Pistejärjestelmä
Pistelaskusysteemin muuttaminen oli hieman kaksipiippuinen juttu. Mielestäni on todella hyvä asia että kuuden sijaan kahdeksan parasta saa pisteitä. Peräpään tallien menestyksen vertailu tulee tällä tapaa hiukan miellyttävämmäksi, kun pisteen tai kahden sijasta saadaankin enemmän pistevaihtelua.
Voiton merkitystä pisteiden valossa päätettiin vähentää. Todella surkea homma. Mieleen tulee vain yksi hyvä puoli: Kilpailussa kaksoisvoittoon ajavassa tallissa on nyt huomattavasti suurempi kynnys lähteä muuttamaan kuljettajiensa maaliintulojärjestystä vain kahden pisteen takia, kun ennen hyöty oli tuplasti parempi. (itseasiassa sopuvoittajan hyöty suhteessa tallikaveriinsa on nyt neljä pistettä, kun se aikasemmine oli kahdeksan pistettä). Ja toisaalta nyt kun tallimääräyksiinkin saatiin tuomitseva päätös, niin voisi ainakin olettaa, että mitään turhia pelleilyjä radalla tapahtuisi. En sitten tiedä, millaisia otetteita radalla käytännössä tullaan näkemään.
Kun kerta pistesysteemi vaihtui, olisin toivonut samalla myös sellaisen muutoksen, että aika-ajoista jaettaisiin pisteitä. Eli käytännössä paalupaikan ottajalle piste. Vaikka kuulostaakin merkityksettömältä, niin olisihan siinä kauden mittaan 16(?) pistettä jaossa.
Aika-ajojärjestelmä
Tätä asiaa on vielä hiukan hankala analysoida, sillä en tiedä (en jaksanut ottaa selvää
) vielä tarkalleen, millä lailla systeemi toimii esim. poikkeustapauksissa kuten
jukkis tuossa aikaisemmin pohti.
Mutta jos nyt kuitenkin ajatellaan lähtökohtaa, että kuskilla on yksi yritys yhtenä päivänä, niin kyllähän se tuo kuljettajasta uusia ulottuvuuksia esiin. Kuljettajille tilanne on varmasti entistäkin jännittävämpi ja uskonpa, että homma toimii samoin myös katsojalle. Nyt on ainakin mahdollisuus seurata jokaisen kuljettajan aika-ajoyritys kokonaisuudessaan ja se on pelkkää plussaa.
Nyt vittumaiset ruuhkatilanteet on saatu täydellisesti kitkettyä. Miinuspuolena viimeisenä ajavat saavat ajaa paremmalla radalla, mutta toisaalta jos ajojärjestyksen määrää aikaisempi menestys, niin hommalla ei ole niin suurta merkitystä. Sillä huipputallit ajavat lähes samanlaisissa oloissa ja luuserit samoissa. Toisin jos ajojärjestys olisi arvottu ja vaikkapa Montoya ajaisi ensimmäisenä ja Ralf viimeisenä, niin sillä olisi jo merkitystä. Nyt tilanne on lähinnä moraalinen.
Entinen aika-ajosysteemi oli mielestäni toimiva, joten sinänsä melkoinen riski mennä muuttamaan hyvää menetelmää, mutta tuskinpa uusi tapa kovin surkea ainakaan ole.