Sääntömuutokset 2008

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
mn97 sanoi:
Olen aina sanonut, että suurin virus koko F yks maailmassa on nämä suuret autotehtaat, jotka eivät tajua lajin todellisesta luonteesta hölkäsen pöläystäkään, vaan ajavat vain omia kaupallisia intressejään.
Sikäli olet kyllä oikeassa että jokaisen automerkin tavoitteet kilpa-autoilussa on harvinaisen itsekkäät. Ja kilpa-autoilussa yleensäkin. Kyllä sääntöjen pitää tulla yläpuolelta ja osallistujat sitten joko haluavat olla mukana tai ei.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Racer21_90 sanoi:
Ratkaisujen pitäisi kuitenkin alkaa siitä että tallien tulisi ensin saada paljon (siis todella paljon) suurempi osa F1 tuloista. Jos nämä rahat jaettaisiin enemmän tasapuolisesti kaikkien tallien kesken huolimatta siitä mikä talli tai kuinka hyvin meni viime kausi. (...) Mielestäni olisi kuitenkin väärin jos joka osaan autossa tarvitaan FIAn suostumus (käsittää joko sen valmistajan tai itse osan tai molemmat). (...) Tosiasiassahan Formula 1 on se autoilun sarja mistä puhutaan ympäri maailman. Se että näin on johtuu tietysti siitä että sarjaa pidetään moottoriurheilun autosarjoista ykkösenä. Voidaan myös sanoa että sääntö että jokainen tekee itse autonsa ja autojen korkea teknillinen taso on ollut omalta osaltaan luomassa tätä imagoa.
Asiaa... Onneksi suuntaus nyt ainakin osittain esittämäsi mukainen. Minusta olisi oikeudenmukaista jos vaikkapa 80% potista menisi talleille. Tämä jaettaisiin vaikka sitten niin, että 80% tasan tallien kesken ja loput 20% menestyksen mukaan. Eli säilyttäisin jonkunlaisen menestyspalkkion kuitenkin.

Tuo, että FIA:n suostumusta ei tarvitse jokaiseen osaan pyytää lienee toteutumassa ainakin aerodynamiikan osalta mikäli tuo "x newton" raja todellakin tulee voimaan.

J.Heldenview sanoi:
Sikäli olet kyllä oikeassa että jokaisen automerkin tavoitteet kilpa-autoilussa on harvinaisen itsekkäät. Ja kilpa-autoilussa yleensäkin. Kyllä sääntöjen pitää tulla yläpuolelta ja osallistujat sitten joko haluavat olla mukana tai ei.
Vihdoinkin joku on tästä kanssani samaa mieltä... Vanha kunnon kolmikanta on se toimivin vaihtoehto. Yksi taho tekee säännöt, toinen järjestää kilpailut ja kolmas kilpailee. Ainoa muutos nykyiseen, mitä kaipaan on tuo rahanjakopolitiikan tasapuolinen uudistus.

Hurmurisija sanoi:
Olisi hienoa, jos F1 voisi olla huipputekninen luokka ilman varjopuolia, mutta näin ei ole. Tällä hetkellä voitosta pystyy kamppailemaan käytännössä kaksi tallia. Erot neljän parhaan tallin välillä ovat jo merkittävät. Autoja on melko vähän eikä laji välttämättä ole kovin kiinnostava niille, joilla ei ole oman maan edustusta sarjassa.

Jos autoja ei vakioida lisää ja kustannuksia leikata, niin kohta radalla ajaa yksi tai kaksi Microsoftia, jotka ovat valovuoden edellä muista.
Olet mielestäni väärässä. Ensinnäkin en ymmärrä, miksi autojen välillä ei saisi olla suorituskykyeroja? Miksi kaikkien autojen pitäisi olla tasavertaisia? Eikö sekin ole kilpailua kun Minardi ja Jordan kilpailevat häntäpään sijoituksista ja RedBull ja Sauber keskikastin? Minusta esimerkiksi Iso-Britannian kisan parasta antia tarjosi Klien-Coulthard-Villeneuve-taistelu, jossa Villeneuve taisteli hyvin varikkosählingistä huolimatta.

Autojen vakiointi ei mielestäni ole ratkaisu. Jos ihmiset haluavat katsella "tasapuolista kilpailua" samanlaisilla autoilla, he voivat siirtyä seuraamaan muita autourheiluluokkia. En ymmärrä, miksi kaikki autourheilu täytyy yrittää tunkea samaan muottiin, jossa kalusto on sarjalle tunnusomaista, mutta samanlaista. Jos F1 ei kiinnosta, on olemassa mm. GP2-luokka, joka on juuri sitä, mitä esimerkiksi Hurmurisija haluaa.

Autojen vakiointi poistasi F1-luokalta monta sille tyypillistä aspektia: huipputeknisyyden, mahdolliset kauden yllättäjät, kuskimarkkinat (mitä väliä, missä tallissa ajaa, kun kalusto on kuitenkin sama), tekniset uudistukset, autojen julkistukset ja kaiken niihin liittyvän spekuloinnin yms... Samalla monet ihmiset menettäisivät työpaikkansa ja tallien henkilöstöstä tulisi harmaata massaa, joista persoonallisuudet ja lahjakkuudet (kuten Gascoyne, Newey, Brawn) eivät erottuisi.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Iacchus sanoi:
Olet mielestäni väärässä. Ensinnäkin en ymmärrä, miksi autojen välillä ei saisi olla suorituskykyeroja? Miksi kaikkien autojen pitäisi olla tasavertaisia?
Asialla on puolensa ja puolensa. Juurihan tässä on useampi vuosi valitettu sitä, että Herra Punainen apulaisineen ajaa muilta hetkessä karkuun. Jos kustannuksia ei leikata, on turha toivoa lisää kilpailua kärkeen, koska sinne pääseminen vaatii hyvin paljon rahaa, vaikka sekään ei vielä takaa mitään. Niin kuin totesin, on tilanne sellainen, että tällä hetkellä voitosta pystyy taistelemaan pääsääntöisesti kaksi tallia ja erot neljän kärkitallin välillä ovat suuret. Asetelma ei ole minusta millään tavoin urheilullinen.

Eikö sekin ole kilpailua kun Minardi ja Jordan kilpailevat häntäpään sijoituksista ja RedBull ja Sauber keskikastin?
On, mutta kuinka paljon se suurta yleisöä kiinnostaa? Suomalaisten kannalta tilanne on hyvä, koska Kimi on tallissa, joka pystyy taistelemaan voitoista ja jolla on kenties tämän hetken nopein auto, mutta entä jos Kimi ajaisi Jordanilla? Entä jos Suomella ei olisi edustajaa lainkaan? Mikä esimerkiksi houkuttelisi ruotsalaisen ei-fani -katsojan TV:n ääreen? Niin, luultavasti hän ei katsoisi formuloita vaan esimerkiksi alppihiihtoa, joka on sekin hyvin jännittävää ja jossa nopeus ja vaarat konkretisoituvat aivan eri tavoin kuin ykkösissä.

Ja mikä on maailmanmestaruuden arvo, jos sen saavuttamiseen on ollut realistiset mahdollisuudet vain kahdella - neljällä kuljettajalla?

Uskon sen, että ykköset ovat olleet suosittuja myös sen vuoksi, että niitä on pidetty teknisesti kehittyneimpinä kilpa-autoina. Mutta tuo myös ei ole koko totuus.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Hurmurisija sanoi:
Asialla on puolensa ja puolensa. Juurihan tässä on useampi vuosi valitettu sitä, että Herra Punainen apulaisineen ajaa muilta hetkessä karkuun. Jos kustannuksia ei leikata, on turha toivoa lisää kilpailua kärkeen (...)

Ja mikä on maailmanmestaruuden arvo, jos sen saavuttamiseen on ollut realistiset mahdollisuudet vain kahdella - neljällä kuljettajalla?

Uskon sen, että ykköset ovat olleet suosittuja myös sen vuoksi, että niitä on pidetty teknisesti kehittyneimpinä kilpa-autoina. Mutta tuo myös ei ole koko totuus.
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, ettei ole hyvä jos yksi talli tai kuljettaja ajaa kaikilta karkuun. Myöskään vakioitu sarja ei ole sen parempi, kuten olenkin jo sanonut.

Minusta maailmanmestaruuden arvo F1-sarjassa on ainakin yhtä suuri kuin muissa sarjoissa. Päästäkseen F1-mestariksi on ensin osoitettava taitonsa ja menestyttävä alemmissa autourheiluluokissa, saatava tallipaikka F1-luokasta (joka on todennäköisesti jossain huonommassa tallissa) ja osoitettava nopeutensa ja suorituskykynsä myös siellä. Näin kuljettaja onnistuu vakuuttamaan isommat tallit kyvyistään, jolloin hän pääsee kilpailemaan voitoista ja mestaruudesta. Minusta F1-mestaruus osoittaa ammattimaisuutta, pitkää näyttöä, tasaisuutta, suorituskykyä, nopeutta ja se merkitsee sitä, että kuljettaja on todella erinomainen päästyään tilanteeseen, jossa voi voittaa ja tulla F1-sarjan maailmanmestariksi.

Jos Alonso nyt voittaa mestaruuden, on se minusta todella arvokas mestaruus, sillä hän on käynyt läpi kaikki mainitsemani askeleet ja todellakin ansaitsee mestaruutensa.

Nascar-mestariksi voi päästä rahalla, onnella ja keskinkertaisilla ajotaidoilla, mitä en arvosta ollenkaan niin paljon kuin F1-mestaruutta, vaikka autot ovatkin periaatteessa samanlaisia ja parhaan kuljettajan pitäisi erottua edukseen.
 

gilles

Active member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
31
Sijainti
etelä-häme
Niin onhan noissa "uusissa" säännöissä montakin hyvää puolta esim. kuljettajan esilletuonti eli ajotaito. Oli se vähän toista katsoa kisoja esim 80-luvun lopulla ku äijät(ei niinkään autot) otti toisistaan mittaa.

Toinen hyvä asia "uusissa" säännöissä on slicksien paluu, johan noita urapyöriä on kateltu. Vaikka sekin on osaltaan paluuta vanhaan(hyvään) ni mitä sen on väliä, matalaprofiili renkaat on kuitenkin nykyaikaa. Renkaanlämmittimien poistokin osaltaan nostaa kuskin merkitystä esin kisan ekalla kierroksella kun lähetään kylmillä renkailla painamaan ekaan mutkaan hana pohjassa. :ahem:

Mitä aerodynamiikkaan tulee, sen merkitys tuntuu nykyautoissa olemaan liian suuressa arvossa, ohittaminen on vaikeaa miltei mahdotonta eikös viime kisa sen taas kerran todistanut. Toisaalta 10% nykyisestä vaikuttaa aika paljolta.

Vaihdelaatikko ym siihen liittyvät muutokset ovat suoraan sanottuna loistava idea.Kun kerran autoa ajetaan niin vaihteet vaihdetaan itse ja mieluiten kytkimen kanssa perkele!!!!

Siinä lyhykäisesti mun mielipide asioista. Pahoittelut huonosta ulosannista. :D
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Iacchus sanoi:
Vihdoinkin joku on tästä kanssani samaa mieltä... Vanha kunnon kolmikanta on se toimivin vaihtoehto. Yksi taho tekee säännöt, toinen järjestää kilpailut ja kolmas kilpailee. Ainoa muutos nykyiseen, mitä kaipaan on tuo rahanjakopolitiikan tasapuolinen uudistus.
Kieltämättä näin, mutta ei mun mielestä lajia pyörittävällä organisaatiolla ole mitään velvollisuutta tilittää lajituloja autonvalmistajien pohjattomiin budjetteihin tai tallipohatoiden seikkailuihin. Sen sijaan on huolehdittava että kustannustaso ja rahananto on sellaista että osallistujia riittää.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
J.Heldenview sanoi:
Sen sijaan on huolehdittava että kustannustaso ja rahananto on sellaista että osallistujia riittää.
Näinpä. Mutta toisaalta suuryritykset ovat suuryrityksiä ja minusta ainakin koko sarja on jotenkin arvovaltaisempi ja suurempi, jos siellä on mukana tunnettuja merkkejä ja brändejä kuin nippu pieniä nyrkkipajoja. Kyllähän nuo autotehtaiden panostukset ovat nykyiselläänkin kovaa luokkaa, mutta ehkäpä useammat lähtisivät mukaan jos kustannukset olisivat pienemmät.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Jotain säännöille on tehtävä. Ei siinä ole mitään mieltä, että joku pystyy ajamaan viimeisestä rivistä toiseksi. Mitä urheilua tuollainen on?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hurmurisija sanoi:
Jotain säännöille on tehtävä. Ei siinä ole mitään mieltä, että joku pystyy ajamaan viimeisestä rivistä toiseksi. Mitä urheilua tuollainen on?
Välineurheilua. ;)

Itse asiassa tuollaiset nousuthan ovat mielenkiintoista seurattavaa. Toki se tapahtui pääosin taktiikalla eikä ohittamalla, mutta olihan Montoyan nousussa yksi lisäpointti jota seurata, kun kärkikamppailua ei missään vaiheessa ollut.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
WebSlave sanoi:
Itse asiassa tuollaiset nousuthan ovat mielenkiintoista seurattavaa.
Ovat toki, mutta jotta tuollainen nouseminen on mahdollista, tallien nopeuserojen on oltava huikeita. Autourheilun huippuluokka, jossa voi pärjätä vain kahdessa tallissa.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Hurmurisija sanoi:
Jotain säännöille on tehtävä. Ei siinä ole mitään mieltä, että joku pystyy ajamaan viimeisestä rivistä toiseksi. Mitä urheilua tuollainen on?
Hurmurisija sanoi:
Ovat toki, mutta jotta tuollainen nouseminen on mahdollista, tallien nopeuserojen on oltava huikeita. Autourheilun huippuluokka, jossa voi pärjätä vain kahdessa tallissa.
Ja kun tällaista pakan sekoittumista ei tapahdu, valitetaan suureen ääneen siitä, miten ärsyttävän ylivoimainen kyseinen talli on ja miten tylsiä kisat ovat. Eli oravanpyörässä ollaan.

Sensaatiomaiset nousut ovat lajin kannalta parempia.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Mitään vakioautosarjaa ykkösistä ei kannata tehdä. Siihen loppuisi kehitys. Formula ykköset on teknologian huipentuma moottoriurheilussa ja niin sen tulee ollakkin.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Iacchus sanoi:
Ja kun tällaista pakan sekoittumista ei tapahdu, valitetaan suureen ääneen siitä, miten ärsyttävän ylivoimainen kyseinen talli on ja miten tylsiä kisat ovat. Eli oravanpyörässä ollaan.

Sensaatiomaiset nousut ovat lajin kannalta parempia.
Olen samaa mieltä, että sensaatiomaiset nousut ovat lajin kannalta parempia. Tässä Montoyan nousussa ei ollut mitään sensaatiomaista.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Omasta mielestäni kaikki muut sääntöuudistukset ovat ihan tervetulleita paitsi:
-Standardit jarrut. Mitä seuraavaksi? Standardit moottorit ja rungot?
-2.4L V8. Tällä menolla ykkösissä ajetaan kohta litraisilla pannuilla.
Toivottavasti Mosleyn ehdottama "turbo" tulee myös tuohon sääntöuudistukseen, tai minun puolestani jo aiemminkin.
 

nege

Active member
Liittynyt
24.7.2005
Viestit
26
Sijainti
Joensuu
Olis mukavaa, jos säännöt ja säädökset pysyisivät samanlaisina edes viisi vuotta kerrallaan. Olisihan se kuljettajille ja katsojille selkeintä. Kaikkein eniten ottaa pattiin, kun säännöt vaihtuvat kesken kauden :mad_old: Miettikää, jos jääkiekossakin vaihdettaisiin kesken kauden erän pituus 20 minuutista vaikkapa 5 minuuttiin..
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Ihan hyvältä kuulostavat melkein kaikki uudistukset, tosin tuossa vara-autohommassa en näe oikein järkeä? Slicksien paluun toivottaisin ehdottomasti tervetulleeksi, mielestäni noita urarenkaita keinotekoisempaa ja typerämpää sääntöä ei ole keksittykään...

Niille joiden mielestä em. sääntömuutosten myötä Ykkösistä katoaa "huipputekniikan" glamour, voin esittää kysymyksen; Miksi kukaan ei itke esim. aktiivijousituksen, ABS-jarrujen, ajon aikana muuttuvien siipikulmien, hybridimoottorien, turbomoottoreiden, nelipyöräohjauksen jne. perään? Kaikki edellämainitut ovat tekniikkaa, joita on jo pitkän aikaa löytynyt muodossa tai toisessa siviiliautoista. Miksei niitä siis samantien sallita Ykkösissä? :cool:
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
mustavihannes sanoi:
Niille joiden mielestä em. sääntömuutosten myötä Ykkösistä katoaa "huipputekniikan" glamour, voin esittää kysymyksen; Miksi kukaan ei itke esim. aktiivijousituksen, ABS-jarrujen, ajon aikana muuttuvien siipikulmien, hybridimoottorien, turbomoottoreiden, nelipyöräohjauksen jne. perään? Kaikki edellämainitut ovat tekniikkaa, joita on jo pitkän aikaa löytynyt muodossa tai toisessa siviiliautoista. Miksei niitä siis samantien sallita Ykkösissä? :cool:
Ei itketä sen takia, että jotain myönnytyksiä olemme mekin valmiit tekemään. Mutta kaikkea karkkia ei tarvitse viedä samalta lapselta.

Ainakin ajon aikana muuttuvat siipikulmat ovat tekemässä paluuta. "Vaihdossa" voimme antaa vaikka standardin elektroniikkayksikön. Minun mielestäni F1-sarjan ei tarvitse olla nimenomaan insinöörien TAI kuljettajien sarja, vaan se voi olla tasapuolisesti molempia.
 

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Noista talien esittämistä säännöistä ei sitten missään ole mitään konkreettista? Ainakin toi f1.com:n juttu vaikutti pelkältä ympäripyöreältä pr höpinältä.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Hurmurisija sanoi:
Ovat toki, mutta jotta tuollainen nouseminen on mahdollista, tallien nopeuserojen on oltava huikeita. Autourheilun huippuluokka, jossa voi pärjätä vain kahdessa tallissa.
Se riippuu siitä millä silmällä kilpailuja seuraa. :wink:

Saksan GPn lopputulokset:
1. - Renault
2. - McLaren
3. - BAR
4. - Renault
5. - Ferrari
6. - Toyota
7. - Red Bull
8. - Sauber

Eli 7 tallia kahdeksan parhaan joukossa.

:rolleyes:
 
Ylös