Sääntömuutokset formuloissa kausilla 2003-06

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
Olazabal:
Panikoidaan nyt vielä tämän viestin verran:

Voisiko joku suomentaa mitä tämä suora lainaus FIA:n tiedotteesta tarkoittaa:

"Running order on Saturday will be determined by the Friday times(which do not count for the grid )"

Itse siis en usko omaan kielitaitooni sen vertaa, että uskoisin tuon tarkoittavan sitä että kilpailun lähtöruudukko määräytyisi pelkästään lauantain aika-ajojen perusteella.

EDIT:
Fia:n TIEDOTE
Eipä tuota kovin paljoa perustella edes tuossa FIA:n tiedotteessa, mutta ihan sanatarkka suomennos kuuluu näin:

"Ajojärjestys lauantaina määräytyy perjantain aikojen mukaan, joita ei lasketa ruudukkoon."

En nyt sitten tiedä kuinka monella tavalla voi kääntää tuon "count for the grid", mutta itse kyllä ymmärtäisin tämän niin, että perjantaina vain ratkaistaan järjestys lauantaille, lauantaina kisaan. Mielenkiintoista... doubt:

-edit- kirjjoittusvirhe

<small>[ 28-10-2002, 22:08: Message edited by: jukkis ]</small>
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Charlie:
Voiton merkityksen vähentämistä en taas ymmärrä. Uudistusta voisi muuttaa siten että voitosta saisi 15 pistettä, muut sijat kuten nyt on sääntöä muutettu.
Ai siis, että 15-8-jne ?
Huh huh, ei se nyt niin paljon saa merkitä.
Sellainen (jos on ~10p voitosta) kolmen pisteen ero voitolla ja kakkossijalla olisi mielestäni ollut sopiva. Vaikka näin :
12-9-7-5-4-3-2-1
Eli podiumilla olisi ollut merkitystä vielä, sitten vasta piste/sija.

Aika-ajojen jännittävyyttä olisi lisännyt huomattavasti jos paalusta saisi 2p ja 2. sijasta yhden pisteen. Olisi eturivistä lisäbonusta. Tosin mene ja tiedä olisiko loppijenkaan lopuksi aivan niin hyvä idea. Dominoiva talli repisi vain enemmän eroa.

Noh, ainakin paalusta sen yhden pisteen olisi voinut laittaa tulemaan. Onhan se kuitenkin osoitus nopeudesta.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Aika-ajoista vielä:

"Running order on Saturday will be determined by the Friday times(which do not count for the grid )"

Tuon mukaan asia on niin että vain lauantain ajat ratkaisevat, mikä on ihan hyvä asia. Voisi tietysti laskea yhteenkin, mutta olkoot nyt noin. Paremman ajan ratkaistessa voisi tulla taas niitä "turhia" lauantaisessioita joita saimme katsella silloin aikoinaan. Sitä en kaipaa, nyt varmistetaan jännitys myös lauantaille.

Ja nyt elän siinä tiedossa että molempina päivinä ajetaan vain yksi nopea, toisin kuin jossain väitetään... doubtful

Koko aika-ajon olisi kyllä voinut jättää entiselleenkin, korkeintaan kestoa olisi voinut lyhentää jonnekin välille 30-45 minuuttia.
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
Tuntuu vähän siltä, että FIA saa vielä järjestää ylimääräisen lehdistötilaisuuden, jossa selvittää, kuinka lehdistötiedotetta oikein kuuluu tulkita.

Paitsi että uudistukset herättävät pajon kysymyksiä, on lisäksi näitä tulkintaongelmia... Mutta odotetaan vain huomiseen, kovasti olisin kummissani jos ei Heikki Kulta jo huomenna kertoisi kuinka asiat oikeasti on.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Charlie:
Ja nyt elän siinä tiedossa että molempina päivinä ajetaan vain yksi nopea, toisin kuin jossain väitetään... doubtful
Missä väitetään jotain muuta? 1 nopea kierros/päivä.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kyllä voitosta pitää olla tarjolla kunnon palkinto. Siitähän tässä sarjassa on kysymys, voitosta ajamisesta. Muutenkin eri sijoituksien välisiä piste-eroja voisi kasvattaa. Esim. 15-10-7-5-4-3-2-1, tuossa pisteet kahdeksalle parhaalle.

Enpä tiedä sitten ratkaistaanko näillä muutoksilla F1:sten ongelmia. Voi olla että saamme nähdä mielenkiintoisia aika-ajoja mutta tylsiä kisoja kunhan aika-ajoissa epäonnistuneet ovat hankkineet asemansa takaisin muutaman alkukierroksen aikana.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Matxi:
Charlie:
Ja nyt elän siinä tiedossa että molempina päivinä ajetaan vain yksi nopea, toisin kuin jossain väitetään... doubtful
Missä väitetään jotain muuta? 1 nopea kierros/päivä.
"Perjantaina ajetaan tunnin aika-ajo", sanoo F1-Forum. Kyllä tuosta saa sen käsityksen että kyseessä olisi aivan tavallinen sessio. Jos ajetaan yksi kerrallaan, ajan mainitseminen lienee täysin tarpeetonta. En nyt ota tässä kantaa siihen kuinka kauan kestää että kaikki ajavat sen yhden nopean.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
"Only one type of wet tyre to be used per Event."

Ei siis enää välikelin ja sadekelin erikseen :eek:
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Tallipisteet olisivat menneet tähän tapaan uudella systeemillä, eli ainakin Toyota olisi saanut oikeudenmukaisemman kohtelun.

Ferrari 249
Williams 137
Mclaren 99
Renault 50
Sauber 38
Jordan 25
BAR 21
Jaguar 18
Toyota 13
Minardi 7
Arrows 6
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Charlie:
Kyllä voitosta pitää olla tarjolla kunnon palkinto. Siitähän tässä sarjassa on kysymys, voitosta ajamisesta. Muutenkin eri sijoituksien välisiä piste-eroja voisi kasvattaa. Esim. 15-10-7-5-4-3-2-1, tuossa pisteet kahdeksalle parhaalle.
No tuo nyt ei enää niin paha ole. Aluksi vaan ehdotit sitä 15-8-jne sarjaa. Ei voitto nyt saa lähes tuplapisteitä kakkossijaan antaa.

Yksi mahdollisuushan olisi Nascar tyyliinen pisteytys, että sijoista tulee jotain aivan älyttömiä pistemääriä. Että kauden lopussa olisi voittajalla muuan tuhat pistettä. yuck yuck

Tai toinen mahdollisuus pisteytys maailman vahvin mies kisan mukaan. Voittaja jotain 36 pistettä, kakkonen 34 jne. Aivan ihmeellinen... yuck yuck
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Lauantain ajojärjestys on siis perjantain aikojen mukainen, joten selvää taktikointia on ilmassa:

Lauantainahan rata on parhaimmillaan loppuajasta, joten perjantaina kun hieman "lipsauttaa" niin sitä saa ajaa vaikkapa viidentenätoista, monen muun kumittamalla radalla.
 

nico

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
250
Sijainti
Helsinki
Jaa-a kukahan saa noissa aika-ajo sessioissa sitten ajaa sen viimeisen yrityksen...silloinhan on yleensä radassa eniten kumia ja pitoa...arvotaanko se? :) .
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
jusban:
Lauantain ajojärjestys on siis perjantain aikojen mukainen, joten selvää taktikointia on ilmassa
Se on käänteinen! Perjantain nopeimmalla on siis lauantaina viimeinen sana paalupaikasta!
Jännitys säilyy loppuun asti!
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
jusban:
Lauantain ajojärjestys on siis perjantain aikojen mukainen, joten selvää taktikointia on ilmassa:

Lauantainahan rata on parhaimmillaan loppuajasta, joten perjantaina kun hieman "lipsauttaa" niin sitä saa ajaa vaikkapa viidentenätoista, monen muun kumittamalla radalla.
No minä olen nimenomaan asian ymmärtänyt niin, että perjantain nopein ajaa viimeisenä lauantaina. Mikä järki siinä on, että lauantaina nopein ajaisi ensin?? Kukaan enää niitä viimeisiä kuskeja katsoisi kun tietäisi että paalu on jo menny...
 

Isanta

Well-known member
Liittynyt
11.9.2000
Viestit
244
Sijainti
Hyvinkää
Huomatkaam että toi aika-ajo homma suosii nimen omaa häntäöpään talleja
(tai ainakin tasaisen keskikastin viimeisiä)
kahteen kertaan! eek!

Perjantaina sarjan johtaja käy avaamassa ladun ja sarjassa vikana olevat saavat ajaa puhtaammalla radalla.

Veikkaan että sijoilla 5-14 aika erot on sen verran pieniä että tolla on merkitystä. (Ainakin Monacossa ja Hungaroringillä)
Siitä seuraa että ne saa ajaa myös lauantaina puhtaammalla radalla, kuin ne jotka kärsivät jo perjantaina....
(Edellyttäen tietty, että ne hyötyi jo perjantaina radan putsaantumisesta.)

<small>[ 29-10-2002, 08:08: Message edited by: Isanta ]</small>
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
No onhan noi muutokset loistavia siihen mitä ne olisi voineet olla esim. lisäpainot tms.

Mutta jos vähän spekuloi niin mikä on esim. rengasvalmistajien motivaatio "räätälöidä" renkaita esim. Minardille? Ja ehtivätkö? Käytännössä tietysti tuo hyvää Williams-McLaren rintamalle. Mutta entä muut Michelin tallit Renault & Toyota, joiden toivoisi nousevan todellisiksi haastajiksi, saavatko hekin omat todella täydellisesti heidän autolleen optimoidut kumit?

Toivottavasti autojen luotettavuus kasvaa tai muuten tuo pisteiden jako muuttuu aika huvittavaksi kun 4 kierrosta kärjelle jäänyt Minardikin saa pisteet kun vaan jaksaa körötellä viimeisenä maaliin tulleena loppuun saakka :D

Mutta, anyway, ihan ok muutokset.
 

Mikkis

Well-known member
Liittynyt
28.3.2000
Viestit
339
Sijainti
Turku
Näkeekö joku tosiaan jotain vikaa tai edes ei pidä itsestäänselvyytenä tallimääräyksiä?
 

Verrari

Well-known member
Liittynyt
1.7.2002
Viestit
70
Isanta:
Huomatkaam että toi aika-ajo homma suosii nimen omaa häntäöpään talleja
(tai ainakin tasaisen keskikastin viimeisiä)
kahteen kertaan! eek!

Perjantaina sarjan johtaja käy avaamassa ladun ja sarjassa vikana olevat saavat ajaa puhtaammalla radalla.

Veikkaan että sijoilla 5-14 aika erot on sen verran pieniä että tolla on merkitystä. (Ainakin Monacossa ja Hungaroringillä)
Siitä seuraa että ne saa ajaa myös lauantaina puhtaammalla radalla, kuin ne jotka kärsivät jo perjantaina....
(Edellyttäen tietty, että ne hyötyi jo perjantaina radan putsaantumisesta.)
Siis aika-ajot menee seuraavasti:
Perjantaina ekana lähtee MM-pisteissä ekana oleva , tokana toinen jne.
Lauantaina ekana ajaa varsinaisissa aika-ajoissa perjantain hitain ja viimeisenä perjantain nopein. GP:n lähtöjärjestyksen määrää vain lauantain aika.
 

Timoteus

Maailman nisäkkäin
Liittynyt
4.4.1999
Viestit
3934
Mitenkäs muuten käy legendaarisen 107 %:n säännön? Yksittäinen kierroshan voi epäonnistua monestakin syystä, ja tuntuu turhalta byrokratialta, jos aina auton jäädessä radan varteen tai kuskin spinnaillessa pitää anoa tuomaristolta lupaa päästä mukaan itse kisaan. Mutta eipä kai se 107 % mihinkään kuitenkaan katoa...
 
Ylös