Sääntömuutokset formuloissa kausilla 2003-06

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
No loppujen lopuksi sääntömuutokset on ihan ok....

Aika-ajo muutos on ihan hyvä. Se asettaa enemmän paineita, koska on vain kaksi tilaisuutta yrittää nopeaa kierrosta, toisaalta rata on tyhjä, joten ruuhkaan juuttuminen ei ole ongelma....

Pisteytys kuullostaa vähän oudolta etenkin, kun 4. ja 3. välistä eroa on vain yksi pinna... Mutta kyllähän tuokin on ihan ok..

Rengas muutos on hyvä juttu.

Oikeastaan ainut asia joka suorastaan vituttaa on Span poisjäänti... :mad:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Aivan, F1 ei ole enään entisensä Span tiputtua pois. Taidampa keskittyy entistä enemmän urheiluautojen ja vakioautosarjojen seuraamiseen - niillä kun ajetaan vielä kunnon radoilla.
 

Örfil

Guest
Mikään ei ole ikuista eikä tässä nyt vielä kirvestä kaivoon heitetä. Mä olen tuota pistejärjestelmän muutosta toivonut salaa jo pitempään ja nyt tuli hyvä muutos.
Kärkitallien ulkopuolella(kin) jokainen piste on tärkeä ja siellä päässä saadaan lisää kahinaa myös. Nyt kisaa 8 autoa pisteistä sekä yhdeksäs sija on vasta se "hävitty" sija.

Aika-ajo tuntuu erikoiselta, vain yksi nopea / pvä :confused:

No, säilyypä mielenkiinto talven yli kun joutuu odottelemaan että miltä se homma ensi vuonna näillä säännöillä sitten näyttää.
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Sääntömuutokset tuntuvat ihan mukiinmeneviltä...vihdoinkin pistelaskujärjestelmä saatiin ajan hermolle. Aika-ajo järjestelyt vaativat vielä lisää inffoa jotta siitä voi sanoa jotain.
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
Pistejärjestelmä
Pistelaskusysteemin muuttaminen oli hieman kaksipiippuinen juttu. Mielestäni on todella hyvä asia että kuuden sijaan kahdeksan parasta saa pisteitä. Peräpään tallien menestyksen vertailu tulee tällä tapaa hiukan miellyttävämmäksi, kun pisteen tai kahden sijasta saadaankin enemmän pistevaihtelua.
Voiton merkitystä pisteiden valossa päätettiin vähentää. Todella surkea homma. Mieleen tulee vain yksi hyvä puoli: Kilpailussa kaksoisvoittoon ajavassa tallissa on nyt huomattavasti suurempi kynnys lähteä muuttamaan kuljettajiensa maaliintulojärjestystä vain kahden pisteen takia, kun ennen hyöty oli tuplasti parempi. (itseasiassa sopuvoittajan hyöty suhteessa tallikaveriinsa on nyt neljä pistettä, kun se aikasemmine oli kahdeksan pistettä). Ja toisaalta nyt kun tallimääräyksiinkin saatiin tuomitseva päätös, niin voisi ainakin olettaa, että mitään turhia pelleilyjä radalla tapahtuisi. En sitten tiedä, millaisia otetteita radalla käytännössä tullaan näkemään.
Kun kerta pistesysteemi vaihtui, olisin toivonut samalla myös sellaisen muutoksen, että aika-ajoista jaettaisiin pisteitä. Eli käytännössä paalupaikan ottajalle piste. Vaikka kuulostaakin merkityksettömältä, niin olisihan siinä kauden mittaan 16(?) pistettä jaossa.

Aika-ajojärjestelmä
Tätä asiaa on vielä hiukan hankala analysoida, sillä en tiedä (en jaksanut ottaa selvää :) ) vielä tarkalleen, millä lailla systeemi toimii esim. poikkeustapauksissa kuten jukkis tuossa aikaisemmin pohti.
Mutta jos nyt kuitenkin ajatellaan lähtökohtaa, että kuskilla on yksi yritys yhtenä päivänä, niin kyllähän se tuo kuljettajasta uusia ulottuvuuksia esiin. Kuljettajille tilanne on varmasti entistäkin jännittävämpi ja uskonpa, että homma toimii samoin myös katsojalle. Nyt on ainakin mahdollisuus seurata jokaisen kuljettajan aika-ajoyritys kokonaisuudessaan ja se on pelkkää plussaa.
Nyt vittumaiset ruuhkatilanteet on saatu täydellisesti kitkettyä. Miinuspuolena viimeisenä ajavat saavat ajaa paremmalla radalla, mutta toisaalta jos ajojärjestyksen määrää aikaisempi menestys, niin hommalla ei ole niin suurta merkitystä. Sillä huipputallit ajavat lähes samanlaisissa oloissa ja luuserit samoissa. Toisin jos ajojärjestys olisi arvottu ja vaikkapa Montoya ajaisi ensimmäisenä ja Ralf viimeisenä, niin sillä olisi jo merkitystä. Nyt tilanne on lähinnä moraalinen.
Entinen aika-ajosysteemi oli mielestäni toimiva, joten sinänsä melkoinen riski mennä muuttamaan hyvää menetelmää, mutta tuskinpa uusi tapa kovin surkea ainakaan ole.
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
Mutta mitäs sitte, jos kaksoiskukkuloiden yhdistäminen pieneen perään ei olekkaan enää kannattavaa. Meni ron-sedän vaihdeaskigurun kaappaus ketuille. No kyllä siellä wokingin pajalla jotain kopioitavaa taas löydetään.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Mitä tapahtuu silloin jos ei saa aikaa ollenkaan ensimmäisessä yrityksessä. Eihän silloin kannata ajaa ollenkaan sitä toistakaan. Tyytyä suoraan vain viimeiseen sijaan. Käytänössä kai tämä tarkoittaa sitä, että aika-ajojen nopeus laskee tuntuvasti. Ei ole mitään järkeä posottaa täysillä ja ottaa riski siitä, että vetää pihalle.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Onko toi aika-ajo hässäkkä nyt selvinny että ajetaanko perjantaina kierros vai ei ja millä perusteella perjantaina mennään radalle?
 

jenan

Kääkkä
Liittynyt
8.7.2002
Viestit
5402
Pisteytyssysteemissä on puolensa [joskus juuri siitä kuudennesta sijasta on käyty hyvää kisaa ja seitsemänneksi ajava ansaitsisi muutenkin jotain]. Useammat pikkupisteet jännittävät pienempien tallien taistelua merkkimestaruussijoista. Ja useampien tallien kuljettajilla on mahdollisuus saada pisteitä.
Mutta erot ovat pienet. Kaksi pinnaa ykkösen ja kakkosen välillä ei ole erityisen paljon, ja kakkossijahan täten on melkein voitto [siis voiton arvoinen pisteissä, voittohan on aina voitto].

Aika-ajot. Ruuhkan välttäminen on hyvä, mutta tuo systeemi on kyllä hieman.. krhm. Todellakin, senkus katsot paalusta taistelevien kierroksia, vähän muitakin. Mihinköhän aikaan nuokin mahtavat Suomessa tulla? Monet ovat töissä/ koulussa/ jossain päivisin, ilman mahdollisuutta television katselemiseen.. Hmm. Katsojaluvut nousussa.

Span jättäminen oli huonompi juttu. :( Hieno rata. Todella.

Tallimääräyksien poistaminen yllätti hieman, mutta hyvähän tuo on. Joo-o, kyllä minä olen tätä mieltä.

Mutta onneksi kuljettajavaihdokset ja lisäpainot eivät menneet läpi.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Tuo tallimääräys vielä... Minkälaiset sanktiot sen noudattamatta jättämisestä on ja miten sitä valvotaan ? Tuntuu aika oudolta sellainen tilanne jossa tallitoveruksilla on kauden viimeissä kisassa kaksoisjohto ja numero 2:nen voitolla veisi maailmanmestaruuden.

Uskooko, joku todella, että ihmeellinen vika ei tälläisessä tapuksessa osuisi esim. Kimin McLareniin.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Nämä uudistukset ovat minusta aika hyviä, varsinkin jos niitä verrataan moniin ehdotettuihin sääntöihin.

Aika-ajot menevät kuten DTMssä, paitsi että F1ssä lasketaan kahden päivän ajat yhteen. Voi tulla yllätyksiä jos kärkimies lipsauttaa radalta. Nythän on niin että Sumilla on ollut 3-4 mahdollisuutta ajaa se pohja-aika. Voi tulla kivoja ylläreitä kun ei uskalla enää vetää niin riskillä.
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
Sasu Hovi:
Tuo tallimääräys vielä... Minkälaiset sanktiot sen noudattamatta jättämisestä on ja miten sitä valvotaan ? Tuntuu aika oudolta sellainen tilanne jossa tallitoveruksilla on kauden viimeissä kisassa kaksoisjohto ja numero 2:nen voitolla veisi maailmanmestaruuden.

Uskooko, joku todella, että ihmeellinen vika ei tälläisessä tapuksessa osuisi esim. Kimin McLareniin.
En tiedä millaisia sanktioita tallimääräyksistä asetettiin, mutta käytännössä se ei ole edes mitenkään olennaista.
Tarkoituksenahan on estää Itävallan -02 kaltaiset tapahtumat. Jos kerta tallilla on pakottava tarve muuttaa kuljettajiensa järjestystä radalla, he joutavat tehdä sen "tyylikkäämmin" eikä autourheilua halventavalla pelleilyllä.

<small>[ 28-10-2002, 19:20: Message edited by: Ace17 ]</small>
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Ace17:
Sasu Hovi:
Tuo tallimääräys vielä... Minkälaiset sanktiot sen noudattamatta jättämisestä on ja miten sitä valvotaan ? Tuntuu aika oudolta sellainen tilanne jossa tallitoveruksilla on kauden viimeissä kisassa kaksoisjohto ja numero 2:nen voitolla veisi maailmanmestaruuden.

Uskooko, joku todella, että ihmeellinen vika ei tälläisessä tapuksessa osuisi esim. Kimin McLareniin.
En tiedä millaisia sanktioita tallimääräyksistä asetettiin, mutta käytännössä se ei ole edes mitenkään olennaista.
Tarkoituksenahan on estää Itävallan -02 kaltaiset tapahtumat. Jos kerta tallilla on pakottava tarve muuttaa kuljettajiensa järjestystä radalla, he joutavat tehdä sen "tyylikkäämmin" eikä autourheilua halventavalla pelleilyllä.
Joo. En tiedä onko se sitten paljon parempi tapa. Nyt kaikki näki miten Ferrari teki homman täysin avoimesti. Nyt palataan selittelyihin ja epäilyihin. Jarru ja moottoriongelmat tulevat lisääntymään radikaalisti kauden lopussa.
 

Isanta

Well-known member
Liittynyt
11.9.2000
Viestit
244
Sijainti
Hyvinkää
Mika Salo jäi pahaan aikaan veke.

Kerrankin Salon tasaisuudesta olis ollu hyötyä nimenomaan aika-ajoissa.
Ja olis vihdoin tullu niitä pongojakin wink
 

GeGe

Talvihorrostaja
Liittynyt
26.3.2002
Viestit
2828
Sasu Hovi:
Ace17:
Sasu Hovi:
Tuo tallimääräys vielä... Minkälaiset sanktiot sen noudattamatta jättämisestä on ja miten sitä valvotaan ? Tuntuu aika oudolta sellainen tilanne jossa tallitoveruksilla on kauden viimeissä kisassa kaksoisjohto ja numero 2:nen voitolla veisi maailmanmestaruuden.

Uskooko, joku todella, että ihmeellinen vika ei tälläisessä tapuksessa osuisi esim. Kimin McLareniin.
En tiedä millaisia sanktioita tallimääräyksistä asetettiin, mutta käytännössä se ei ole edes mitenkään olennaista.
Tarkoituksenahan on estää Itävallan -02 kaltaiset tapahtumat. Jos kerta tallilla on pakottava tarve muuttaa kuljettajiensa järjestystä radalla, he joutavat tehdä sen "tyylikkäämmin" eikä autourheilua halventavalla pelleilyllä.
Joo. En tiedä onko se sitten paljon parempi tapa. Nyt kaikki näki miten Ferrari teki homman täysin avoimesti. Nyt palataan selittelyihin ja epäilyihin. Jarru ja moottoriongelmat tulevat lisääntymään radikaalisti kauden lopussa.
Tää sääntö kyllä karsii varmaan nuo aivan selvät sijojenvaihdot, mutta voihan sitä taktikoida esim. varikolla.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Jotenki kaikki hyväksytyt muutokset tuntuu tervetlleilta.
Rengassääntöjä muutetaan siten, että rengastoimittajat voivat tarjota jokaiselle tallille kaksi erilaista rengasseosta per kisaviikonloppu.
Tää on hyvä. Poistaa yhden tekosyyn, jos ei kulje niin hyvin :D
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Niin pistelaskumuutoksen olisi voinut hoitaa vaikka näinkin:

10-6-4-3-2-1,5-1-0,5 ? :)
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Ihan kelpo uudistuksia ja rengassääntö oli todella hyvä. Nyt Williamsin ja McLarenin ei tarvitsee ajaa kompromissirenkailla kun saadaan samanlaiset räätälöidyt renkaat mitä Ferrarilla oli viime kaudella. Tuo kyllä alkaa vaatimaan molemmille kahta testikuskia että toinen voi keskittyä renkaiden testaamiseen punaisten tapaan..
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Oikestaan ihan positiivisia uudistuksia! Saadaan vähän väriä mukaan!

Aika-ajoista
Minusta olisi järkevää, jos lauantaina ajettaisiin päinvastaisessa järjestykessä kuin perjantaina. Jos sade alkaa kesken aika-ajojen, kuskien järjestys sotkeentuu aika kätevästi. Parasta tässä on se, että kuskin merkitys kasvaa todella paljon. Turhia riskejä ei kaikki ota, sitten kun joku rattimies vetää vähän riskillä sijoitus voi nousta parikin sijaa. Katsojamäärien ei pitäisi tippua tämän takia, lauantainahan sijoitukset ratkeavat. Perjantain lähetys taas muuttuu tärkeämmäksi, kyllä minä ainakin katson myös sen, mahdollisuuksien mukaan.

Pisteistä
Häntäpään talleille/kuskeille hyvä uudistus, mutta miksei voittajan pisteitä voitu nostaa vaikka 12:een? 12-9-7-5-4-3-2-1 tai vastaava olisi ollut parempi. Saa nähdä milloin tulee seuraava pisteuudistus. Tallimääräykset kyllä vähenevät ja nyt voidaan odottaa, että McLarenitkin pääsevät maaliin. Voittotaistelut vähenevät loppukierroksilla, jos niitä on ennenkään ollut, mutta onhan noita taisteluita nähty pienemmistäkin pistemääristä.

Tallimääräyksistä
Oikeastaan hyvä asia, mutta... Miksei Ferrarilla voitu käyttää järkeä Itävallassa!? Alkukaudesta ei yhdenkään tallin tarvitse käyttää tallimääräyksiä! Loppukaudesta ne olivat tiukissa tilanteissa itsestään selvyyksiä!
 
Ylös