Sääntömuutokset formuloissa kausilla 2003-06

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Tuo h@nz:n spekulaatio on harmittavan lähellä totuutta. Varsinkin loppukaudesta tuota käytetään tarvittaessa tallissa kuin tallissa. Eipä tuo uudistus oikein maistu. Taktikointi vain lisääntyy. Eihän tuota tankkaussääntöä ole vielä lyöty lukkoon?
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Asko S.:
Tuo h@nz:n spekulaatio on harmittavan lähellä totuutta. Varsinkin loppukaudesta tuota käytetään tarvittaessa tallissa kuin tallissa. Eipä tuo uudistus oikein maistu. Taktikointi vain lisääntyy. Eihän tuota tankkaussääntöä ole vielä lyöty lukkoon?
Tuota tuota... kun tuossa aloitussivulla uutisissa sanottaisiin, siis siinä kausioppaassa tms, että tankkaussääntö on voimassa... KOSKA tallien päätös ilmoitettiin vai eikö siitä ole kerrottu julkisuuteen lainkaan? Jos asiasta on informoitu niin onpas mennyt kyllä ohi aika puhtaasti...
 

Huba

Well-known member
Liittynyt
12.7.2002
Viestit
96
Sijainti
Hämeenlinna
Cage:
Originally posted by Asko S.:
Tuo h@nzn spekulaatio on harmittavan lähellä totuutta. Varsinkin loppukaudesta tuota käytetään tarvittaessa tallissa kuin tallissa. Eipä tuo uudistus oikein maistu. Taktikointi vain lisääntyy. Eihän tuota tankkaussääntöä ole vielä lyöty lukkoon?
-Juu eikös se ilmoitettu ihan vaan "sääntötarkennuksena", joten ei tankkailla autoja aika-ajon ja kisan välissä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Huba:
Cage:
Originally posted by Asko S.:
Tuo h@nzn spekulaatio on harmittavan lähellä totuutta. Varsinkin loppukaudesta tuota käytetään tarvittaessa tallissa kuin tallissa. Eipä tuo uudistus oikein maistu. Taktikointi vain lisääntyy. Eihän tuota tankkaussääntöä ole vielä lyöty lukkoon?
-Juu eikös se ilmoitettu ihan vaan "sääntötarkennuksena", joten ei tankkailla autoja aika-ajon ja kisan välissä.
Jeps, aiemminhan jo sanottiin ettei autoja viedä varikolle aika-ajon ja kisan välillä. Missäs autot sitten tankattaisiin ellei varikolla?
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
J.Heldenview:
Jeps, aiemminhan jo sanottiin ettei autoja viedä varikolle aika-ajon ja kisan välillä. Missäs autot sitten tankattaisiin ellei varikolla?
No selvispä sitten tämäkin asia. Harmittavaa, kai tuon tankkauksen nyt olisi voinut tehdä, vaikka sitten järjestäjien toimesta.
 

PH

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
557
Sijainti
Helsinki
h@nz:
En tiedä onko tämä spekulaatio jo esitetty, mutta esitän sen kuitenkin.
Tämä sääntöuudistus mahdollistaisi myös sellaisen toimintatavan, että talli ajattaa kevyehköllä autolla paalupaikalle ns avustavan kuljettajan. Avustavan kuljettajan tehtävänä on toimia pace-carina eka tankkaukseen saakka. Sitä vastoin tallin mestarismiesehdokas lähtee matkaan suurella kuormalla. Pysyttelee kuitenkin kärjen tuntumassa, ruuhkassa jopa pystyy ohittelemaan muita. Kiirettä ei ole, tankki on täynnä, renkaat ei kulu, tupakkia riittää... ja sitten kun pace-car siirtyy varikolle, kisa vasta alkaa.
Tämä toki edellyttäisi että tallilla olisi tällaiset erilaiset roolit kuljettajilleen, mutta sellaisiahan ei ole, eihän?
Tuohan on suorastaan törkeä olettamus, ei varmaan mikään talleista syyllisty noin epäurheilijamaiseen toimintaan.. wink

Rubens tekee sitten ensi kauden paalupaikka ennätyksen...

<small>[ 19-02-2003, 15:53: Message edited by: PH ]</small>
 

Hënkka

Guest
h@nz:
Tämä sääntöuudistus mahdollistaisi myös sellaisen toimintatavan, että talli ajattaa kevyehköllä autolla paalupaikalle ns avustavan kuljettajan. Avustavan kuljettajan tehtävänä on toimia pace-carina eka tankkaukseen saakka. Sitä vastoin tallin mestarismiesehdokas lähtee matkaan suurella kuormalla. Pysyttelee kuitenkin kärjen tuntumassa, ruuhkassa jopa pystyy ohittelemaan muita. Kiirettä ei ole, tankki on täynnä, renkaat ei kulu, tupakkia riittää... ja sitten kun pace-car siirtyy varikolle, kisa vasta alkaa. Tämä toki edellyttäisi että tallilla olisi tällaiset erilaiset roolit kuljettajilleen, mutta sellaisiahan ei ole, eihän?
Hyvä spekulaatio. Ja tuohon voi vastataktiikkana kehittää semmoisen, että molemmat autot (huipputalli siis kyseessä) ovat suht kevyitä ja ottavat eturivin. Mestaruustaistomies lähtee painamaan startista karkuun ja kakkosmies jää jarruttelemaan muita. 25 sekunnin kaula 10-15 kierroksessa ja varikolle. Sieltä muiden eteen kärkipaikkaa menettämättä.

Tätä taktiikkaa tulee nimenomaan käyttämään Ferrari. McLarenin ja Willliamsin ajattelutapa (tankit täyteen ja odottelemaan muiden poistumista) sopii paremmin tuohon Hanzin esittämään teoriaan.
 

Ville85

Well-known member
Liittynyt
19.2.2003
Viestit
346
Sijainti
Raahe
Originally posted by h@nz:
En tiedä onko tämä spekulaatio jo esitetty, mutta esitän sen kuitenkin.
Tämä sääntöuudistus mahdollistaisi myös sellaisen toimintatavan, että talli ajattaa kevyehköllä autolla paalupaikalle ns avustavan kuljettajan. Avustavan.... -------------------------------------------------

Tuohan on suorastaan törkeä olettamus, ei varmaan mikään talleista syyllisty noin epäurheilijamaiseen toimintaan..

Rubens tekee sitten ensi kauden paalupaikka ennätyksen...
McLaren vois uhrata Coulthardin jarruttelijaksi, jos Häkkinen vielä ajaisi. Mutta nykyään kun McLarenilla ei ole niin selvää ykköskuskia se ei toteudu.

Ferrarilla taas ei ole tarvetta tuollaiseen taktiikkaan. Ferrarit ottaa kaksoisvoiton joka kisassa jos tekniikka kestää. Ohittaminenkaan ei ollut ongelma viime kaudella(esim. Italian grand prix) eikä tulevallakaan.

Keskikastin talleille tuo taktiikka voisi sopia.

<small>[ 19-02-2003, 16:19: Message edited by: Ville85 ]</small>
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Henkka:
h@nz:
Tämä sääntöuudistus mahdollistaisi myös sellaisen toimintatavan, että talli ajattaa kevyehköllä autolla paalupaikalle ns avustavan kuljettajan. Avustavan kuljettajan tehtävänä on toimia pace-carina eka tankkaukseen saakka. Sitä vastoin tallin mestarismiesehdokas lähtee matkaan suurella kuormalla. Pysyttelee kuitenkin kärjen tuntumassa, ruuhkassa jopa pystyy ohittelemaan muita. Kiirettä ei ole, tankki on täynnä, renkaat ei kulu, tupakkia riittää... ja sitten kun pace-car siirtyy varikolle, kisa vasta alkaa. Tämä toki edellyttäisi että tallilla olisi tällaiset erilaiset roolit kuljettajilleen, mutta sellaisiahan ei ole, eihän?
Hyvä spekulaatio. Ja tuohon voi vastataktiikkana kehittää semmoisen, että molemmat autot (huipputalli siis kyseessä) ovat suht kevyitä ja ottavat eturivin. Mestaruustaistomies lähtee painamaan startista karkuun ja kakkosmies jää jarruttelemaan muita. 25 sekunnin kaula 10-15 kierroksessa ja varikolle. Sieltä muiden eteen kärkipaikkaa menettämättä.

Tätä taktiikkaa tulee nimenomaan käyttämään Ferrari. McLarenin ja Willliamsin ajattelutapa (tankit täyteen ja odottelemaan muiden poistumista) sopii paremmin tuohon Hanzin esittämään teoriaan.
Mä olen sitä mieltä, että kaikki muut kärkeen haluavat tallit (ainakin Williams, McLaren ja Renault ehkä (lue toivottavasti;)) myös BAR) käyttäisivät tätä taktiikkaa. Ferrari on jo niin ylivoimainen ettei se tarvitse tuollaista taktikointia!
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Jacques:
Mä olen sitä mieltä, että kaikki muut kärkeen haluavat tallit (ainakin Williams, McLaren ja Renault ehkä (lue toivottavasti;)) myös BAR) käyttäisivät tätä taktiikkaa. Ferrari on jo niin ylivoimainen ettei se tarvitse tuollaista taktikointia!
:D :D :D

Satuitko seuraamaan Formuloita viime vuonna?
 

Hënkka

Guest
Jacques:
Mä olen sitä mieltä, että kaikki muut kärkeen haluavat tallit (ainakin Williams, McLaren ja Renault ehkä (lue toivottavasti;)) myös BAR) käyttäisivät tätä taktiikkaa. Ferrari on jo niin ylivoimainen ettei se tarvitse tuollaista taktikointia!
Ei se välttämättä tarvitsekaan, mutta se on ollut aina Schumin ja Brawnin ideologia. Tyhjää rataa täysiä karkuun ja näin muiden muuttujien merkitys laskettuun vauhtiin on käytännössä nolla. Jonossa voi tapahtua mitä tahansa ja menettää turhaa aikaa.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Henkka
Tyhjää rataa täysiä karkuun ja näin muiden muuttujien merkitys laskettuun vauhtiin on käytännössä nolla. Jonossa voi tapahtua mitä tahansa ja menettää turhaa aikaa.[/QB]
Nyt taisit osua asian ytimeen, Henkka! Ferrarithan karkasivat viime vuonna yleensä jo ensimmäisten kierrosten aikana horisontin taakse...

Uusi aika-ajosysteemi saattaa tuottaa ennalta arvaamattomia lopputuloksia, joten Ferrarinkin (t. muiden vahvojen tallien) menestymiseen vaikuttavien muuttujien määrä kasvaa.

Voisi kuvitella, että vaikka vain Ferrari käyttäisi (todennäköisesti muutkin tallit käyttäisivät samanlaista) h@nz:in mainitsemaa taktiikkaa - se olisi silti myönteinen muutos nykytilanteeseen nähden. Vähintäänkin kilpailun ratkaisu tapahtuisi myöhemmin, kuin monesti viime kaudella. Parhaassa tapauksessa kävisi juuri niin miten Henkka epäilee eli jonossa Ferrarillekin saattaisi käydä kalpaten... wink

<small>[ 19-02-2003, 20:29: Message edited by: Formulanomi ]</small>
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Linkki

Babelfishin kautta ajettuna:

McLaren boss Ron Dennis attacks the FIA

Munich - McLaren team head Ron Dennis raised 2003 heavy reproaches in the course of the contentious changes of rule for the Formel-1-Saison against the automobile world union FIA.

"When we knew still from nothing, Ecclestone have and Mosley long with Ferrari of everything discussed ", said Dennis to that " sport picture ". The 56-Jaehrige considers exerting a civil action against the FIA decrees.

Starting from elften WM running the teams must do without all electronic driving assistance. " The changes of rule implemented in the hand caper torpediert our season preparation. We produced millions for the garbage pail ", wetterte Dennis.

-------------------------------------------

Editoitu pitkä linkin nimi pois levittämästä thrediä häiritsevän leveäksi.

<small>[ 19-02-2003, 23:53: Message edited by: Henkka ]</small>
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Onko kukaan tietoinen 107% säännön voimassaolosta uusilla säännöillä?

Uskon että ensi kauden aikana näemme huomattavia heittoja aika-ajon aikojen suhteen. Uudet säännöt tuovat varmasti odottamattomia yllätyksiä.

Perjantain moka voi olla (kärki)tallille todella paha, koska lauantain ekana lähtevät tallit joutuvat päättämään ekana kisapäivän varikkopysähdysten taktiikasta. Uskaltaako kukaan valita suoraan raskaan kuorman taktiikkaa, paitsi ehkä Ferrari, koska heidän autonsa toimivat raskaalla kuormalla paremmin kuin useimpien muiden tallien autot kevyilla kuormilla??? yuck

Kysehän on oikeastaan siitä kuinka kevyellä autolla kuski uskaltaa lähteä liikkeelle. On varmasti( :D ) totta, että strategiamestari mäk laaren pelaa aika-ajoissa uhkarohkeaa kuivan tankin peliä ja jättää siten autonsa pari kertaa radan varteen ( Daavid tulee "yllättäin" kuivalla autolla Kimin nenän edestä varikolle, ja talli joutuu pakottamaan Kimin jatkamaan "odottamattomasti" vielä yhden kierroksen jolloin auto nro 6 hyytyy kesken kierroksen kärkipaikalta).

Mäk laaren korjaa tämän mokan ostamalla parilla kymmenellä milllillä kesken kauden Ferrarilta uuden softagurun, joka päivitää Ronin itsensä tekemän löpönlaskusoftan uudempaan versioon. Tämä ei tosin auta, koska Ferrarin guru on palkattu jättämään porsaanreiän Ross Brownille, joka surutta vähentää parikymmentä kiloa löpöä mäkin autojen kisastrategiasta juuri ennen mäkin tankkausta. :D

Kuinkahan Misukoiden käy kisoissa, kun viime vuonna tallit ajattivat pinnat puhki kisoja varten. Nyt tätä strategiaa on vaikeampi suorittaa, koska kisaviikonlopun harjoitussessioissa ajettavien kierrosten määrä vähenee uuden aika-ajon takia!

Ferrari laittaa aina uutta rengassettiä paketista ja setti toimii heti ekasta mutkasta alkaen, kun taas misukka-tallit höyläävät rataa monta kierrosta ennenkuin pito ehkä löytyy. Kevyen auton etu katoaa liukuviin renkaisiin, joten tästä seuraa taas etua Ferralille! yuck

Viime kautena Miihkali lähti ekalle aika-ajo yritykselle vasta kun muut tallit olivat käyttäneet lähes kaikki yritykset parantaa aikaa, joten ainoa toivo onkin se, että perjantai (ja lauantai) menee Ferrarilta persiilleen tai sää tekee tepposet. Muutoin saamme seurata kun Miihkali lähtee ekana raskaalla autolla liikkelle uuden kypärän kuolaputki väpättäen ja tankkaa muita autoja n. 20 kierrosta myöhemmin, ajaa 2 sekuntia muita nopeamman kisakierroksen ja voittaa kaikki tallit vähintään yhdellä kierroksella! yuck yuck yuck

Tähän suoritukseen ei tarvita edes Ruupenin tukea muutoin olemalla varikolla silloin, kun isoveli ohittaa kierroksella. Tällä strategialla vältetään epäillyt tallitaktikoinnista, eikä edes Ruupenin oma sijoitus ole vaarassa.

yuck
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Enpä (enää) usko suuriin ihmeisiin tankkauskiellon vaikutuksesta aika-ajojen tulosten suhteen. (Yhdellä kierroksella tapahtuvat ajovirheet tietenkin aiheuttavat joitan yksittäisiä tippumisia).

Lauantaina ajetaan perjantain järjestyksessä eli huipputallit ajavat keskimäärin viimeisinä lauantaina.

Siitä johtuen ne tietävät kierrokselleen lähtiessä kuinka kovia aikoja pikkutallit ovat ajaneet. Koska tallit tietävät aika tarkkaan autonsa nopeuden, ne osaavat laskea kuinka paljon bensaa tankkiin voi laittaa ja silti pesee pikkutallit.

Pikkutallit tietää että isot tietää niiden ajat ajoissa, joten ne ei edes yritä yllättää niitä (kun eivät voi).

Jos pikkutallit ovat ajaneet vaikka 50Kg tankissa, huipputallit pistävät 80Kg, ja ovat silti nopeampia. Jos pikkutallit pistävät 20Kg ja ovat todella nopeita, huipputallit pistää 50Kg ja on taas kuitenkin nopeampia. (Kilomäärät viitteellisiä).

Tämä johtaa siihen, että perjantain paalumies tietää muiden ajat, ja saa paalun jos haluaa, kun tietää millä löpö-määrällä on riittävän nopea.

Kisa taktiikkaa ei päätetä ennen aika-ajoa, vaan aika-ajossa päätetään paljonko pistetään bensaa jotta saadaan haluttu lähtöruutu. Joskus ehkä kannattaa antaa jonkun pikkutallin kuskin päästä edelle jos siltä tuntuu (ei pari pikkutallin kuskia jotka kohta jo menee varikolle haittaa, kunhan niitä ei ole liikaa).

Kisa taktiikka päätetään sitten aika-ajon jälkeen, kun tiedetään paljonko ekalle stintille tuli pistettyä bensaa. Ensin tankataan, sitten mietitään tankkaukseen sopiva taktiikka elikkä takaperoisesti nyky-käytäntöön nähden. Tämä vähentää Ferrarin ylivoimaa taktiikka puolella (tosin jos ne niin nopeita kuin viimevuonna, ne voi edelleen tehdä taktiikat kisan kannalta ja päästä paalulle silti).

Tietenkin tankkaamaan joutunee muutamaa kuskia ennen omaa aika-ajo vuoroaan, ja pitää jotenkin huomioida myös jälkeenpäin ajavat (ellei ole Peelulla [Perjantai-paalulla]), tosin ne tietää sun ajan ja voi halutessaan tankata vielä vähemmän.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Turun Sanomat, Valencia
HEIKKI KULTA

FIA-käskijä Max Mosleyn sääntömullistusten tiheys ja huuma ei ole suomalaistähti Kimi Räikkösenkään mieleen.
Kimi myöntää Turun Sanomille suoraan, ettei ole vielä sisäistänyt koko muutosprosessin sisältöä.
- En usko, että kukaan vielä tarkkaan ymmärtää kaikkien sääntömuutosten vaikutusta. Vasta avauskilpailun jälkeen voidaan vetää johtopäätökset, millä alueilla ne eniten tuntuvat. Sinänsä tilanne on sama jokaiselle, joten siitä on turha ottaa lisämurheita, Kimi tuumii.
Kyllä FIA pelaa melkoista uhkapeliä ensi kaudesta. Kukaan ei varmuudella pysty arvioimaan toimiiko uudet säännöt ollenkaan. Pystyykö FIA vetämään takapakkia kesken kauden sovitusta säännöistä?

Itse olen miettinyt kuinka autot laitetaan lähtöruutuun, jos lauantain ajo keskeytyy useammalta kuskilta (= virallinen aika jää ajamatta). Ottaako ratatuomaristo metrimitan esiin ja laskee kuka keskeyttäneistä ajoi pisimmälle, vai lasketaanko sijoitus perjantain perusteella? :confused:

Saamme varmaankin nähdä epätoivoisia yrityksiä päästä takaisin radalle aika-ajoissa.
 
Ylös