Sääntömuutokset formuloissa kausilla 2003-06

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Ja nyt harmittaa että F1-kausi on niin lyhyt esim. verrattuna Rallyyn! Kausi alkuun vaan ei tätä odottelua kestä kukaan!
 

Tumppi

Well-known member
Liittynyt
4.5.2001
Viestit
86
Sijainti
Helsinki
vermula:
Schumi ehti jo BBC:llä ylpeilemään, että sääntömuutokset suosivat juuri häntä, koska hän pystyy tekemään heti nopean kierroksen :mad:
Miehen röyhkeydellä ei ole rajaa :mad:
Niin mielestäni kyseessä on enemmän itsevarmuus kuin röyhkeys ? Ja itsevarmuus ei ole pahitteeksi. Tosin tuohan ei ole uusi tieto, vaan kyllä kaikki sen tietää, että Shumi on nopea alusta lähtien.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Tumppi:
Niin mielestäni kyseessä on enemmän itsevarmuus kuin röyhkeys ? Ja itsevarmuus ei ole pahitteeksi. Tosin tuohan ei ole uusi tieto, vaan kyllä kaikki sen tietää, että Shumi on nopea alusta lähtien.
Mutta pitääkö sitä mennä julkisesti julistamaan. Itsevarmuus on miehessä jos on, ei se sen julistamisesta parane, tuo on pöyhkeilemistä wink
Mutta ei siis mikään uusi ominaisuus Schumissa, ihan normaalia :)

<small>[ 30-10-2002, 13:54: Message edited by: vermula ]</small>
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Tumppi:
vermula:
Schumi ehti jo BBC:llä ylpeilemään, että sääntömuutokset suosivat juuri häntä, koska hän pystyy tekemään heti nopean kierroksen :mad:
Miehen röyhkeydellä ei ole rajaa :mad:
Niin mielestäni kyseessä on enemmän itsevarmuus kuin röyhkeys ? Ja itsevarmuus ei ole pahitteeksi. Tosin tuohan ei ole uusi tieto, vaan kyllä kaikki sen tietää, että Shumi on nopea alusta lähtien.
Varmasti häneltä on kysytty mielipidettä asiasta, ja hän on kertonut kuinka asia on. Mieestäni ihmisten pitäisi pystyä erottamaan itsevarmuus ja itserakkaus/röyhkeys, sana jota viittaamassani viestissä oli käytetty. No, eipä juuri asiaan liity , mutta kumminkin...

<small>[ 30-10-2002, 15:58: Message edited by: JOC ]</small>
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Onko kellään varmaa tietoa että missä järjestyksessä perjantain aika-ajo ajetaan? Onko Melbournessa ekoissa aiko-ajoissa radalla ensimmäisenä Schumi vai jompikumpi Minardi?

<small>[ 30-10-2002, 20:26: Message edited by: JOC ]</small>
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Perjantaisin aika-ajo ajetaan MM-pistejärjestyksessä, johtava ensin ja nollakerho viimeisenä. Melbournessa ajetaan menneen kauden pistejärjestyksessä, Schumi ensimmäisenä.

Mitenkäs muuten perjantain järjestys häntäpään osalta menee kun varsinkin alkukaudesta on paljon nollakerholaisia?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Veikkaisin, että esim. Malesiassa perjantain viimeisen vuoron ajaa kuljettaja, joka keskeytti Australiassa ensimmäisenä, eli tässä katsotaan varmaan puhtaasti kauden sijoituksia?
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Jacques:
Veikkaisin, että esim. Malesiassa perjantain viimeisen vuoron ajaa kuljettaja, joka keskeytti Australiassa ensimmäisenä, eli tässä katsotaan varmaan puhtaasti kauden sijoituksia?
Ave !!

Tuskin, kuljettajat joita ei voi järjestää tulosten perusteella ajavat luultavimmin starttinumeroiden mukaisessa järjestyksessä, suurin numero viimeisenä.

- Oho -
 

Timoteus

Maailman nisäkkäin
Liittynyt
4.4.1999
Viestit
3934
Todettakoon, jos ei satu olemaan kaikilla tiedossa, että MM-tilanteen sijoitukset voidaan toki ratkaista tasapisteissäkin (myös nollakerholaisten suhteen). Ensisijaisesti ratkaisee tunnetusti voittojen määrä, sitten kakkossijojen jne. Vertailu ei suinkaan pääty kuudensiin sijoihin, vaan kaikki kuljettajat voidaan laittaa järjestykseen edellyttäen, ettei kellään kahdella kuljettajalla ole täsmälleen samanlaista sijoitussarjaa. Mikäli näin kuitenkin on, kuten alkukaudella väkisinkin, niin Ohon oletus numerojärjestyksen mukaisesta lähtöjärjestyksestä on varmaan ihan pätevä.

Tulosluettelohan ei tee sinänsä mitään eroa keskeyttäneiden välille. Jos pääsee alle 90% kisamatkasta, ei saa kisasta sijoitusta. Sinänsä siis keskeyttämisellä, karsiutumisella tai kisan väliinjättämiselläkään ei käsittääkseni ole MM-tilanteen kannalta mitään eroa.
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
Nyt kun sitten ratkesi tuokin, että perjantain ylimääräinen testisessio toteutuu (uutinen), niin tuli mieleen, että tuleeko moottorien tuleva kestämissääntö koskemaan myös näitä talleja? Ovathan täysin eri viivalla sellaiset tallit, jotka testaavat perjantaina tunnin, ja sellaiset, jotka testaavat kolme tuntia, jos koko viikonloppu tulisi ajaa samoilla koneilla. Ainoa järkevä ratkaisu tuohon lienee, että perjantain kaksi tuntia pidetään tässä mielessä erillisinä testitunteina, jolloin moottoreita saa tarvittaessa vaihtaa jatkossakin niin paljon kuin aikaa ja varaa on, ja yhden moottorin on sitten kestettävä yhteisten sessioiden ajan. Ja eihän tämä taida olla ajankohtaistakaan kuin vasta vuoden päästä...
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9277
Viime kaudellahan kilpailujen jälkeen pistetilanteessa näkyi nollakerholaiset. Avauskisan jälkeinen pistejärjestys oli
1. M.Schumacher
2. Montoya
3. Räikkönen
4. Irvine
5. Webber
6. Salo
7. Yoong
8. de la Rosa

Keskeyttäneitä ei listalla ollut, joten esimerkiksi Villeneuve ilmestyi listalle toisen, Trulli neljännen ja Panis vasta kahdeksannen kisan jälkeen, kun he olivat ajaneet tulosluetteloon vähintään kerran.
Noita kolmea nimeä yhdistää se, että he eivät ajaneet ensimmäisessä maaliinajokisassaan pisteille.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
jukkis: Niinpä. Ehkä parasta olisi, että tuo perjantain sessiot koskisi kaikkia talleja ja testaamista kisojen ulkopuolella rajoitettaisiin huomattavasti.
 

Hënkka

Guest
Laskeskelin tuossa ohimennen vanhoja mestaruuskammpailuita uudella pistesysteemillä.

Häkkisellä olisi ollut ennen kauden 2000 päätöskisaa 107 pistettä ja Schumilla 106. Silloinhan mestaruus ratkesi jo Suzukassa, josta näkyy hyvin se voiton arvo, kun Häkä saalisti niitä selvästi enemmän. Noh, kai Schumi olisi homman lopulta silti hoitanut.

Irvine olisi voittanut Häkkisen selvästi kaudella 1999. Tässä näkyy myös hyvin miten vähemmän kisoja voittanut kuski olisi hyötynyt. Enne Suzukaa pinnat olisivat olleet Irvinelle 90-78.

1998 tilanne olisi ollut suht sama, Suzukaan lähdettäessä Häkän johto Schumiin olisi ollut 4 pisteen sijasta 2 pinnaa.

1997 Schumi olisi lähtenyt Jereziin 10 pisteen johdosta, sillä Villeneuvella suurin osa pisteistä tuli vain voitoista. Villeneuven ainut oljenkorsi Jerezissä olisi ollut voitto ja Schumin keskeytys.

1994 Damon Hill olisi lähtenyt 8 pisteen etumatkalla Adelaiden päätöskisaan.

<small>[ 08-01-2003, 18:40: Message edited by: Henkka ]</small>
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Henkka:
Saavutetut pisteet olisivat voineet vaikuttaa kisataktiikkaan. (ei pelkästään vika kisa...)

Mutta tokihan voiton arvostuksen laskeminen muuttaa tilannetta. Sen tavoitehan on ilmeisesti tasoittaa sellaisia kausia jolloin joku talli on ylivoimaisessa asemassa muihin talleihin.
 

Hënkka

Guest
Formulanomi:
Henkka:
Saavutetut pisteet olisivat voineet vaikuttaa kisataktiikkaan. (ei pelkästään vika kisa...)
Juu, näinhän se menee, mutta en jaksanut käydä niitä pohtimaan koska homma ois menny silloin ihan liian vaikeaksi.
:rolleyes:
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Originally posted by Formulanomi:
Sen tavoitehan on ilmeisesti tasoittaa sellaisia kausia jolloin joku talli on ylivoimaisessa asemassa muihin talleihin.
Tarkoituksena oli ehkä siirtää ratkaisua myöhempiin kisoihin, mutta itse jännitystä tämä ei juurikaan lisää. Ylivoimainen voittaja-auto on ylivoimanen, oli sitten pistelasku millainen tahansa.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Autosport.comista:

Formula 1 undergoes massive changes to cut costs

The sport's governing body, the FIA, has announced sweeping changes to Formula 1 to ensure to make it more affordable to contest. The plans include impounding cars between the end of qualifying and the start of the race, plus a ban on driver aids in 2003.

FIA president Max Mosley, commercial rights holder Bernie Ecclestone and all 10 team bosses attended the summit at Heathrow's Hilton hotel.

In a strongly-worded statement, the FIA pointed out that the teams had rejected its cost-cutting proposals over the last 12 months, despite the loss of two F1 teams in Prost and Arrows. Instead, it has decided to "rigorously apply existing rules" for the 2003 season.

They are as follows.

* Placing cars in parc ferme between final qualifying and the race (teams will be unable to work on them, except under strict supervision)

* Elimination of traction control, launch control and fully automatic gearboxes (possible derogation for all or part of 2003, to be followed by absolute enforcement in 2004, if necessary by standard ECUs)

* Elimination of pit to car and car to pit telemetry

* Elimination of all radio comminucation between car and driver

* Allowing only two cars per team (ie: no spare cars)

The FIA has also allowed the use of common components in 2003, so teams can use parts built by another outfit.

Formula 1 team boss Eddie Jordan, whose squad is understood to be struggling to raise a substantial budget for 2003, declared the meeting: "The most positive between team bosses ever. This is a great day for us."

---------
No niin siinäpä niitä muutoksia sitten tuli. Tuo parc ferme sääntö sitten ainakin estää aika-ajoautojen käytön. Noita elektroniikkarajoituksia ei varmaan saada kaikkia menemään vielä tälle kaudelle läpi kun kausi alkaa jo parin kuukauden päästä..
 
Ylös