Sääntömuutokset 2011

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Autojen aerodynamiikalle olisi hyvä tehdä jotain, mutta ehkä sitäkin voisi miettiä, onko ohitettavalle nykyisin sallittu keinovalikoima enää ihan järkevissä rajoissa.
Minun puolestani KERS:n voisi heivata pois ja DRS:iä muuttaa niin että siipi aukeaa enemmän. Rajoittaisi sitten DRS:n käyttökertoja, mutta pitäisi käyttöalueen ja sekuntin sisällä säännön voimassa. Tosin FIA varmaan haluaa lisätä ECU:iin kierroksia nostavan napin :p Tietysti minä kannatan autojen aerodynamiikan perustavaalaatuisia uudistuksia mutkissa seuraamisen helpottamiseksi, mutta koska tuntuu ettei siihen haluta ryhtyä niin erilaiset ohitusta helpottavat vimpaimet ovat tulleet jäädäkseen.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Nyt kun pari kisaa takana ja nähty DRS+KERS yhdistelmän apu tai auttamattomuus ohituksissa.
Mielestäni voitaisiin estää edellä ajavalta KERSin käyttö DRS käyttöalueella paikan puolustamiseen, muualla KERS olisi normaalisti käytössä.
Kyllähän tuolla ohi pääsi ihan riittävän helposti DRS:n avulla. Kun vielä muistetaan että Alonsolla siipi oli jumissa ja Webberillä KERS rikki + lopussa ilmeisesti siipinkin jumissa niin nopeampi kyllä pääsi ohi suhteellisen nopeasti. Vaikka nämä KERSit ja siivet ovatkin kikkailua, niin niiden epäluotettavus tuo vielä oman suolansa kilpailuihin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
"Paras vaihtoehto" varmaan valtaosan (ja ainakin minun) mielestä olisi se, että aerodynamiikkaa muutettaisiin siten, että mutkissa pystyisi seuraamaan ja imusta olisi todellista ja merkittävää hyötyä. Ilman mitään kikkailuja.
Joo tästä on varmasti lähes kaikki samaa mieltä. Pelkään vaan pahoin että nämä ohitusvimpaimet ovat tulleet jäädäkseen ja että aerodynamiikkaan ei ole ihan heti tulossa radikaaleja muutoksia.

Vapaan push to pass -nappulan ongelma on sama kuin muissakin vapaasti käytettävissä systeemeissä, eli se ettei sitä käytettäisi pelkästään ohitukseen, vaan myös ohittamisen puolustamiseen. Se ei siis antaisi etua pelkästään ohittajalle, vaan myös ohitettavalle. Rajoitettu määrä toki jonkin verran tuo vaihtoehtoja, mutta esim. Abu Dhabin Petrov-Alonso-tilanteessa on selvää mihin kumpikin kuskeista extrapowerinsa olisivat käyttäneet.
Nojoo ehkä näinkin, mutta minun mielestäni Alonso ei ollut niin paljon nopeampi kuin Petrov että tämän olisi automaattisesti pitänyt päästä ohi.

Kuten Bobakin ja Cmoneyn vastauksista on jo tullut ilmi, kaikki eivät ole samaa mieltä. Sijoituksestaan toki saa kamppailla, mutta tilanne, jossa kaksi sekuntia kierroksella nopeampi auto häviää hitaammalleen on absurdi jo kilpa-autoilun perusajatuksen kannalta. Kysessähän on nopeuskilpailu.
Joo eihän kukaan sitä halua ettei reilusti nopeampi pääse ohi, mutta juuri tuohon kyseiseen ongelmaan pitäisi puuttua muilla keinoin kuin push to pass-napilla. Minun mielestäni 0,1 sekuntia nopeemman auton ei tulisi päästä "automaattisesti" edessä ajavasta ohi, mutta sen sijaan 1-2 sekuntia nopeamman tulisi. Siinä onkin sääntöjen laatijoilla mietittävää että miten tämä saadaan mahdolliseksi.

Kun se on tullut jo monissa kyselyissä selväksi, että katsojat haluavat lisää ohituksia, niin se onnistuu vain siten, että juuri takanaolevalla on jokin etu (tavasta riippumatta).
Joop näinhän se on. Minun mielestäni sitä etua ei vaan tulisi saada käyttää jokaisella kierroksella. Tällaisen ohitusta helpottavan vempaimen käytön tulisi olla se viimeinen oljekorsi jos ei muuten pääse ohi. Esimerkiksi Malesiassa huomasi sen ettei välttämättä kannata edes ohittaa missään muualla kuin DRS-alueella, koska siinä käyn niin kuin Mark Webberille eli takana tuleva saa DRS-edun seuraavalle suoralle ja menee ohi. Eli menee hieman motogp meiningiksi. Muutenkin tänään huomasi sen että radalla oli tosi monta tasaväkistä taisteluparia ja näissä tapauksissa DRS:iä käytettiin sijoitusten vaihtoon vuoron perään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joo tästä on varmasti lähes kaikki samaa mieltä. Pelkään vaan pahoin että nämä ohitusvimpaimet ovat tulleet jäädäkseen ja että aerodynamiikkaan ei ole ihan heti tulossa radikaaleja muutoksia.
Aerodynamiikkaan ehkä ei, mutta siirtyminen turboihin voisi korvata nuo "ohitusvimpaimet" turbonappulalla.
Nojoo ehkä näinkin, mutta minun mielestäni Alonso ei ollut niin paljon nopeampi kuin Petrov että tämän olisi automaattisesti pitänyt päästä ohi.
Alonso olisi ollut sen 1-2 sekuntia nopeampi minkä mainitset, mutta suoranopeus ei riittänyt ohitukseen.
Joop näinhän se on. Minun mielestäni sitä etua ei vaan tulisi saada käyttää jokaisella kierroksella. Tällaisen ohitusta helpottavan vempaimen käytön tulisi olla se viimeinen oljekorsi jos ei muuten pääse ohi. Esimerkiksi Malesiassa huomasi sen ettei välttämättä kannata edes ohittaa missään muualla kuin DRS-alueella, koska siinä käyn niin kuin Mark Webberille eli takana tuleva saa DRS-edun seuraavalle suoralle ja menee ohi. Eli menee hieman motogp meiningiksi. Muutenkin tänään huomasi sen että radalla oli tosi monta tasaväkistä taisteluparia ja näissä tapauksissa DRS:iä käytettiin sijoitusten vaihtoon vuoron perään.
Niin. Kisa tarjosi hyvän shown, mutta välillä tosiaan näytti siltä, että DRS-etu oli kohtuuttomankin suuri. Ehkä olisi pitänyt pitäytyä siinä 600 metrissä, missä alunperin oli tarkoitus. No, sallittakoon FIA:lle se, että muutama kisa menee systeemin kalibrointiin. Tilkeratojen pitkillä suorilla systeemi toimisi ilman että sitä avitetaan pidennetyllä käyttöalueella. Arvelen, että päätös tehtiin koska Australiassa hyöty oli niin pieni. Mutta nyt tuli kunnolla demonstroitua sen merkitys ja käytössä on lisää dataa seuraavia kisoja varten.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Maaefektin paluuseen melkein voisin rahani veikata tässä ömm vuosista en osaa sanoa , mutta karkeasti 8 vuoden sisällä . Onhan nuita erinäisiä muutoksia jo kaavailtukin pitempään . Odotan sitä päivää todella paljon , mielummin ennemmin kuin myöhemmin. Nämä nykyiset keinot tuntuu itsestäni hyvin pitkälti tekohengitykseltä . Toivottavasti tullaan järkiin ennenkuin keksitään lisää keinotekoisia ja vikaherkkiä vaihtoehtoja. Onneksi sitä on ainakin kaavailtu .
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Aerodynamiikkaan ehkä ei, mutta siirtyminen turboihin voisi korvata nuo "ohitusvimpaimet" turbonappulalla.
Joo toivottavasti siirrytään turbonappiin, koska tuntuu että säädettävä takasiipi ei ole kauhean toimintavarma ratkaisu vaikka jokainen talli on sitä testannut koko talven. Aika monella tallilla on ollut ongelmia sen kanssa. Lisäksi KERS-vikojakin tuntuu olevan.

Alonso olisi ollut sen 1-2 sekuntia nopeampi minkä mainitset, mutta suoranopeus ei riittänyt ohitukseen.
No tästä nyt ei voi olla täysin varmoja, koska ohitusta ei tapahtunut.

Niin. Kisa tarjosi hyvän shown, mutta välillä tosiaan näytti siltä, että DRS-etu oli kohtuuttomankin suuri. Ehkä olisi pitänyt pitäytyä siinä 600 metrissä, missä alunperin oli tarkoitus. No, sallittakoon FIA:lle se, että muutama kisa menee systeemin kalibrointiin. Tilkeratojen pitkillä suorilla systeemi toimisi ilman että sitä avitetaan pidennetyllä käyttöalueella. Arvelen, että päätös tehtiin koska Australiassa hyöty oli niin pieni. Mutta nyt tuli kunnolla demonstroitua sen merkitys ja käytössä on lisää dataa seuraavia kisoja varten.
Joo kyllähän se oli jo tiedossa että alkuun DRS:n kanssa arvotaan. Jos KERS:stä ei haluta luopua niin voisivat muuttaa sen sellaiseksi että sitä hallitaan kaasupolkimella, jolloin kuskilla olisi vähemmän nappeja käytössä ja KERS:iä ei voisi käyttää ohitusyritysten estämiseen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Maaefektin paluuseen melkein voisin rahani veikata tässä ömm vuosista en osaa sanoa , mutta karkeasti 8 vuoden sisällä . Onhan nuita erinäisiä muutoksia jo kaavailtukin pitempään . Odotan sitä päivää todella paljon , mielummin ennemmin kuin myöhemmin. Nämä nykyiset keinot tuntuu itsestäni hyvin pitkälti tekohengitykseltä . Toivottavasti tullaan järkiin ennenkuin keksitään lisää keinotekoisia ja vikaherkkiä vaihtoehtoja. Onneksi sitä on ainakin kaavailtu .
Toivottavasti sitä edes kokeiltaisiin jossain vaiheessa. Muissa luokissa kyllä löytyy uskallusta tehdä todella radikaalejakin muutoksia autoihin, mutta ykkösissä ei. Tänäkin vuonna merkittävin uudistus oli renkaat, eikä KERS:n paluu ja säädettävät takasiivet.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Edelleen mun silmiin ja havaintoihin tärkein juttu on, että DRS ei suinkaan ole ainut ohituksia luova juttu. Eilenkin nähtiin varmaan taas kokolailla yhtä monta ohitusta jo takasuoralla kuin pääsuoran DRS-alueella. :thumbup:

Lisäksi nähtiin se mitä itse olen paljon odottanut, että ohitusta ei nähdä, ainakaan helppoa sellaista, vielä DRS-alueella, mutta sen jälkeisissä mutkissa riittää tilanteita. Paras esimerkki eiliseltä oli Alonson eka yritys Hamiltonista. Tultiinko siinä kolme vai neljä mutkaa rintarinnan. Harvoin nykyformulalla moista näkee!! Ei paljon radan likanen puoli haitannut menoa!

Nyt kun pari kisaa takana ja nähty DRS+KERS yhdistelmän apu tai auttamattomuus ohituksissa.
Mielestäni voitaisiin estää edellä ajavalta KERSin käyttö DRS käyttöalueella paikan puolustamiseen, muualla KERS olisi normaalisti käytössä.
Sanoisin, että menee jo turhan keinotekoiseksi! Lisäksi jos näin olisi ollut, niin eilisessä kisassa olisi nähty jo varmaankin turhan monta liian helppoa ohitusta. Ja toisaalta ilman KERSsiäkin Webber meinas päästä Heidfeldista ohi, kunnes Webberin DRS:kin vielä petti...

Eli siis kaiken kaikkiaan HYVÄ NÄIN!! :thumbup:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kiinassa DRS mittaus tapahtuu mutkassa 12, kun sen jälkeen kaarretaan vielä mutka 13 ennen takasuoraa. Siipeä saa käyttää melki koko takasuoran, 902 metriä... Mahtaako se tehdä jo ohituksista liiankin helppoa?

FIA:n dokumentti
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Lisäksi nähtiin se mitä itse olen paljon odottanut, että ohitusta ei nähdä, ainakaan helppoa sellaista, vielä DRS-alueella, mutta sen jälkeisissä mutkissa riittää tilanteita. Paras esimerkki eiliseltä oli Alonson eka yritys Hamiltonista. Tultiinko siinä kolme vai neljä mutkaa rintarinnan. Harvoin nykyformulalla moista näkee!! Ei paljon radan likanen puoli haitannut menoa!
Tämähän johtuu vain ja ainoastaan renkaista. Tällaista meinkinkiä onkin kaivattu. Ei mitään pitkän suoran päässä ohituksia kaiken maailman vimpaimilla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tämähän johtuu vain ja ainoastaan renkaista.
Vain ja ainoastaan? Mitä meinaat?
Varmaan, että sitä DRS suoraa seuraavien mutkien ohituksia. Vai?
Siihenkin DRS auttaa sikäli, että tuo autot lähemmäksi toisiaan...eli en olisi ihan noin ehdoton itse... :p
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Kiinassa DRS mittaus tapahtuu mutkassa 12, kun sen jälkeen kaarretaan vielä mutka 13 ennen takasuoraa. Siipeä saa käyttää melki koko takasuoran, 902 metriä... Mahtaako se tehdä jo ohituksista liiankin helppoa?
Paha sanoa. Tämä matkahan on hieman pidempi kuin Sepangissa (kuulemma siellä pisin suora (takasuora) on 927m), mutta siiven aukaisualueella mennään jo miljoonaa.

Australiassahan FIA selitti, että takasiiven on tarkoitus auttaa ohituksia paikoissa, joissa niitä ei muuten nähdä. Tuolla suorallahan niitä ei ole nähty ennen :rolleyes:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Vain ja ainoastaan? Mitä meinaat?
Varmaan, että sitä DRS suoraa seuraavien mutkien ohituksia. Vai?
Siihenkin DRS auttaa sikäli, että tuo autot lähemmäksi toisiaan...eli en olisi ihan noin ehdoton itse... :p
Nojoo, mutta meinasin sitä että autoilla pystytään ajamaan vierekkäin useampi mutka.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Nojoo, mutta meinasin sitä että autoilla pystytään ajamaan vierekkäin useampi mutka.
Näin arvelinkin. Ja tässä taas on mielenkiintoista, että tallit sanovat, että Pirelleistä irtoaa kauheita kumin paloja ja sen takia kukaan ei halua mennä likaiselle puolella. Alonso kuitenkin sielä oli aika pitkäänkin ja taas seuraavalla kierroksella yritti ohitusta uudestaan...
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Mitä tarkoitat tuolla penaltilla? Se on aivan ykis hailee missä kohtaa se ero mitataan. Kuljetta ei yksinkertaisesti pysty käyttämään siipeä, jos ei ole riittävän lähellä edellä menevään mittauskohdalla. Vaikka se sitten olisi kohdassa 207,53m. FIA mittauslaitteineen hoitaa tämän ja kuljettajalle tulee vihreänvalon muodossa informaatio jos hänellä on lupa räplätä siipeä. Ei kovin monimutkaista omasta mielestäni.
MTV3 sanoi:
Alonson takasiipi oli auki kielletyssä paikassa

Ferrarin Fernando Alonso ajoi Kiinan GP:n 23. kierroksella takasiipi auki kohdassa, jossa siipeä ei saa avata ohittamisen helpottamiseksi.

Shanghain radalla takasiipeä sai avata vain 1170-metrisen takasuoran viimeisten 752 metrin matkalla. Alonso kuitenkin ajoi siipi auki Michael Schumacherin perässä vielä takasuoran jälkeen.

BBC:n mukaan kyseessä oli toimintahäiriö Alonson takasiiven avattavassa läpässä, joka aukesi kyseisessä tilanteessa vasta 300 metriä ennen takasuoran päättymistä ja pysyi auki seuraavassa hiusneulamutkassa sekä sen jälkeisellä lyhyellä suoranpätkällä. Alonson ei kuitenkaan katsottu saaneen tästä hyötyä, vaan siiven pitäminen auki mutkassa on päinvastoin haitallista, joten hän ei saanut rangaistusta.

Alonso ohitti Schumacherin kahta kierrosta myöhemmin.
Jotain tällaista tarkoitin. Melkoisen monimutkaista minusta, kun pitää alkaa taas tutkia saako hyötyä vai ei. Auto ei ollut sääntöjen mukainen ja rangaistus olisi pitänyt tulla, hyödyllä ei pitäisi olla mitään tekemistä tässä.
 
Viimeksi muokattu:

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Monessa mielessä todella outoa tämä Alonson siiven aukeilu väärässä paikassa. Kuvittelisin, että vaikka systeemi oli kuinka sekaisin niin se vaatii silti aina kuskin painamaan nappia, joka sallii siiven liikkeen. Jos näin ei ole, niin vastaavan tapahtuminen esimerkiksi Turkin "legendaarisessa" kasimutkassa voisi aiheutta melkoisen tuhon.

Itselle jäi sellainen kuva että jos kyseessa ei ole mekaaninen vika(siipi ei aukea) niin vika ei ole tallissa vaan FIA:n softassa joka määrittelee saako siipieä avata. Systeemi ei siis olisi rekisteröinyt Alonson ylittäneen DRS-alueen rajaa ja näin olisi ollut edelleen aktiivinen.

Se miksi Alonso olisi räplännyt nappia neulansilmän jälkeen on iso kysymysmerkki. Mahdollisesti kuski/talli oli havainnut jotain outoa sen toiminnassa/pelänneet sen jumittuneen auki(tosin on sanottu ettei se ole mahdollista), jonka johdosta Alonso olisi yrittänyt "resetoida" tilanteen rämppäämällä nappia.

Yhtäkaikki, ei siitä mitään hyötyä tainnut Ferrari saada. Enemmänkin tallille ja kuskille harmaitahiuksia.
 
Viimeksi muokattu:

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Alonso selvästikin ainakin näki että takasiipi aukeaa koska selvästikkin katsoo kun siipi aukeaa. Jotenkin ei vaikuta täysin tahattomalta. Jos pitäisi antaa oma veikkaukseni niin sanoisin että DRS on jäänyt päälle ja Alonso käytti sitä hyödyksi tahallisesti. Mutta se on vain minun arvaukseni. Jospa tähänkin kunnolla selvyys saataisiin. Tämä ainakin että siipi olisi ollut auki mutkassakin on täyttä paskaa. Jokainen näkee omilla silmillään videolta että näin ei ollut.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Alonso selvästikin ainakin näki että takasiipi aukeaa koska selvästikkin katsoo kun siipi aukeaa. Jotenkin ei vaikuta täysin tahattomalta. Jos pitäisi antaa oma veikkaukseni niin sanoisin että DRS on jäänyt päälle ja Alonso käytti sitä hyödyksi tahallisesti. Mutta se on vain minun arvaukseni. Jospa tähänkin kunnolla selvyys saataisiin. Tämä ainakin että siipi olisi ollut auki mutkassakin on täyttä paskaa. Jokainen näkee omilla silmillään videolta että näin ei ollut.
Siipi oli tuskin edes sekunttia auki. En usko että saatua "hyötyä" voitaisiin edes mitata millään tavalla. Se miks Alonso siipeä katsoi, saattoi juurikin viitata mainitsemaani ongelmaan. Hän painoi nappia varmistaakseen ettei siipi todellakaan ole jäänyt auki ja näin aiheuttaisi mutkassa vaaratilannetta.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Siipi oli tuskin edes sekunttia auki. En usko että saatua "hyötyä" voitaisiin edes mitata millään tavalla. Se miks Alonso siipeä katsoi, saattoi juurikin viitata mainitsemaani ongelmaan. Hän painoi nappia varmistaakseen ettei siipi todellakaan ole jäänyt auki ja näin aiheuttaisi mutkassa vaaratilannetta.
Se voi hyvinkin olla näinkin. Aina kun vaan Alonso jonka fani en tosiaanka ole on kyseessä niin itse tulee epäiltyä sitä kaikista pahinta. Mutta nyt jos vielä hieman tuota anaalisoidaan videota niin näyttää että Alonso katsoisi siipeä jo kerran ennen kuin se aukeaa ja sitten kun aukeaa niin katsoo uudestaan. Eli sillon Alonso olisi tiennyt että se on kiinni.

http://www.thef1times.com/news/display/03127

A software glitch caused Fernando Alonso's drag-reduction system (DRS) to open illegally, outside of the activation zone on the back straight in China.

It is understood that for one lap only, the software was 'offset', meaning it didn't activate as early as it should have down the straight giving Alonso the opportunity to use it after turn 14 and 15.

The activation zone begins 750 metres before turn 14. Alonso's wing only activated with 500m remaining to turn 14, giving the Spaniard an extra 250m worth of use - most of which was covered without the wing open.

The FIA opted not to penalise Alonso and Ferrari after they deemed he didn't gain an advantage, in fact the opposite, given he couldn't fully utilise the system to pass Michael Schumacher on the huge 1.2km straight.

Eli tämän mukaan ainakin Alonso pystyi käyttämään siipeä 250m enemmän koska siipi aktivoitui liian myöhään ja käytti sitä alueen ulkopuolella. Jos näin on niin sillonhan sen pitäisi olla rangaistavaa saa siitä etua tahi ei.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös