Sääntömuutokset formuloissa kausilla 2003-06

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Ria:
Varmaan sen on tuolla aiemmin on joku sanonutkin, mutta onhan nyt kuitenkin perjantain aika-ajot, joissa ilmeisesti ajetaan 'tyhjällä' tankilla ja a-a säädöillä ja joita voisi pitää sinänsä vauhdin mittarina.
Hyvä pointti, vähän ylihän tuo menee että perjantain aika-ajojen jälkeen autot laitetaan lauantain "aika-ajossa" jo valmiiksi kisan alun nopeusjärjestykseen. Ohituksia ei siis nähdä enää sitäkään vähää, ohi kun ei pääse kun reippaasti nopeammalla autolla. Ei voi siis enää tehdä Arrowseja ja ohittaa alussa puolisenkymmentä autoa.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Niimpä, toisaalta bensan puolesta autot pistetään aika-ajossa nopeus härjestykseen, mutta renkaitakin on monenlaisia ja ei pidä olettaa että kaikilla onnistuu täydellinen aika-ajokierros painavalla autolla joka kerta.

Eiköhän noilla säännöllä tehdä se mitä FIA yrittää, eli ei käy niin selvästi joka sunnuntaikatsojalle mitkä autot on parhaat kun pakkaa on vähän sekoitettu.
 

PH

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
557
Sijainti
Helsinki
Formulanomi:
En oikein muutenkaan ymmärrä mikä siinä olisi niin jännää, jos tietäisi kuka pyrkii tai kuka ei pyri paalulle ?
Ei kai sit mitään... Ärsyttää vaan etukäteen sellainen tilanne jossa esim. Schumi löytyy aika-ajojen jälkeen vasta sijalta 7 ja kuitenkin hänen nähdään virnistevän tyytyväisen näköisenä varikkoalueella. Entäpä jos esim. Toyota ottaa tallin ensimmäisen paalun (ansaitusti) eikä kukaan sitä arvosta (joojoo, teillä oli vaan vähemmän löpöä tankissa).
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Mutta paalunhan voi kruunata voittamalla kyseisen kisan. Eiköhän ala tulla respektiä.

Muutenkin hirveää valitusta näistä sääntömuutoksista. Minä olen ainakin ihan tyytyväinen että jotain tapahtuu. Jos muutokset menevät pieleen, ei kynnys niiden uudelleenmuuttamiseen varmaan mikään kovin korkea ole. Muutosten tielle on nyt lähdetty ja se on hyvä se.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Moni täällä suuta pieksee, mutta todellista sankaruutta on se, kun taistelussa Usko on kadoksissa eikä Toivoa näy missään.

Saanko tiedustella mitä helvetin sankarillista on siinä että Usko ja Toivo on kadoksissa?

Kehoittaisin tutustumaan kielioppiin tarkemmin ja näin välttää tekovitsikkäitä virheargumentteja. yuck
 

Moderaattorit

Super Moderator
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
1391
formulastara:
Moni täällä suuta pieksee, mutta todellista sankaruutta on se, kun taistelussa Usko on kadoksissa eikä Toivoa näy missään.

Saanko tiedustella mitä helvetin sankarillista on siinä että Usko ja Toivo on kadoksissa?

Kehoittaisin tutustumaan kielioppiin tarkemmin ja näin välttää tekovitsikkäitä virheargumentteja. yuck
Kehoittaisin pysymään otsikon rajaamassa aiheessa.
 

mrOKA

Well-known member
Liittynyt
21.8.2001
Viestit
58
Sijainti
Riihimäki | Finland
Musta on ainakin tosi hyvä juttu että autoja ei saa tankata eikä renkaita vaihtaa aika-ajojen jälkeen, tuo lisää jännitystä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Sääntönikkari Max Mosley jyrisee huipputallien valituksille ja pitää tietoisesti pienten puolta sekä kannustaa mukaan uusiakin yrittäjiä.
Missähän mielessä Mosley kuvittelee pitävänsä pienempien puolta???

Kuvitteleeko hän mahdollisesti että pienet pystyvät jossain määrin paremmin ja nopeammin reagoimaan kaikkiin uusiin muutoksiin??? :confused:

Hohhoijaa!?! :rolleyes:
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Misa1:
Eikös isoilla talleilla ole tunnetusti paremmat mahdollisuudet kehittää autoistaan kisa- ja aika-ajoversioita ?
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Misa1:

Missähän mielessä Mosley kuvittelee pitävänsä pienempien puolta???

Kuvitteleeko hän mahdollisesti että pienet pystyvät jossain määrin paremmin ja nopeammin reagoimaan kaikkiin uusiin muutoksiin??? :confused:

Hohhoijaa!?! :rolleyes [/QB]
Kaikkia näitä esitettyjä muutoksia ovat varauksettomasti kannattaneet pienet tallit, jotka eivät es. luistoneston poistumisen myötä menetä mitään, kun järjestelmän toimivuus on tähänkin asti ollut kyseenalaista. Es. Minardi otti viime kauden ainoat pisteensä autolla, jonka luistonesto oli sanonut itsensä irti jo pian kisan puolenvälin jälkeen.

Kysymys on siis siitä, että es. Ferrari ja Williams pystyivät jo viime vuonna käyttämään autojaan täysin erilaisissa säädöissä aika-ajoissa ja kilpailussa. Williamsilla hyppäys aika-ajosäädöistä kisasäätöihin tiputti aikaa yli 1,5 sekuntta suhteessa Ferrariin. Minardi, Jordan ja B.A.R eivät mitään aika-ajosäätöjä edes käyttäneet, vaan ainoa muutos aika-ajojen ja kisan välillä oli polttoaineen määrä. Näin ollen sääntö on juuri niille edullinen.

Pienet tallit EIVÄT säästä kustannuksissa varsinaisesti, vaan siinä että samalla rahamäärällä saa nyt tasaisemmat mahdollisuudet kilpailla suurten tallien kanssa. Es. tarvitse väkertää aika-ajoon jotain ylimääräistä nopeuden lisää, vaan auto normaalissa kisakuosissaan on aivan yhtä kilpailukykyinen, kuin kisassakin - ja kilpailukykyisempi, jos tankkiin laitetaan vähemmän polttoainetta.

Säännöt ottavat päähän suuria talleja, koska ne ovat pystyneet kehittelemään parissa kuukaudessa sellaisia ratkaisuja, joista ei uusien sääntöjen myötä enää saada täyttä hyötyä irti. Pienillä talleilla ei ole mitään tälläisiä uudistuksia autoissaan, ja nyt niitä ei edes tarvitse yrittää väkertää autoon kilpailukauden aikana, kun ei niitä ole enää Britannian jälkeen suurillakaan talleilla.
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
On makuasia, millaista kisaa pitää tylsänä. Yleiesesti ottaen kuitenkin F1:stä 2000-luvun alussa pidettiin erittäin ennelta-arvattavana ja ikävänä.

Jotain oli siis tehtävä. FIA julkaisi aika radikaalit sääntöuudistukset, joita vaan tiukennettiin mitä pidemmälle päästiin. Jotkut fanit innostuivat, toiset suhtautuivat varauksella. Pienten tallien johtajat olivat tyytyväisiä 'suosiviin' sääntöihin, ja suurten valittivat niitä liian nopeasti tehdyiksi, ja etteivät tallien johtajat saaneet vaikuttaa.

Pitäisikö sitten saada? Kenen tehtävä on luoda säännöt? Onko se lajin kattoliiton, FIA:n, vaiko sarjassa mukana olevien tallien? Tulisiko sitten itse kilpailijoiden, kuljettajien, mielipidettä kysyä? Kuinka suuria muutoksia voidaan tehdä kysymättä talleilta edes mielipiteitä?

Itselleni jäi sellainen kuva, että enemmän kuin nuo varsinaiset muutokset, tallien johtoa (erityisesti McLarenin ja Williamsin) suututti FIA:n tapa viedä uudistukset läpi. Yleensä kaikesta on neuvoteltu ja pohdittu yhdessä, nyt Mosley lähinnä saneli valmiit säännöt. Teoriassa päätökset tehtiin Teknisen komission siunauksen alla tms., mutta vaihtoehdot taisivat olla aika rajallisia.

Tavoitteeseen ollaan kai päästy, jos toisaalta lajin katsojamäärät kääntyvät nousuun, tallien talous paranee, ja kilpailuista saadaan mielenkiintoisempia. Tukevatko nuo toisiaan, onko joku vain sanahelinää tai onko jokin mahdoton saavuttaa - se jää nähtäväksi.

Vuodenvaihde 2002-2003 tullaan joka tapauksessa kirjoittamaan isoilla kirjaimilla F1:n historiaan yhden aikakauden päänä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Formulanomi:
Misa1:
Eikös isoilla talleilla ole tunnetusti paremmat mahdollisuudet kehittää autoistaan kisa- ja aika-ajoversioita ?
Niinpä mutta enpä usko että kehitys isoilta talleilta juuri loppuu siihen jos nyt keskitytään oikein kunnolla siihen kisa-autoon jolla pärjätään myös aika-ajoissa!
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Misa1:
Formulanomi:
Misa1:
Eikös isoilla talleilla ole tunnetusti paremmat mahdollisuudet kehittää autoistaan kisa- ja aika-ajoversioita ?
Niinpä mutta enpä usko että kehitys isoilta talleilta juuri loppuu siihen jos nyt keskitytään oikein kunnolla siihen kisa-autoon jolla pärjätään myös aika-ajoissa!
Ahaa! :rolleyes:

AMS:in vastauksesta löytyy, se mitä kaipailin...ehkä sinunkin kannattaisi lukea se! :)
----
Nämä muutokset eivät paranna pienten asemaa kertarysäyksellä, mutta ainakin suunta on oikea.

Yksi aika-ajoyritys ja polttoaine/rengas rajoitukset pistävät taktiikat uusiksi ja ilmeisesti johtavat improvisointeihin kisan aikana. Luulisi tämän jo sekoittavan pakkaa välillä aika makoisasti. :)
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
En tiedä onko tämä spekulaatio jo esitetty, mutta esitän sen kuitenkin.
Tämä sääntöuudistus mahdollistaisi myös sellaisen toimintatavan, että talli ajattaa kevyehköllä autolla paalupaikalle ns avustavan kuljettajan. Avustavan kuljettajan tehtävänä on toimia pace-carina eka tankkaukseen saakka. Sitä vastoin tallin mestarismiesehdokas lähtee matkaan suurella kuormalla. Pysyttelee kuitenkin kärjen tuntumassa, ruuhkassa jopa pystyy ohittelemaan muita. Kiirettä ei ole, tankki on täynnä, renkaat ei kulu, tupakkia riittää... ja sitten kun pace-car siirtyy varikolle, kisa vasta alkaa.
Tämä toki edellyttäisi että tallilla olisi tällaiset erilaiset roolit kuljettajilleen, mutta sellaisiahan ei ole, eihän?
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Mitä tapahtuu jos kolme kärkitallia ottaisi ko taktiikan yhtäaikaa käyttöön?
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
Kaikenkaikkiaan tässä mennään taas, yllättäen, kohti enenevää taktikointia eikä suinkaan lisääntyvää kilpailua radalla.
 
Ylös