Varmaan ihan soveliasta kysyä, josko noissa yhtenäistämispyrkimksissä mennään liiankin pitkälle, mutta kun ottaa huomioon sen, että kaikkia muutoksia tahdotaan aina kohtuullistaa, niin radikaalit ehdotukset voivat johtaa hyväänkin lopputulokseen. Joka tapauksessa pakko vähän kummeksua täältä tullutta suurta vastustusta, kaikki ne täälläkin suurimpaan ääneen esitetyt toiveet ja vaatimukset kun ovat tuolla mukana. Itseäni kuitenkin kiehtoo niin paljon ajatus 800-hevosvoimaisesta autosta, jota hallitsee elektroniikan sijaan kuljettaja, että näkisin kyllä ehdottomasti mielummin nuo säännöt kuin nykyiset. GP2-autojen meneminen lujempaa on joka tapauksessa höpötystä, jos luki tiedotteen kokonaan niin siinä todettiin, että suorituskyky pyritään pitämään tasolla, jossa turvallisuudesta ei tingitä, eikä nykyisessä ilmeisesti ole mitään valittamista. Tuossa on kuitenkin aika monta muuttujaa, millä pelata.
Sitä on kieltämättä syytä pohtia, mennäänkö joissain kohdin liian pitkälle autonvalmistajien intressien ja jonkinlaisen huipputekniikan airuen esittämisen kannalta. FIA:n tiedotteessa muutoksien radikaaliutta oli perusteltu sillä, että nykyisellä kustannustasolla nykyiset kuusi autonvalmistajaa eivät varmasti kaikki pysy pitkään mukana, joku joutuu kuitenkin tyytymään kymmenensiin sijoihin. Kuten tiedotteessakin mainitaan, kun kato alkaa käydä, ovat kärsijänä ensin pikkutallit ja lopulta koko sarja, mikäli järjetöntä tuhlausta ei saada kuriin. Mielestäni kyseessä on pikemminkin tarpeellinen uhraus, toki joissain kysymyksissä kuten manuaalivaihteiston kohdalla kannattanee miettiä, otetaanko jo liikaa takapakkia. Joka tapauksessa noin pyrkimyksenä tuo on hyvä - kuten tiedotteessa todetaan ja gnz:kin mainitsi, kyse on luonnoksesta. Ilmeisesti koko prujua ei olisi päästetty julkisuuteen, jollei sen osia olisi vuotanut toimittajille.
Edelliseen liittyen en ymmärrä, kuinka jonkun mielestä eksoottisten materiaalien kiellolla on tekemistä huipputekniikan kanssa. F1-sarjan tekniset säännöt ovat jo pitkään olleet sen verran rajoittavia, että hyötyä joudutaan hakemaan juuri jostain erikoismateriaalien kaltaisesta asiasta, johon haaskattavat resurssit eivät ole mitenkään järkevässä suhteessa saadun hyödyn kanssa. Kaiken maailman berylliumien kanssa kikkailu on muutenkin mielestäni lähinnä huipputekniikan irvikuva, niitten kanssa kyse tuntuu loppujen lopuksi olevan siitä, kenellä on lyödä eniten käteistä pöytään. Teknisien innovaatioiden kanssa sillä ei ole ihan tajuttomasti tekemistä. FIA:n tiedotteessa olleet perustelut asiaan ovat mielestäni varsin järkeviä - jos kustannuksia kerran täytyy leikata, on tuo erittäin hyvä paikka aloittaa.
Omasta mielestäni Ykkösten imago huipputekniikan suhteen on vähän erikoinen, pmv on täällä useaan otteeseen perustellut, ettei todellisista teknisistä innovaatioista ole kuninkuusluokassa tehty montakaan. Nykyisellään se on lähinnä käsittämättömien rahamäärien törsäämistä ei-juuri-mihinkään (Sillä poikkeuksella toki, että jos jonkun mielestä hiilikuidun taivuttelu aerodynaamisesti parhaaseen asentoon on sitä huipputekniikkaa, niin asia on eri). Vilperin väite siitä, että ykkösten suosio perustuu suurelta osin tuohon tekniseen imagoon on varmaan joiltain osin totta, mutta itse näkisin, että kyse on lähinnä muusta. Syystä tai toisesta käytännössä kaikki parhaat kuljettajat kuitenkin pyrkivät sarjaan, mikä ei ainakaan aja ihmisiä pois, lisäksi MotoGP:n katsojalukuja vilkaisemalla voi todeta, että kilvanajo tuntuisi kuitenkin kiinnostavan enemmän. Loppujen lopuksi Matti ja Maija Meikäläisen kannalta on kuitenkin toissijaista, onko Kimin auton jarrut terästä vai jotain ainetta, jonka hinnan kuullessaan nälkää näkevä kiinalainen näkisi sentiljoona kuppia riisiä, kunhan radalla ajetaan kilpaa.
FIA näyttää nyt ottaneen asiakseen pikkutallien tilanteen parantamisen, mikä on mielestäni ihan positiivinen juttu. Rungon ostamisen toiselta valmistajalta suhteen olen ehkä aavistuksen skeptinen, tulijoita riittänee tuolla standardoitujen osien määrällä muutenkin, enkä välittäisi välttämättä nähdä junioritallin kuskeja ykköstallin autoja väistelemässä. Vähän sellaista paluuta juurille näissä säännöissä on ehkä havaittavissa, toisaalta vaikuttaisi myös siltä, että yleisöäkin kuunnellaan viimein. Katsojathan tuon lystin viime kädessä maksavat.
Jos joku pääsi tänne asti, niin onnitteluni.