ollen jos nyt puhutaan, että 1000hp:n koneet ovat astumassa sarjaan hetkenä minä hyvänsä, pitäisi kaudella 2006 olla ~800hp+ V8 - moottoreita.


Pienten tallien on mahdollista jatkaa kausilla 2006 ja 2007 3-litraisilla V10-moottoreilla, mutta niihin moottoreihin asennetaan kierrosrajoittimet, joilla niiden tehot saadaan samalle tasolle uusien 2,4 litran V8-moottorien kanssa.


Hyvä sääntö. Toivottavasti auttaa Ykkösten vähäosaisimpia pysymään sarjassa.

Kaikenkaikkiaan FIA:lta varsin kovia, mutta onnistuneita vetoja. Tallithan eivät itse saaneet mitään aikaan, ja kuten aikaisemmin kaudella nähdyt vaaralliset onnettomuudet osoittavat, turvallisuutta koetellaan jo tosissaan. Ehkei kannata (jälleen kerran) odottaa, että joku kuolee ja toimia vasta sitten.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mielenkiintoista nähdä miltä 2005-autot näyttävät entisestään korotetulla etusiivellä :doubtful: Ja muutenkin uudella aerodynamiikalla.

Miten toimii rengasvaihto rikon sattuessa? Koko sarja vai ainoastaan hajonnut fillari :confused:

Ainoat mtkä listasta kuulostavat etukäteen huonolta on 2 kisan moottorisääntö sekä moottorien rajoitus 2,4 V8 :rolleyes:

Valitettavasti elektroniikkaa ei sitten karsittu yhtään :thumbdown
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Eikö autoihin pitänyt tulla se nk.std takasiipiratkaisu juuri helpottamaan ohittamista tms. Nyt kun mekaaninen ja aerodynaaminenpito heikkenee niin parhaiten muutoksista selviää talli jolla on paras tc
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
saas nähdä mitä moottoreiden kanssa käy, ainakin 3 valmistajaa on ollu selkeesti vastaan V8 koneita.....
Edit: saahan tietty V10 koneita käyttää, mut käytännössä tuolla kierrosrajoittimella varmaan sumutetaan sekin mahku että ne pysyis kilpailukykyisinä...

Muuten vaikutti hyviltä säännöiltä, mut olisivat nyt jättäneet sen etusiiven rauhaan, karseen näkösiä noi lepakkoversiot muutenkin :yuck:
 
Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Black Leopard sanoi:
Mielenkiintoista nähdä miltä 2005-autot näyttävät entisestään korotetulla etusiivellä :doubtful: Ja muutenkin uudella aerodynamiikalla.
Autoista tullee sairaan rumia korotetulla etusiivellä. Kyllä etusiiven pitää viistää asvalttia! Takadownforcea rajoittaminen sääntöjen voimalla riittää, jolloin auton saamiseksi balanssiin myös edessä käytetään pieniä siipiä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
-Teme- sanoi:
Eikö autoihin pitänyt tulla se nk.std takasiipiratkaisu juuri helpottamaan ohittamista tms. Nyt kun mekaaninen ja aerodynaaminenpito heikkenee niin parhaiten muutoksista selviää talli jolla on paras tc
muistaakseni toi std. takasiipi oli vaan huhupuhetta täällä forumilla joita immeiset haluais ykkösiin, GP2 sarjassa kyllä on std takasiipi...

edelleenkin ihmetyttää moottorisääntö, pelkästään renkaiden koventamisella tiputetaan 2-3sek nopeuksia, mitä järkeä on laittaa 600hv V8 koneet GP2 sarjaan ja ykkösiin joku 750hv koneet...
oisivat ny jättäny tehot ennalleen ja tc pois ni näkyis taas virheitä :)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
J.Heldenview sanoi:
Autoista tullee sairaan rumia korotetulla etusiivellä. Kyllä etusiiven pitää viistää asvalttia! Takadownforcea rajoittaminen sääntöjen voimalla riittää, jolloin auton saamiseksi balanssiin myös edessä käytetään pieniä siipiä.
Tuo siiven nostaminen on tehty siksi, että tällöin ilmanvastus ei putoa, siipiä itsessään voisi tietty pienentää, mutta se taas kasvattaisi jossain määrin suoranopeuksia.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bobakki sanoi:
Tuo siiven nostaminen on tehty siksi, että tällöin ilmanvastus ei putoa, siipiä itsessään voisi tietty pienentää, mutta se taas kasvattaisi jossain määrin suoranopeuksia.
Oman kokemukseni mukaan etusiiven koon vaikutussuoranopeuteen on hyvin minimaalista. Mutta saattaa olla että suurempi ylempänä oleva etusiipi häiritsee enemmän takapään ilmavirtauksia ja tekee aerodynamiikasta tehottomampaa. Silti olen sitä mieltä että kauden 2000 autot oli parasta.
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Black Leopard sanoi:
Valitettavasti elektroniikkaa ei sitten karsittu yhtään :thumbdown
Niinpä :( No kahdesta suurimmasta ongelmasta (renkaat & elektroniikka) kajottiin sentään toiseen ja vielläpä aivan oikealla otteellakin.

Vähän pelottaa moottori uudistukset. Sinäänsähän minulle on yks ja hailea millä koneilla ne ajaa, mutta Ferrari taitaa taas päästä karkuun pitkään käynnissä olleen V8-projektinsa ansiosta. Tuskin sääntöä vastustaneet Honda, Mercedes ja BMW nyt ihan vastustamisen ilostakaan ovat tuota koitelleet estää. Lisäksi tämä saattaa nyt olla se tippa, jonka jälkeen BMW:n vetäytyminen on askeleen lähempänä..
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Suurin syy muutoksiin on siis turvallisuuden parantaminen.
Toivoisinkin, tai en toivoisi. Mutta olisi aika ironista, jos noiden kaikkien sänntömuutosten jälkeen joku kuolisi. Miten sitten suut pantaisiin. Ja vielä toinen ruumis kaupan päälle seuraavassa kisassa ja lopulta huomataan, että jonkun auton käyttäytymiseen tehty muutos on aiheuttanut nämä onnettomuudet.

Luultavasti näin ei tapahdu, mutta jos haluaa estää kuolonkolarit, ei vauhdin pienentäminen auta paljoa. Jos olet poikittain radalla ja joku osuu sinuun 340km/h tai 280km/h, niin se on ihan sama.


Saa nähdä, parantaako nämä sääntömuutokset lajia yhtään. Minusta vähän tuntuu siltä, että...
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Black Leopard sanoi:
Mielenkiintoista nähdä miltä 2005-autot näyttävät entisestään korotetulla etusiivellä :doubtful: Ja muutenkin uudella aerodynamiikalla.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9310
Aika erikoisen näköinen takasiipi tuossa Jordanissa. Kuka muuten on kuljettaja. Kypärästä päätellen se ei ole Pantano, Glock, Heidfeld eikä Doornbos.
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Bleu sanoi:
Aika erikoisen näköinen takasiipi tuossa Jordanissa. Kuka muuten on kuljettaja. Kypärästä päätellen se ei ole Pantano, Glock, Heidfeld eikä Doornbos.
Doornbosista pitäisi olla kyse.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ihan hyvältähän nuo autot ensikaudella näyttävät, jos tuo Jordan on muokattu ensikauden sääntöjä vastaavaksi. Takasiipi näyttää jopa hienommalta kuin tämän kauden autoissa!

Mutta V10-moottorit saisivat kyllä jäädä... Ja kaikki loput sutimisen/luistoinestot ja launchcontrollit pois lopullisesti, kiitos.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Tuo etusiipisääntö taitaa rajoittaa aika lailla keulamuotoiluakin. Esim. ensi kaudella tuskin nähdään enää voimakkaasti alaspäin kaartuvia keularatkaisuja ála McLaren/Jaguar.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Jeeves sanoi:
Tuo etusiipisääntö taitaa rajoittaa aika lailla keulamuotoiluakin. Esim. ensi kaudella tuskin nähdään enää voimakkaasti alaspäin kaartuvia keularatkaisuja ála McLaren/Jaguar.
Ken tietää, saattaa käydä niinkin että etusiipi on suoraan keulassa kiinni ilman noita kannattimia, niinkuin entissaikoina. Mutta tällaisilla rajuilla aerodynamiikan sääntömuutoksilla käy takuuvarmasti niin että erot suurien ja pienien välillä eivät pääse tasoittumaan.
 
Ylös