Sääntömuutokset 2011

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Se voi hyvinkin olla näinkin. Aina kun vaan Alonso jonka fani en tosiaanka ole on kyseessä niin itse tulee epäiltyä sitä kaikista pahinta. Mutta nyt jos vielä hieman tuota anaalisoidaan videota niin näyttää että Alonso katsoisi siipeä jo kerran ennen kuin se aukeaa ja sitten kun aukeaa niin katsoo uudestaan. Eli sillon Alonso olisi tiennyt että se on kiinni.

http://www.thef1times.com/news/display/03127

A software glitch caused Fernando Alonso's drag-reduction system (DRS) to open illegally, outside of the activation zone on the back straight in China.

It is understood that for one lap only, the software was 'offset', meaning it didn't activate as early as it should have down the straight giving Alonso the opportunity to use it after turn 14 and 15.

The activation zone begins 750 metres before turn 14. Alonso's wing only activated with 500m remaining to turn 14, giving the Spaniard an extra 250m worth of use - most of which was covered without the wing open.

The FIA opted not to penalise Alonso and Ferrari after they deemed he didn't gain an advantage, in fact the opposite, given he couldn't fully utilise the system to pass Michael Schumacher on the huge 1.2km straight.

Eli tämän mukaan ainakin Alonso pystyi käyttämään siipeä 250m enemmän koska siipi aktivoitui liian myöhään ja käytti sitä alueen ulkopuolella. Jos näin on niin sillonhan sen pitäisi olla rangaistavaa saa siitä etua tahi ei.
Ymmärtääkseni kuljettajalla näkyy ohjaamossa valo kun DRS:n käyttö on sallittua ja Alonso varmaan näki tämän valon. Ihan luonnollista, että kuljettajalle tulee noissa vauhdeissa oudosta tilanteesta hämmennys että mitä tapahtuu. Itse olisin ainakin sekä painellut nappia sekä hipelöinyt jarrua varmistaakseni, että kaikki on kunnossa ennen seuraavaa mutkaa.

Sitä en tiedä millä tavalla tämä olisi tallin tai kuljettajan vika, jos FIA hallitsee systeemin käyttöä. Aivan sama jos kuljettaja päästetään vahingossa varikolta radalle vihreällä valolla vaikkei olisi pitänyt. "hups piti palaa punanen". Tuleppa ottamaan rankkua.

Ja en ole missään määriin Alonso fani. Koko persoona on jollain tavalla vastemielinen, mutta tässä tilanteessa en näe hänen tehneen mitään väärä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli tämän mukaan ainakin Alonso pystyi käyttämään siipeä 250m enemmän koska siipi aktivoitui liian myöhään ja käytti sitä alueen ulkopuolella. Jos näin on niin sillonhan sen pitäisi olla rangaistavaa saa siitä etua tahi ei.
Ei enemmän, vaan myöhemmin. Hän menetti vastaavan matkan käyttöalueen alkupäästä, mistä syystä ei saanut sitä etua suoralla joka olisi kuulunut saada.

Se, että käyttää siipeä jos ratissa ilmoitetaan sitä saatavan käyttää ei ole rangaistavaa, koska se nimenomaan on säännöissä sallittu silloin (eikä esim. tietyssä kohdassa rataa).
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Mutta toisaalta taas kukaan ei voi sitäkään kieltää etteikö Alonso olisi rikkonut sääntöjä käyttäessään DRS:sää paikassa jossa se ei ole sallittua. Jos Alonso on painanut nappia itse ja tällä aiheuttanut takasiiven laittoman käytön niin Alonson tekohan se on. Ei FIA sitä takasiipeä aukaissut. Jos kaikista vahingoista tai häkeltymisestä ja sen seurauksena tapahtuvia asioita jätetään rankaisematta niin aika moni rangaistus olisi pitänyt jättää antamatta vuosien varrella.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Ei enemmän, vaan myöhemmin. Hän menetti vastaavan matkan käyttöalueen alkupäästä, mistä syystä ei saanut sitä etua suoralla joka olisi kuulunut saada.

Se, että käyttää siipeä jos ratissa ilmoitetaan sitä saatavan käyttää ei ole rangaistavaa, koska se nimenomaan on säännöissä sallittu silloin (eikä esim. tietyssä kohdassa rataa).
No siis enemmän, myöhemmin.. ehkä väärä sananvalinta multa mutta tätä juuri tarkoitin.

Mutta eikös FIA määritä siiven käyttöalueen missä sitä saa ja voi käyttää. Ja vaikka se toimisikin muualla niin eihän se kuitenkaan ole sallittua sitä muualla päin rataa käyttää.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Se pitää vielä mainita että omat epäilykseni näistä renkaista joutaa romukoppaan. Olin nin totaalisen väärässä kuin voi vaan olla. Aivan loistava kisa ja huikeaa kilvanajoa. Toki hieman keinotekoista kaikkien avattavien siipien avulla, mutta en valita. Aivan loistavaa.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Mutta millä tavalla Fonso tästä myöhemmästä DRS:n käytöstä hyötyisi? Nimenomaan tämä kämmi oli häneltä pois. Systeemistä on juurikin etua suorilla, ja jos hän menetti pari sataa metriä tehokasta käyttöaikaa radan pisimmältä suoralta niin vaikutus on väkisin negatiivinen. DRS ei auta millään tavalla neulansilmämutkassa eikä siitä ulos kiihdyttäessä.

Jos tästä rankkua jaetaan ja oikeudenmukaisuutta etsitään niin Alonsolle muutaman sekunnin hyvitys FIA:n puolelta :D Siitähän vasta SantaderAlonsoFerrari viha foorumilla saisi aivan uudet mittasuhteet.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta eikös FIA määritä siiven käyttöalueen missä sitä saa ja voi käyttää. Ja vaikka se toimisikin muualla niin eihän se kuitenkaan ole sallittua sitä muualla päin rataa käyttää.
Jos ratissa paloi valo, siiven käyttö oli sääntöjen mukaan sallittua oli FIA:n ennalta suunnittelema käyttöalue missä tahansa. Säännöissä ei puhuta käyttöalueesta mitään. Ainoastaan että DRS:ää saa käyttää jos FIA niin ilmoittaa ja on systeemin aktivoinut.
 
Viimeksi muokattu:

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Mutta millä tavalla Fonso tästä myöhemmästä DRS:n käytöstä hyötyisi? Nimenomaan tämä kämmi oli häneltä pois. Systeemistä on juurikin etua suorilla, ja jos hän menetti pari sataa metriä tehokasta käyttöaikaa radan pisimmältä suoralta niin vaikutus on väkisin negatiivinen. DRS ei auta millään tavalla neulansilmämutkassa eikä siitä ulos kiihdyttäessä.

Jos tästä rankkua jaetaan ja oikeudenmukaisuutta etsitään niin Alonsolle muutaman sekunnin hyvitys FIA:n puolelta :D Siitähän vasta SantaderAlonsoFerrari viha foorumilla saisi aivan uudet mittasuhteet.
Kyllä, mutta ainut asia mitä olen ajanut takaa tässä on se että rikottiinko sääntöjä vai ei? Eihän siitä tule mitään että sääntöjä saa rikkoa jos siitä ei etua saa. Mutta eihän tämä tosiaankaan niin iso asia ollut että siitä kuuluisi mitään esim. 20s rangaistusta antaa. FIA:n pitää vain pitää huolta siitä ettei tällaista tapahdu enää. Se voi olla tosi vaarallista jos siipi vahingossakaan nappia painamalla avautuu jossain keskellä vauhdikasta mutkaa. Silloin jälki voi olla tuhoisaa.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Jos ratissa paloi valo, siiven käyttö oli sääntöjen mukaan sallittua oli FIA:n ennalta suunnittelema käyttöalue missä tahansa. Säännöissä ei puhuta käyttöalueesta mitään. Ainoastaan että DRS:ää saa käyttää jos FIA niin ilmoittaa ja on systeemin aktivoinut.
Ahaa, no nyt on tämäkin asia selvä. Kiitoksia siis selvennyksestä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tämän kaiken lisäksi tuo juu-tuubi videohan näyttää, että Alonso käytti siipeä vain pikaisesti neulansilmän jälkeen. Se kyllä viittaisi siihen, että kokeilivat jotain tms... Olivat varmaan huomanneet jo takasuoralla, että siipi ei auennut silloin kun piti jne...
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Jos ratissa paloi valo, siiven käyttö oli sääntöjen mukaan sallittua oli FIA:n ennalta suunnittelema käyttöalue missä tahansa. Säännöissä ei puhuta käyttöalueesta mitään. Ainoastaan että DRS:ää saa käyttää jos FIA niin ilmoittaa ja on systeemin aktivoinut.
The driver may only activate the adjustable bodywork in the race when he has been notified via the control
electronics (see Article 8.2) that it is enabled. It will only be enabled if the driver is less than one second
behind another at any of the pre-determined positions around each circuit. The system will be disabled by
the control electronics the first time the driver uses the brakes after he has activated the system.
Jep, eli laitteen vikaantuessa ja jos näyttää koko ajan vihreätä, niin sallittua on oli kohta periaatteessa mikä tahansa, jos tuo sekunnin sääntö täyttyy. Ja jos on tuossa kohdassa ollu sekunnin päässä, niin koskee vaikka koko kierrosta, jos merkkivalo niin ilmoittaa. Näin siis säännön viimeisimmän Ferrari-tulkinnan mukaan.

No jos tuossa jotain hyvääkin on, niin sallittaisiin useampikin ohituspaikka, jos näin päätettäisiin. Ohittamista se kyllä helpottaa ja paljon.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Näin siis säännön viimeisimmän Ferrari-tulkinnan mukaan.
Kenties sulla sarkasmia oli mukana, mutta kuten videolta näkee, niin eihän ne edes käyttänyt siipeä koko neulansilmää seuraavaa suoraa... Jos olisivat koittaneet hyötyä, niin Alonso olis tullut koko suoran siipi auki.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Rosberg ylistää takasiipeä - "kaikkien aikojen paras idea"
kommentoi 10 kommenttia Pidän 72 pidän En pidä 7 en pidä
19.04.2011 12:31
Rosberg ylistää takasiipeä - "kaikkien aikojen paras idea"

Nico Rosberg ajaa takasiipi auki

Mercedes-kuljettaja Nico Rosberg antaa varauksettoman tukensa F1-autoihin täksi kaudeksi lisätylle avattavalle takasiivelle.

Kuljettaja saa kasvattaa suoranopeuttaan avaamalla takasiipensä läppää, jos hän ajaa kilpailussa alle sekunnin päässä edellään olevasta autosta.

- Takasiipi - luultavasti paras idea koskaan tämän lajin kannalta, Rosberg hehkuttaa Autosport.comin mukaan.

- Ja myös renkaat. Kaikki ovat kritisoineet Pirelliä, mutta he ovat tehneet lajista mahtavan, Rosberg kehuu aiempaa helpommin kuluvia renkaita.

Rosbergin mielestä formula ykkösiä on viety oikeaan suuntaan.

- Johdossa olevat henkilöt ovat tehneet lajista paljon jännittävämmän yhdessä vuodessa. Tämä on upeaa faneille ja kaikille.

(MTV3)
Rosberg hehkuttaa sääntömuutoksia. Eikös hän vielä talvella niistä valittanut? Tai ehkä oli vaan huolissaan turvallisuudesta...

Itse ainakin tykkään tästä kikkailusta enempi kuin 2008 turva-autosekoilusta, joka oli täysin epäreilua ja epäurheilullista.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Se on jännä, että kukaan kuskeista ei puhu mitään tupladiffun kieltämisestä. Tuskin se nyt ihan olemattoman vähän helpottaa puskurissa ajamista...

Webberkin jutteli, että renkaat on tärkein uudistus... Iso juttuhan se on, mutta vaikuttaako yhdellä kierroksella toisen auton seuraamisessa lainkaan verraten edellis kauteen tms...

Eni vei. :thumbup:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Avattava takasiipi - menee heittämällä ohi. Nyt niitä ohituksia nähdään. Jee.

Eikö noi kersit ja takasiipien avaamiset ole kuitenkin vähän keinotekoisia tapoja lisätä ohituksia.

Niin miksi ohituksia pitäisi tulla?

Jos edessä oleva on nopeampi kuin takana tuleva, miksi tämä takana tulevan pitäisi päästä ohi?
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Turkissa nähtiin että avattavan takasiiven käyttöalue oli liian pitkä, kun kyseessä oli muutenkin yksi tämän kauden F1-ratojen parhaista ohituspaikoista. Toivottavasti FIA jatkossa kiinnittää huomiota käyttöalueen pituuden valinnassa siihen, että kuinka paljon on nähty ohituksia aikaisempina vuosina. Esim. Espanjan GP:ssä käyttöalue voisi olla koko lähtösuoran (1047m muistaakseni) mittainen, koska siellä on muutenkin todella vaikeaa ohittaa. Interlagosissa vastaavasti käyttöalue voisi olla esim. vain 500 metriä pääsuorasta tai sitä seuraavasta suorasta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Barcelonassa mutuilen, että koko pääsuoran mitalla tultaisiin kyllä 4-5 kymmenyksen päästä (näin lähellä loppuosan mutkissa pystyy hyvinkin ajamaan) ohi jos nopeusero suuri, ja varmaan onkin kun muuten aika paljon siipeä vaativa ratakierros.
Joku mainitsi, että parempi jos vain suoran alkupäässä tuo käyttöalue. Se olisi ehkä parempi rajoittamaan nähtyjä täysin automaattisia ohituksia. Myös kuluvien renkaiden vuoksi ohituksia tapahtuisi varmaan ilman tätä aerodynaamista liikuteltavaa osaakin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Avattava takasiipi - menee heittämällä ohi. Nyt niitä ohituksia nähdään. Jee.

Niin miksi ohituksia pitäisi tulla?

Jos edessä oleva on nopeampi kuin takana tuleva, miksi tämä takana tulevan pitäisi päästä ohi?
Ohituksia toki pitää tulla, jotta lajissa pysyy joku mieli ja hohto laajemmallekin yleisölle. Ja ihan henkilökohtaisestikin tykkään jos ohituksia nähdään, vaikka lajista muutenkin tykkään ja olen junakausillakin seurannut ihan yhtä paljon.

Kärjistit aikalailla tuolla vikalla lauseellasi. Eihän takana tuleva pääsekään ohi ellei ole riittävän nopea ajamaan sekunnin päähän edellä olevasta. Ja jos siihen asemaan pääsee, niin eihän edessä oleva voi silloin olla nopeampi. Eihän? :)

Itse haluasin nähdä, että kokeilisivat yhdessä tai muutamassa kisassa ilman siiven avaamistä, että mikä sen oikea merkitys on. Jos Turkissa nähtiin yli sata ohitusta, niin tuskin siitä yli 50 % ainakaan tippuisi pois, jos siipeä ei olisikaan saanut käyttää. Itse ainakin uskon tupladiffun kiellon ja uusien renkaiden vaikuttavan enemmän ohitusmahdollisuuksien lisääntymiseen kuin avattava takasiipi.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Onko missään ollut mitään arviota autojen huippunopeuksista Monzassa avattavan takasiiven kera? Normaalistikin mennään 340 niin voi tulla aika kovat huiput
 
Ylös