Sääntömuutokset formuloissa kausilla 2003-06

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Niin onhan selvää, että säännöt on tehty vain ja ainoastaan Ferraria varten. Max on oikein etsimällä etsinyt säännöt jotka vain ja ainoastaan suosii Ferraria. Ei ole enää kivaa kun koko ajan vain Ferraria suositaan ja rehdit ja rehelliset pienet brittitallit kärsivät. On selvää vaikka yhtään kisaa ei ole vielä ajettu, että säännöt suosivat ehdottomasti vain Ferraria. Vehon myyntitykit ovat kertoneet, että Max on neuvotellut tästäkin asiasta hyvissä ajoin Ferrarin kanssa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Felix:
F1 on kohta kuin joku Jokkis luokka! 50 vuotta vanhat perinteet heitetään kerralla roskiin, ilmeisesti F1:llä menee todella huonosti...paljon huonommin kuin julkisuudessa on kerrottu.
Herätkää, Nyt eletään vuotta 2003, eikä vuotta 1968! Vanhentuneet perinteet on syytäkin päivittää! Itse pääasia nimittäin säilyy edelleen. Paras kuljettaja voittaa, mutta nyt kenties auton merkitys vähenee ja kuljettajan ajotaidot ja taktiikan merkitys kasvaa. Kilpailuista tulee jännittävämpiä ja tämä on se asia mitä me kaikki olemme halunneet!

Ensin itketään sitä kuinka Ferrarin ylivoima tekee koko lajista tylsän, ja sitten kun FIA ryhtyy todellisiin toimiin tylsyyttä vastaan niin sitten itketään joistain perinteistä. Ajatellakin saa!

Sitä paitsi, uskon että tämä uusin sääntö (tuosta Kullan tekstistä) suosii ehkä kaikkein eniten McLarenia, joka kiistatta on jäämässä Ferrarin ja Williamsin jalkoihin. Nyt he saavat taktikoinnilla lisää mahdollisuuksia ja kuljettajathan heillä on aika hyvät, eli uskoisin McLarenin hyötyvän tästä. Muut hyötyjät ovat Renault ja kaikki tallit jotka ovat olleet kilpailukyvyttömämpiä viime kausina kuin nämä kolme tämänhetkistä huipputallia.

On mielestäni äärimmäisen typerää edes väittää että Ferrari hyötyisi tästä! Fakta on se että ensi kaudella tulee enemmän yllätyksellisiä tuloksia ja on täysin päivänselvää, ettei Ferrari tule missään nimessä olemaan yhtä ylivoimainen kuin viime kaudella. Ja Ferrarihan hyötyisi näistä sääntömuutoksista vain siinä tapauksessa, että se rikkoisi viime kaudella tekemänsä ennätykset. Ja tähän tuskin kukaan täysjärkinen uskoo!
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
mikæl:
Ei tämä kyllä enää naurata. Aiemmin tavoitteena oli saada kehitetyksi formulat joilla kiertää rataa mahdollisimman nopeaan. Lauantai oli usein viikonlopun kohokohta ja sunnuntain kisa taas saattoi ratketa sattumiinkin. Useampi aika-ajoveto takasi suht varmuudella, että nopein yhdistelmä löytyy ja tästä tuli palkintona paalu.

Nyt tästä tulee joku kekkulisarja jossa kilpaillaan kuka ehtii reagoida sääntömuutoksiin parhaiten. Ja tietenkin Ferrarille annnetaan tieto muutoksista hieman etukäteen ja ehdotetaanpa moloa jopa niiden välittäjäksi. Varmemmaksi vakuudeksi Maranello antaa ymmärtää, että heidän autonsa potentiaali on parhaimmillaan täysin tankein, kun taas Williams ja McLaren ovat pitkällä jossakin ihmeen huippunopeassa yhdessä kierroksessa. Joten Max-setä kehittää muutama viikko ennen kisoja jotakin tältä pohjalta.

Siis, vaikka mestaruudet tuli - jäikö Montoyan paalut todella korpeamaan noin paljon.

Ja Mosleylla on vielä otsaa arvostella Dennisiä siitä, että hän yrittää johtaa Formuloita kattojärjestö Fian puolesta. Jonkunhan se tulisi tehdä, vaikka Max tunnustaisikin Montezemolon ansiot "mielipidejohtajanaan".

Max sopisi säiliöautojen kansainvälisen ratakilpailujen katttojärjestön valvojaksi. Täysin tankein.
Kyllä ymmärrän että uuteen on vaikea tottua, mutta eikö olisi kaikkein paras, että katsotaan ensimmäinen kilpailu ja spekuloidaan sitten ovatko sääntömuutokset onnistuneet vai epäonnistuneet ja ketä ne suosii ja ketä ei.

Sen kuitenkin sanon, edelliseen kommenttiini viitaten, että Ferrari ei näistä sääntömuutoksista hyödy! Jos FIA olisi halunnut Ferrarin hyötyvän säännöistä eniten, olisi se säilyttänyt vanhat säännöt, joiden aikana Ferrari voitti Formula ykkösten historian ylivoimaisimman mestaruuden.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Originally posted by Jacques:
Ensin itketään sitä kuinka Ferrarin ylivoima tekee koko lajista tylsän, ja sitten kun FIA ryhtyy todellisiin toimiin tylsyyttä vastaan niin sitten itketään joistain perinteistä. Ajatellakin saa!
Eihän tuo kovin hääviä katsottavaa ollut viime kaudella... Itse suomalaisfanaatikkona varsinkin kärsin suunnattomasti, kun joka kerta, kun Kimi pystyi edes hiukan haastamaan kärkeä niin Johtotähti sanoi "moro, lähden eläkkeelle". Ferrarin ylivoima oli silti ansaittua ja nerokkaan kehitystyön tulos, mutta ei se tehnyt seuraamisesta yhtään mielenkiintoisempaa. Mutta, kuten jo aikaisemminkin mainitsin niin voitaisiin katsoa ensin, miten tähänastiset muutokset vaikuttaa ja pitää tuota tankkaushässäkkää varalla, jos tähänastiset muutokset eivät riitä. Näinollen talleillekin jäisi enemmän aikaa miettiä ratkaisuja siltä varalta, että sääntö otetaan voimaan kesken kauden... malttia, Mad Max...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Sitä paitsi, uskon että tämä uusin sääntö (tuosta Kullan tekstistä) suosii ehkä kaikkein eniten McLarenia, joka kiistatta on jäämässä Ferrarin ja Williamsin jalkoihin. Nyt he saavat taktikoinnilla lisää mahdollisuuksia ja kuljettajathan heillä on aika hyvät, eli uskoisin McLarenin hyötyvän tästä. Muut hyötyjät ovat Renault ja kaikki tallit jotka ovat olleet kilpailukyvyttömämpiä viime kausina kuin nämä kolme tämänhetkistä huipputallia.

On mielestäni äärimmäisen typerää edes väittää että Ferrari hyötyisi tästä! Fakta on se että ensi kaudella tulee enemmän yllätyksellisiä tuloksia ja on täysin päivänselvää, ettei Ferrari tule missään nimessä olemaan yhtä ylivoimainen kuin viime kaudella. Ja Ferrarihan hyötyisi näistä sääntömuutoksista vain siinä tapauksessa, että se rikkoisi viime kaudella tekemänsä ennätykset. Ja tähän tuskin kukaan täysjärkinen uskoo!
Vai että oikein äärimmäisen typerää??

Toistan saman asian:
Mikä talli viime kaudella oli kisa kunnossa täysin omassa luokassaan? Ferrari!

Vaikka Williams pystyi haastamaan aika-ajoissa, niin kisoissa ei ollut mitään mahdollisuuksia!

Tämä uusi sääntö muuttaa asian siten, että auton on oltava lähellä kisasäätöjä jo aika-ajoissa, jolloin Ferrari on selkeässä etulyönti asemassa koko viikonlopun tapahtumaa ajatellen!

Ei se auta, että McLaren ajaa tyhjillä tankeilla eturiviin väkisin, ja sitten jäädään kisoissa jalkoihin juuri siihen tyyliin miten Williams jäi viime kaudella! Heti ensimmäisillä kierroksilla ohi ja muutaman kierroksen jälkeen semmonen 20 sekunnin kaula!

En minä edelleenkään väitä, että tämä olisi mitenkään Ferrarin vika, enkä ole täysin samaa mieltä Mikaelin kanssa! Kyllä kaikki tallit saavat tiedot samaan aikaan, jne.

Mutta ongelma onkin siinä, että Mosley ajattelee jollain muulla millä pitäisi ajatella!

Sääntöjen rukkaaminen on ok mutta ne pitää ajatella siten, että sarja tasoittuu kisan lopputuloksen kannalta! Nyt tehdyt muutokset vaikuttavat lähes kaikilta osin vain aika-ajotuloksiin! Kisa tulokset ovat aivan varmasti kolmen kärkitallin heiniä edelleen, eikä Ferrarin etumatka näillä muutoksilla mihinkään häviä!

Keskikastin taistelut olivat viime kaudellakin ne "kisojen suola"! Sama jatkuu edelleen! Nyt on vaan aika-ajoissa enemmän "jännättävää", pääsekö Minardi kuuden joukkoon tyhjillä tankeilla, vai ei? Ja siinäpä se sitten onkin, kun Minardi tulee siihen Williamsien ja McLarenien eteen, niin hyvä tulee joo! Tuo ohittaminen kun on edelleenkin se ongelma!

Ja juuri siihen suuntaan sääntöjä olisi pitänyt muuttaa, että nykypäivän autoilla pystyisi edes jonkinlaisiin ohitusyrityksiin, ilman edellä ajavan virhettä!

:)
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Jacques:
Ensin itketään sitä kuinka Ferrarin ylivoima tekee koko lajista tylsän, ja sitten kun FIA ryhtyy todellisiin toimiin tylsyyttä vastaan niin sitten itketään joistain perinteistä. Ajatellakin saa!
Sen lisäksi, että tuollainen paatoksellinen saarnaaminen ja teatraalinen "ajetellakin saa!" hihhulointi on lähinnä lutuista ja hilpeyttä herättävää varsinkin kun ottaa sinunkin fanaattisen taustasi huomioon ( :rolleyes: ), totean vielä kertaalleen, että mielestäni on aivan helvetillisen suuri, että tehdäänkö sarjasta "mielenkiintoinen" keinotekoisin konstein (lisäpainot, joita luojan kiitos ei sittenkään tullut formuloihin, on tästä kaikkein räikein esimerkki) vaiko ehkä sittenkin sääntömuutoksin, jotka parantavat radikaalisti ohitusmahdollisuuksia yms.

Voin myös vakuuttaa, että mulle on ihan se ja sama ketä nämä Veikkaus Oy:n lanseeraamat sääntömuutokset suosivat (itse en usko että ne sen paremmin ketään suosivat, korkeintaan Ecclestonea ja Mosleytä, tosin tuonkin suhteen olen skeptinen...), mutta niin kauan kuin ne eivät enää palvele urheilullisia periaatteeita, ovat ne mielestäni vastenmielisiä ja puhdasta show:ta. Mun tekis mieli katsoa kilpa-autoilua, mutta ehkä tulevaisuussa ryhdyn seuraamaan Wrestlingiä.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Jacques
Sitä paitsi, uskon että tämä uusin sääntö (tuosta Kullan tekstistä) suosii ehkä kaikkein eniten McLarenia, joka kiistatta on jäämässä Ferrarin ja Williamsin jalkoihin. [/QB]
Ave !!!

Ei McLaren ole jäämässä Ferrarin jalkoihin, se tapahtui viimeistään kaudella 2001. Jatkossa McLaren yrittää ja tullee ennemmin tai myöhemmin onnistumaan Ferrarin kiinniottamisessa ja lyömisessä. Mitä Williamsiin tulee ei maailmassa todellakaan vallitse erityinen kiistaton konsensus asiasta, eriäviä mielipeiteitä ovat esittäneet mm. Ross Brawn ja Nigel Roebuck (heidän asiantuntemuksestaan voi olla montaa mieltä mutta kyllä se väitteen kiistattomuuden kyseenalaistamiseen riittää)..... Nyppiikkö Jaakko kullan jääminen ilman Mursu kyytiä Kimin kaasuttaessa vasemmalta ohi noin paljon?

- Oho -
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Mikä tässä on keinotekoista? Sekö että aika-ajojen merkitys muuttuu?

Voihan olla ja varmasti onkin näin, kuten misa1 sanoi, että tulokset pysyvät aikalailla samanlaisina, mutta kyllähän se aika selvää on, että enemmän töitä huipputallin kuljettajat joutuvat tekemään menestyäkseen kuin aiemmin. Esimerkiksi jos nyt ajatellaan sellaista tilannetta, että Villeneuve, Frentzen, Panis tai joku muu vaikeasti ohitettava kokenut ja taitava kuljettaja onnistuu näiden sääntömuutosten avulla kiilaamaan itsensä kärkeen, niin kyllähän se mielenkiintoa lisää. Ja mielestäni se mielenkiinto on aivan urheilullista, toisin kuin mitä ne menestyspainot olisivat ehkä olleet.

Eli, paras voittaa edelleen, mutta kilpailuissa saattaa jopa tapahtua jotakin!

<small>[ 14-02-2003, 11:14: Message edited by: Jacques ]</small>
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Ihan härdelliks menny koko FIA :mad:
Ei tässä kannata ottaa kantaa kun vasta ekan kisan jälkeen :mad:
Mutta uskon McLarenin olevan vahvoilla, etenkin taktiikoiden puolesta, koska sillä oli tapana ajaa stintit pisimmälle :)
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Jacques:
Mikä tässä on keinotekoista?
No esimerkiks se ketä kiinostaa veikata miten paljon tiimit tankkaa bensaa autoon. Aiemmin veikkaus tunnettiin nimellä supertripla.

Toisaalta veikkaajan kannalta tässä on se hyvä puoli että superkaksarin kertoimet nousee, kun hölmöt veikkaa Villeneuvea voittajaksi aika-ajon jälkeen :D
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Oho:
Jacques
Sitä paitsi, uskon että tämä uusin sääntö (tuosta Kullan tekstistä) suosii ehkä kaikkein eniten McLarenia, joka kiistatta on jäämässä Ferrarin ja Williamsin jalkoihin.
Ave !!!

Ei McLaren ole jäämässä Ferrarin jalkoihin, se tapahtui viimeistään kaudella 2001. Jatkossa McLaren yrittää ja tullee ennemmin tai myöhemmin onnistumaan Ferrarin kiinniottamisessa ja lyömisessä. Mitä Williamsiin tulee ei maailmassa todellakaan vallitse erityinen kiistaton konsensus asiasta, eriäviä mielipeiteitä ovat esittäneet mm. Ross Brawn ja Nigel Roebuck (heidän asiantuntemuksestaan voi olla montaa mieltä mutta kyllä se väitteen kiistattomuuden kyseenalaistamiseen riittää)..... Nyppiikkö Jaakko kullan jääminen ilman Mursu kyytiä Kimin kaasuttaessa vasemmalta ohi noin paljon?

- Oho -[/QB]
Ei koska USAssakin se oli Villeneuve joka hurautti meidänkimistä ohitse. Eli toisin sanoen McLarenin nykytilanne huomioon ottaen on aivan sama ajaako suosikkini BARilla sijoista 7-10 vai McLarenilla sijoista 3-8. Pahahan minun on ennustajaukoksi ryhtyä, mutta pari kolme viimeisintä kautta ovat olleet McLarenille alamäkeä. Se tuskin jatkuu enää kovin tiukkana, mutta nousu takaisin huipulle tuskin tapahtuu parissa kolmessa vuodessa ilman radikaaleja sääntömuutoksia. Nyt niitä on tullut ja McLarenin mahdollisuudet on aivan toisenlaiset kuin mitä ne olisivat olleet vanhoilla säännöillä. Mutta tämähän on vain tällaisen omituisen suomalaisen, joka ei suomalaisia kannata, mielipide. :p
 

sandman72

Asshole
Liittynyt
21.11.2000
Viestit
252
Sijainti
Arctic Roast Duck Society
No kyllä tuo sääntö mun mielestä tuo lähinnä etua kuljettajille, jotka osaavat hakea ja käyttää ohituspaikkoja. Taktiikkakin menee siinä mielessä uusiksi, että enää ei kärkipaikalta lähdetä täysillä tankeilla ja hidasteta koko jonoa. Paitsi jos löytyy jostakin uusi Häkkinen, joka tuohon pystyy.
Kyllä viime kausilla kärkipään kuljettajista Montoya, Schumacher(M), Barrichello ja jopa Coulthard ovat näyttäneet, että huippuautolla tullaan takaa kärkeen, jos osataan. Ja jäädään sinne, jos ei osata (R.Schumi). Tämän lisäkorostus sopii mulle.
Sitäpaitsi auton säätöpainotus muuttuu.
Ennen kärkikuskit säätivät autonsa niin,
että se ei ehkä ollut nopein suorilla, mutta kierrosaika oli paras, mihin autolla pystyy. Ehkä tuokin muuttuu hieman, kun täytyy ottaa huomioon se, että ei ehkä lähdetäkään keulilta, vaikka oltaisiin periaatteessa nopeampia. Tämäkin on minusta selvä lisämauste.
Myönnetään kyllä, että nyt aika-ajo on arvontaa merkittävästi enemmän kuin ennen, mutta mun mielestä tällä on syytäkin kompensoida huippuautojen järjettömän hyväksi noussutta luotettavuutta, joka on suurin syy siihen, että kärki on niin kapea.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Miksei samantien lähdettäs joka kisaan käännetyssä järjestyksessä pisteiden mukaan, ohituksia ainakin riittäisi.
No ovatpahan ainakin kaljakypärä päässä katsomossa istuvat jenkit tyytyväisiä kun on kunnon shouvi.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Jere1983:
No ovatpahan ainakin kaljakypärä päässä katsomossa istuvat jenkit tyytyväisiä kun on kunnon shouvi.
No mutta tärkeintähän tässä lajissa onkin show ja spekulointi. Esim. me täällä forumilla suosimme kaavaa; joku quotaa uutisen ja kaikki muut spekuloivat mitä tulee nyt tapahtumaan.

Spekulaation määrä kasvaa 107%, kun pitää arvuutella, että kuinka paljon bentsiiniä Panis, tai Trulli on ottanut aika-ajoon. Ja annas olla kun on jännä kisa startti ja SÄ tiedät, että kimillä on enempi löpöä, kun coulthardilla, kun Kimi hävis rökälemäisesti Davidille aika-ajoissa.

Kun Kimi tulee vain kerran kisassa varikolle, niin sit SÄ voit sanoo ylpeenä, että:

MÄ tiesin että näin kävis.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
FIA on kyllä aika ihme järjestö!!!!

Luulisi, että kaikki sääntömuutokset kerrottaisiin yhtä aikaa, mutta ei.

Minkähänlaisia sääntömuutoksia FIA keksii viikkoa ennen kauden avausta??? doubtful

Mutta toisaalta en näe noita uusia muutoksia niin huonoinakaan. Tämä tulee tarkoittamaan sitä, että aika-ajo kierroksia ei ajeta niin pienellä bensamäärällä kuin ennen. Taktikointi kisassa tulee lisääntymään, koska varikkokäyntejä tulee olemaan tästä syystä enemmän.

Kuka tästä sitten hyötyy???? Pienien tallien mahdollisuudet ovat siinä, että jos isot epäonnistuvat täydellisesti taktikoinnissaan.

Tämä luo varmasti myös uusia haasteita moottoripuolelle. Nyt koneen pitää olla tehokas, mutta säästää myös polttoainetta. Muistaakseni Mersun mylly oli viime vuonna se taloudellisin. Ajoivathan he Ferraria ja Williamsia pidempään radalla samalla polttoainemäärällä. Mutta kuinka palikat ovat tulevalla kaudella?? Se jää nähtäväksi.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Jääkö 107% sääntö vielä voimaan? Kuvitellaampa seuraava kärjistetty skenaario:

Schumacher ja Montoya taistelee tiukasti maaliman mestaruudesta viimeisessa kilpailussa (jeah right :rolleyes: ). Montoya on ollut perjantaina suht hidas ja ajaa siten lauantaina ennen Ferrareita. Montoya tekee pienen virheen aika-ajokierroksellaan ja jää lähemmäs joukon hätäpäätä. Tämän huomattuaan Ferrari tankkaa Rubenssille todella vähän polttoainetta ja tämä vetää oikein kunnon rykäsyn kevyellä autolla. Montoya (ja moni muu) jää 107%:n ulkopuolelle, eikä pääse kilpailuun mukaan.

Epätodennäköistä - myönnetään.

Itse näkisin aika-ajot kuitenkin mieluummin sellaisena tapahtumana, missä kaikki ajaa sen, mitä taidot ja vehkeet antaa myöden. Kevyillä autoilla aivan äärirajoilla. Tämä uusin käänne tankkaamisen kieltämisellä aika-ajon ja kilpailun välillä latistaa huomattavasti muuten mielenkiintoiselta vaikuttanutta aika-ajosysteemiä.
 

PH

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
557
Sijainti
Helsinki
Viime kauden tylsyys ei kyllä todellakaan johtunut vanhentuneista säännöistä - Ferrari nyt vaan oli ylivoimainen muihin verrattuna. Itse asiassa formuloissa on ollut enemmän sääntö kuin poikkeus, että yksi talli dominoi koko hoitoa. Jos joku tekee työnsä hyvin niin pitääkö sääntöjä muuttaa?
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
PH:
Viime kauden tylsyys ei kyllä todellakaan johtunut vanhentuneista säännöistä - Ferrari nyt vaan oli ylivoimainen muihin verrattuna. Itse asiassa formuloissa on ollut enemmän sääntö kuin poikkeus, että yksi talli dominoi koko hoitoa. Jos joku tekee työnsä hyvin niin pitääkö sääntöjä muuttaa?
Mun mielestä (edelleen) tuo yksi kerrallaan ajaminen on ihan ok uudistus... eipähän pääse kukaan sanomaan, että "kun toi oli edessä"... Tosin olis voinut muuttaa siten, että aika-ajot uudestaan kaksipäiväisiksi niin kaikki olis saanut kaksi nopeaa vetoa... olis ollut pieni tila virheelle kuitenkin, kun ekana päivänä olis voinut ajaa "varmanpäälle" ja toisena päivänä vetää enempi riskillä... nyt täytyy ajaa riskillä varmanpäälle doubtful .. paitsi jos tallit hyväksyvät tuon polttoainetouhun...
 

Hënkka

Guest
J.Heldenview:
Jos joku hitaamman tallin kuski pääsee aika-ajossa kärkeen, ei nopeiden autojen kuskit häntä pysty ohittamaan, sillä nopeuserot ovat samoja kisan alkuvaiheessa ja aika-ajoissa.
Päivän paras huomio. Ei tuo lisää mitään muuta kuin varikkostopeilla tapahtuvia ohituksia. Alussa kevyellä läheneet putoavat stopin jälkeen hännille ja se on siinä. Sitten kun jossain kisassa on vain yksi sopiva taktiikka, niin kaikki turvautuvat suht samaan bensamäärään ja lähtöjärjestys on ihan sama kuin ennenkin. Onneksi se yhden kierroksen ajotaito sotkee pakkaa, tämä bensakikkailu on keksitty ajattelematta asiaa yhtään.

En tiedä suosiiko tuo Ferraria. Mutta yksi asia nyt ainakin selviää. Heitin joskus aiemmin hatusta sen, että Ferrari olisi ajanut kisat alipainoisella autolla ja siten ollut kisanopeudessa niin ylivoimainen. Aika-ajossa samaa ylivoimaa ei nähty.

Eli tämä kauhistuttava salaliittoteoria oli siis se että auto painoi esim. 580kg tyhjillä tankeilla ja viimeisellä varikkostopilla tankattiin 20 kiloa ylimääräistä bensaa, jotta auto olisi maaliintulon punnituksessa laillinen.

2 stopin taktiikalla bensamäärät meni siis kutakuinkin 80+60+80=220 kiloa. Startissa oli tankissa 80 kiloa bensaa, jolloin auto painaa 660kg. Esim. Williams lähtee 80+60+60=200 kiloa taktiikalla --> auto painaa tyhjänä 600kg ja bensan kanssa alussa 680kg. Ferrari on siten peräti 20kg kevyempi. JJ puhui joskus että se 10kg auton painossa olisi jollain radalla ollut n. 0,4 sekuntia kierrosajoissa.

Tuolla taktiikalla Ferrari on siis koko ajan 20kg kevyempi muihin nähden, peräti 2/3 kisamatkan ajan. Viimeisellä stopilla auto hoidetaan lailliseen kuntoon. Maaliin riittäisi 60kg bensaa, mutta tankataankin 80kg, jotta auto painaa maalissa sen 600kg. Eroa muihin on jo minuutti, joten voiton suhteen ei ole mitään hätää.

Ferrari veti ensimmäiset stintit viime kaudella järjettömän lujaa, keskistintin varsinkin, ja lopussa sitten hidasteltiin. Forixista katoin niitä Schumin nopeimpia kierroksia ja yksikään ei tullut kisan loppuvaiheessa. Voihan syynä tietysti olla varmistelu ihan muuten vain. Tätä taktiikkaa uskon myös käytetyksi hyväksi vuonna -95 jolloin Schumi&Brabwn veivät Williamsia taktiikoissa kuin kuoriämpäriä.

Mutta jos siis tuohon teoriaan uskoo, niin tämän tankkaussäännön myötä tilanne muuttuu.

<small>[ 14-02-2003, 13:25: Message edited by: Henkka ]</small>
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Mr Cale:
Jääkö 107% sääntö vielä voimaan? Kuvitellaampa seuraava kärjistetty skenaario:

Schumacher ja Montoya taistelee tiukasti maaliman mestaruudesta viimeisessa Ferrari tankkaa Rubenssille todella vähän polttoainetta ja tämä vetää oikein kunnon rykäsyn kevyellä autolla. Montoya (ja moni muu) jää 107%:n ulkopuolelle, eikä pääse kilpailuun mukaan.
107-sääntöhän oikeuttaa kyllä mukaan, jos aiemmat näytöt todistavat, että vauhtia löytyy ja kyseessä on poikkeus.
Esim. sadeaika-ajoissa kyseisiä myönnytyksiä on nähty, sekä joskus Minardin kohdalla ilman syytäkin.
 
Ylös