Sääntömuutokset 2008

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
GEARBOXES
- All cars will be fitted with gear ratios, final drive ratios and differentials which have been manufactured by an FIA designated supplier to an agreed specification
- Gear changing will only be permitted by the use of a manually operated mechanical linkage to the gearbox
- Clutches will only be operated via a foot pedal connected mechanically to a release mechanism
Naurettava ehdotus. Kuseessä on sentään 2000 luvun huippuformula eikä mikään 80-luvun nissan micra. Ei mitään keppivaihteita ja jalkakytkintä!! Siinähän kuskit joutuis siirtymään oikealla jalalla jarruttelijoiks. Ja vakio vaihdevälykset tekisivät ajamisesta todella typerää.

BODYWORK
- Downforce will be reduced to approximately 10% of current levels
- Drag will be maintained at current levels
- Overall car width will be increased
- By stipulating maximum and minimum dimensions cars will be “cleaned up” with devices such as barge boards, flip ups, winglets and other small add on parts removed
- Total advertising area on the car to remain unchanged
Naurettava ehdotus. Siivet ja downforce on olennainen osa formuloita. Ei kai siellä millään nissan microilla haluta kilpaa ajaa?

Muuten olen samaa mieltä lähes kaikkien ehdotusten kanssa.

CAR ACQUISITION **
- Teams will be free to buy a complete car or any part of a car from another constructor
- How constructor’s points are to be allocated will be clearly defined after further discussion
Jes. Asiakas tiimejä ykkösiin. Muuten on vaikea nähdä yksityistalleja liittyvän sarjaan joukon jatkoksi.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
FIA yrittää saada kustannussäästöjä 90%, se on melko kova tavoite. Jotta edes jotenkin tähän päästäisiin, radikaaleja toimenpiteitä pitäisi tehdä.

Ehdotuksen parhaat kohdat ovat mielestäni (pikalukemisen jälkeen) testikilometrirajoitus (30 000 km/kausi), sliksit, aerodynaamisen pidon merkittävä vähentäminen, vakioitu elektroninen ohjausyksikkö, vakioidut jarrut ja painojakauman muuttaminen.


Jos näin merkittäviin säästöihin päästäisiin, saattaisimme nähdä taas karsintoja aika-ajoissa ja enemmän autoja kisoissa. Uudet tulokkaat pääsisivät kokeilemaan kykyjä nopeammin.
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
J.Heldenview sanoi:
Naurettava ehdotus. Kuseessä on sentään 2000 luvun huippuformula eikä mikään 80-luvun nissan micra. Ei mitään keppivaihteita ja jalkakytkintä!! Siinähän kuskit joutuis siirtymään oikealla jalalla jarruttelijoiks. Ja vakio vaihdevälykset tekisivät ajamisesta todella typerää.


Ei tuossa suoraan sanota että kytkintä käytetään vaihteiden vaihdon yhteydessä. Ainoastaan että kytkin on poljin ja vaihteita vaihtaakseen pitää koskea vaihdekeppiin. Eli käytännössä kytkintä käytetään liikkeelle lähdössä ja vaihteita vaihdetaan tökkimällä keppiä eteen tai taakse, isommalle vaihtaessa pidettäneen kaasu koko ajan pohjassa.

Lähinnä se kai tarkoittanee sitä ettei loota saa itse heittää isompaa optimaalisessa vaihtokohdassa, ja ei myöskään voi pudottaa jarrutuksessa itse pienempää silmään. Mäcilläkin on vissiin joku automatisoitu moottorijarrutussysteemi viemässä kuormaa jarruilta.

Kuskille enemmän kontrollia, hyvä hyvä.


Naurettava ehdotus. Siivet ja downforce on olennainen osa formuloita. Ei kai siellä millään nissan microilla haluta kilpaa ajaa?
Toisaalta ilman siipien rankkaa karsintaa ei koskaan tulla näkemään kunnolla ohituksia ja tiukkaa kilvanajoa. Sitäpaitsi nämä nykyiset miljoonalla pikkusiivellä ja härpäkkeellä varustetut menopelit ovat suorastaan rumia.

Jos säännöt toteutuisivat tuollaisinaan, sarjasta tulisi, tai ainakin voisi tulla, liki täydellinen. Autot tarjoaisivat näyttävää menoa ja ohituksiakin ehkä viimein nähtäisiin. Nyt vain odottamaan että kuinka pahasti autotehtaat vesittävät säännöt..

Formula ykköset ovat niin suosittu sarja, koska siellä ovat nopeimmat autot, parhaat kuljettajat ja lgendaarinen maine. Ketään ei oikeasti kiinnosta se että sitä autoa ajaa puoliksi kehittynyt tekoäly, vaikka se onkin todellista hai-tekkiä. Sitäpaitsi jäisihän näidenkin sääntöjen puitteissa tiimeille melko vapaat kädet, ainostaa ECU, jarrut ja osa voimansiirrosta olisi standardoitua kamaa.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
.
"BODYWORK
- Downforce will be reduced to approximately 10% of current levels "

Tämä kohta on se kaikista kummallisin. Jos tuon suoraan kääntää, niin downforce vähennetään kymmenesosaan nykyisestä. Ei siis vähennystä 10%, vaan se putoaisi kymmenesosaan. Käytännössä se tarkoittaisi about formula fordia jossa on noin 20cm pitkät siiventyngät edessä ja takana. ??

No ehkä tämä koko juttu on sellaista TUPO peliä. Kun oikein paljon pyytää, niin joskus voi saada puolet siitä. Nyt on heitetty ilmaan ihan hurjia ehdotuksia ja siitä lähdetään sitten neuvottelemaan.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Juzo sanoi:

Sekään ei kuulosta erityisen järkevältä, että FIA rakentaa puolet auton osista.

Ja kun muistetaan, että välistä tulee "tietyn" tallin suosimisesta sanomista, niin tällaiset "FIA spec"-osat tuskin vähentää sitä. Uudempaa versiota vaihdelaatikosta kenties, kukapa sitä huomaisi, kun ei kenenkään tarvitse FIA:n valmistamien osien säännönmukaisuutta erikseen tarkistaa.

Tuo painojakaumasääntö taas on aivan pässi. Tallit edelleenkin tekevät autoistaan mahdollisimman alas keskittyneitä, sitten vaan lisäillään niitä lyijymötiköitä korin sisäpuolelle. Nyt pitää sitten myös sijottaa ne korkeammalle, joten kovissa törmäyksissä sellanen voi sitten esim. lyödä kuskia selkään ja näin jopa tappaa sen. Onhan ne nykyisetkin lyijypainot irronneet törmäyksissä. Vaihdekeppisääntö taas ei nähdäkseni vaikuta mihinkään, ratin takaa vain laipat vaihdetaan pieniksi kepeiksi. Vai onko FIA määritellyt sitten eron "vivun" ja "kepin" välillä?

Sanokaa mitä sanotte, mutta mun mielestä MP4/20 edustaa nimenomaan modernia ja eritoten kaunista kilpa-autoa parhaimmillaan.

Sitä paitsi tuo vain lisää kustannuksia, kun tallien pitää ensin maksaa lakimiehille, jotka selvittävät kaikki porsaanreiät, sitten kehitellään niihin sopiva tekniikka ja lopuksi haastetaan FIA oikeuteen, koska tämä hylkäsi lailliset välineet (epärealistinen kauhuskenaario).
Sitä paitsi nuo säännöt tuntuvat tekeväna autosta pelkän moottorin, jonka ympärillä on kotelo. Sellasen ajaminen ei oo mukavaa tai turvallista, vaikka varmasti näyttävyys kasvaakin potensseissa.

Yksi rengastoimittaja taitaa olla ainoa, josta olen aidosti täysin samaa mieltä.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Vilperi sanoi:
Ykkösten suosio kun vaan tuppaa perustuun siihen, että se on tunnustettu autourheilun kuninkuusluokaksi, jossa otetaan tekniikasta kaikki irti


Otetaan käytettävissä olevasta tekniikasta kaikki irti. Sitten 80-luvun puolivälin ja 90-luvun alun jälkeen F1:sistä on hïävinnyt monta innovaatiota pääasiassa kahdesta syystä: Vie kaiken näyttävyyden lajista ja maksaa liikaa.



Jos ihmiset pelkän hyvän kilvanajon vuoksi kisoja katsoisivat, ei ykköset olisi niin suosittuja, sillä maailmahan on pullollaan sarjoja, jossa on parempaa kilvanajoa.


Se, että jos autoista karsitaan elektroniikkaa, downforcea ja tuodaan FIA-standardoituja osia, ei tarkoita etteikö parhaimmat tiimit pystyisi edelleen panostamaan lajiin huikeita summia rahaa. Glamour ja muut rahan perässä seuraavat ilmiöt (mm. parhaat kuljettajat) seuraavat lajin mukana, aivan kuten ennenkin.

Hieman tekniikaltaan karsitumpi sarja toimii varmasti, kysy vaikka Nascarin järjestäjäorganisaatiolta.


Kyllä noi muutokset on tekniikan karsimisen suhteen turhan radikaaleja mun mielestä, sillä tässä alkaa ykkösten maine kärsiä sen suhteen, että siellä olisi maailman edistyksellisintätekniikkaa ja kovinta kilpailua tällä saralla.
Jos noissa autoissa olisi oikeasti "maailman edistyksellisintä" tekniikkaa, niin noita kisoja seuraisivat ainoastaan pullonpohjasilmälaseilla varustetut nörtit. Niin melkein kävikin 90-luvun alussa. Onneksi järki voitti.
 
Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Razah sanoi:
Ei tuossa suoraan sanota että kytkintä käytetään vaihteiden vaihdon yhteydessä. Ainoastaan että kytkin on poljin ja vaihteita vaihtaakseen pitää koskea vaihdekeppiin. Eli käytännössä kytkintä käytetään liikkeelle lähdössä ja vaihteita vaihdetaan tökkimällä keppiä eteen tai taakse, isommalle vaihtaessa pidettäneen kaasu koko ajan pohjassa.[/B]
No tuo olis varsin hyvä :ahem:
gnz sanoi:
Otetaan käytettävissä olevasta tekniikasta kaikki irti. Sitten 80-luvun puolivälin ja 90-luvun alun jälkeen F1:sistä on hïävinnyt monta innovaatiota pääasiassa kahdesta syystä: Vie kaiken näyttävyyden lajista ja maksaa liikaa.
Jes. Sääntöjen on tultava tiukemmiksi ja tiukemmiksi kun kehitys menee eteenpäin. Niin kauan kuin autot saa suurelta osin rakentaa ja säätää itse on tiimeillä kuitenkin mahdollisuus tehdä eroja. Juuri tuosta säätövaran kavennuksesta, kuten esim. vakiovälitykset en pidä alkuunkaan.
 

amino

Rekisteröitynyt käyttäjä
Liittynyt
22.5.2005
Viestit
252
ml sanoi:
FIA yrittää saada kustannussäästöjä 90%, se on melko kova tavoite. Jotta edes jotenkin tähän päästäisiin, radikaaleja toimenpiteitä pitäisi tehdä.

Ehdotuksen parhaat kohdat ovat mielestäni (pikalukemisen jälkeen) testikilometrirajoitus (30 000 km/kausi), sliksit, aerodynaamisen pidon merkittävä vähentäminen, vakioitu elektroninen ohjausyksikkö, vakioidut jarrut ja painojakauman muuttaminen.


Jos näin merkittäviin säästöihin päästäisiin, saattaisimme nähdä taas karsintoja aika-ajoissa ja enemmän autoja kisoissa. Uudet tulokkaat pääsisivät kokeilemaan kykyjä nopeammin.
Tuo kustannussäästötavoite on ihan järjetön. 1,5 miljardista 150 miljoonaan ei ole millään skaalalla mahdollista. Johan tuo 150 miljoona tulee vuositasolla täyteen kuskien sekä tallien henkilökunnan ja johtoportaan palkoista sekä matkakuluista, vakuutuksista yms. yms. Kehitystyötä ei tuolla rahalla vielä tehdä lainkaan jos mukana on 12 tallia tai enemmän...

Lisäksi haluan nähdä väännön siitä kuka noi FIAn valvomat osat tekee ja vastaa niiden toiminnasta :)
 
Viimeksi muokattu:

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Tämä nyt ilmeisesti tarkoittaa sitä, että oikeat Formulat siirtyvät GPWC:n ja nykyinen F1 ryhtyy jonkinlaiseksi mikroauto-sarjaksi?
 

ResoNas

Well-known member
Liittynyt
23.4.2003
Viestit
54
Sijainti
Finland
Jos formuloista tulee jokin vakioautosarja, niin heittää aika persettä koko sarja. Minusta jokaisella tallilla pitäisi olla oman kehitystyön kautta mahdolisuus tehdä omia ratkaisuja auton moottorin, aerodynamiikan ja renkaiden suhteen. Jos noi kaikki karsitaan pois kustannussyistä, niin autojen luonnollinen teknologinen kehitys särkyy. Minusta juuri tämän takia F1 onkin kilpautojen kuningasluokka. Maailmalta löytyy varmaan satoja vakioluokkia, mutta mikään ei vedä vielä vertoja formuloille. Lisäksi onhan se kiva kattoo, kun tallit mällää miljoonilla euroilla kehitystyöhön ja nähdä radalla niiden lopputulos. Olisi aika tylsää jos kaikki autot ois teknisesti samanlaisia, ainostaan eri värisiä. Myönnän kuitenkin sen, että yksityistallien tilannetta pitäisi jollain keinolla helpottaa.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Mentäis suoraan takaisin näihin!! Hieman uudemmalal tekniikalla, mutta tuollaisia putkiautoja :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Sitten f1 erottuis muista edukseen :ahem:
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
ResoNas sanoi:
Minusta jokaisella tallilla pitäisi olla oman kehitystyön kautta mahdolisuus tehdä omia ratkaisuja auton moottorin, aerodynamiikan ja renkaiden suhteen.
Missä kohtaa sääntöehdotusta sanotaan, että kehitystyö ym. asioihin liittyen olisi kiellettyä?
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Voi sitten vain arvata, kuinka monta kohtaa noista toteutuu. Tekniikassa ei mennä 80-luvulle, vaan enemminkin 60-luvulle. Tavoite on siis tehdä FIA:n rakentama ylikokoinen karting-auto. Muutoksien jälkeen F1 ei enää suinkaan olisi moottoriurheilun kärkeä.

Nämä ehdotukset ovat olleet esillä pitkän aikaa jo, kymmenesosaan laskettavan downforcen oletetaan lisäävän ohituksia paljon. Millä downforce sitten saataisiin kymmenesosaan? etu- ja takasiiven poisto pudottaa downforcen vasta puoleen.

Moottorivalmistajat ovat aiemmin ilmoittaneet etteivät hyväksy yhteisiä ECUja ja tuskinpa montaakaan pykälää on hyväksytty tiimien puolelta.
 

sandman72

Asshole
Liittynyt
21.11.2000
Viestit
252
Sijainti
Arctic Roast Duck Society
Bobakki sanoi:

Edelliseen liittyen en ymmärrä, kuinka jonkun mielestä eksoottisten materiaalien kiellolla on tekemistä huipputekniikan kanssa. F1-sarjan tekniset säännöt ovat jo pitkään olleet sen verran rajoittavia, että hyötyä joudutaan hakemaan juuri jostain erikoismateriaalien kaltaisesta asiasta, johon haaskattavat resurssit eivät ole mitenkään järkevässä suhteessa saadun hyödyn kanssa. Kaiken maailman berylliumien kanssa kikkailu on muutenkin mielestäni lähinnä huipputekniikan irvikuva, niitten kanssa kyse tuntuu loppujen lopuksi olevan siitä, kenellä on lyödä eniten käteistä pöytään. Teknisien innovaatioiden kanssa sillä ei ole ihan tajuttomasti tekemistä.
Pitkään ja suurelta osin ansiokkaaseen kirjoitukseen täytyy kyllä nyt todeta, että valmistus- ja materiaalitekniikka ovat tekniikan aloja siinä missä muutkin ja nimenomaan näillä aloilla esim. mikroelektroniikan osalta tällä hetkellä kehitys lähinnä tapahtuu. Samaa mieltä olen toki siitä, että jos budjetista tarpeettoman suuri osa sijoitetaan materiaaleihin, rahaa ei enää useinkaan jää sen varsinaisen asian keskeisten ratkaisujen kehittämiseen.

Muuten kommentoin sen verran, että minusta tuo vaihdelaatikkosääntö ei tarkoita H-valitsinta eikä myöskään täysmanuaalista laatikkoa, vaan lähinnä sitä, että valitsin tulee sijoittumaan muualle kuin rattiin eikä se ole nappi vaan jonkin sortin vipu. Kytkintä tuskin käytetään muulloin kuin lähdössä.

Sääntöpaketti näyttää sinänsä enimmäkseen hyvältä, mutta aerodynamiikan osalta olen hieman skeptinen. 10% nykyisestä? Miksi sellaiseen pitäisi pyrkiä saatikka päästä? Toki rajoituksia tarvitaan, mutta tuo nyt on vähän sama asia kuin 10 ruudun pudottaminen lähtöruudusta. Ammutaan tykillä kärpästä.
 

jimpo

Well-known member
Liittynyt
28.6.2003
Viestit
283
JTH sanoi:
.
No ehkä tämä koko juttu on sellaista TUPO peliä. Kun oikein paljon pyytää, niin joskus voi saada puolet siitä. Nyt on heitetty ilmaan ihan hurjia ehdotuksia ja siitä lähdetään sitten neuvottelemaan.
Aivan. Turha näiden perusteella edes sen enempiä spekuloida, kun suurinta osaa ei tulla toteuttamaan. Saatiimpa taas turhaa hässäkkää ja tohotusta aikaiseksi, kun esim. Iltalehti uutisoinee dramaattisista muutoksista 2008 tms.
 

ResoNas

Well-known member
Liittynyt
23.4.2003
Viestit
54
Sijainti
Finland
Missä kohtaa sääntöehdotusta sanotaan, että kehitystyö ym. asioihin liittyen olisi kiellettyä?
gnz!

En ole koskaan väittänyt että tallien oma kehitystyö olisi kiellettyä, mutta jos tuo sopimus tulee voimaan, niin se häiriintyy ja sitä rajoitetaan ankarasti! Ei hyvä! :nope:


Lista FIA:n merkittävimmistä sääntömuutosehdotuksista:
- Kaikkiin autoihin standardi moottoria ohjaava elektroniikkayksikkö (ECU). Näin autoista pystyttäisiin karsimaan kuljettajan elektroniset apuvälineet (esim. luistonesto), jolloin kuljettajien kyvyt nousisivat ratkaisevaan asemaan. Muutos myös vähentäisi merkittävästi moottorien suunnittelukustannuksia ja helpottaisi FIA:n suorittamaa moottorien valvontaa.

Eli toisin sanoen rajoitetaan kehitystyötä!

- Kytkimen käyttö ja vaihteiden vaihtaminen takaisin kuljettajan vastuulle siten, että vaihdelaatikko toimisi manuaalisesti ja kytkintä käytettäisiin jalalla. Vaihdelaatikot olisivat osittain FIA:n standardoimia.

Eipä enää kehitellä omia vaihdelaatiokoita.

- Autojen tuottamaa downforcea (autoa rataan painava voima) vähennettäisiin kymmenesosaan nykytasosta, mutta autojen tuottama imuefekti pidettäisiin nykyisellä tasollaan. Autojen pitäisi näin nojautua mekaaniseen pitoon, jolloin autot pystyisivät ajamaan mutkissa lähempänä toisiaan ja ohittaminen helpottuisi.

Vähennetään aerodyynaamisten ratkaisujen merkitystä auton käyttäytymisen suhteen, aerodynaaminen kehitystyö pakosta vähenee.

- Autojen leveyttä lisättäisiin, mutta kaikki ylimääräiset ilmanohjaimet ja pikkusiivekkeet kiellettäisiin.

Edelleen kehitystyö vähenee, kun ei saada enää kikkailla pienillä siivillä.

- F1-sarjassa siirryttäisiin takaisin sliksirenkaisiin, jotka olisivat merkittävästi nykyistä suuremmat. Sarjaan hyväksyttäisiin vain yksi rengastoimittaja. Renkaista tehtäisiin matalaprofiilisemmat ja renkaidenlämmittimet kiellettäisiin.

Käytettävien rengasseoksien määrä pienenee ja toinen rengasvalimistaja pois sarjasta = kehitystyö vähenee.

- Jarruja standardoitaisiin.

Ei enää omia teknisiin yksityiskohtiin perustuvia jarruratkaisuja.

- Autojen painojakaumaa säädeltäisiin tasaisemmaksi, jotta tallit eivät voisi rakentaa mahdollisimman kevyitä autoja, jotka lisäpunnuksin saadaan painoltaan sääntöjenmukaiseksi.

Kevyien materiaalien kehitystyö pienenee.

- Kuljettajan pitäisi pystyä käynnistämään autonsa ilman ulkopuolista apua.

- Kokonaiset vara-autot kiellettäisiin.

- Telemetriyhteys varikolta autoon kiellettäisiin, jotta auton suorituskykyyn ei pystyisi kisan aikana vaikuttamaan varikkomuurilta.

- Vuoden aikana suoritettava testaaminen rajoitettaisiin 30 000 kilometriin per talli.

Autojen kehitystyö pienenee huomattavasti!

- Talleille annettaisiin lupa ostaa valmiita autoja tai niiden osia toisilta talleilta.

Eipä tarvi enää tallin omaa kehitystyötä tehdä/panostaa siihen, kun huipputiimeiltä saa ostettua osia.
 
Viimeksi muokattu:

ROENICK

S2k
Liittynyt
18.6.2002
Viestit
115
Sijainti
Maitokylä = ESPOO
Ei helvetti...Vilkasin noita sääntö uudistus ehdotuksia lyhyesti...
Naurattavammaksi vain menee suurelta osin... Hoh hoh...:nope: :thumbdown ...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
sandman72 sanoi:
Pitkään ja suurelta osin ansiokkaaseen kirjoitukseen täytyy kyllä nyt todeta, että valmistus- ja materiaalitekniikka ovat tekniikan aloja siinä missä muutkin ja nimenomaan näillä aloilla esim. mikroelektroniikan osalta tällä hetkellä kehitys lähinnä tapahtuu. Samaa mieltä olen toki siitä, että jos budjetista tarpeettoman suuri osa sijoitetaan materiaaleihin, rahaa ei enää useinkaan jää sen varsinaisen asian keskeisten ratkaisujen kehittämiseen.
Joo, aavistuksen paremminkin olisi asiansa voinut ilmaista kenties. Nimenomaan siltä osin, että tekniikan alahan tuokin on - itse en kuitenkaan ymmärrä, miksi kilpatallien tulisi haaskata siihen rahojaan kun kyse on turhan kalliista leikistä, joka ei mielestäni kilvanajoon liity kuin hyvin, hyvin etäisesti.

Ja yrittäkää nyt tosiaan pitää mielessä se, että koko paperin ei olisi edes pitänyt päästä vielä julkisuuteen. Paketin yksityiskohtainen ruotiminen ei ole ehkä hirveän järkevää vielä tässä vaiheessa.

Sen haluaisin kyllä tietää, että mistä sarjasta täällä olevien mielestä sitten tulisi se moottoriurheilun kärkiluokka, jos F1 ei sitä kerran muutosten jälkeen olisi. Maailmalla ei kuitenkaan ole tällä hetkellä yhtäkään todella varteenotettavaa monopostoluokkaa. Ja kuten jo aiemmin totesin, pelivaraa on tuossakin niin moneen suuntaan, ettei F1 varmasti menetä paikkaansa nopeimpana kilpa-autoluokkana.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Bobakki sanoi:
Sen haluaisin kyllä tietää, että mistä sarjasta täällä olevien mielestä sitten tulisi se moottoriurheilun kärkiluokka, jos F1 ei sitä kerran muutosten jälkeen olisi.
Itse näen asian niin että F1 on kiinostava myös siitä syystä että se on teknisesti omaa luokkaansa. Tiukempaa kilvanajoa on nähty iät ja ajat kymmenissä muissa sarjoissa, mutta F1 on silti se kaikista kiinnostavin ja suurin. FIA:n oletus siitä että suurta yleisöä kiinostaa vain kuljettajien välinen tiukka kilpailu on mielestäni hieman väärä.
 
Ylös