Minun mielestäni tämä uusi sääntö on sangen mainio keksintö. Itse en olisi osannut tuollaista mahdollisuutta ajatella, kuten en aikanaan ajatellut pisteytysjärjestelmän muuttamistakaan, kun luulin että perinteistä pidettäisiin tiukasti kiinni. Nyt kun sääntö esiteltiin, niin ehdottomasti pidän sitä hyvänä lisänä näihin viimeaikojen uudistuksiin.
F1 on vuosi vuodelta mennyt yhä enemmän siihen, että tiimi sorvaa taktiikan ja jos se onnistuu niin 30 sekunttia suhteessa muihin voitetaan pelkästään tällä taktiikalla. Nyt ei enää voi soveltaa vanhoja oppeja, vaan kehitellä jotain uutta.
Starttiin tulee lisäjännistystä sitä kautta, että Trullin kaltaisilla kuljettajilla saatta nyt olla mahdollisuus nousta 4. tilalta kärkeen, jos ovat ajaneet sille paikalle 20 kg kevyemmällä autolla kuin 3. edessä olevaa. Näin ollen ohitusten määrä kasvaisi selvästi. On eriasia startata 20 kg painavammalla autolla kuin ajaa sillä kierroksia. Startti on jo pitkään ollut se suurin jännitysmomentti kisassa nyt tämä tulee entistä selvemmin esille. Vanhalla tavalla Renaultilla tuskin oltaisiin tänäkään vuonna pystytty ajamaan 4. parhaan joukkoon aika-ajoissa. Tänä vuonna kiitos erilaisten bensamäärien tämä on mahdollista ja saatta, jopa tulla tavalliseksi tapahtumaksi. Tärkeintä on päästä rikkomaan 3 huipputallin rintama. Mitä epätodennäköisempiä autoja kärjessä startin tullessa hilluu sítä parempi.
Omasta mielestäni myös varsinkin viime vuonna näkyi jo selvästi, miten aika-ajojen tulokset eivät enää alkuunkaan vastanneet auton nopeutta kisassa. Williams ja jopa McLaren saattoivat olla aika-ajoissa 4 kymmenyksen päässä Ferrarista mutta kisassa olitiinkin sitten yllätys yllätys 1,5 sekunttia hitaampia heti alkumetreiltä lähtien. Nyt sentään tästä älyttömyydestä päästään eroon ja voi ajatella autojen olevan ainakin alkupuolella kisaa tasaisempia nopeuksissaan, tai siis jos Ferrari on nopeampi heti alussa niin se näkyy jo aika-ajoissa niin kuin asiaan kuuluvaa on.
Ymmärrän sinällään sen, ettei tämä uudistuslinja miellytä kaikkia ja monilla varmasti on mielestään parempia ja paljon parempia näkemyksiä siitä, miten F1:siä kehitetään. Omasta mielestäni ainoat täysin idioottimaiset ideat jotka olivat esillä olivat autojen arvonta ennen kisaa kuljettajien välillä ja käännetty lähtöjärjestys aika-ajoissa. Nämä läpi menneet ideat merkitsevät askelta parempaan suuntaan, ja ennen kaikkea kausi 2003 on varmuudella kiinnostavampi kuin kausi 2002.
En tiedä tuosta jokamiesluokasta, sillä minä seuraan F1:siä ja minä todellakin toivon, että tänä vuonna sisäinen kelloni herättää minut ennen Japanin GP:tä. Viime kaudella tapahtui ensimmäistä kertää 10 vuoteen se, etten jaksanutkaan herätä ajallaan vaan missasin koko kisan. Ratkaisevaa oman arvioni kannalta on se, että kaikki ne tallit joiden mielipiteitä minä pidän jossakin arvossa kannattavat näitä sääntöuudistuksia varauksettomaksi ja jopa vaativat niitä vielä lisääkin. McLarenin virsi luonnollisesta kehityksestä on jo täysin pystyyn kuollut toteamus. Enää ei tälläisellä ajattelulla voida tätä lajia viedä eteenpäin.
FIA:n suhteen on todettava se, että on erittäin hyvä, että siellä nyt ollaan herätty kehittämään lajia. Kun McLaren oli huipulla kehitystä edusti sekä Mosleyn että Bernien mielestä se, että Ferrari nousee uudestaan mestariksi. Kun Ferrari itse pilasi kaiken tallimääräyspolitiikallaan oli aikakin muuttaa suuntaa. Kaudella 2000 Ferrarin nousu mestariksi lisäsi F1:ten katsojalukuja. Tällä kaudella katsojalukuja lisäävät sääntömuutokset. Tietysti tosi autourheilufanit alkavat nyt katosa jokkista mutta tätä he ovat tainneet julistaa jo vuosia, joten ei mitään uutta siinä asiassa.
Joku voisi käydä kysymässä McLarenilta ja Williamsilta paljonko kustannukset lisääntyvät, jos heidän pitää alkaa ajattamaan 3 autoa kahden sijasta. Olen sataprosenttisen varma, että tämä linja on huipputallienkin kannalta halvempi, kun nyt ihan ollaan ihan oikein alettu painottamaan pienten tallien merkitystä F1:lle. Auton valmistajat ovat mukana tekemässä bisnestä. Yksityistallit ovat mukana niin kauan kuin vain rahat riittävät, ihan vain lajin itsensä takia. Lienee tarpeetonta sanoa, kummat ovat tärkeämpiä lajin säilymisen takia.
(Heh taustalla pujottelua 1. kierros lopussa ja selostaja toteaa "Tässä vaiheessa emme vielä tiedä miten tulee käymään. Jos tämä olisi formulaa niin tietäisimme, että Schumacher voittaa mutta tämä on pujettelua ja kaikki on vielä aidosti auki.").
<small>[ 15-02-2003, 12:45: Message edited by: AMS82 ]</small>