Sääntömuutokset 2008

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
# All components of the engine will be controlled by an Electronic Control
Unit (ECU) which has been manufactured by an FIA designated supplier to
an agreed specification

# Downforce will be reduced to approximately 10% of current levels

# Tyres will be supplied by one manufacturer appointed by the FIA after an
invitation to tender

# Slick tyres will be introduced for use in dry weather

# Lower profile tyres will be introduced

# All cars will be equipped with a driver operated starter which is
capable of starting the car without outside assistance a minimum number
of times

# Spare cars will be prohibited, i.e. no team may have more than two
built-up cars available at an Event at any one time. Spare chassis will
be permitted but precisely what constitutes a car in this context will
be clearly defined

Lisää aiheesta

Eli sliksit tulee takaisin ja vain yksi rengastoimittaja..
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Oikeastaan aika odotettu lista. Mietin vain löytyykö ketään rengasvalmistajaa helpolla monopoliin (nykyiset valmistajat ovat formuloissa juuri voittamassa kilpailijansa). Renkaat tulevat olemaan kovia koko kisan kestäviä, koska ylenpalttisesta renkaiden tuhlauksesta ei ole hyötyä kilpailun puuttuessa. Sliksit toivotan kuitenkin tervetulleeksi takaisin...ja mielellään mahdollisimman vähän elektroniikkaan kuljettajien avuksi, laitetaan kuljettajan taidot kunniaan, ei elektroniikan :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

jimpo

Well-known member
Liittynyt
28.6.2003
Viestit
283
No ei varmasti tuu meneen läpi noi säännöt.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Rusina sanoi:
# Downforce will be reduced to approximately 10% of current levels
Ööö... Siis downforce 10%:iin nykyisestä? Joku virhe tossa kyllä täytyy olla...
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Re: Re: Sääntömuutokset 2008

Matxi sanoi:
Ööö... Siis downforce 10%:iin nykyisestä? Joku virhe tossa kyllä täytyy olla...
Ei ole virhe, tilalle tulevat sliksit ja ne kompensoivat osan menetetystä downforcesta. Ohituksien takia tämä sääntö voisi tulla voimaan vaikka heti :cool:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Re: Re: Re: Sääntömuutokset 2008

Felix sanoi:
Ei ole virhe, tilalle tulevat sliksit ja ne kompensoivat osan menetetystä downforcesta. Ohituksien takia tämä sääntö voisi tulla voimaan vaikka heti :cool:
Eikös renkaiden laatuunkin tullut rajoituksia?
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
941
Sijainti
The Bay
Siinä lista kokonaisuudessaan FIAn sivulta :

Summary of the main changes proposed for 2008.

ENGINES
- All components of the engine will be controlled by an Electronic Control Unit (ECU) which has been manufactured by an FIA designated supplier to an agreed specification
- The ECU may only be used with FIA approved software and may only be connected to the control system wiring loom, sensors and actuators as specified by the FIA
- All control sensors, actuators and FIA monitoring sensors will be specified and homologated by the FIA
- The control system wiring loom connectivity will be specified by the FIA
- A 3 litre V10 engine will remain an option for teams unable to obtain a 2.4 litre V8, but subject to similar strict performance limitations as in 2006 and 2007

Reasons
- to eliminate the use of driver aids such as traction control
- as teams will not be able to develop their own ECUs, expenditure on electronics will be considerably reduced
- to allow the FIA to check testing mileage and other elements
- to keep engine costs low for the smaller independent teams

GEARBOXES
- All cars will be fitted with gear ratios, final drive ratios and differentials which have been manufactured by an FIA designated supplier to an agreed specification
- Gear changing will only be permitted by the use of a manually operated mechanical linkage to the gearbox
- Clutches will only be operated via a foot pedal connected mechanically to a release mechanism

Reasons
- to restore control over the clutch and gear changing to the driver
- the use of standard gearbox internals will result in a very significant reduction in expenditure

BODYWORK
- Downforce will be reduced to approximately 10% of current levels
- Drag will be maintained at current levels
- Overall car width will be increased
- By stipulating maximum and minimum dimensions cars will be “cleaned up” with devices such as barge boards, flip ups, winglets and other small add on parts removed
- Total advertising area on the car to remain unchanged

Reasons
- to reduce the reliance upon downforce as a means of improving performance
- by increasing mechanical grip the likelihood of one car being able to follow another closely in corners, and hence be in an attacking position at the end of the following straight, will be increased
- eliminating winglets, bargeboards, etc, will reduce costs as well as the danger of debris on the circuits
- drag should remain unchanged in order to ensure straight line speeds do not increase significantly

WHEELS AND TYRES
- Tyres will be supplied by one manufacturer appointed by the FIA after an invitation to tender. Such an appointment will be conditional upon :
- a suitable supplier being available ;
- a suitable system to ensure tyre testing is carried out in an equitable manner ;
- no team being disadvantaged by the appointment of a single supplier (detailed regulations will be written to ensure this would not be the case) ;
- there being no legal impediments during the process of appointing a supplier
- Slick tyres will be introduced for use in dry weather
- Lower profile tyres will be introduced
- Significantly larger wheels with minimum and maximum sizes stipulated for front and rear will be permitted
- Tyre blankets and other heating devices will be prohibited
- All tyre regulations will reside in the Technical Regulations

Reasons
- a single supplier would allow a bigger safety margin
- the absence of competitive tyre testing would reduce costs
- as relatively small differences in tyre compound and construction can have a significant effect on lap times, a single tyre supplier would simply ensure that no team would be adversely affected by being contracted to the “wrong” supplier
- slick tyres would be re-introduced as a part of the low-downforce and high-mechanical-grip package
- lower profile tyres would be introduced in order to give the wheels and tyres a more modern look and also permit more freedom on brakes and suspension
- a ban on tyre heating devices would eliminate this significant but unnecessary expenditure

CHASSIS
- The minimum height of the centre of gravity of the chassis will be specified
- The minimum weight for a chassis will be specified
- Energy of all impact tests will be increased
- Loads for all static tests will be increased
- Side intrusion test requirements will be increased
- Ballast will be reduced to minimal levels

Reasons
- to ensure that weight is distributed throughout the chassis
- the centre of gravity requirement should result in less pure ballast being used, the minimum weight will have to be achieved by the construction of a stronger chassis
- by raising the impact test speeds, the static load criteria on structures such as roll hoops and increasing the penetration resistance, drivers will be even better protected than they are at present

BRAKES
- All cars will be fitted with brake discs, pads and callipers which have been manufactured by an FIA designated supplier to an agreed specification

Reason
- to reduce the cost of continual development of new materials and designs, the FIA specified products will be designed to work on all types of track and last an entire Grand Prix weekend

DATA ACQUISITION AND TELEMETRY
- With specific exceptions, any data acquisition system, telemetry system or associated sensors additional to those associated with the ECU will be physically separate and completely isolated from the control electronics
- Pit to car telemetry will be prohibited

Reasons
- to ensure that any data acquisition system used by a team cannot interfere with the FIA specified ECU and sensors
- to ensure teams are unable to send messages to a car and potentially affect its performance

MATERIALS
- Limitations, similar to those within the 2006 engine regulations, will be imposed on all parts of the car

Reason
- costs will be reduced as research into exotic materials will be unnecessary

STARTER
- All cars will be equipped with a driver operated starter which is capable of starting the car without outside assistance a minimum number of times

Reasons
- to simplify the operation of starting a car, at present it is massively complex
- to give the driver a chance of starting a car unaided in the event of it stopping on the track
- to reduce the number of personnel needed at an Event and hence reduce costs

NOTICE OF CHANGE
- Notice periods for changing the rules will be related to the effect (if any) of a change on the design of a car rather than an artificial distinction between “sporting” and “technical” regulations. There will no longer be a distinction between changes to the engine, transmission or chassis.

Reason
- to ensure that changes may be made to the regulations in a timely and more realistic way

SPARE CARS **
- Spare cars will be prohibited, i.e. no team may have more than two built-up cars available at an Event at any one time. Spare chassis will be permitted but precisely what constitutes a car in this context will be clearly defined

Reason
- by taking one car less to races teams will be able to save considerable sums of money as, apart from the cost of the car itself, fewer personnel will be needed

TESTING **
- Testing will be limited to 30000km per team between 1st January and 31st December, subject to a single tyre supplier being appointed

Reason
- To reduce the enormous amounts of money currently being spent on testing

CAR ACQUISITION **
- Teams will be free to buy a complete car or any part of a car from another constructor
- How constructor’s points are to be allocated will be clearly defined after further discussion

Reason
- to enable a team to buy a complete car, or any part of a car, from another constructor. As a result teams will be able to save considerable sums of money on the design and development of their cars
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Re: Re: Re: Re: Sääntömuutokset 2008

Rusina sanoi:
Eikös renkaiden laatuunkin tullut rajoituksia?
Renkaiden muotoa ja ulkonäköä muutettaisiin, niiden tarkempaa vaikutusta pitoon on vielä hämärän peitossa noilla tiedoilla. Jokatapauksessa mekaanisen pidon määrä nousee ja aerodynaamisen pidon määrä suorastaan romahtaa.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Kuulostaa lupaavalta. Ainakin ollaan menossa urheilulliseen suuntaan. Tosin noi säännöt ehtii muuttua vielä varsin reilusti vuoteen 2008 mennessä.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Rusina sanoi:
# All components of the engine will be controlled by an Electronic Control
Unit (ECU) which has been manufactured by an FIA designated supplier to
an agreed specification

# Downforce will be reduced to approximately 10% of current levels

# Slick tyres will be introduced for use in dry weather

# Lower profile tyres will be introduced

Mennään aina vaan lähemmäs Cart- ja IRL-sarjoja... Mä en oikein oo koskaan pitäny niitä autoja "hyvännäkösinä".. Vaikka tietysti muutosta pitää ollakin, mutta tällänen keinotekonen säätäminen ei mun mieleen oo koskaan ollukaa.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Katsojan kannalta hyvin mielenkiintoisia muutoksia. Kuskin osuus suorituksessa kasvaisi merkittävästi ja ohituksiakin saattettaisiin joskus nähdä. Paha vain, että autonvalmistajat ja suuret yhtiöt näiden takana eivät välttämättä pidä ideasta, että korkea teknologia poistuu suureksi osaksi, F1 kun kuitenkin on moottoriurheilun kuninkuusluokka tällä osa-alueella. Itsehän en panisi pahakseni noita muutoksia, mutta saa nähdä mitkä noista lopulta menevät läpi.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Ei hyvin mene, jos noilla säännöillä joudutaan ajamaan kilpaa.

Downforcen pudottamisessa tuotantoautojen tasolle en näe mitään järkeä. Tuossa eksoottisten materiaalien kiellossakaan ei kauheasti järkeä ole, mielestäni moottoriurheilun kuninkuusluokassa pitäisi olla huipputekniikkaa. Myöskin kuulostaa oudolta, että tallit voisivat ostaa toisilta autoja ja osia. Mielestäni tallit saavat rakentaa itse autonsa. Sekään ei kuulosta erityisen järkevältä, että FIA rakentaa puolet auton osista.

Hyviä ideoita olivat moottorinohjausyksikön standardisoiminen, sliksit, autojen oma starttisysteemi ja yksi renkaiden toimittaja.

Voi olla kyllä varma, ettei noita sääntöjä hyväksy mikään kunnon talli.

Varmaan aika mielenkiintoista, kun ihmiset tulevat katsomaan maailman nopeimpia ja kehittyneimpiä kilpa-autoja. Ykkösistähän voisi tehdä näin lämppäriluokan GP2-sarjalle.
 
Viimeksi muokattu:

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Hei sanokaa nyt, että tämä on joku aprillipila tms. Siis otetaan ajassa takapakkia pari vuosikymmentä...!! GP2- autotkin kulkevat kovempaa noiden muutosten jälkeen.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Juzo sanoi:
Ei hyvin mene, jos noilla säännöillä joudutaan ajamaan kilpaa.

Downforcen pudottamisessa tuotantoautojen tasolle en näe mitään järkeä. Tuossa eksoottisten materiaalien kiellossakaan ei kauheasti järkeä ole, mielestäni moottoriurheilun kuninkuusluokassa pitäisi olla huipputekniikkaa. Myöskin kuulostaa oudolta, että tallit voisivat ostaa toisilta autoja ja osia. Mielestäni tallit saavat rakentaa itse autonsa. Sekään ei kuulosta erityisen järkevältä, että FIA rakentaa puolet auton osista.

Hyviä ideoita olivat moottorinohjausyksikön standardisoiminen, sliksit, autojen oma starttisysteemi ja yksi renkaidentoimittaja.

Voi olla kyllä varma, ettei noita sääntöjä hyväksy mikään kunnon talli.

Varmaan aika mielenkiintoista, kun ihmiset tulevat katsomaan maailman nopeimpia ja kehittyneimpiä kilpa-autoja. Ykkösistähän voisi tehdä näin lämppäriluokan GP2-sarjalle.
:D

Mulla kävi kanssa mielessä tota lukiessa, että gp2-autoillahan mennään varmaan kovempaa. Muutenkin, mitähän ihmeen paluuta 80-luvulle tässä suunnitellaan? Kytkinpoljin tulee takaisin ja ymmärsikö oikein, että keppivaihteetkin tekemässä paluun?:confused: Ei kyllä kovin hyvältä näytä mun silmissä. Kyllähän ykkösten on kuitenkin tarkoitus olla autourheilun kuninkuusluokka.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Jeeves sanoi:
Hei sanokaa nyt, että tämä on joku aprillipila tms. Siis otetaan ajassa takapakkia pari vuosikymmentä...!! GP2- autotkin kulkevat kovempaa noiden muutosten jälkeen.
Heh! Mullakin kävi toi aprillipila mielessä.:p Ei vaan natsaa paivämäärät.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Sanokaa mitä sanotte, mutta minun mielestäni noissa säännöissä on ideaa.
Itse ainakin pidän siitä, että autoa viedään tulevaisuudessa joskus vähän hanska edellä. Eli pelit olisivat ajettavuudeltaan vähän kuin yliviritettyjä formula-ford autoja, joissa "elektroniikaton" ~800 hevosvoimaa takaa näyttävyyden.

Allekirjoitan säännöt kunhan autot pidetään jollain keinoilla tarpeeksi nopeina kilpaileviin sarjoihin nähden.

Jos jokin on varmaa, niin se, että tuo toisi uusia yrittäjiä viivalle, ja kenties kustannuksetkin laskisivat jonkin verran. Myös todelliset rattimiehet tulisivat entistä selkeämmin esille ja tulisi sinne ohjaamoonkin vähän liikettä, eikä olisi vain kaasu pohjassa pitämistä ja napin painelua joka 3:s sekunti kun vaihdetta pitää vaihtaa.

Ja niille jotka väittävät, että tuo tappaa F1:sten huipputekniikkastatuksen. Ehkä osaksi autosta, mutta auton ulkopuolella tarvitaan edelleen huippuosaamista ja huipputekniikkaa.

Ei voi valittaa... :D
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
gnz sanoi:
Ja niille jotka väittävät, että tuo tappaa F1:sten huipputekniikkastatuksen. Ehkä osaksi autosta, mutta auton ulkopuolella tarvitaan edelleen huippuosaamista ja huipputekniikkaa.
Olen samaa mieltä. Tällä hetkellä F1 on mielestäni nimenomaan tekniikassa se kuninkuusluokka, kun taas noilla uudistuksilla ykkösen ajaminen kysyy paljon enemmän kanttia kuskilta. Kyllä sitä osaamista tarvitaan vielä radan ulkopuolellakin vaikka säännöt muuttuisivatkin tuohon suuntaan. Ei se huipputekniikka minua itseäni niin paljoa kiinnosta jos menosta tulee näyttävämpää ja kisoista jännittäviä.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Ykkösten suosio kun vaan tuppaa perustuun siihen, että se on tunnustettu autourheilun kuninkuusluokaksi, jossa otetaan tekniikasta kaikki irti ja jossa kilpailu on kovinta. Jos ihmiset pelkän hyvän kilvanajon vuoksi kisoja katsoisivat, ei ykköset olisi näin suosittuja, sillä maailmahan on pullollaan sarjoja, jossa on parempaa kilvanajoa. Kyllä noi muutokset on tekniikan karsimisen suhteen turhan radikaaleja mun mielestä, sillä tässä alkaa ykkösten maine kärsiä sen suhteen, että siellä olisi maailman edistyksellisintä tekniikkaa ja kovinta kilpailua tällä saralla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Varmaan ihan soveliasta kysyä, josko noissa yhtenäistämispyrkimksissä mennään liiankin pitkälle, mutta kun ottaa huomioon sen, että kaikkia muutoksia tahdotaan aina kohtuullistaa, niin radikaalit ehdotukset voivat johtaa hyväänkin lopputulokseen. Joka tapauksessa pakko vähän kummeksua täältä tullutta suurta vastustusta, kaikki ne täälläkin suurimpaan ääneen esitetyt toiveet ja vaatimukset kun ovat tuolla mukana. Itseäni kuitenkin kiehtoo niin paljon ajatus 800-hevosvoimaisesta autosta, jota hallitsee elektroniikan sijaan kuljettaja, että näkisin kyllä ehdottomasti mielummin nuo säännöt kuin nykyiset. GP2-autojen meneminen lujempaa on joka tapauksessa höpötystä, jos luki tiedotteen kokonaan niin siinä todettiin, että suorituskyky pyritään pitämään tasolla, jossa turvallisuudesta ei tingitä, eikä nykyisessä ilmeisesti ole mitään valittamista. Tuossa on kuitenkin aika monta muuttujaa, millä pelata.

Sitä on kieltämättä syytä pohtia, mennäänkö joissain kohdin liian pitkälle autonvalmistajien intressien ja jonkinlaisen huipputekniikan airuen esittämisen kannalta. FIA:n tiedotteessa muutoksien radikaaliutta oli perusteltu sillä, että nykyisellä kustannustasolla nykyiset kuusi autonvalmistajaa eivät varmasti kaikki pysy pitkään mukana, joku joutuu kuitenkin tyytymään kymmenensiin sijoihin. Kuten tiedotteessakin mainitaan, kun kato alkaa käydä, ovat kärsijänä ensin pikkutallit ja lopulta koko sarja, mikäli järjetöntä tuhlausta ei saada kuriin. Mielestäni kyseessä on pikemminkin tarpeellinen uhraus, toki joissain kysymyksissä kuten manuaalivaihteiston kohdalla kannattanee miettiä, otetaanko jo liikaa takapakkia. Joka tapauksessa noin pyrkimyksenä tuo on hyvä - kuten tiedotteessa todetaan ja gnz:kin mainitsi, kyse on luonnoksesta. Ilmeisesti koko prujua ei olisi päästetty julkisuuteen, jollei sen osia olisi vuotanut toimittajille.

Edelliseen liittyen en ymmärrä, kuinka jonkun mielestä eksoottisten materiaalien kiellolla on tekemistä huipputekniikan kanssa. F1-sarjan tekniset säännöt ovat jo pitkään olleet sen verran rajoittavia, että hyötyä joudutaan hakemaan juuri jostain erikoismateriaalien kaltaisesta asiasta, johon haaskattavat resurssit eivät ole mitenkään järkevässä suhteessa saadun hyödyn kanssa. Kaiken maailman berylliumien kanssa kikkailu on muutenkin mielestäni lähinnä huipputekniikan irvikuva, niitten kanssa kyse tuntuu loppujen lopuksi olevan siitä, kenellä on lyödä eniten käteistä pöytään. Teknisien innovaatioiden kanssa sillä ei ole ihan tajuttomasti tekemistä. FIA:n tiedotteessa olleet perustelut asiaan ovat mielestäni varsin järkeviä - jos kustannuksia kerran täytyy leikata, on tuo erittäin hyvä paikka aloittaa.

Omasta mielestäni Ykkösten imago huipputekniikan suhteen on vähän erikoinen, pmv on täällä useaan otteeseen perustellut, ettei todellisista teknisistä innovaatioista ole kuninkuusluokassa tehty montakaan. Nykyisellään se on lähinnä käsittämättömien rahamäärien törsäämistä ei-juuri-mihinkään (Sillä poikkeuksella toki, että jos jonkun mielestä hiilikuidun taivuttelu aerodynaamisesti parhaaseen asentoon on sitä huipputekniikkaa, niin asia on eri). Vilperin väite siitä, että ykkösten suosio perustuu suurelta osin tuohon tekniseen imagoon on varmaan joiltain osin totta, mutta itse näkisin, että kyse on lähinnä muusta. Syystä tai toisesta käytännössä kaikki parhaat kuljettajat kuitenkin pyrkivät sarjaan, mikä ei ainakaan aja ihmisiä pois, lisäksi MotoGP:n katsojalukuja vilkaisemalla voi todeta, että kilvanajo tuntuisi kuitenkin kiinnostavan enemmän. Loppujen lopuksi Matti ja Maija Meikäläisen kannalta on kuitenkin toissijaista, onko Kimin auton jarrut terästä vai jotain ainetta, jonka hinnan kuullessaan nälkää näkevä kiinalainen näkisi sentiljoona kuppia riisiä, kunhan radalla ajetaan kilpaa.

FIA näyttää nyt ottaneen asiakseen pikkutallien tilanteen parantamisen, mikä on mielestäni ihan positiivinen juttu. Rungon ostamisen toiselta valmistajalta suhteen olen ehkä aavistuksen skeptinen, tulijoita riittänee tuolla standardoitujen osien määrällä muutenkin, enkä välittäisi välttämättä nähdä junioritallin kuskeja ykköstallin autoja väistelemässä. Vähän sellaista paluuta juurille näissä säännöissä on ehkä havaittavissa, toisaalta vaikuttaisi myös siltä, että yleisöäkin kuunnellaan viimein. Katsojathan tuon lystin viime kädessä maksavat.

Jos joku pääsi tänne asti, niin onnitteluni.
 
Ylös