Sääntömuutokset 2008

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
the flying finn sanoi:
ENGINES
- The ECU may only be used with FIA approved software and may only be connected to the control system wiring loom, sensors and actuators as specified by the FIA

GEARBOXES
- All cars will be fitted with gear ratios, final drive ratios and differentials which have been manufactured by an FIA designated supplier to an agreed specification

BRAKES
- All cars will be fitted with brake discs, pads and callipers which have been manufactured by an FIA designated supplier to an agreed specification

BODYWORK
- Downforce will be reduced to approximately 10% of current levels
- Drag will be maintained at current levels

TESTING **
- Testing will be limited to 30000km per team between 1st January and 31st December, subject to a single tyre supplier being appointed

CAR ACQUISITION **
- Teams will be free to buy a complete car or any part of a car from another constructor
Tuossa ovat ehdotukset, joita itse en hyväksy. Olen Hevimiehen ja gnz:n kanssa samaa mieltä siitä, että F1 on myös tekninen laji. Niiltä jotka ovat sitä mieltä, ettei tekniikalla ole mitään tekemistä kilpailun kanssa, kysyn eikö parhaan tekniikan kehittäminen muka ole tallien välistä kilpailua?

Mitä moottoriin, vaihdelaatikkoon, tasauspyörästöön ja jarruihin tulee, olen sitä mieltä, että FIA:n ehdottamat muutokset ovat turhan radikaaleja. Standardoitu ohjauselektroniikka ei välttämättä ole huono asia, mutta ainakin osaan sen ohjelmoinnista pitäisi talleilla mielestäni olla sananvaltaa moottorin optimaalisen toiminnan varmistamiseksi. Muihin standardoituihin osiin siirymistä en kannata, sillä mielestäni jokaisen tallin tulee alihankkijoidensa kanssa kehittää autonsa alusta loppuun asti. Rajoituksia osille voidaan kyllä asettaa.

Downforcen vähentäminen on myös periaatteessa OK, mutta keinot arveluttavat. Esimerkiksi GP2-autoissahan siipien merkitys ei ymmärtääkseni ole suhteessa niin suuri kuin F1-autoissa. Oma ehdotukseni:
- autossa sallitaan vain kaksi vaakasuoraa siipeä, etu- ja takasiipi
- etusiipi on asemoitu niin, että se takaa optimaalisen ilmavirran auton jäähdytykseen ja takasiivelle
- takasiipi on asemoitu niin, että se muodostaa taakse turbulenssin sijasta imun
- auton korin muotoilu on vapaa, mutta sen tulee yhtenäinen eikä lisäsiiviksi tai ilmanohjaimiksi tulkittavia ulokkeita sallita
- auton pohjan muotoilu sallitaan aerodynaamisen pidon saavuttamiseksi (jota ratkaisussani etu- ja takasiivet eivät anna juuri ollenkaan tai antavat hyvin vähän)

Testaamisen rajoittaminen on myös kysymysmerkki, sillä esimerkiksi Ferrari on sijoittanut testiratoihin kun taas Williamsilla ja McLarenilla on huomattava määrä testikalustoa tehtaallaan. Kielletäänkö testaaminen vain radalla vai myös simulaattoreissa?

Kuitenkin olen sitä mieltä, että kauden aikana testiraja voisi olla vaikka 20000km tallia kohti. Lisäksi testaaminen olisi sallittu ainoastaan sitä varten kilpailukalenteriin varatuille kahden/kolmen viikon tauoilla yhdellä tai kahdella radalla. Lisäksi kauden ulkopuolella tallit saisivat ajaa testejä 20000km haluamanaan ajankohtana ja haluamassaan paikassa. Lisäksi kisaradoilla ei testattaisi.

Mielestäni ei ole tarpeen tehdä F1-sarjasta uutta DTM-sarjaa ja niinpä jokainen talli saisi kehittää oman autonsa, moottoria lukuunottamatta, kokonaan itse. Vai haluatteko McLaren fanit nähdä kaikkien tallien siirtyvän Ferrarin edellisvuoden kaluston käyttäjiksi & vice versa...?
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
TV-media kehittää menetelmää, jossa mainokset voidaan tehdä millaiseksi tahansa. Räätälöidä kohdemaan oloihin sopiviksi. Tupakkaa sinne, missä saa mainostaa ja vaikka keskisen kyläkauppaa pohjanmaalle.

Itseasiassa menetelmä on jo olemassa, mutta kompuuttereiden laskentateho ei vielä ole riitävä noin nopean liikkuvan kuvan käsittelyyn, mutta pian riittää. Sitä käytetään jo monissa urheilukilpailuissa, esimerkiksi jääkiekkokaukalon reunamainoksissa.

Jos homma on markkinamiesten käsissä saattaa se mennä jopa naurettavaksi pelleilyksi. Tekee mahdolliseksi, että näemme vaikka vakiokoristen mersujen ja toyotoiden kilpailun, vaikka fyysiset autot säilyvät nykyisen mallisina.

Maikkarilla TV-luvan hinnalla vakiokoppaa ja jos maksaa F1-paketin, saattaa saada monokokkiautot.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Siis onhan F1 tekninen laji, ja noissa muutoksissa perättiinkin sitä koko ajan että hyvällä kehitystyöllä saattaa saada "perinteisin keinoin" yllättävän edun kilpailijoihin nähden, ei ainoastaan käyttämällä kymmeniä, jopa satoja miljoonia eksoottisiin materiaaleihin jotka mahdollistaa erikoisten rakenneratkaisuiden käytön.

Vaihteistot ovat varmastikin yksi erittäin kallis yksittäinen kokonaisuus nykyään, ja jo jalkakäyttöiseen kytkimeen ja keppivaihteisiin palaaminen laskisi hintaa hieman, mutta FIA:n speksaama laatikko olisi hyvä vaihtoehto mun mielestä.

Downforcen väheneminen hyvä, vaikka mekaanista pitoa lisätäänkin, niin eiköhän autoista tule "eläväisempiä" ajettavia jokatapauksessa. Ajovirheiden määrä kaikkien näiden muutosten seurauksena kasvaa varmasti, nykyäänhän huippumiesten ajovirheet ei ole edes vuosittaisia....

Auton ostamisenkin näen hyvänä ajatuksena, nykyäänhän yksityistallit häviää kärkitiimien edelliskauden autoillekin, joten mikäli "vanhaa tekniikkaa" saataisiin myytyä kohtuulliseen hintaan pikkutalleille, saattaisi se saada lajin uuteen kukoistukseen.

Mielestäni nämä ehdotetut sääntömuutokset tekisivät sen mitä pitääkin;
Laskee kustannuksia -> tasapäistää isoja ja pieniä talleja, tekee kisoista tasaisempia. Ehkä jopa enemmän kuin kolme autoa samalla kierroksella kisan lopussa. Autot olisi myös vaikeampia ajaa, varmasti tapahtumarikkaammat kisat.

Kaikkinensa noissa muutoksissa on takana hyvä ajatus, ja mielestäni nuo ovat hyviä keinoja niihin pääsemiseksi. Kaikki se mistä täälläkin inistään kisojen huonoudessa, (tylsyys, suuret erot, epäreilut päätökset jne) on ehdotettu korjattavaksi tuossa. Mikäli nuo saadaan runnottua läpi, niin en enää edes odota GPWC:tä.
 

amino

Rekisteröitynyt käyttäjä
Liittynyt
22.5.2005
Viestit
252
2Lman sanoi:
TV-media kehittää menetelmää, jossa mainokset voidaan tehdä millaiseksi tahansa. Räätälöidä kohdemaan oloihin sopiviksi. Tupakkaa sinne, missä saa mainostaa ja vaikka keskisen kyläkauppaa pohjanmaalle.

Itseasiassa menetelmä on jo olemassa, mutta kompuuttereiden laskentateho ei vielä ole riitävä noin nopean liikkuvan kuvan käsittelyyn, mutta pian riittää. Sitä käytetään jo monissa urheilukilpailuissa, esimerkiksi jääkiekkokaukalon reunamainoksissa.

Jos homma on markkinamiesten käsissä saattaa se mennä jopa naurettavaksi pelleilyksi. Tekee mahdolliseksi, että näemme vaikka vakiokoristen mersujen ja toyotoiden kilpailun, vaikka fyysiset autot säilyvät nykyisen mallisina.

Maikkarilla TV-luvan hinnalla vakiokoppaa ja jos maksaa F1-paketin, saattaa saada monokokkiautot.
Kyllähän menetelmiä on ja niitä on käytössäkin, mutta joku laitamainosten tai kiinteiden mainoskylttien vaihtaminen radan reunalle on vähän toinen juttu kuin täysin arvaamattomasti liikkuvan objektin rendaaminen lennossa, vaikka laskentatehoa olisi minkä verran niin tuohon ei tulla menemään ihankaan lähitulevaisuudessa jos koskaan ainakaan Formuloissa. Puolesta välistä sulla karkasi tämä juttu ihan scifin puolelle... Siksi toiseksi tämän lähtee taas täysin off topiciksi, joten jos haluat jatkaa juttua niin uusi thread johonkin toiseen osioon.

Nimim. Asian kanssa on hieman tullut puljattua
 
Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
2Lman sanoi:
Jos homma on markkinamiesten käsissä saattaa se mennä jopa naurettavaksi pelleilyksi. Tekee mahdolliseksi, että näemme vaikka vakiokoristen mersujen ja toyotoiden kilpailun, vaikka fyysiset autot säilyvät nykyisen mallisina.

Maikkarilla TV-luvan hinnalla vakiokoppaa ja jos maksaa F1-paketin, saattaa saada monokokkiautot.
Niin, tuota vartenhan on olemassa mm. vakioautosarjat. Kyllä ne markkinamiehetkin ymmärtää formuloiden suosion, eikä yhdistä niitä vakioautoihin :nope:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
2Lman sanoi:
TV-media kehittää menetelmää, jossa mainokset voidaan tehdä millaiseksi tahansa. Räätälöidä kohdemaan oloihin sopiviksi. Tupakkaa sinne, missä saa mainostaa ja vaikka keskisen kyläkauppaa pohjanmaalle.

Itseasiassa menetelmä on jo olemassa, mutta kompuuttereiden laskentateho ei vielä ole riitävä noin nopean liikkuvan kuvan käsittelyyn, mutta pian riittää. Sitä käytetään jo monissa urheilukilpailuissa, esimerkiksi jääkiekkokaukalon reunamainoksissa.

Jos homma on markkinamiesten käsissä saattaa se mennä jopa naurettavaksi pelleilyksi. Tekee mahdolliseksi, että näemme vaikka vakiokoristen mersujen ja toyotoiden kilpailun, vaikka fyysiset autot säilyvät nykyisen mallisina.

Maikkarilla TV-luvan hinnalla vakiokoppaa ja jos maksaa F1-paketin, saattaa saada monokokkiautot.
Ulkotiloissa kuvaan astuvat vielä valon(auringon) suunta, pilvien vaikutus, varjot ja heijastukset sekä esim. hajoavat osat kolareissa. Kahdenkymmenen liikkuvan auton rengeröimistä uskottavasti muuttuvissa olosuhteissa saadaan vielä odotella todella pitkään. Kalliiksi tulisi normaalipuolen lähetys :D

Sellainen mielikuva on jäänyt, että formuloissakin on toteutettu ratamainoksia editoimalla kuvaa...
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
mn97 sanoi:
Ykköset on suurimman osan kansan mielestä erittäin tylsää seurattavaa. Sitä en tiedä miksi ihmiset pitävät sitä tylsänä, mutta sen tiedän miksi ykkösiä katsotaan. Se miksi ykkösiä seurataan ei johdu siitä, että siellä on sitä huipputekniikkaa. Sitä seurataan siksi koska sen nimi F1.
Huipputekniikka ei juurikaan lisää katsojien nautintoa, vaan siihen vaikuttaa se, mitä radalla tapahtuu. F1 on suosittua tylsyydestään huolimatta siksi, että siitä on saatu tehtyä riittävän tuttu tuote. Katsojat tunnistavat hyvikset ja pahikset ja ovat pääpiirteissään selvillä säännöistä. Sen sijaan ainakin omasta mielestäni monet muut sarjat ovat itse kilpailutapahtumiltaan merkittävästi viihdyttävämpiä.

Alla on se, mitä katsojat FIA:n kyselyn mukaan haluavat nähdä:

- 94% want more overtaking;
- 74% want more emphasis on driver skill;
- 69% want more teams;
- 84% want 18 or more races in a season.

Tuohon ei taas päästä muuten kuin pienentämällä ratkaisevasti kuluja ja vakioimalla autoja. Sillä tavoin myös ehkä saataisiin kuljettajia useammista maista, mikä on mielestäni lajin kehityksen kannalta tärkeää. Vai millainen on formulakuume Ruotsissa?
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Newey on nyt vastannut FIA:n ehdotukseen jossain haastattelussa, ja sanonut ettei usko että ehdotetuista muutoksista vaihdelaatikko- ja aerodynamiikkavaatimukset olisi hyväksi.

Sanoo että ykkösten pitää näyttää siltä että niitä on niin vaikea ajaa että sen näkee kotisohvalta. Haukkuu tästä syystä vakioautokisoja tylsiksi, ja sanoo että MotoGP ja ykköset on poikaa juuri siitä syystä että näkee miten vaikeaa ajaminen on.

Minusta ykkösten ongelma on juuri se, ettei ajaminen näytä lainkaan vaikealta. Kierros toisensa jälkneen kymmenen sentin tarkkuudella samat jarrupaikat ja ajolinjat. Juuri tuohonhan tuolla muutoksella koetetaan saada korjausta, että autot todellakin näyttäisivät vaikeilta ajaa kun mutkissa ei ole pitoa, ja autoa on mahdollista viedä todella lähellä rajoja. (on kuitenkin helpompi korjata virhe 150km/h vauhdista kuin 200km/h) Lisäksi uskon että virheiden määrä kasvaisi jokatapauksessa.

DTM:n näyttävyys perustuu miusta siihen että se näyttää yksinkertaisesti nopeammalta kuin ykköset - mutkissa.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Absolut sanoi:
Minusta ykkösten ongelma on juuri se, ettei ajaminen näytä lainkaan vaikealta.
Ja mitä parempi auto (esim Mclaren tällä hetkellä), sitä enemmän se kulkee kiskoilla ja sitä vähäisemmältä vaikuttaa kuskin osuus.
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
Eipä taida tulla ihan niin suuria muutoksia uusiin sääntöihin, kuin mitä on ensin ehdottettu. FIA tahtoo kuunnella yleisöä ja autotehtaita, mikä on mielestäni hyvä juttu. Toivottavasti pääsevät johonkin ratkaisuun, ettei kustannukset karkaa käsistä, mutta tekniikka ei vie kaikkea ajamisen iloa.

Kansainvälinen autoliitto FIA on ilmoittanut, ettei se sittenkään aio karsia F1-autoista kaikkea huipputekniikkaa kauden 2008 sääntöjä laatiessaan.

Vielä pari viikkoa sitten FIA julkaisi kauden 2008 säännöistä ehdotelman, jossa F1-autot olisi viety 1980-luvun kilpureiden tasolle karsimalla autojen tekniikkaa kovalla kädellä.

FIA muutti kantaansa tekemänsä yleisökyselyn sekä formula ykkösissä mukana olevien autonvalmistajien mielipiteen perusteella.

- Kysely paljasti, että yleisö pitää teknologiaa tärkeänä osa-alueena formula ykkösissä. Olemme saaneet autonvalmistajilta myös sen suuntaisia vastauksia, että hän haluavat säilyttää huipputekniikkaa lajissa, FIA tiedotti.

FIA haluaa edelleen karsia autoista kuljettajien apuvälineet (esim. luistonesto), mutta sallia auton suorituskykyä parantavat teknologiat.

Kauden 2008 säännöt täytyy lyödä lukkoon vuoden loppuun mennessä.

- Pyydämme kaikkia asianosaisia miettimään tarkasti teknologian ja kustannusten suhdetta. Tärkeimpiä peruskysymyksiä on se, mitä teknologioita pitää sallia tai jopa suosia. Samoin on asia kustannuskysymyksen osalta, FIA:n tiedote jatkui.

FIA:n lisäksi myös autotehtaat ovat laatineet oman ehdotuksensa kauden 2008 F1-säännöistä. Ehdotus julkistettaneen Saksan GP-viikonlopun aikana.
 

ResoNas

Well-known member
Liittynyt
23.4.2003
Viestit
54
Sijainti
Finland
Minusta tuleviin sääntöneuvotteluihin pitäisi lisätä uusi pykälä, jolla saataisiin uutta verta helpommin formuloihin ja kitkettyä sellaset kaverit pois koko sarjasta, jotka maksaa omasta kuljettajapaikasta talille. Eli se sääntö pitäisi olla seuraavanlainen, että talli, joka tuo uuden tulokkaan sarjaan saa jotain tulokas pisteitä, joista hyötyisi taloudellisesti. Pisteet vähenisi sitä mukaa mitä kauemmin kuljettaja on sarjassa. Tällä tavalla koko sarja hyötyy loppu peleissä, kun heikommat tiimit kouluttaa uusia kavereita huippu tallien käyttöön.
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Hurmurisija sanoi:
Huipputekniikka ei juurikaan lisää katsojien nautintoa, vaan siihen vaikuttaa se, mitä radalla tapahtuu.
Itse innostuin F1:stä 80-luvun lopulla siksi, että kyseessä oli huipputekniikkaan ja aerodynamiikkaan panostava sarja jossa autoja ei oltu vakioitu yhteen formaattiin. Ihan sama kuka sitä autoa ajaa. Sitten kaikki radikaalit innovaatiot tukahdutettiin sääntöjen puolelta ja nyt homma näyttää sitten kulminoituvan tuollaiseen naurettavaan luokkastandardisointiin.
:mad_old:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Kyllä tämä tekniikka on suuri syy sille miksi FIA on lieventämässä autoihin vuodeksi 2008 tehtäviä sääntömuutoksia. Ihmiset eivät yksinkertaisesti halua että F1 muutetaan yhdeksi vakioautoluokaksi.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Ennenvanhaan tekniikan kehittäminen ei vähentänyt kuskin töitä yhtä paljon mitä nykyiset järjettömät luistonestot ja muut. Nyt ollaan sillä rajalla missä tekniikan kehitys alkaa haittaamaan urheilullista puolta. Ihan hyvä että sitä yritetään hillitä.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Vilkku sanoi:
- Tavallisissa autoissa on hyvä, jos autojen laitteet hoitavat tehtäviä liukkaalla kelillä. Kilpa-autoille emme sitä kuitenkaan halua, Mosley jatkoi.

Mosleyn mukaan F1-tallit haluaisivat kehittää lajia päinvastaiseen suuntaan kuin FIA.

- Tiimit haluaisivat lisää teknologiaa, mutta sitten lajia olisi vaikeampi kutsua urheiluksi. Suurin ongelma on se, ettei lajista tulisi kilpailua insinöörien välillä, Mosley kertoi.
Olen aina sanonut, että suurin virus koko F yks maailmassa on nämä suuret autotehtaat, jotka eivät tajua lajin todellisesta luonteesta hölkäsen pöläystäkään, vaan ajavat vain omia kaupallisia intressejään.



Uusi ehdotus

Pisteiden lisäksi ajettaisiin myös ajasta.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
mn97 sanoi:
Olen aina sanonut, että suurin virus koko F yks maailmassa on nämä suuret autotehtaat, jotka eivät tajua lajin todellisesta luonteesta hölkäsen pöläystäkään, vaan ajavat vain omia kaupallisia intressejään.
Siihen lajin luonteeseen tuskin kuuluu Mosleyn esittämä näin laajamittainen autojen vakioiminen tai keinotekoinen jännittävyyden lisääminen. Lisää ohituksia saadaan aikaan pienemmilläkin muutoksilla, ilman että koko lajia täytyy alkaa muuttamaan. Lisäksi suuria suorituskykyeroja voidaan karsia myös siten, että rahanjakopolitiikkasta tehdää hieman nykyistä reilumpi.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Tehomylly sanoi:
Itse innostuin F1:stä 80-luvun lopulla siksi, että kyseessä oli huipputekniikkaan ja aerodynamiikkaan panostava sarja jossa autoja ei oltu vakioitu yhteen formaattiin. Ihan sama kuka sitä autoa ajaa. Sitten kaikki radikaalit innovaatiot tukahdutettiin sääntöjen puolelta ja nyt homma näyttää sitten kulminoituvan tuollaiseen naurettavaan luokkastandardisointiin.
:mad_old:
Olisi hienoa, jos F1 voisi olla huipputekninen luokka ilman varjopuolia, mutta näin ei ole. Tällä hetkellä voitosta pystyy kamppailemaan käytännössä kaksi tallia. Erot neljän parhaan tallin välillä ovat jo merkittävät. Autoja on melko vähän eikä laji välttämättä ole kovin kiinnostava niille, joilla ei ole oman maan edustusta sarjassa.

Jos autoja ei vakioida lisää ja kustannuksia leikata, niin kohta radalla ajaa yksi tai kaksi Microsoftia, jotka ovat valovuoden edellä muista.
 

Kehmu

Well-known member
Liittynyt
11.7.2005
Viestit
113
Hurmurisija sanoi:
Olisi hienoa, jos F1 voisi olla huipputekninen luokka ilman varjopuolia, mutta näin ei ole. Tällä hetkellä voitosta pystyy kamppailemaan käytännössä kaksi tallia. Erot neljän parhaan tallin välillä ovat jo merkittävät. Autoja on melko vähän eikä laji välttämättä ole kovin kiinnostava niille, joilla ei ole oman maan edustusta sarjassa.

Jos autoja ei vakioida lisää ja kustannuksia leikata, niin kohta radalla ajaa yksi tai kaksi Microsoftia, jotka ovat valovuoden edellä muista.
Olen aivan samaa mieltä. Minun mielestäni kisat ovat tylsempiä vuosi vuodelta...

Sääntömuutoksista sen verran, että mielestäni on hyvä että tekninen kehitys on tärkeässä osassa F1:siä, mutta mielestäni kaikki kuljettajan 'helpotukset' tekevät lajista vähemmän urheilulajin. Nykyiset nappivaihteet ja älykkäät vaihteistolaatikot, jotka osaavat vaihtaa ilman viiveitä ja kierrosluvun pudotuksia helpottavat mielestäni aivan liikaa kuskin hommia. Formulakuskeista tuskin enää voi muina puhua kuin 'ratinkääntäjinä', muunhan tekee auto (karkeasti ajateltuna ;) ) Ei muuta kuin kytkin takaisin kabiiniin ja keppi kouraan, niin erottuu jyvät akanoista. Ja kaikki muuta luistonestot ja starttiavut helevettiin :thumbup:

Mielestäni pitäisi siis keskittyä enemmän suorituskyvyn maksimointiin, etenkin kun v8 tekevät paluun.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Iacchus sanoi:
Siihen lajin luonteeseen tuskin kuuluu Mosleyn esittämä näin laajamittainen autojen vakioiminen tai keinotekoinen jännittävyyden lisääminen. Lisää ohituksia saadaan aikaan pienemmilläkin muutoksilla, ilman että koko lajia täytyy alkaa muuttamaan. Lisäksi suuria suorituskykyeroja voidaan karsia myös siten, että rahanjakopolitiikkasta tehdää hieman nykyistä reilumpi.
kyllä vaan - tämä on taas sitä Maxin politiikkaa (määrää ja politisoi) ja toisaalta täytyy todeta että Max ja FIA (monen muun kanssa) ovat oikeassa siltä osin että kustannukset F-ykkösissä ovat nousseet aivan liian korkeiksi.
Ratkaisujen pitäisi kuitenkin alkaa siitä että tallien tulisi ensin saada paljon (siis todella paljon) suurempi osa F1 tuloista. Jos nämä rahat jaettaisiin enemmän tasapuolisesti kaikkien tallien kesken huolimatta siitä mikä talli tai kuinka hyvin meni viime kausi. Minusta se olisi ensimmäinen ”parannus” ja toisena olisi jonkinlainen katto myös sille kuinka paljon yksi talli vuosittain saisi rahaa käyttää. Mielestäni olisi kuitenkin väärin jos joka osaan autossa tarvitaan FIAn suostumus (käsittää joko sen valmistajan tai itse osan tai molemmat). Joskus tuntuu myös siltä että asioista puhutaan aivan kuin F1:ssä ei olisi sääntöjä lainkaan ja että koko sarja hoippuu kuilun partaalla. Tosiasiassahan Formula 1 on se autoilun sarja mistä puhutaan ympäri maailman. Se että näin on johtuu tietysti siitä että sarjaa pidetään moottoriurheilun autosarjoista ykkösenä. Voidaan myös sanoa että sääntö että jokainen tekee itse autonsa ja autojen korkea teknillinen taso on ollut omalta osaltaan luomassa tätä imagoa. Jos nyt kävisi niin (ikävästi) että periaatteessa FIA tekee auton piirustukset niin riski on erittäin suuri että F1:stä jää vain muistot jäljelle. Max tuntuu uskovan että ainoa keino F1n menestykseen on että HÄN määrää ja muut seuraavat... siis GPWC olisi aivan hukassa jos ei ne palkkaa Maxia sinne ... :wink:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Racer21_90 sanoi:
Max tuntuu uskovan että ainoa keino F1n menestykseen on että HÄN määrää ja muut seuraavat... siis GPWC olisi aivan hukassa jos ei ne palkkaa Maxia sinne ... :wink:
Voi voi sitä Maxia :wink:
 
Ylös