Sääntömuutokset 2011

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Selitettiinkö akun varauksen purkamista tarkemmin? Akussa on kapasiteettia todella paljon, eikä autossa kai ole muuta osaa kuin sähkömoottori, jolla varauksen voi purkaa. Lisäksi akun kapasiteetti kärsii joka lataus/purkusyklissä, joten turhat syklit tuntuu tyhmältä.
Akun hinta on kokonaiskustannuksissa niin pieni, että se voidaan ihan huoletta vaihtaa uuteen joka kisassa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kyse on tarkalleen ottaen siitä, että jos KERSin akut ovat täydessä varaustilassa eikä niitä pureta, saa se auton "ryntäämään" seuraavassa jarrutuksessa.
No niinhän se Heikki joo mainitsi. Hyvä kun muistutit. Mistä tämä ryntääminen sitten johtuu?

Hukkasähköä vois toki hukata vastuksinkin pois, mutta ei kai ne lisä lämpöä halua auton sisällekään... :)
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Varmaan se työtä aiheuttaa, kun suorilla mennään miljoonaa ja sitten pitää huolehtia KERSsin lataamisesta, lataamisen tehosta, tehosta riippuen takajarruista, muutenkin jarrubalanssista, KERSsin käytöstä ettei se poksahda tai jotain, takasiiven oikomisen mahdollisuudesta, takasiiven käytöstä ja vielä ennen mutkaa takasiiven palautumisesta takaisin oikeaan asentoon... Ja näitä mahdollisuuksien mukaan monia kertoja kierroksella....

Alkaa pojat tekemään hommia pikku palkkansa eteen. :D
Just tuota kans olen ajatellut. Ei muuta kun KERSIN ja kaikkien siipien ja alustan, iskunvaimentimien ja jousituksen, jarrujen ja jarrubalanssin, renkaiden ilmanpaineen, moottorin ja vaihteiston säädöt kuljettajan rattiin, niin alkaa jyvät erottumaan akanoista. Pääseekö kaikki edes lähtöruudukosta liikkeelle kaikkien nappuloidensa kanssa...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eiks fanit ole tätä halunneet, että ajamisen pitäis olla vähän vaikeampaa, kun ei ole enää vaihdekeppiäkään jonka vuoksi joutuisi yhdellä kädellä ajelemaan? Enemmän virheitä ja suurempi merkitys kuskilla? Heikillä on helpot oltavat kun ei ole KERSiä, pelkän takasiiven operoiminen aika-ajossa ei varmaan haastavaa ole, mut jos olis KERSi ni sit pitäis olla pianistin lahjoja :eek:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tietyllä tapaa pidän ajatuksesta, että riittävän hyvä tai riittävän kahjo kuljettaja voisi avata siiven paikassa, jossa muut eivät sitä uskalla tehdä ja loikata jokusen sijan lähtöruudukossa. Totuus lie kuitenkin melko lailla tylsempi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tulipa mieleen vielä yksi seuraus KERSin paluusta ja takasiipisäännöstä. Aiemmin nähtiin, kuinka kuski (erityisesti Schumi Ferrarilla aikoinaan) sääti jarrubalanssia pääsuoralla (ja muuallakin). No, nyt pitää olla yksi peukalo KERS-napilla ja toinen siipinapilla. Ei riitä kättä säätämään jarrubalanssia. Paitsi sillä edelläajavalla, jonka ei tarvitse painaa siipinappia. Siinä on siis edelläajavalla edes pieni vastaetu takasiiven käyttäjää vastaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tulipa mieleen vielä yksi seuraus KERSin paluusta ja takasiipisäännöstä. Aiemmin nähtiin, kuinka kuski (erityisesti Schumi Ferrarilla aikoinaan) sääti jarrubalanssia pääsuoralla (ja muuallakin). No, nyt pitää olla yksi peukalo KERS-napilla ja toinen siipinapilla. Ei riitä kättä säätämään jarrubalanssia. Paitsi sillä edelläajavalla, jonka ei tarvitse painaa siipinappia. Siinä on siis edelläajavalla edes pieni vastaetu takasiiven käyttäjää vastaan.
Jos näin on niin ei hyvältä näytä Schumin kannalta. Pari kymmenystä uskoakseni se omalla ajotyylillään ajaessaan tuosta jarrukikkailusta hyötyi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos näin on niin ei hyvältä näytä Schumin kannalta. Pari kymmenystä uskoakseni se omalla ajotyylillään ajaessaan tuosta jarrukikkailusta hyötyi.
Koko kierroksella ehkä, tuo skenaarioni koskee kisassa vain sitä suoraa, jolla takasiipeä saa käyttää. Muualla sitä jarrubalanssia voi kyllä näpelöidä. Aika-ajo on sitten ihan toinen tarina, ja se varmasti onkin aikamoista playstationia kuskeille.
 

lankine

Well-known member
Liittynyt
1.3.2005
Viestit
71
Sijainti
fin
Tulipa mieleen vielä yksi seuraus KERSin paluusta ja takasiipisäännöstä. Aiemmin nähtiin, kuinka kuski (erityisesti Schumi Ferrarilla aikoinaan) sääti jarrubalanssia pääsuoralla (ja muuallakin). No, nyt pitää olla yksi peukalo KERS-napilla ja toinen siipinapilla.
Schumilla ja Nicolla on "siipinappi" jarrun vasemmalla puolella, eli se on poljin. :ahem:

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2011/03/1300583/mersulla-takasiipipoljin-ohjaamossa
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Takasiiven käyttö on sitten kiellettyä märällä myös harjoituksissa/aika-ajoissa.

Turvallisuuden kannalta ihan hyvä, mutta olisi voinut olla melkoisen näyttävää menoa välillä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi

Botcher

Well-known member
Liittynyt
7.11.2006
Viestit
216
Sijainti
Mikkeli
Ja pöllö-TV:n lööppi aiheesta: Mersulla takasiipipoljin ohjaamossa

Ja muillako on sen ulkopuolella? Voi luoja taas tuota kirjoituksen tasoa.
Kuten uutisessa sanotaan, niin ainakaan Red Bullilla ja Mclarenilla ei ole poljinta takasiiven avaamiseen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kuten uutisessa sanotaan, niin ainakaan Red Bullilla ja Mclarenilla ei ole poljinta takasiiven avaamiseen.
Koitin lähetyksissä katsella, että missä RB:llä nappi olis, mutta vaikutti siltä kuin se ei olis nappina ainakaan. Oisko sitten heilläkin vipuna ratin takana? Tosin voi olla, että niissä kohdin kun kuvattiin ohjaamoa ei siipeä availtu, mutta yks kohta oli ainakin Webberin ekan harkan nopeimmasta vedosta ja oletan, että sillä vedolla käytti siipeä joka kohdassa...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Malesiassa saa siipeillä siis pääsuoran ja lähes kokonaan! Mihin lie se 600 metriä unohtunu heti kättelyssä? :)

Kansainvälinen autoliitto FIA on määrännyt Sepangin radan pääsuoran avattavan takasiiven käyttöalueeksi sunnuntain Malesian GP:ssä.

Sepangin radalla on kaksi erityisen pitkää suoraa, mutta siipeä saa avata vain lähtö/maalisuoralla. Siiven käyttöalue alkaa 5 metriä viimeisen mutkan jälkeen ja siipeä saa käyttää koko pääsuoran ajan.

Takasiiven avaaminen on kilpailussa sallittua vain silloin, kun kuljettaja ajaa alle sekunnin päässä edellään olevasta autosta. Ero mitataan kierroksen lopussa olevalla pitkällä suoralla 207 metriä ennen viimeistä mutkaa.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
En tiedä muista, mutta minun korviin tämä kuulostaa taas niin F1:ltä kuin olla ja voi. Idioottimaiset säännöt, ei kun ensimmäistä hylkäystä/penalttia odotellessa. Kas kun ei 207,53m :wall:
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
En tiedä muista, mutta minun korviin tämä kuulostaa taas niin F1:ltä kuin olla ja voi. Idioottimaiset säännöt, ei kun ensimmäistä hylkäystä/penalttia odotellessa. Kas kun ei 207,53m :wall:
Mitä tarkoitat tuolla penaltilla? Se on aivan ykis hailee missä kohtaa se ero mitataan. Kuljetta ei yksinkertaisesti pysty käyttämään siipeä, jos ei ole riittävän lähellä edellä menevään mittauskohdalla. Vaikka se sitten olisi kohdassa 207,53m. FIA mittauslaitteineen hoitaa tämän ja kuljettajalle tulee vihreänvalon muodossa informaatio jos hänellä on lupa räplätä siipeä. Ei kovin monimutkaista omasta mielestäni.
 
Ylös