Sääntömuutokset kaudelle '08
FIA:n sivuilla oli sääntömuutosehdotelma kaudelle 2008, josta äkkiä poimin seuraavat huomiot. (Huomioikaa että tämä on vasta ehdotus muutoksista, ei välttämättä kauden 2008 säännöt)
Säännöt eivät enää olisi insinöörien ja teknisten johtajien kirjoittamat. FIA kertoo säännöistä päättäville että mihin suuntaan lajia olisi vietävä, ja he keksivät keinot. En tiedä miten suuri muutos tuo olisi fanien kannalta....
Mutta sitten; Reilupeli, turvallisuus, kuuden suuren autonvalmistajan mukanaolon turvaaminen, yksityistallien "suojelu", ja yleisön mielenkiinnon ylläpitäminen. FIA:n mukaan ekat kaksi on kaikkien mielestä selviä, mutta viimeiset kolme ei niinkään.
Kustannusten leikkaaminen. Kuudesta valmistajasta viisi on erittäin suuria, ja vakuuttavat että heillä riittää resursseja ja mielenkiintoa kehittää tekniikkaa, joko yksin tai yhdessä itsenäisen tallin kanssa. Mutta ongelma on se, että kaikki tallit haluaa olla kärkipäässä, mikä ei tietenkään ole mahdollista. Joten FIA:n päätelmien mukaan on sama käyttääkö tallit tähän 150 miljoona, vai 1.5 miljardia. Joten 1.35 miljardia euroa on vuosittain valmistajien toimesta käytetty turhaan.
FIA:n asian kustannuksista tekee ymmärrettävästi se että he haluavat vaalia lajia, joten huonoille sijoille jäävä valmistaja jatkaa kuitenkin todennäköisemmin mikäli vuotuinen budjetti on 25M€, eikä 250M€. FIA näkee jopa mahdollisena koko sarjan luhistumisen mikäli kustannuksiin ei pystytä puuttumaan, sekä mahdollisuuden sarjan ulkopuolisille autoille olla samassa gridissä. (tämänkö takia GP2 haluttiin mukaan)
Red Bullin kyky olla kympin sakissa Cossun koneilla, ja joiden hinta on 20M€ vuodessa, on huomioitu myös, ja sitä heijastetaan vasten joidenkin valmistajien 250miljoonan euron moottoribudjetteja.
Kustannusten säästöä vaaditaan erityisesti pienten tallien vuoksi, että ne saataisiin takaisin kilpailukykyisiin asemiin, mutta myös sen takia ettei selkeästikään uskota valmistajien sitoutumisen kestävän mikäli kustannukset karkaavat todella suuriksi, eikä menestystä tule. Vaaditaan ettei F1 saa tulla tuhlauskilpailuksi, vaan että pienemmällä budjetilla ja kekseliäillä insinööreillä pitäisi myös saada tulosta aikaan. Pienet tallit ovat ponnahduslautana niin insinööreille kuin kuskeillekin, osa perinnettä, ja tuovat raikkaan tuulahduksen varikolle.
Todennäköisenä pitävät että mikäli saavat kuusi valmistajaa pidettyä sarjassa kustannussäästöjen myötä, niin myös pienet tallit pysyvät.
Isojen tallien vastahakoisuudesta kustannusleikkauksiin sanotaan myös että tallit ei halua leikata kustannuksia, koska mitä enemmän rahaa tarvitaan menestymiseen, niin sitä vähemmän potentiaalisia kilpailjoita on mukana. Näkemyksen mukaan varakkain talli loppupeleissä saisi kiistattoman ykkösaseman, ja nujerrettua kilpailun, mutta tämä luhistaisi FIA:n pelkojen mukaan myös sarjan mielenkiinnon. Erikoisesti sinällään, tekstissä korostetaan että näin on tapahtunut, kaukaisessa menneisyydessä. Ei 2002 niin kovin kaukaista menneisyyttä musta ole....
Järjellä ei ole FIA:lle myöskään perusteltavissa se että pienilläkin tiimeillä on täyspäiväisinä työntekijöin 300 ihmistä, isoilla tuhat. Koulutettua, taitavaa ja kallista väkeä tekemässä ratkaisuja, joita normaali kadun mies ei ikinä näe, eikä edes entusiaistit ole niistä tietoisia.
Melko värikkäästi kirjoitetussa muistiossa seuraavaksi paneudutaan kysymykseen lajin "tylsistymisestä", mikäli kustannuksia leikataan. Tylsistyy kenen mielestä, vastakysymykseen vastaavatkin itse heti perään; ne insinöörit jotka tuhlaa miljoonia kehittääkseen vaihteiston, missä on 0,25 mm ohuemmat rattaat, joista muut ei tiedä, eikä välitä? Ennemminkin näkevät järkeväksi siirtää painopistettä tekniikoihin, joiden osaamista voidaan jopa siirtää radalta kadulle. Esimerkkinä mainitaan alustatekniikka, johon paneutuminen on tärkeää matalemman downforcen takia, sekä moottorin hyötysuhteen parantaminen. Tämä olisi järkevämpää kuin kehittää järkyttäviä määriä downforcea, tai ultra pieni vaihteisto.
Sarjan tasoittaminen yleisön mielenkiinnon, ja siten koko sarjan, säilymisen kannalta nähdään tärkeäksi. Alussa kolmella keinolla aiotaan käydä tämän asian kimppuun; 1) vähemmän downforcea, enemmän mekaanista pitoa 2) kustannusten pudottaminen pienten tiimien mielenkiinnon ylläpitämiseksi. 3) elektronisten apujen kieltäminen, jotta "klassiset" kuskin taidot pääsevät oikeuksiinsa.
Nopeuksia halutaan kuristaa kustannusten ohella, ja toisaalta myös niiden vuoksi. Kovemmat nopeudet tarkoittavat suurempia turva-alueita, joka taas tarkoittaa kustannuksia radan omistajille, ja sitä että katsomot ovat kauempana radasta.
Lopussa kerrataan miten nopealla tahdilla päätökset on nyt tehtävä, joidenkin tallien vastahakoisuudesta osallistua keskusteluun osittain johtuen
Lopuksi yleisiä linjoja kerrataan, ja halutaan saada säännöt niin selviksi että ne varmasti kaikille samat, niin joustaviksi että uuteen tekniseen innovaatioon voidaan varautua, ja suojella ratahenkilöstöä jne. suorituskyvyn kasvulta. Myös kalliiden materiaalien käyttö halutaan kieltää, ja suosia ennemmin hyvää suunnittelutyötä, missä vain mahdollista. Kuljettajien avut pitäisi mahdollisimman pitkälti pystyä kitkemään pois käytöstä.
2008 autoihin tullee FIA:n määrittelemät ja hyväksymät moottorinojaus-järjestelmät, joilla päästään ilmeisesti kuljettajien avuista, kuten täällä foorumillakin on ehdoteltu. Asennus yms. on tietenkin tarkkaan säädetty. 3l V10 on yhä mahdollinen vaihtoehto tiimeille jotka ei kasia pysty järjestämään, mutta tietenkin kuristettuna versiona.
Kytkimiä käytetään jaloin, vaihteita vaihdetaan käsin mekaanisen vivuston välityksellä. Rattaat, perät jne tulee FIA:n määräämältä/hyväksymältä taholta.
Aerodynamiikka kutistetaan KYMMENEEN PROSENTTIIN nykyisestä tasosta, samalla kun imu (drag) pidetään nykyisellä tasolla, ja autoista tehdään leveämpiä. Aironhankaimet jne. tullaan kieltämään mahdollisuuksien mukaan, mutta auton mainospinta-ala pysyy samana.
Ja lisää ihanuutta!!! Isommat, matalaprofiiliset slicksit yhdeltä valmistajalta ja renkaanlämmittimien kieltäminen olisi tulossa kumipuolelle!
Korista/rungosta tarkoitus tehdä turvallisempi, ja määrittää painopisteen minimikorkeus, minimipaino jne.
Jarruista tulee kanssa FIA speksatut, jälleen kustannusten kurissa pitämiseksi.
Telemetrian tulee olla täysin oma järjestelmänsä moottorinohjauksesta, varikolta autolle kulkeva telemetria kielletään.
Materiaaleja aletaan ilmeisesti valvoa ja rajoittaa, ja autoihin asennetaan starttimoottori, jolla auto voidaan käynnistää vähintään määrätyn monta kertaa.
Vara-autot on kiellettyjä, vararunko saa olla paikalla, mutta mitä siinä saa olla kiinni, tullaan tarkasti määrittelemään.
Testaus rajoitetaan 30.000km talviaikana, seurausta osin yhdestä rengastoimittajasta.
Tiimit voivat ostaa auton, tai minkä hyvänsä auton osan, toiselta valmistajalta. Tästä myyvän osapuolen mahdollisesti saamat pisteet määritellään myöhemmin.
Tossahan noi nyt äkkiä käännettynä, aika hemmetin hyviä ehdotuksia oli paljonkin joukossa!
Tossa linkki sivulle josta noi löytyy, nyt toivottavasti Max saa valmistajat ja tallit tuon taakse, sillä suurin osa noista uudistuksista olisi todella mielekkäitä näin fanin silmästä.
Tuosta linkistä löytyy sitten vielä lisäksi ehdoitelma säännöistä "oikeassa" muodossa, sitä en viitsinyt alkaa nyt kääntelemään....
(59 sivua)