Sääntömuutokset 2008

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Hevimies sanoi:
Itse näen asian niin että F1 on kiinostava myös siitä syystä että se on teknisesti omaa luokkaansa.
Niin minäkin, osaksi. Mutta me olemme marginaaliryhmässä. Suurin osa porukasta on kiinnostuneita kuljettajista, ja näiden suorituksista. Ei niitä kiinnosta paljoakaan minkälaisilla matolaatikoilla siellä ajetaan.

Pääasia, että mennään pirun lujaa, ratissa on maailman parhaimpia kuljettajia, medianäkyvyys on yhtä hyvä kuin nyt ja autot näyttävät jotakuinkin säädyllisiltä.

Toissijaista on sitten se, kuinka paljon tiimeille jätetään pelivaraa kehitystyöhön. Yksityyppiluokaksi F1:siä ei saa missään tapauksessa päästää, muuten kaikkoaa valmistajien mielenkiinto tyystin. Joitain osia voidaan toki standardisoida.

Mitä tulee moottorin ohjausyksiköihin, en jaksa uskoa, että ne koskaan pääsee yksimielisyyteen siitä. Jokainen haluaisi käyttää omavalmistetta. Tämä sitten takaa sen, että ei pystytä oikeastaan valvomaan keinoja joilla moottoria ohjataan, mistä seuraa, että luistonestot yms. kikkailut ovat edelleen mahdollisia.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Hevimies sanoi:
Itse näen asian niin että F1 on kiinostava myös siitä syystä että se on teknisesti omaa luokkaansa. Tiukempaa kilvanajoa on nähty iät ja ajat kymmenissä muissa sarjoissa, mutta F1 on silti se kaikista kiinnostavin ja suurin. FIA:n oletus siitä että suurta yleisöä kiinostaa vain kuljettajien välinen tiukka kilpailu on mielestäni hieman väärä.
Ykköset on suurimman osan kansan mielestä erittäin tylsää seurattavaa. Sitä en tiedä miksi ihmiset pitävät sitä tylsänä, mutta sen tiedän miksi ykkösiä katsotaan. Se miksi ykkösiä seurataan ei johdu siitä, että siellä on sitä huipputekniikkaa. Sitä seurataan siksi koska sen nimi F1. Kyse on siis vain maineesta, mikä on rakentunut vuosien varrella ihmisten mieleen. Kyse on kulttuurista, ykköset on osa kulttuuria. Tästä seuraa se, että ykkösiä tullaan aina katsomaan oli minkälaista tekniikkaa tahansa käytössä tai oli kilpailut kuinka tylsiä tahansa(vrt, 2002-04).

Budjettien laskeminen on ihan välttämätön juttu. Se on ihan sula mahdottomuus jatkaa nykyisillä budjeteilla. Syy on niinkin yksinkertainen kuin rahan puute. Ei sitä rahaa vain ole, ei se raha kasva puussa. Muutenkaan en näe mitään järkeä nykyisenkaltaiselle rahojen haaskaukselle. Yhdelläkään täällä kirjoittelevalle forumistilla ei ole mitään käsitystä siitä kuinka paljon rahaa esmes Mercedes on törsänyt kehiettäessään näitä Berilliumejaan sun muita.
 

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
839
Sijainti
JKL
Joopa joo kumma kun eivät pistä suoraan gp2 autoja:doubtful: Ykköset on ykkös luokka ja tää rajottaminen menee liiallisuuksiin. Kuoleman läheisyys on erittäin olennainen osa ykkösiä ja myös kuskit sen tietää, ei sinne ketään oo pakotettu. Aina on kuollut porukkaa ja varmaankin tulee kuolemaan, jokainen täältä jossain vaiheessä lähtee.(en toivo kuolemia. älkää käsittäkö väärin)
Kustannuksia rajotetaan, mutta kustannukset on osa viehätystä, kun rakennetaan autoja kuluista välittämättä.
 

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
Bobakki sanoi:
Syystä tai toisesta käytännössä kaikki parhaat kuljettajat kuitenkin pyrkivät sarjaan, mikä ei ainakaan aja ihmisiä pois, lisäksi MotoGP:n katsojalukuja vilkaisemalla voi todeta, että kilvanajo tuntuisi kuitenkin kiinnostavan enemmän.
Mä oon jo jonkun aikaa ollut kiinnostunut MotoGP:n katsojaluvuista verrattuina F1:sten vastaaviin, niin onko sulla jotain varsinaisia tilastoja noista luvuista?

Formula 1-puolelta kuuluu sellastakin, että GP2 olisi joidenkin kisojen osalta ollut maailmanlaajuisesti moottoriurheilun katsojaluvuissa kakkonen vain Formula 1:lle. Sitten tällä Nelosen MotoGP selostajalla on kanssa hirveä pakkomielle verrata kaikkea mitä sarjassa tapahtuu Formula 1:iin ja muun muassa noin nelisen kertaa lähetyksessä muistaa 'kertoa' että MotoGP on suositumpi kuin F1. Ajattelin vain olisiko mitään todellisia lukuja todistamaan kumpaankaan suuntaan.


Mitä noihin uusiin sääntöihin tulee niin toivottavasti eivät ole loppujen lopuksi noin radikaalit, muutamia ihan hyviä ehdotuksia siellä on, mutta ehkä jokin raja kuitenkin silläkin kuinka paljon mennään taaksepäin.

mn97:n kanssa samaa mieltä tuosta, miksi Formula 1 on niin suosittu sarja kuin on. Itsekin mietin sitä tossa harjoitusten aikana ja yksinkertaisesti en mitään erityistä syytä keksinyt. Se vain on Formula 1, siihen on pienestä lähtien vain oppinut.

Muuten eipä taida sitten olla Ferrarilla enää varaa siihen, että Schumacher jatkaa kauaa ajamista, muuten herrahan vie kohta lähes koko tallin vuosittaisen budjetin ja lopuilla rahoilla pitäis vielä autokin saada kasaan. Mutta Ferrarihan voi sitten aina ostaa valmiin paketin, vaikka Minardilta, niin tulee halvemmaksi.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
gnz sanoi:
Missä kohtaa sääntöehdotusta sanotaan, että kehitystyö ym. asioihin liittyen olisi kiellettyä?
Kun karsitaan kaikki siivekkeet, siis mitä ilmeisimmin myös etu- ja takasiipi, moottoriin ja runkoon asetetaan tiukat materiaalirajoitukset ja aerodynamiikka muutenkin riisutaan, niin ei siinä jää mahdollisuutta kehitykselle, vaikka se sääntöjen puitteissa olisikin mahdollista.
Tärkeimmät osat vielä standardisoidaan, joten siltäkin osin kehittäminen tulee mahdottomaksi.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Törni sanoi:
Tämä on mitä ilmeisimmin oma johtopäätöksesi :p
Mitenkäs sitten Törnismin mukaan vähennetään autojen downforce 10%:iin nykyisestä? :doubtful:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Jeeves sanoi:
Mitenkäs sitten Törnismin mukaan vähennetään autojen downforce 10%:iin nykyisestä? :doubtful:
Esimerkiksi siipien kulmia kääntämällä autoista saadaan tarvittaessa vaikka lentokoneita ;)
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Eikö kaikkein selkeintä olisi ajaa koko F1 alas? Annetaan nykyisille GP2 sarjan kuskeille kenkää ja laitetaan formulastarat ajamaan niitä. Siinä on valmis vakioautosapluuna jo olemassa. Annetaan muutama vuosi siirtymäaikaa niin että sponsorisopimukset ehditään sanoa irti ja suuret autotehtaat saadaan pois sotkemasta kuviota. Miksi hommasta pitää tehdä nyt näin helvetin vaikea? :cool:
 
Viimeksi muokattu:

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Törni sanoi:
Eikö kaikkein selkeintä olisi ajaa koko F1 alas? Annetaan nykyisille GP2 sarjan kuskeille kenkää ja laitetaan formulastarat ajamaan niitä. Siinä on valmis vakioautosapluuna jo olemassa. Annetaan muutama vuosi siirtymäaikaa niin että sponsorisopimukset ehditään sanoa irti ja suuret autotehtaat saadaan pois sotkemasta kuviota. Miksi hommasta pitää tehdä nyt näin helvetin vaikea? :cool:
Nää gp2:sethan ei täytä näitä uusia F1-sääntöjä. Lähinnähän tämä uusi F1 tulee olemaan formula ford tai vanha formula vee.

Eikä f1 staroja kannata siellä ajattaa, halvemmallahan ne kaikki muut ajaa.

Autojen ja osien ostamiseen kun vielä saadaan lisäsääntönä luovutusvelvollisuus ja standardihinta niin voipi olla että lähivuosina suuret suomalaiset jokkis-starat , kuten vaikkapa Sinkkilän Pentti käy jatkossa pokkaamassa Monacon pokaalit Albertilta ..
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
h@nz sanoi:
Autojen ja osien ostamiseen kun vielä saadaan lisäsääntönä luovutusvelvollisuus ja standardihinta niin voipi olla että lähivuosina suuret suomalaiset jokkis-starat , kuten vaikkapa Sinkkilän Pentti käy jatkossa pokkaamassa Monacon pokaalit Albertilta ..
Luulen että jokkis alkaa minun lisäkseni kiinnostamaan montaa muutakin vanhaa F1-fania sen jälkeen kun F1 on sääntöuudistettu pois päiviltä :thumbup:
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Etu- ja takasiipeä ei voida poistaa, sillä noissa säännöissähän luki että mainospinta-ala pysyy samana, ja jos siivet poistettaisiin, mainostila vähenisi paljon.

Autoihin tulee vaihdekeppi, josta on mekaaninen yhteys vaihdelaatikkoon eli siis ilmeisesti tangot tai vaijerit. Eli ei voida käyttää mitään pientä viikseä ratissa kuten joku arvaili, eihän siitä saataisi tarpeeksi voimaa liikuttelemaan pitkiä vaijereita. Oikea keppi siis pitää ilmeisesti olla.

Jos todella saadaan sirkuksen kokonaiskustannus laskemaan kymmeneen prosenttiin alkuperäisestä, sehän tarkoittaa että tallien henkilökunnasta valtaosa on irtisanottu ja ollaan muutettu pienempiin toimitiloihin. Taitaakin olla että tallien henkilökunta vastustaa voimakkaasti noita sääntömuutoksia joilla haetaan kustannussäästöjä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Onhan tämä jo mainittu mutta sanotaanpa vielä kerran: F1 on kuninkuuslaji mistä ei IKINÄ pidä tehdä jokamiesluokkaa.Indy on jo olemassa, se riittää.

Huipputeknologia, kehitystyö ja raaka kilpailu radalla eivät sulje toisiaan pois vaikka jotkut niin kovasti väittävätkin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
R24 sanoi:
Mä oon jo jonkun aikaa ollut kiinnostunut MotoGP:n katsojaluvuista verrattuina F1:sten vastaaviin, niin onko sulla jotain varsinaisia tilastoja noista luvuista?
Mitään lukuja ei ole antaa, mutta olen kyllä tuon jutun lukenut useammastakin paikasta viime talvena, paremmalla ajalla voin katsella, josko jostain vielä sattuisi vastaan. Ei ole pelkästään Nelosen selostajan jorinoita siis, tosin tämän vuoden tilanteesta en osaa sanoa mitään kun formuloissakin on tapahtumia ja sitä myötä katsojia riittänyt.
 

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
Bobakki sanoi:
Mitään lukuja ei ole antaa, mutta olen kyllä tuon jutun lukenut useammastakin paikasta viime talvena, paremmalla ajalla voin katsella, josko jostain vielä sattuisi vastaan. Ei ole pelkästään Nelosen selostajan jorinoita siis, tosin tämän vuoden tilanteesta en osaa sanoa mitään kun formuloissakin on tapahtumia ja sitä myötä katsojia riittänyt.
Kiitos kuitenkin. Ajattelin vain kun molemmilta puolilta kuuluu vastakkaisia väitteitä.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Tekniikka vähemmäksi

"Pohjimmiltaan kyse on ihmisten välisestä kilpailusta teknologiaa edustavilla laitteilla, Mosley muistutti MTV3:n haastattelussa.

Mosleyn mukaan kehittynyt tekniikka on hyväksi siviililiikenteessä mutta ei kilpa-autoilussa.

- Käymme taistelua siitä, että kontrolli olisi kuskilla eikä autolla. Autojen teknologia on tällä hetkellä ottanut kuskin työt itselleen. Tämä asetelma on vahvistunut vuosi vuodelta. Tätä emme formula ykkösiin halua, Mosley kertoo.

- Tavallisissa autoissa on hyvä, jos autojen laitteet hoitavat tehtäviä liukkaalla kelillä. Kilpa-autoille emme sitä kuitenkaan halua, Mosley jatkoi.

Mosleyn mukaan F1-tallit haluaisivat kehittää lajia päinvastaiseen suuntaan kuin FIA.

- Tiimit haluaisivat lisää teknologiaa, mutta sitten lajia olisi vaikeampi kutsua urheiluksi. Suurin ongelma on se, ettei lajista tulisi kilpailua insinöörien välillä, Mosley kertoi.

- Kaikesta teknologiasta huolimatta parhaat kuljettajat ovat nousseet esille. Autot ovat vain apuvälineitä, Mosley muistutti vielä."


Toisaalta F1 tekniikan kehittymistä voidaan käyttää hyväksi siviiliautoilun puolella.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Tossa urheilullisuuden maksimoinnissa päästäisiin todella pitkälle jo pelkästään kaikkien luistonestojen ym. poistamisella, etu ja takasiipien standardoinnilla ja vaihdelaatikkojen muuttamisella manuaaleiksi, samanlaisiksi kun ralliautoissa -> eteen-taakse liike.

Siivet olisivat säädettävät mutta kaikilla samanlaiset, lisäksi nämä katteissa olevan pienet "hankaimet" + muut aerodynaamisesti merkitykselliset kikkareet kiellettäisiin.

Minusta nuo ehdotukset olivat erittäin hyviä vaikka ne eivät 120% varmuudella mene mikään tuollaisena läpi. Mutta kuitenkin tiettyjen osien standardointia tarvitaan urheilullisuuden lisäämiseksi.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Sääntömuutokset kaudelle '08

FIA:n sivuilla oli sääntömuutosehdotelma kaudelle 2008, josta äkkiä poimin seuraavat huomiot. (Huomioikaa että tämä on vasta ehdotus muutoksista, ei välttämättä kauden 2008 säännöt)

Säännöt eivät enää olisi insinöörien ja teknisten johtajien kirjoittamat. FIA kertoo säännöistä päättäville että mihin suuntaan lajia olisi vietävä, ja he keksivät keinot. En tiedä miten suuri muutos tuo olisi fanien kannalta....

Mutta sitten; Reilupeli, turvallisuus, kuuden suuren autonvalmistajan mukanaolon turvaaminen, yksityistallien "suojelu", ja yleisön mielenkiinnon ylläpitäminen. FIA:n mukaan ekat kaksi on kaikkien mielestä selviä, mutta viimeiset kolme ei niinkään.

Kustannusten leikkaaminen. Kuudesta valmistajasta viisi on erittäin suuria, ja vakuuttavat että heillä riittää resursseja ja mielenkiintoa kehittää tekniikkaa, joko yksin tai yhdessä itsenäisen tallin kanssa. Mutta ongelma on se, että kaikki tallit haluaa olla kärkipäässä, mikä ei tietenkään ole mahdollista. Joten FIA:n päätelmien mukaan on sama käyttääkö tallit tähän 150 miljoona, vai 1.5 miljardia. Joten 1.35 miljardia euroa on vuosittain valmistajien toimesta käytetty turhaan.

FIA:n asian kustannuksista tekee ymmärrettävästi se että he haluavat vaalia lajia, joten huonoille sijoille jäävä valmistaja jatkaa kuitenkin todennäköisemmin mikäli vuotuinen budjetti on 25M€, eikä 250M€. FIA näkee jopa mahdollisena koko sarjan luhistumisen mikäli kustannuksiin ei pystytä puuttumaan, sekä mahdollisuuden sarjan ulkopuolisille autoille olla samassa gridissä. (tämänkö takia GP2 haluttiin mukaan)

Red Bullin kyky olla kympin sakissa Cossun koneilla, ja joiden hinta on 20M€ vuodessa, on huomioitu myös, ja sitä heijastetaan vasten joidenkin valmistajien 250miljoonan euron moottoribudjetteja.

Kustannusten säästöä vaaditaan erityisesti pienten tallien vuoksi, että ne saataisiin takaisin kilpailukykyisiin asemiin, mutta myös sen takia ettei selkeästikään uskota valmistajien sitoutumisen kestävän mikäli kustannukset karkaavat todella suuriksi, eikä menestystä tule. Vaaditaan ettei F1 saa tulla tuhlauskilpailuksi, vaan että pienemmällä budjetilla ja kekseliäillä insinööreillä pitäisi myös saada tulosta aikaan. Pienet tallit ovat ponnahduslautana niin insinööreille kuin kuskeillekin, osa perinnettä, ja tuovat raikkaan tuulahduksen varikolle.

Todennäköisenä pitävät että mikäli saavat kuusi valmistajaa pidettyä sarjassa kustannussäästöjen myötä, niin myös pienet tallit pysyvät.

Isojen tallien vastahakoisuudesta kustannusleikkauksiin sanotaan myös että tallit ei halua leikata kustannuksia, koska mitä enemmän rahaa tarvitaan menestymiseen, niin sitä vähemmän potentiaalisia kilpailjoita on mukana. Näkemyksen mukaan varakkain talli loppupeleissä saisi kiistattoman ykkösaseman, ja nujerrettua kilpailun, mutta tämä luhistaisi FIA:n pelkojen mukaan myös sarjan mielenkiinnon. Erikoisesti sinällään, tekstissä korostetaan että näin on tapahtunut, kaukaisessa menneisyydessä. Ei 2002 niin kovin kaukaista menneisyyttä musta ole....

Järjellä ei ole FIA:lle myöskään perusteltavissa se että pienilläkin tiimeillä on täyspäiväisinä työntekijöin 300 ihmistä, isoilla tuhat. Koulutettua, taitavaa ja kallista väkeä tekemässä ratkaisuja, joita normaali kadun mies ei ikinä näe, eikä edes entusiaistit ole niistä tietoisia.

Melko värikkäästi kirjoitetussa muistiossa seuraavaksi paneudutaan kysymykseen lajin "tylsistymisestä", mikäli kustannuksia leikataan. Tylsistyy kenen mielestä, vastakysymykseen vastaavatkin itse heti perään; ne insinöörit jotka tuhlaa miljoonia kehittääkseen vaihteiston, missä on 0,25 mm ohuemmat rattaat, joista muut ei tiedä, eikä välitä? Ennemminkin näkevät järkeväksi siirtää painopistettä tekniikoihin, joiden osaamista voidaan jopa siirtää radalta kadulle. Esimerkkinä mainitaan alustatekniikka, johon paneutuminen on tärkeää matalemman downforcen takia, sekä moottorin hyötysuhteen parantaminen. Tämä olisi järkevämpää kuin kehittää järkyttäviä määriä downforcea, tai ultra pieni vaihteisto.

Sarjan tasoittaminen yleisön mielenkiinnon, ja siten koko sarjan, säilymisen kannalta nähdään tärkeäksi. Alussa kolmella keinolla aiotaan käydä tämän asian kimppuun; 1) vähemmän downforcea, enemmän mekaanista pitoa 2) kustannusten pudottaminen pienten tiimien mielenkiinnon ylläpitämiseksi. 3) elektronisten apujen kieltäminen, jotta "klassiset" kuskin taidot pääsevät oikeuksiinsa.

Nopeuksia halutaan kuristaa kustannusten ohella, ja toisaalta myös niiden vuoksi. Kovemmat nopeudet tarkoittavat suurempia turva-alueita, joka taas tarkoittaa kustannuksia radan omistajille, ja sitä että katsomot ovat kauempana radasta.

Lopussa kerrataan miten nopealla tahdilla päätökset on nyt tehtävä, joidenkin tallien vastahakoisuudesta osallistua keskusteluun osittain johtuen

Lopuksi yleisiä linjoja kerrataan, ja halutaan saada säännöt niin selviksi että ne varmasti kaikille samat, niin joustaviksi että uuteen tekniseen innovaatioon voidaan varautua, ja suojella ratahenkilöstöä jne. suorituskyvyn kasvulta. Myös kalliiden materiaalien käyttö halutaan kieltää, ja suosia ennemmin hyvää suunnittelutyötä, missä vain mahdollista. Kuljettajien avut pitäisi mahdollisimman pitkälti pystyä kitkemään pois käytöstä.

2008 autoihin tullee FIA:n määrittelemät ja hyväksymät moottorinojaus-järjestelmät, joilla päästään ilmeisesti kuljettajien avuista, kuten täällä foorumillakin on ehdoteltu. Asennus yms. on tietenkin tarkkaan säädetty. 3l V10 on yhä mahdollinen vaihtoehto tiimeille jotka ei kasia pysty järjestämään, mutta tietenkin kuristettuna versiona.

Kytkimiä käytetään jaloin, vaihteita vaihdetaan käsin mekaanisen vivuston välityksellä. Rattaat, perät jne tulee FIA:n määräämältä/hyväksymältä taholta.

Aerodynamiikka kutistetaan KYMMENEEN PROSENTTIIN nykyisestä tasosta, samalla kun imu (drag) pidetään nykyisellä tasolla, ja autoista tehdään leveämpiä. Aironhankaimet jne. tullaan kieltämään mahdollisuuksien mukaan, mutta auton mainospinta-ala pysyy samana.

Ja lisää ihanuutta!!! Isommat, matalaprofiiliset slicksit yhdeltä valmistajalta ja renkaanlämmittimien kieltäminen olisi tulossa kumipuolelle!

Korista/rungosta tarkoitus tehdä turvallisempi, ja määrittää painopisteen minimikorkeus, minimipaino jne.

Jarruista tulee kanssa FIA speksatut, jälleen kustannusten kurissa pitämiseksi.

Telemetrian tulee olla täysin oma järjestelmänsä moottorinohjauksesta, varikolta autolle kulkeva telemetria kielletään.

Materiaaleja aletaan ilmeisesti valvoa ja rajoittaa, ja autoihin asennetaan starttimoottori, jolla auto voidaan käynnistää vähintään määrätyn monta kertaa.

Vara-autot on kiellettyjä, vararunko saa olla paikalla, mutta mitä siinä saa olla kiinni, tullaan tarkasti määrittelemään.

Testaus rajoitetaan 30.000km talviaikana, seurausta osin yhdestä rengastoimittajasta.

Tiimit voivat ostaa auton, tai minkä hyvänsä auton osan, toiselta valmistajalta. Tästä myyvän osapuolen mahdollisesti saamat pisteet määritellään myöhemmin.


Tossahan noi nyt äkkiä käännettynä, aika hemmetin hyviä ehdotuksia oli paljonkin joukossa! Tossa linkki sivulle josta noi löytyy, nyt toivottavasti Max saa valmistajat ja tallit tuon taakse, sillä suurin osa noista uudistuksista olisi todella mielekkäitä näin fanin silmästä.

Tuosta linkistä löytyy sitten vielä lisäksi ehdoitelma säännöistä "oikeassa" muodossa, sitä en viitsinyt alkaa nyt kääntelemään.... ;) (59 sivua)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Saapa nähdä mitä tässä tapahtuu. Ihan oikeassa FIA on siinä että rahaa f1:een palaa kohtuuttomasti ja vähemälläkin voisi pärjätä. Tämä tekisi formuloista parempaa businesta kaikille, jolloin myös yksityistalleja voisi tulla takaisin. Autotehtaidenkaan intresseissä tuskin on itseisarvoinen rahan tuhlaaminen. F1 on tehtaille vain investointi joka tuo siihen laitetun rahan jossain muodossa takaisin.
 
Ylös