Iacchus
Well-known member
Tuossa ovat ehdotukset, joita itse en hyväksy. Olen Hevimiehen ja gnz:n kanssa samaa mieltä siitä, että F1 on myös tekninen laji. Niiltä jotka ovat sitä mieltä, ettei tekniikalla ole mitään tekemistä kilpailun kanssa, kysyn eikö parhaan tekniikan kehittäminen muka ole tallien välistä kilpailua?the flying finn sanoi:ENGINES
- The ECU may only be used with FIA approved software and may only be connected to the control system wiring loom, sensors and actuators as specified by the FIA
GEARBOXES
- All cars will be fitted with gear ratios, final drive ratios and differentials which have been manufactured by an FIA designated supplier to an agreed specification
BRAKES
- All cars will be fitted with brake discs, pads and callipers which have been manufactured by an FIA designated supplier to an agreed specification
BODYWORK
- Downforce will be reduced to approximately 10% of current levels
- Drag will be maintained at current levels
TESTING **
- Testing will be limited to 30000km per team between 1st January and 31st December, subject to a single tyre supplier being appointed
CAR ACQUISITION **
- Teams will be free to buy a complete car or any part of a car from another constructor
Mitä moottoriin, vaihdelaatikkoon, tasauspyörästöön ja jarruihin tulee, olen sitä mieltä, että FIA:n ehdottamat muutokset ovat turhan radikaaleja. Standardoitu ohjauselektroniikka ei välttämättä ole huono asia, mutta ainakin osaan sen ohjelmoinnista pitäisi talleilla mielestäni olla sananvaltaa moottorin optimaalisen toiminnan varmistamiseksi. Muihin standardoituihin osiin siirymistä en kannata, sillä mielestäni jokaisen tallin tulee alihankkijoidensa kanssa kehittää autonsa alusta loppuun asti. Rajoituksia osille voidaan kyllä asettaa.
Downforcen vähentäminen on myös periaatteessa OK, mutta keinot arveluttavat. Esimerkiksi GP2-autoissahan siipien merkitys ei ymmärtääkseni ole suhteessa niin suuri kuin F1-autoissa. Oma ehdotukseni:
- autossa sallitaan vain kaksi vaakasuoraa siipeä, etu- ja takasiipi
- etusiipi on asemoitu niin, että se takaa optimaalisen ilmavirran auton jäähdytykseen ja takasiivelle
- takasiipi on asemoitu niin, että se muodostaa taakse turbulenssin sijasta imun
- auton korin muotoilu on vapaa, mutta sen tulee yhtenäinen eikä lisäsiiviksi tai ilmanohjaimiksi tulkittavia ulokkeita sallita
- auton pohjan muotoilu sallitaan aerodynaamisen pidon saavuttamiseksi (jota ratkaisussani etu- ja takasiivet eivät anna juuri ollenkaan tai antavat hyvin vähän)
Testaamisen rajoittaminen on myös kysymysmerkki, sillä esimerkiksi Ferrari on sijoittanut testiratoihin kun taas Williamsilla ja McLarenilla on huomattava määrä testikalustoa tehtaallaan. Kielletäänkö testaaminen vain radalla vai myös simulaattoreissa?
Kuitenkin olen sitä mieltä, että kauden aikana testiraja voisi olla vaikka 20000km tallia kohti. Lisäksi testaaminen olisi sallittu ainoastaan sitä varten kilpailukalenteriin varatuille kahden/kolmen viikon tauoilla yhdellä tai kahdella radalla. Lisäksi kauden ulkopuolella tallit saisivat ajaa testejä 20000km haluamanaan ajankohtana ja haluamassaan paikassa. Lisäksi kisaradoilla ei testattaisi.
Mielestäni ei ole tarpeen tehdä F1-sarjasta uutta DTM-sarjaa ja niinpä jokainen talli saisi kehittää oman autonsa, moottoria lukuunottamatta, kokonaan itse. Vai haluatteko McLaren fanit nähdä kaikkien tallien siirtyvän Ferrarin edellisvuoden kaluston käyttäjiksi & vice versa...?