Sääntömuutokset formuloissa kausilla 2003-06

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Näinköhän tuo sääntö astuu voimaan... kuinka suuri osa talleista täytyy olla takana, että hyväksytään? Iltalehden mukaan Schumi oli Fioranon testien jälkeen hehkuttanut uutta autoa, mutta oli vastannut tähän polttoainekysymykseen tähän tapaan: "En viitsi kommentoida, ennenkuin tiedän asiasta enemmän, kuin kuulopuheiden perusteella"... siis ei sanasta sanaan noin... jos Schumi päättää olla tykkäämättä asiasta niin mitenkähän käy... Tosin Iltalehden mukaan "FIA järjesti talleille taas yllätyksen tekemällä uuden säännön" (ei sanantarkka)... Eikö se nyt sitten ollutkaan ehdotus, johon tallit vastaavat? hä... kysyn vaan...
 

PKurki

Well-known member
Liittynyt
19.2.2001
Viestit
211
En tiedä suosiiko tuo Ferraria. Mutta yksi asia nyt ainakin selviää. Heitin joskus aiemmin hatusta sen, että Ferrari olisi ajanut kisat alipainoisella autolla ja siten ollut kisanopeudessa niin ylivoimainen. Aika-ajossa samaa ylivoimaa ei nähty.
Buhahahaha :D . Etkö muuta keksinyt?
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Kisa-tankkaus ennen aika-ajoa ei johda monipuolisempiin taktiikka-valintoihin.

Ennenhän tilanne oli se, että jos sattui olemaan aika-ajossa hidas, pistettiin kisaan vähän bensaa ja päästiin alkuvaiheessa ohittelemaan muita.
Nythän näin ei voi tehdä, kun tankkaus on jo suoritettu ennenkuin tiedetään aika-ajon tulokset. Aika-ajon jälkeen autot ovat taktiikka-järjestyksessä, kun taktiikat on suunniteltava jo lauantai-aamuna niin on pakko pelata varman päälle - riskejä ei voida ottaa kun tietoa on liian vähän (keli/lähtöruutu).

No, ei se mitään, kukaan ei kuitenkaan vielä tiedä, mikä on varma valinta, joten tullaan kyllä näkemään mielenkiintoisia taktiikka ratkaisuja alkuvaiheessa kautta. Lisäksi luulen että ekan kisan paalulla on minardi wink - ainakin melkein - pikkutalleille tulee kyllä mieleen lähteä aika-ajoon aika-ajo säädöissä ja sitten ekalla kierroksella tankkaamaan, saa kuitenkin reilusti palsta/tv tilaa. Ainakin kauden ekojen aika-ajojen paalu on pikkutallien tähtäimessä - silloin kun ei vielä tiedätä (varmaksi) että "huijaako" ne vaan kevyellä autolla vai onko ne oikeesti onnistunut.

Pidän aika selvänä, että ainakin kauden alussa ekat stopit on aikaisessa vaiheessa, noin 10 kierroksen tietämillä.

Jääminen aika-ajossa esim. macillä sijalle 15 johtaa siihen, että 10 kierroksen jälkeen ero kärkeen on yli 30 sek (ihan vaan normaalien "turvavälien" takia) ja se riittääkin hyvin tyhjillä tankeilla lähteneille siihen että ehtii varikolta (nyt täysillä tankeilla olevalla esim. Sauberilla) eteen hidastelemaan.

Sitä riskiä ei voida ottaa, joten on pakko lähteä kevyellä autolla aika-ajoon. Suurella määrällä bensaa ei uskalla aika-ajoon lähteä ellei ole varma siitä, että omaa sekuntikaupalla extra vauhtia muihin nähden, käytännössä on kuitenkin päästävä 10 sakkiin jos haluaa voittaa. Aikaisemminhan oli mahdollista nousta kevyellä autolla hitaampien ohi jos oli käynyt huonosti aika-ajoissa, mutta nyt se ei enää käy.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Veikkaan, että nähdään jokaisella tallilla kaksi erilaista taktiikkaa :eek:
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Harmi kun aika-ajojen perusteella ei voi tehdä enää samanlaista tallin sisäistä vertailua kuin ennen, yhden kierroksen systeemi olisi poistanut ruuhkankin vaikutuksen kierroksiin.
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Nyt voittoo ei vaadita enää nopeinta autoa ja miestä vaan paras taktikko varikkomuurille viikonlopun ajaksi.

Voin kuvitella mistä aika-ajojen jälkeen lehditötilaisuudessa puhutaan...vain ja ainoastaa...paljonko sinulla oli löpöä tankissa, sitten kuljettajat vaan selittelevät että ei voi tietenkään kertoa...
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
"MTV3 F1-SÄHKEET Torstai

Samat renkaat aika-ajossa ja kisassa

Kansainvälisen autoliiton FIA:n tors-
taina täsmentämät tulevan F1-kauden
säännöt edellyttävät, että autojen on
lähdettävä kisaan samoilla renkailla,
joita käytettiin aika-ajoissa.

Lauantain aika-ajon jälkeen autot
suljetaan valvottulle parc ferme
-alueelle. FIA sallii talleja tekemään
autoilleen valvotuissa olosuhteissa
turvallisuuden kannalta välttämättömiä
tarkastuksia. Mitään muita muutostöitä
ei autoihin ole sallittua tehdä ilman
eri lupaa. Sunnuntaiaamuna tallien on
luvallista korjata autojaan, jos nii-
hin on aika-ajoissa tullut vaurioita
ulosajon takia. "

Ihan väkisin tulee mieleen että onkohan Mosley miettinyt tarpeeksi jokaista uudistusta.. Samat renkaat aika ajosta kisaan, (nyt on pakko kiroilla) jumalauta jos aika-ajot on kuivalla kelillä ja tunti ennen kisaa alkaa vaikka sataa ja näyttää siltä ettei se laannu, niin pitääkö ajaa kuivan kelin renkailla?

Joku voi ehkä nyt aatella musta että onko toi noin tyhmä, tietenki saa renkaat vaihtaa tuollaisessa tilanteessa, mutta onko teidän mielestä Mosley lähiaikoina käyttänyt kovin paljon järkeä?

Mielestäni näyttää siltä että esim tuo tankkaussääntö on tullut Maxin mieleen kesken wc-hetken ja Mosley on siltä istumalta jyrännyt idean läpi. Ei varmasti ole pohtinut asiaa joka kantilta... Ehdotus se vasta on ja totta vie toivon ettei mene läpi.

Mielestäni nyt rupee jo tulee yli siinä kuinka paljon uusia sääntöjä saa rynniä pari viikkoa ennen kauden alkua...

Minulta ehdoton EI tankkaus jutulle ja samalla koko "parc fermelle".

(Edit: "että" sana puuttui yhdestä välistä)

<small>[ 14-02-2003, 23:08: Message edited by: Joni Hakkarainen ]</small>
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Joni Hakkarainen:
Mielestäni näyttää siltä esim tuo tankkaussääntö on tullut Maxin mieleen kesken wc-hetken ja Mosley on siltä istumalta jyrännyt idean läpi. Ei varmasti ole pohtinut asiaa joka kantilta... Ehdotus se vasta on ja totta vie toivon ettei mene läpi.
Mielestäni nyt rupee jo tulee yli siinä kuinka paljon uusia sääntöjä saa rynniä pari viikkoa ennen kauden alkua...
Minulta ehdoton EI tankkaus jutulle ja samalla koko "parc fermelle".
Mulle tuli kanssa mieleen että märistä unistaanko Max noita ideoitaan oikeen repii, kaudelle oli tulossa jo niin paljon
uutta mutta ei niin ei, mitäköhän kisaviikolle vielä keksitään.
 

PH

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
557
Sijainti
Helsinki
Samat renkaatkin vielä..

Miksei samantien samat kalsarit? Näin niinkuin Villeneuvea ajatellen. :D
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Tässä meni nyt hyvä uusi aika-ajosysteemi ihan mönkään frown
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Kai tuolla sit pyritään estää aika-ajoauton kehittämistä.
 

the hoopi

kakkosnick
Liittynyt
16.2.2002
Viestit
232
Sijainti
Hjalliksen hallis (hartwallis)
Näyttää mielenkiintoiselta. Vielä sais tulla sellanen takaa-ajokisa jossa ajetaan kaksi kisaa: Ensimmäiseen lähetään puolen minuutin välein ja maalissa otetaan ajat ja sit toinen kisa perään ja lähdetään niin että eka lähdön nopein starttaa ekana ja muut sen verran perässä kun hävisivät ekassa startissa.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Sitten jos vielä saatas kaikille sellanen nappi mistä voi valuttaa öljyä radalle ja piikkomatot kans! Sitten sellanen turbonappi mitä sais käyttää kolme kertaa kisassa ja OHJUKSIA joilla vois ampua muita!! jossain vaiheessa radalle ilmestyis F3000 kuskeja kiilailemaan daviddia koska max ei davidista tykkää!! palkintojenjaossa kuskit mättäs toisiaan mestaruusvöillä ja taas ne F3000 kuskit tulis mukaan!!1 lopussa kuvattas vince mcmahonia eikunsiis maxia ja sillä ois sellanen ilme että oksat pois ja lehdet tilalle! mitäköhän se keksii ens kisaan!!!!111
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Älä henkka jauha sontaa. Muistan eräänkin kisan jossa Schumi lähes viimeisellä kierroksella jättäytyy Rubensista jälkeen ja täräyttää oikein kuin uhitellen kisan ylivoimaisesti nopeimman kierroksen. Teoriasi on täyttä PUPPUA eli PASKAA eli SONTAA. Moderaattoris miehiä ja tuollaisia viitsii vielä tottisella naamalla täällä veistellä.

Totuus on vain että Ferrari teki viimevuonna auton joka ei alussa ollut mikään aika-ajo tykki mutta joka hommansa siinäkin asiassa hoiteli ihan tyylikkäästi eli paaluja tuli.

Panehan Forixilta tietoa ruutuun niin katsotaan teorioitasi sitten vähän tarkemmin.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
En tiedä ketä tuota uutta sääntöä sorvatessa on ajateltu, mutta faneja ei ainakaan. Hieno yhden kierroksen aika-ajouudistus meni täydeksi pelleilyksi ja kisasta on tulossa pelkkää varikkorulettia.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Minun mielestäni tämä uusi sääntö on sangen mainio keksintö. Itse en olisi osannut tuollaista mahdollisuutta ajatella, kuten en aikanaan ajatellut pisteytysjärjestelmän muuttamistakaan, kun luulin että perinteistä pidettäisiin tiukasti kiinni. Nyt kun sääntö esiteltiin, niin ehdottomasti pidän sitä hyvänä lisänä näihin viimeaikojen uudistuksiin.

F1 on vuosi vuodelta mennyt yhä enemmän siihen, että tiimi sorvaa taktiikan ja jos se onnistuu niin 30 sekunttia suhteessa muihin voitetaan pelkästään tällä taktiikalla. Nyt ei enää voi soveltaa vanhoja oppeja, vaan kehitellä jotain uutta.

Starttiin tulee lisäjännistystä sitä kautta, että Trullin kaltaisilla kuljettajilla saatta nyt olla mahdollisuus nousta 4. tilalta kärkeen, jos ovat ajaneet sille paikalle 20 kg kevyemmällä autolla kuin 3. edessä olevaa. Näin ollen ohitusten määrä kasvaisi selvästi. On eriasia startata 20 kg painavammalla autolla kuin ajaa sillä kierroksia. Startti on jo pitkään ollut se suurin jännitysmomentti kisassa nyt tämä tulee entistä selvemmin esille. Vanhalla tavalla Renaultilla tuskin oltaisiin tänäkään vuonna pystytty ajamaan 4. parhaan joukkoon aika-ajoissa. Tänä vuonna kiitos erilaisten bensamäärien tämä on mahdollista ja saatta, jopa tulla tavalliseksi tapahtumaksi. Tärkeintä on päästä rikkomaan 3 huipputallin rintama. Mitä epätodennäköisempiä autoja kärjessä startin tullessa hilluu sítä parempi.

Omasta mielestäni myös varsinkin viime vuonna näkyi jo selvästi, miten aika-ajojen tulokset eivät enää alkuunkaan vastanneet auton nopeutta kisassa. Williams ja jopa McLaren saattoivat olla aika-ajoissa 4 kymmenyksen päässä Ferrarista mutta kisassa olitiinkin sitten yllätys yllätys 1,5 sekunttia hitaampia heti alkumetreiltä lähtien. Nyt sentään tästä älyttömyydestä päästään eroon ja voi ajatella autojen olevan ainakin alkupuolella kisaa tasaisempia nopeuksissaan, tai siis jos Ferrari on nopeampi heti alussa niin se näkyy jo aika-ajoissa niin kuin asiaan kuuluvaa on.

Ymmärrän sinällään sen, ettei tämä uudistuslinja miellytä kaikkia ja monilla varmasti on mielestään parempia ja paljon parempia näkemyksiä siitä, miten F1:siä kehitetään. Omasta mielestäni ainoat täysin idioottimaiset ideat jotka olivat esillä olivat autojen arvonta ennen kisaa kuljettajien välillä ja käännetty lähtöjärjestys aika-ajoissa. Nämä läpi menneet ideat merkitsevät askelta parempaan suuntaan, ja ennen kaikkea kausi 2003 on varmuudella kiinnostavampi kuin kausi 2002.

En tiedä tuosta jokamiesluokasta, sillä minä seuraan F1:siä ja minä todellakin toivon, että tänä vuonna sisäinen kelloni herättää minut ennen Japanin GP:tä. Viime kaudella tapahtui ensimmäistä kertää 10 vuoteen se, etten jaksanutkaan herätä ajallaan vaan missasin koko kisan. Ratkaisevaa oman arvioni kannalta on se, että kaikki ne tallit joiden mielipiteitä minä pidän jossakin arvossa kannattavat näitä sääntöuudistuksia varauksettomaksi ja jopa vaativat niitä vielä lisääkin. McLarenin virsi luonnollisesta kehityksestä on jo täysin pystyyn kuollut toteamus. Enää ei tälläisellä ajattelulla voida tätä lajia viedä eteenpäin.

FIA:n suhteen on todettava se, että on erittäin hyvä, että siellä nyt ollaan herätty kehittämään lajia. Kun McLaren oli huipulla kehitystä edusti sekä Mosleyn että Bernien mielestä se, että Ferrari nousee uudestaan mestariksi. Kun Ferrari itse pilasi kaiken tallimääräyspolitiikallaan oli aikakin muuttaa suuntaa. Kaudella 2000 Ferrarin nousu mestariksi lisäsi F1:ten katsojalukuja. Tällä kaudella katsojalukuja lisäävät sääntömuutokset. Tietysti tosi autourheilufanit alkavat nyt katosa jokkista mutta tätä he ovat tainneet julistaa jo vuosia, joten ei mitään uutta siinä asiassa.

Joku voisi käydä kysymässä McLarenilta ja Williamsilta paljonko kustannukset lisääntyvät, jos heidän pitää alkaa ajattamaan 3 autoa kahden sijasta. Olen sataprosenttisen varma, että tämä linja on huipputallienkin kannalta halvempi, kun nyt ihan ollaan ihan oikein alettu painottamaan pienten tallien merkitystä F1:lle. Auton valmistajat ovat mukana tekemässä bisnestä. Yksityistallit ovat mukana niin kauan kuin vain rahat riittävät, ihan vain lajin itsensä takia. Lienee tarpeetonta sanoa, kummat ovat tärkeämpiä lajin säilymisen takia.

(Heh taustalla pujottelua 1. kierros lopussa ja selostaja toteaa "Tässä vaiheessa emme vielä tiedä miten tulee käymään. Jos tämä olisi formulaa niin tietäisimme, että Schumacher voittaa mutta tämä on pujettelua ja kaikki on vielä aidosti auki.").

<small>[ 15-02-2003, 12:45: Message edited by: AMS82 ]</small>
 

Jonkki

Press Play &#9658;
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Ylläoleva "lyhyehkö" vastaus kertoo täydellisesti sen kuinka asioilla on aina kaksi puolta.

Kävi miten kävi ainakin kausi 2003 tulee olemaan erilainen verrattuna mihin tahansa kauteen.

Oikeastaan tuo tankkaussääntö nyt menee jo paremmin alas kun on kerinnyt sulatella, mutta parc fermeä en tule hyväksymään. (yeah ihan ku multa kysyttäs =)

Ei yksinkertaisesti ole mitään järkeä että jos aika-ajoissa huomataan että joku suorituskykyyn vaikuttava säätö on poskellaan, mutta ei ole turvallisuudelle vaarallinen, niin sitä ei saa korjata.

Mun mielestä tuollainen kustannusten säästäminen tai kilpailun edistäminen syö katsojilta mielenkiintoa ja talleilta motivaatiota.
 

Hënkka

Guest
MaranelloRed:

Panehan Forixilta tietoa ruutuun niin katsotaan teorioitasi sitten vähän tarkemmin.
Tuskin sä tiedät totuuksista sen enempää kuin minäkään. Kerroppas Maranellored yksi syy miksi noin ei tehtäisi? Mikä sen estää?

Muuttui tuo Forix maksulliseksi niin jää faktat todistamatta. Valitettavasti. Mutta jos kerrot sen kisan missä Schumi huitas lopussa nopean kiekan niin voishan sitä etsiä muualta.

Ja sitten vielä lisäkysymys: Miksi moderaattori ei saisi kirjoittaa tuollaista tekstiä?

<small>[ 15-02-2003, 13:25: Message edited by: Henkka ]</small>
 
Ylös