On makuasia, millaista kisaa pitää tylsänä. Yleiesesti ottaen kuitenkin F1:stä 2000-luvun alussa pidettiin erittäin ennelta-arvattavana ja ikävänä.
Jotain oli siis tehtävä. FIA julkaisi aika radikaalit sääntöuudistukset, joita vaan tiukennettiin mitä pidemmälle päästiin. Jotkut fanit innostuivat, toiset suhtautuivat varauksella. Pienten tallien johtajat olivat tyytyväisiä 'suosiviin' sääntöihin, ja suurten valittivat niitä liian nopeasti tehdyiksi, ja etteivät tallien johtajat saaneet vaikuttaa.
Pitäisikö sitten saada? Kenen tehtävä on luoda säännöt? Onko se lajin kattoliiton, FIA:n, vaiko sarjassa mukana olevien tallien? Tulisiko sitten itse kilpailijoiden, kuljettajien, mielipidettä kysyä? Kuinka suuria muutoksia voidaan tehdä kysymättä talleilta edes mielipiteitä?
Itselleni jäi sellainen kuva, että enemmän kuin nuo varsinaiset muutokset, tallien johtoa (erityisesti McLarenin ja Williamsin) suututti FIA:n tapa viedä uudistukset läpi. Yleensä kaikesta on neuvoteltu ja pohdittu yhdessä, nyt Mosley lähinnä saneli valmiit säännöt. Teoriassa päätökset tehtiin Teknisen komission siunauksen alla tms., mutta vaihtoehdot taisivat olla aika rajallisia.
Tavoitteeseen ollaan kai päästy, jos toisaalta lajin katsojamäärät kääntyvät nousuun, tallien talous paranee, ja kilpailuista saadaan mielenkiintoisempia. Tukevatko nuo toisiaan, onko joku vain sanahelinää tai onko jokin mahdoton saavuttaa - se jää nähtäväksi.
Vuodenvaihde 2002-2003 tullaan joka tapauksessa kirjoittamaan isoilla kirjaimilla F1:n historiaan yhden aikakauden päänä.