Sääntömuutokset formuloissa kausilla 2003-06

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Olisko ollut Unkari, siellä Shumi ainakin jäi muistaakseni Ruupenista ja eläteltiin toiveita että olisi jotain ongelmia mutta Shumi täräyttikin vain yhden nopean.
 

Hënkka

Guest
Joo, löytyihän tuo. Unkaria itsekkin muistelin. Pistetilanne oli silloin jo niin totaalisen selvä ja eipä mikään mahti maailmassa pakota sitä taktiikkaa käyttämään joka kisassa. Tuolla sitä ei käytetty ainakaan Schumin kohdalla, koska Schumin viimeinen varikkovisiittikin oli kisan nopein. Ei siis tarvinnut tankkailla ylimääräistä. Rubens sen sijaan ajoi todella lujaa ennen viimeistä stoppia. Poikkeus taitaa vaan vahvistaa säännön. wink
 

samilainen

Well-known member
Liittynyt
25.7.2002
Viestit
169
Sijainti
Perä - Hanurila
Kerran scumi joo teki nopean kierroksen ihan lopussa.
Oli vielä niin lähellä loppua ettei Rubeni ehtinyt tekemään nopeampaa.
Tämä oli yksi niistä kisoista joissa ei tarvinnut ferrarilla ajaa edes tosissaan.
 

rob-ro

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
93
Felix:
F1 on kohta kuin joku Jokkis luokka! 50 vuotta vanhat perinteet heitetään kerralla roskiin, ilmeisesti F1:llä menee todella huonosti...paljon huonommin kuin julkisuudessa on kerrottu.
VALITETTAVASTI TUNTUU SILTÄ
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
No nyt menee niin pelleilyks???

Sama kone, samat kumit, ei tankkauksia, ei mitään!?

Ajetaan jollain taktiikalla ja varikkopelleilyt jatkuu, ohituksia ei juuri nähdä! Ehkä pari alussa kun joku heikompi talli on ajanut Ferrareiden eteen ja sit ne pyyhkäsee heti ekalla kiekalla ohi!?

Jee, kyllä tulee hieno kausi? yuck
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
No kieltämättä tuo samat renkaat sääntö menee jo yli. Mutta toisaalta, miten suuri merkitys sillä käytännössä on? Aika-ajojen jälkeen niillä renkailla on siis ajettu sen 3 kierrosta. Ei pitäisi vaikuttaa kovinkaan paljoa itse kilpailuun, olettaen että renkaita saa edelleenkin lämmittää ennen kilpailua.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Eihän tuolla rengassäännöllä mitään kovin suurta merkitystä ole. Kaikilla on se 3 kierrosta takana joten samalla viivalla ollaan. No pari viikkoa vielä ja sitten nähdään farssi nimeltä Formula-Nascarin avauskisa.. :mad:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
DC: "The history books can't really be updated anymore."
 

PH

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
557
Sijainti
Helsinki
Observer:
DC: "The history books can't really be updated anymore."
Hyvin sanottu!

Schumacher jää siis kaikkien aikojen viimeisimmäksi oikeaksi maailmanmestariksi. yuck
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Päivän tuota sääntöuudistusta sulaltuani se on alkanut jo tuntumaan paljon kiinnostavammalta. Aika-ajot perinteisessä merkityksessä kyllä menetetään, mutta se voi toisaalta olla pelkästään hyväksi, esim. Monacoa ajatellen, jossa lähtöruuduilla on ollut liiankin iso merkitys. Pakka sekoittuu ja pienemmilläkin talleilla on nyt paremmat mahdollisuudet kärkipaikoille sekä aika-ajoissa että kisassa.

Toisaalta aikataulua voisi kyllä muuttaa siten, että nykyinen perjantain aika-ajo siirtyisi lauantaille ja lauantain aika-ajo entisen warm-upin paikalle. Mitä noita autoja yön yli seisottamaan koskemattomina.

<small>[ 16-02-2003, 17:47: Message edited by: Sun of the pits ]</small>
 

PH

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
557
Sijainti
Helsinki
Kun nyt positiiviselle linjalle lähdettiin niin yritän minäkin keksiä jotain:

Eipä ainakaan harmita Canal Digitalin lauantain maratonlähetysten menetys niin paljoa. Kuka jaksaa katsoa näytelmää, jossa katsojalla ei ole mitään tietoa siitä, mikä talli yleensä pyrkii paalulle ja mikä ei.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
PH

Schumacher jää siis kaikkien aikojen viimeisimmäksi oikeaksi maailmanmestariksi. yuck [/QB]
Voisi joku huvikseen laskea kuinka monta kertaa tämä sama tilanne on F1:ssä ollut. Pistelaskua on muutettu, MM-pistelaskentaa muutettu. Se, että F1:set olisivat suoraa jatkóa aina Fangion ajalta asti on täyttä potaskaa, sillä laji on muuttunut todella huomattavasti 40 vuoden aikana ja näitä muutoksia on ollut todella monta.

Silti sitä iloisesti puhutaan es. Schumacherin MM:en määrästä ja verrataan sitä Fangion vastaavaan, aivan kuin olisivat ajaneet samanlaisilla autoilla samanlaisissa olosuhteissa.

Ottaen huomioon sen, että maailmanmestaruus perinteiseen tapaan on täytynyt voittaa ajamalla, ei Schumacherin 2002 mestaruutta voitane laskea samaan sarjaan. Onhan noita luppovuosia ollut tietysti aiemminkin, mutta kyllä 2002 taittaa olla pahin ainakin 10 viimeisimmpään vuoteen ja juuri tuon pitemmälle en pysty asioita muistamaan.

Jos oikeasti haluaa verrata, jonkun nykykuskin suorituksia johonkin es. 70-luvun kovaan nimeen, niin siinä ei pelkkä statistiikkojen läpiplaraaminen riitä. Näin ollen ne jotka aivan oikeasti haluavat tälläisiä vertailua tehdä, eivät ole jatkossakaan merkittävästi vaikeutuneen tehtävän edessä, sillä tehtävä oli/on monelle perusfanille täysin mahdoton.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
AMS82:
Ottaen huomioon sen, että maailmanmestaruus perinteiseen tapaan on täytynyt voittaa ajamalla, ei Schumacherin 2002 mestaruutta voitane laskea samaan sarjaan.
Juoksemallako se sen voitti?
Eikä mestaruuksia todellakaan pysty vertaamaan, Fangion aikana radalla pyöri jos minkälaista paronia ja linnanisäntää joihin verrattuna Yoongikin olisi ollut täysin ylivoimainen. Fangiohan ei koskaan saanut lahjamestaruutta, eihän?
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
PH:
Kuka jaksaa katsoa näytelmää, jossa katsojalla ei ole mitään tietoa siitä, mikä talli yleensä pyrkii paalulle ja mikä ei.
Eikös ne kaikki yritä paalulle - ainakin teoriassa. :) En oikein muutenkaan ymmärrä mikä siinä olisi niin jännää, jos tietäisi kuka pyrkii tai kuka ei pyri paalulle ?
----
Jo ensimmäinen aika-ajoihin tullut muutos on luonteeltaan radikaali. Joten aika-ajo statistiikat voi senkin takia heittää ö-mäppiin.

Aikakausien välisten huippukuskien totuudenmukaiseen vertailuun en ole koskaan uskonut.

En hypi riemusta kaikkien sääntöuudistusten takia, mutta olen sikäli ennakkoluuloton, että haukun uudet säännöt vasta parin - kolmen kisan jälkeen, jos tarpeen...

Ottakaa rauhallisesti. :)
 

GeGe

Talvihorrostaja
Liittynyt
26.3.2002
Viestit
2828
vermula:
Eipä saanu Schumi aika-ajoenkkaa itselleen!
Nää kaikki sääntömuutokset ovat vain FIAn salaliitto, joka estää Sennan aika-ajoennätyksen rikkomisen :D :D wink
 

Hënkka

Guest
GeGe:
vermula:
Eipä saanu Schumi aika-ajoenkkaa itselleen!
Nää kaikki sääntömuutokset ovat vain FIAn salaliitto, joka estää Sennan aika-ajoennätyksen rikkomisen :D :D wink
Tai sitten Schumi ajaa ens kaudella kaikki aika-ajot tyhjällä tankilla ottaen 16 paalua. Sitten niitä onkin kasssa 66 eli yks enemmän ku Sennalla. Päivänselvä suonenv... eiku salaliitto.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
AMS82:
Voisi joku huvikseen laskea kuinka monta kertaa tämä sama tilanne on F1:ssä ollut. Pistelaskua on muutettu, MM-pistelaskentaa muutettu. Se, että F1:set olisivat suoraa jatkóa aina Fangion ajalta asti on täyttä potaskaa, sillä laji on muuttunut todella huomattavasti 40 vuoden aikana ja näitä muutoksia on ollut todella monta.
Muutoksia on tehty aikojen kuluessa toki aina silloin tällöin, mutta kuitenkin kun ajattelee niin varsin maltillisesti. Lajin luonne on säilynyt samana. Nyt on vähän semmoinen kutina, että tuli kerralla liikaa. Ylireagoinnin makua umpitylsälle viime kaudelle. Aika-ajot ei ole enää nykyisellään minkäänlaisia vauhdin mittareita niin kuin aiemmin. Näyttävä show sunnuntai-iltapäivälle näyttäisi olevan merkittävämpi tekijä.
 

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Varmaan sen on tuolla aiemmin on joku sanonutkin, mutta onhan nyt kuitenkin perjantain aika-ajot, joissa ilmeisesti ajetaan 'tyhjällä' tankilla ja a-a säädöillä ja joita voisi pitää sinänsä vauhdin mittarina. Paalupaikan arvo tilastoissahan tuossa nyt sitten viimeisimpien uudistusten jäljiltä meni lopullisesti (jos ne nyt vertailu kelpoisia olisi ollut muutama kuukausi vanhojenkaan uudistusten jäljiltä), mutta kyllähän esim. tallikaverien vertailu pitäisi olla edelleenkin mahdollista.
 
Ylös