Sääntömuutokset formuloissa kausilla 2003-06

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Noniin eli tänään se sitten tapahtuu, päätetään siitä mitä sääntömuutoksia otetaan käyttöön lajin mielenkiinnon lisäämiseksi.

Pistetäänpäs täällä meidän "asiantuntijaraadissa" pieni veikkaus pystyyn siitä mitkä säännöt toteutuvat.

Tässä vielä quote sääntöehdotuksista (F1-forum)
1. Kuljettajanvaihtosääntö

FIA määrää kuka kuljettaja ajaa missäkin tallissa. Jokaisen kuljettajan täytyy ajaa ainakin yksi kilpailu jokaisessa tallissa. Kymmenen kilpailun jälkeen kuljettajat saavat valita tallin, jossa he ajavat loppukauden. MM-pistejohdossa oleva saa valita ensin. Kuljettajien palkat maksetaan yhteisestä kassasta.

2. Aika-ajot

Lähtöjärjestys ratkaistaan neljän puolen tunnin jakson perusteella, jotka ajetaan perjantaina ja lauantaina.

3. Renkaat

Rengasvalmistajat saavat tehdä oman renkaan jokaiselle asiakastallilleen. Tällä hetkellä Ferrari hyötyy tiiviistä yhteistyöstä Bridgestonen kanssa.

4. Lisäpainot

Yksi kilo lisää painoa per piste. Paras auto ja kuljettaja voittaisi edelleen mestaruuden, mutta se olisi vaikeampaa.

5. Testirajoitukset

Radalla, jossa ajetaan F1-osakilpailu, ei saa testata. Kauden aikana ei saa ajaa yksityistestejä enempää kuin 12 päivää. Tarkoituksena on samalla kieltää erillisen testitiimin pitäminen, joka on rahan tuhlausta.

6. Moottorit

Tällä hetkellä yhden moottorin sääntö (yksi moottori autoa kohti viikonlopun aikana) tulee voimaan 2004. Nyt sitä voitaisiin aikaistaa vuodella. Vuonna 2004 rajoitus tiukentuisi yhteen moottoriin neljässä kilpailussa.

7. Pitkäikäiset osat

Vaihdelaatikkoja ja muita tärkeitä auton osia ei saa vaihtaa uusiin kilpailujen välissä. "Yksi vaihdelaatikko voisi kestää puoli kautta, jos se olisi suurempi, painavampi ja kestävämpi", Mosley perusteli.

8. Auton rungot

Talli hyväksyttää kauden alussa kaksi erilaista runkoa. Autoa voi vaihtaa yhden kerran kauden puolivälin jälkeen.

9. Standardiosat

Elektroniikkajärjestelmät (moottorinohjaus) ja jarrut olisivat samanlaiset jokaisella tallilla.
Itse veikkaan seuraavaa:

1. Ei toteudu
2. Toteutuu
3. Toteutuu
4. Ei toteudu (tosin toivon toteutumista)
5. Toteutuu
6. Ei toteudu (eli alkuperäiset suunnitelmat tämän suhteen pitävät eli moottoreita rajoitetaan vasta kaudeksi 2004)
7. Ei toteudu
8. Toteutuu
9. Toteutuu

EDIT: otsikko sopivammaksi.

<small>[ 20-01-2003, 12:33: Message edited by: Moderaattorit ]</small>
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
1. Kuljettajanvaihtosääntö:

Ei tule toteutumaan, koska vie osan formuloiden glamourista.

2. Aika-ajot

Toteutuu, toivottavasti.

3. Renkaat

Toteutuu.

4. Lisäpainot

Ei.

5. Testirajoitukset

Kyllä.

6. Moottorit

kyllä.

7. Pitkäaikaiset osat.

Kyllä! Hieno tapa nipistää kustannuksia ainakin vähän.

8. Auton runko.

Tämäkin luulisi tasoittavan peliä ainakin jossain määrin, sillä rikkaat tallit eivät näin pääse dominoimaan jokaiselle radalle spesifioiduilla autoillansa.

9. Elektroniikka

Kyllä. Talleille jää jokatapauksessa aivan tarpeeksi pelivaraa elektroniikan kanssa vaikka moottoria/jarruja ohjataankin standardiosilla.

<small>[ 28-10-2002, 10:07: Message edited by: gnz ]</small>
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
1. Kuljettajanvaihtosääntö
Ei varmasti.

2. Aika-ajot
Kyllä.

3. Renkaat
Kyllä. Uskon ja toivon.

4. Lisäpainot
Ei.

5. Testirajoitukset
Kyllä, ainakin osaksi.

6. Moottorit
Ei onnistu ainakaan tuossa muodossa. 4 kilpailua/moottori!? :D

7. Pitkäikäiset osat
Mahdollisesti, mutta entäs jos se pettää silti? Uskon kuitenkin ettei vielä tänä vuonna onnistu.

8. Auton rungot
Ei.

9. Standardiosat
En osaa sanoa, mutta toivottavasti kyllä.

<small>[ 28-10-2002, 10:10: Message edited by: Asko S. ]</small>
 

Hënkka

Guest
Heitetääs ihan arvaamalla.

1. Kuljettajanvaihtosääntö
-ei ikinä, täysin pimeä ehdotus.

2. Aika-ajot
-toteutuu, katsojille lisää mielenkiintoa ja talleille se on suht sama miten siellä ajetaan. näin tuskin vastustusta paljoa löytyy.

3. Renkaat
-vois vaikka toteutua, tosin aika kallis ratkaisu rengasvalmistajille ja noi aiheuttaa närää.

4. Lisäpainot
-ei toteudu, ei sovi ykkösten henkeen. jos toteutuu, niin jokainen auto on punnittava ennen ja jälkeen kisan, jotta eräät tallit eivät pääse kiertämään tätä sääntöä vilunkipelillä.

5. Testirajoitukset
-toivottavasti tuo että kisaradoilla ei saa testata, toteutuu. muihin en usko.

6. Moottorit
-ei toteudu, lisäisi vaan ferrarin ylivoimaa kun omistavat luotettavimmat koneet jo nyt.

7. Pitkäikäiset osat
-ei toteudu, toisi kyllä mukavasti epäluotettavuutta lisää.

8. Auton rungot
-en oikein sisäistä mitä tällä haetaan, ihan sama toteutuuko. ilmeisesti se estäisi kauden aloittamisen viime vuotisella autolla. Ferrarin suhteen ajateltuna olisi hyvä jos toteutuisi.

9. Standardiosat
-kuulostaa hyvältä, mutta tuskin toteutuu.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
1. Ei toteudu. Mielenkiintoinen ajatus silti. Näkisi todella mistä puusta kuljettajat on veistetty.

2. Toteutuu, jos kohta 5. toteutuu.

3. Tämä toteutuessaan antaa rikkaille talleille paremmat mahd. koska valmistajat voivat priorisoida talleja.

4. Ei toteudu(toivottavasti ei)

5. Toteutuu

7-9. Toteutuessaan tasoittaa suurten ja pienten tallien eroja. Erittäin hyviä ehdotuksia.

<small>[ 28-10-2002, 10:18: Message edited by: Harrison ]</small>
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Tässä mun.

1.Kuljettajanvaihtosääntö:
Ei toteudu, toteutuessaan pilaisi koko lajin.
2.Aika-ajot:
Tämä olisi loistava uudistus, toivottavasti toteutuu.
3.Renkaat:
Saisi toteutua, mutta vähän muuteltuna. Siten, että renkaat olisivat slicsit ja yksi valmistaja. Vielä siihen että, kaikki renkaat olisivat samanlaisia lukuunottamatta tietenkään sadekelin renkaita.
4.Lisäpainot:
Jos tämä on ainoa vaihtoehto niin kelpaa mulle.
5.Testirajoitukset:
Ei mielipidettä, toki kustannukset oilis pienemmät ja jne.
6.Moottorit:
Toivottavasti ei toteudu.
7 Pitkäikäiset osat:
Toivottavasti ei toteudu.
8 Auton rungot:
Tämä olisi hyvä uudistus.
9 Standardiosat:
Kannatetaan tämä olisi paras uudistus.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
mikæl:
Autojen peräosan aerodynaamisten ominaisuuksien sääntörajoitukset siten, että etenkin diffuuserin muotoilulla ei pystyttäisi poistamaan jättöilman taskua ja peesissäajon hyötyä. Näin suorien jälkeiset ohitukset helpottuisivat.

Kaikki radio ja dataliikenne kiellettäisiin varikon ja auton välillä. Viestintä vain liputusten ja ratahenkilöstön voimin sekä varikkomuurilta muutamalla standartoidulla viestillä mm: ero lähinnä ajaviin sekä varikolle kutsu.
Toi auton siipien uusi muotoilu olis todellakin hyvä asia, toisaalta "isot" tiimit parempine tuulitunneleineen saisivat etumatkaa.

Data- ja radioliikenne asioistahan voi olla montaa eri mieltä, minä kannatan.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
mikæl:

Autojen peräosan aerodynaamisten ominaisuuksien sääntörajoitukset siten, että etenkin diffuuserin muotoilulla ei pystyttäisi poistamaan jättöilman taskua ja peesissäajon hyötyä. Näin suorien jälkeiset ohitukset helpottuisivat.
Takapään muotoilu suoraan rahtareilta -> "rekanimu" autojen taakse.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Arvauksia&toiveita:

1. Kuljettajanvaihtosääntö

Ei toteudu missään tapauksessa. Järjetön idea kokonaisuudessaan.

2. Aika-ajot

Olisi ihan mukava uudistus. Toteutunee.

3. Renkaat

Toivottavasti toteutuu, toisi tasapuolisuutta.

4. Lisäpainot

Ei kuulu lajin henkeen. Tasoittaa, mutta ei poista tylsyyttä. Ei kiitos.

5. Testirajoitukset

Toivottavasti toteutuu. Testaamista ON rajoitettava.

6. Moottorit

En kannata. "Suurilla" parhaat edellytykset tehdä tehokas ja luotettava moottori. (esim. Ferrari)

7. Pitkäikäiset osat

Hyvä periaate, vaikeahko valvoa. Toteutunee.

8. Auton rungot

Ihan hyvä. Toivottavasti toteutuu.

9. Standardiosat

Voihan tätäkin yrittää, eri asia on miten toimii.
 

Eliel

Detonaattori
Liittynyt
10.10.2000
Viestit
2795
Tokkopa vellihousut saavat mitään sääntömuutoksia aikaiseksi. frown
 

Cinderella007

*söpö*
Liittynyt
4.10.2001
Viestit
3000
Sijainti
Sverige
Originally posted by Jacques:
[QB]Noniin eli tänään se sitten tapahtuu, päätetään siitä mitä sääntömuutoksia otetaan käyttöön lajin mielenkiinnon lisäämiseksi.

Pistetäänpäs täällä meidän "asiantuntijaraadissa" pieni veikkaus pystyyn siitä mitkä säännöt toteutuvat.

Tässä vielä quote sääntöehdotuksista (F1-forum)
1. Kuljettajanvaihtosääntö
Ei toteudu ainakaan nyt, todennäköisesti ei koskaan, koska sehän pilaisi koko formuloiden idean

2. Aika-ajot

Ei tarvitsisi toteutua *tykkää nykymenetelmästä

3. Renkaat

Hmmm..voisi toteutuakkin..

4. Lisäpainot

Ei saisi toteutua

5. Testirajoitukset
Voisi hyvinkin toteutua

Loppuihin vaikea sanoa juuta eikä jaata...
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
1. Kuljettajanvaihtosääntö
Kyllä, seuraavasti modifioituna:

FIA määrää kuka kuljettaja, poislukien M. Schumacher, ajaa missäkin tallissa. Jokaisen kuljettajan, poislukien M. Schumacher, täytyy ajaa ainakin yksi kilpailu jokaisessa tallissa. Kymmenen kilpailun jälkeen kuljettajat saavat valita tallin, poislukien Ferrari, jossa he ajavat loppukauden. MM-pistejohdossa oleva saa valita ensin, paitsi, jos hän ei ole M. Schumacher, joka valitsee ensin. Kuljettajien palkat maksetaan yhteisestä kassasta, jos M. Schumacherin palkan maksun jälkeen rahaa vielä jää.

2. Aika-ajot
Kyllä, seuraavasti modifoituna.

Lähtöjärjestys ratkaistaan neljän puolen tunnin jakson perusteella, jotka ajetaan perjantaina ja lauantaina. Jos M. Schumacher on jossain jaksossa nopein, ratkaistaan lähtöjärjestys sen jakson perusteella. Jos M. Schumacherin yhteisaika on nopein, ratkaistaan lähtöjärjestys yhteisajan perusteella. Jos M. Schumacher on jossain jaksossa hitain, ratkaistaan lähtöjärjestys sen jakson käänteisten aikojen perusteella.
Muissa tapauksissa ratkaistaan lähtöjärjestys yhteisajan perusteella siten, että paalulta lähtee M. Schumacher ja siitä eteenpäin paikat tulevat yhteisajan perusteella.

3. Renkaat
Kyllä, seuraavasti modifioituna.

Rengasvalmistajat saavat tehdä oman renkaan jokaiselle asiakastallilleen. Tällä hetkellä Ferrari hyötyy tiiviistä yhteistyöstä Bridgestonen kanssa. Muut rengastoimittajat eli Michelin saavat toimittaa esim. McLarenille ja Williamsille oman renkaan. Näiden täytyy sitten kuljettajien kesken arpoa, että kumpaan autoon tuo rengas laitetaan. Loput kumit he joutuvat ostamaan paikallisesta rengasliikkeestä.

4. Lisäpainot
Kyllä, seuraavasti modifioituna.

Yksi kilo lisää painoa per piste. Paras auto ja kuljettaja voittaisi edelleen mestaruuden, mutta se olisi vaikeampaa. Painojen lisäämisestä ja niiden olemassaolon tarkistuksista vastaa talli, eli Ferrari, itse poislukien niissä tapauksissa, joissa talli on joku muu kuin Ferrari, jolloin lisäykset ja tarkistukset hoitaa FIA.

5. Testirajoitukset
Kyllä seuraaviin muutoksin.

Radalla, jossa ajetaan F1-osakilpailu, ei saa testata, mutta Ferrari saa ajaa sillä radalla rengastestiä. Kauden aikana ei saa ajaa yksityistestejä enempää kuin 12 päivää/per talli poislukien Ferrari, joka saa ajaa 12 kuukautta. Tarkoituksena on samalla kieltää erillisen testitiimin pitäminen, joka on rahan tuhlausta. Ferrarilla ei ole erillisiä tiimejä, sillä sehän on yhtä perhettä.

6. Moottorit
Ei. (Ferrarin moottori on niin luotettava, että se kyllä kestää)
Tällä hetkellä yhden moottorin sääntö (yksi moottori autoa kohti viikonlopun aikana) tulee voimaan 2004. Nyt sitä voitaisiin aikaistaa vuodella. Vuonna 2004 rajoitus tiukentuisi yhteen moottoriin neljässä kilpailussa.

7. Pitkäikäiset osat
Ei. (Ferrari kestää)
Vaihdelaatikkoja ja muita tärkeitä auton osia ei saa vaihtaa uusiin kilpailujen välissä. "Yksi vaihdelaatikko voisi kestää puoli kautta, jos se olisi suurempi, painavampi ja kestävämpi", Mosley perusteli.

8. Auton rungot
Ei (Ferrari kestää)
Talli hyväksyttää kauden alussa kaksi erilaista runkoa. Autoa voi vaihtaa yhden kerran kauden puolivälin jälkeen.

9. Standardiosat
Kyllä!
Elektroniikkajärjestelmät (moottorinohjaus) ja jarrut olisivat samanlaiset jokaisella tallilla, paitsi Ferrarilla.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Likaa otsikkoja. Mut ohjattiin ( ystävällisesti, ei pahaa mieltä ) takaisin tänne. Joten tänne sitten vaikka veikkausta ei tarinani sisälläkään....

mikæl
Jäsen
Member # 918

Member Rated:
posted 28-10-2002 12:11                    
------------------------------------------------------------------------
Äänien laskentatavan vuoksi on kovin vaikea ennustaa tämän päivän kokouksen lopputuloksia vaikka suurin osa sääntöehdotuksista onkin aivan susia - suorastaan Maxin ja Bernien ahterista kotoisin. Mutta jospa siellä oltaisiinkin järkilinjalla kaikesta huolimatta niin toivoisimpa jotakin seuraavaa.

ENSINNÄKIN LISTALLA OLEVAT TAI NIISTÄ SOVELLETUT

Rengasuudistus, kullekkin tallille omat kaksi rengasversiota kilpailua kohden. Tämän saattaa Bridgestone ( rengasääni ) ja Ferrari -akseli kaataakin. Suurimmat hyötyjät kärjessä ovat McLaren ja Williams. Tulee toki kalliiksikin ja hieman testaussäästöjen vastainen.

Aika-ajouudistus. Perjantaina kaksi vartin aika-ajojaksoa.
Mutta lauantaille hieman toisin: lauantaina pistetilanteen järjestyksessä ajettavat kaksi yritystä eli nopeimmat joutuisivat ensin radalle. Kukin auto yksinään radalla ja vara-autoon siiryminen sallituksi. Lähtöjärjestys pe-la yhteistuloksesta siten, että tulospalvelu esittää koko ajan yhteistulosta. Tyyliin Ferrarilla perjantain pohja ja siihen 1. yritys Ferrareilta. Seuraavaksi Williamsin Montoya ja tavoiteaika edellämainitusta. ...Viimeisenä Minardi ja sitten toinen kierros - se viimeinen mahdollisuus. Ajaa saa lämmittelykierroksen sekä 1-3 kilpakierrosta.

JA SITTEN OMIA SEKÄ TÄÄLTÄ FOORUMILTA LAINATTUJA EHDOTUKSIA

Autojen peräosan aerodynaamisten ominaisuuksien sääntörajoitukset siten, että etenkin diffuuserin muotoilulla ei pystyttäisi poistamaan jättöilman taskua ja peesissäajon hyötyä. Näin suorien jälkeiset ohitukset helpottuisivat.

Kaikki radio ja dataliikenne kiellettäisiin varikon ja auton välillä. Viestintä vain liputusten ja ratahenkilöstön voimin sekä varikkomuurilta muutamalla standartoidulla viestillä mm: ero lähinnä ajaviin sekä varikolle kutsu. Tämän säännön olisi tarkoitus purra auton etäkäyttöön sekä "joukkuetoimintaan" tyyliin Ferrari. Elektroniikkaan, valvonnan vaikeuden vuoksi, se ei silti puuttuisi ja olisi varmasti omalta osaltaan skannerein valvottavissa.

Kaksi avointa katsastusta kaudessa. Ts ennalta määräämättömissä kisoissa tulisi kahdesti vuodessa lauantain päätteeksi katsastus avoimeksi kaikkien osapuolten kesken. Tallit siis voisivat katsella toistensa kilpakaluston kahdesti vuodessa silmämääräisesti läpi, ehkä jokin elektroniikankin tutkinta sallittaisiin.

Voiton taloudelliseen hyötyyn uusi jako. Voittajan ja 2 seuraavan sijan erotus hyvin pieneksi jolloin voiton ylösmittaus jäisi enemmän markkinoinnin varaan - ei siis pieni sittenkään. Hyötyjiksi sijat 4-8.

VIELÄ OPTIOT

Tulevan varalle jättäisin optiot vielä seuraavista:

Kaksi autoa ja moottoria / kuski viikonlopun ajaksi - kuskikohtaiset. Auton tai osien vaihto mahdolliseksi aina kisaan asti. Ei siis varsinaista moottoriuudistusta vaan em autopaketit jotka sinetöidään kuskeille.

Testauksen rajoitukset.

Elektroniikkaan siis mm. luistonestoon tai ajonhallintaan mahdollisuuksien mukaan rajoituksia. Valvonta se tärkein ehto tässä.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Posts: 1936 | From: Tampere | Registered: Jul 2000
Moderaattorit
Jäsen Member # 72 posted 28-10-2002 13:13                       

Tästä on täysin identtinen Topic jo olemassa.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Posts: 125 | Registered: Mar 99 mikæl
posted 28-10-2002 13:18                    

No mikä, missä, - siirtäkää sinne. Mutta Jacin veikkausotsikkoko? Ei tämä kylläkään ole veikkaus mutta sama se ( itseasiassa otin tämän pois sieltä, huomaa sitaatit siellä ). Toiseksen otsikkoon viitaten, sääntömuutokset ei välttämättä edes ratkea tänään - FIAn metodit tuntenette.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

<small>[ 28-10-2002, 13:39: Message edited by: mikæl ]</small>
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
MaranelloRed:
"Fian metodit tunnette".

Aivan Mikael. Ne täytyy ensin hyväksyttää Maranellossa.
Normaalisti tälle hyvälle sutkautukselle pitäisi voida nauraa - kertoo tämä kommentti totinen.
 

mclaren

Susi jo syntyessään
Liittynyt
22.2.2002
Viestit
3476
Sijainti
Bouvet'n saari
1. Kuljettajien vaihto kuullostaisi kiehtovalta, mutta se ei varmasti toteudu.

2. Aika-ajot uudistus voisi toteutua. Vaihtelevat kelit ->lisää mahdollisuuksia.

3. Ei, tulee rengastajille liikaa kuluja.

4. En usko lisäpainojen tuloon. Kaikki isot tallit ovat niitä vastaan.

5. Voi tulla, vähentää kuluja.

6. Kts. ed.

7. Kts. ed.

8. En usko. Entäs jos kuski ajaa ulos ja mällää rungon ajokelvottomaksi? Saako ottaa uuden? Alkavatko kaikki kuskit kolaroimaan autojaan "ajokelvottomiksi", kun runko väsyy?

9. En usko. Alkaisi mennä Am. formulasarjojen suuntaan ja ainakin tähän asti formula ykköset ovat kulkeneet näissä asioissa omia polkujaan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Aika-ajo uudistus voi mennä läpi, ja oli toisaalta ihan hyväkin uudistus!

Lisäpainojuttu on vähän niin ja näin. En oikein usko että isot ovat sen kannalla mutta pienet taas melko varmasti kannattavat ajatusta!

Rengas homma ei mene läpi, enkä usko moottori rajoituksienkaan vielä tulevan!

Muut uudistukset voi heittää romu koppaan jo kättelyssä!
 
Ylös