Sääntömuutokset formuloissa kausilla 2003-06

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
voisi todeta että no jopas! Melkoisia sääntömuutoksia siellä kaavaillaan tuleville vuosille. Ensilukemalla osa tuntui jopa liiallisilta...
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Tästähän on tulemassa mäkihypyn kaltaiset aikaajokisat ja eikös siinä suomalaiset ole aika hyviä?
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
2003 muutoksista voi sanoa että: hieno homma wink
 

Hënkka

Guest
Forumin uutisesta:

------------------------------------------

Tallipäälliköiden kokouksessa keskiviikkona FIA ilmoitti erittäin ankarista toimista tallien kulujen vähentämiseksi.
Aika-ajoihin ja pistejakoon tehdyt muutokset eivät vähentäneet lajin kustannuksia. FIA on huolissaan siitä, että vaikka kaksi F1-tallia on lopettanut toimintansa kuluneen vuoden aikana, viime lokakuun kokouksessa tallit hylkäsivät kulujenleikkausehdotukset.

Nyt FIA ottaa tiukan kannan. Osa uusista säännöistä astuu voimaan ennen kauden alkua.

-kaksisuuntainen telemetria auton ja varikon välillä kielletään
-radiokeskustelu tallin ja kuljettajan välillä kielletään
-tallit saavat käyttää vain kahta autoa (vara-auto kielletään)
-autot jätetään parc fermé -alueelle aika-ajojen ja kilpailun väliseksi ajaksi (tallit eivät saa tehdä niihin muutoksia ilman tiukkaa valvontaa)
-luistonesto ja launch control sekä täysin automaattiset vaihdelaatikot kielletään (jonkinlainen rajoitus vuoden 2003 aikana ja täydellinen kielto 2004, jos tarpeellista, huijaus estetään standardeilla ohjausyksiköillä)
-FIA tulee myös sallimaan samojen osien jakamisen tallien kesken. Tämä on tarkoitus saada pakolliseksi vuonna 2004, jolloin tallein on käytettävä samoja jarrujärjestelmiä, takasiipiä ja muita pitkäikäisiä osia. Lisäksi FIA huolehtii siitä, että F1:ssä mukana olevat autonvalmistajat toimittavat moottorit kaikille talleille (jokin talli ei jää ilman moottoria).

Vuonna 2005 yhden moottorin täytyy kestää kaksi kilpailua ja myös muiden osien ikää pidennetään. Osien vaihdosta tulee rangaistuksia. Kaudella 2006 F1-moottorien on kestettävä jo kuusi kilpailua.

FIA pyrkii myös saamaan tallien hyväksynnän uudelle säännölle, joka kieltää harvinaisten ja kalliiden materiaalien käytön auton osissa, mukaan lukien moottorissa.

--------------------------------------------

Täytyy sanoa että loistavat uudistukset. Erityisesti nuo tulevat standardosat! :)

<small>[ 15-01-2003, 21:57: Message edited by: Henkka ]</small>
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Telemetrian lähetys auton ja varikon välillä poies, radioliikenne myös.
Tämä tekee kilpailut mielenkiintoisemmiksi, kuski on ihan 'omillaan' :D
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
vermula:
Telemetrian lähetys auton ja varikon välillä poies, radioliikenne myös.
Tämä tekee kilpailut mielenkiintoisemmiksi, kuski on ihan 'omillaan' :D
Tarkoittaako tuo sitä, että esim jousitusten liikeratoja yms. ei voida tulostaa varikkopilttuussa? Siinähän sitten kuskille tulee lisävastuuta säätöhommissa :)
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
J.Heldenview:
vermula:
Telemetrian lähetys auton ja varikon välillä poies, radioliikenne myös.
Tämä tekee kilpailut mielenkiintoisemmiksi, kuski on ihan 'omillaan' :D
Tarkoittaako tuo sitä, että esim jousitusten liikeratoja yms. ei voida tulostaa varikkopilttuussa? Siinähän sitten kuskille tulee lisävastuuta säätöhommissa :)
Öööö, kai ne datat saa autosta sitten kun se palaa varikolle. Muttei lennosta ajon aikana. Näin mä ymmäsrin :)
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
"Aika-ajojen ja kilpailun välisenä aikana tallien autot ovat suljetulla alueella, eivätkä tallit saa koskea niihin kuin erikoisvalvonnan alla."

Tuohan sitten poistaa mahdollisuuden aika-ajoauton rakentamiselle.. mikä on tietty hyvä asia. Mutta pitääkös sitä nyt kisasäädöillä aika-ajotkin päristellä?

Samahan se olisi tietty kaikille.. joten mikä ettei.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
E. Tuhero:
"Aika-ajojen ja kilpailun välisenä aikana tallien autot ovat suljetulla alueella, eivätkä tallit saa koskea niihin kuin erikoisvalvonnan alla."

Tuohan sitten poistaa mahdollisuuden aika-ajoauton rakentamiselle.. mikä on tietty hyvä asia. Mutta pitääkös sitä nyt kisasäädöillä aika-ajotkin päristellä?

Samahan se olisi tietty kaikille.. joten mikä ettei.
Kyllä kai sunnuntaina warmuppi ajetaan :confused: Vai onko sekin poistettu?
 

Hënkka

Guest
E. Tuhero:
"Aika-ajojen ja kilpailun välisenä aikana tallien autot ovat suljetulla alueella, eivätkä tallit saa koskea niihin kuin erikoisvalvonnan alla."
Vähän outo tuo sääntö, missäs välissä warm-uppi ajetaan? :confused:
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
E. Tuhero:
"Aika-ajojen ja kilpailun välisenä aikana tallien autot ovat suljetulla alueella, eivätkä tallit saa koskea niihin kuin erikoisvalvonnan alla."

Tuohan sitten poistaa mahdollisuuden aika-ajoauton rakentamiselle.. mikä on tietty hyvä asia. Mutta pitääkös sitä nyt kisasäädöillä aika-ajotkin päristellä?

Samahan se olisi tietty kaikille.. joten mikä ettei.
Auton setupin muuttaminen varmaankin sisältyy tuohon erikoisvalvonnan alla suoritettavaan kopelointiin.

Aika voimakkaita toimenpiteitä. Hyvä homma, että nyt ei enää vain aprikoida ja jahkailla, vaan on selvästi ryhdytty toimiin terveemmän ja järkevämmän f1-kilpailumaailman puolesta. Pykälät vaativat vielä täydennystä, mutta ns. suuremmat linjat on selkeästi nyt vedetty näkysälle.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Henkka:
E. Tuhero:
"Aika-ajojen ja kilpailun välisenä aikana tallien autot ovat suljetulla alueella, eivätkä tallit saa koskea niihin kuin erikoisvalvonnan alla."
Vähän outo tuo sääntö, missäs välissä warm-uppi ajetaan? :confused:
Maikkarilta:
FIA on kuitenkin vielä valmis keskustelemaan tallien kanssa siitä, että kisa-aamuna voitaisiin ajaa lämmittelyajo edelliskausien tyyliin. Lämmittelyn jälkeen olisi mahdollista järjestää lyhyt huoltohetki. Autoille ei kuitenkaan saa tehdä lauantain aika-ajojen päättymisen ja kilpailun alun välillä muuta kuin välttämättömiä korjaustoimenpiteitä sekä turvallisuuden kannalta tarpeellisia tarkastuksia.
Kyllä Lämmittely pitää ehdottomasti säilyttää!!!
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Kumpa vaan saataisiin selkeät aukottomat säännöt joihin ei mahtuisi mitään +- 5mm toleransseja.

Jos turvallisuussyistä (tallin mielestä) on joka aika-ajojen jälkeen vaihdettava puoli autoa niin milläs sen sitten estää? Autoja kun on muutenkin liian vähän niin ei FIA helpolla minkään tallin osaanottoa kisaan estä vaikka vaihdettavaa tulisi kuinka paljon. No.. eiköhän tuo selviä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
vermula:
E. Tuhero:
"Aika-ajojen ja kilpailun välisenä aikana tallien autot ovat suljetulla alueella, eivätkä tallit saa koskea niihin kuin erikoisvalvonnan alla."

Tuohan sitten poistaa mahdollisuuden aika-ajoauton rakentamiselle.. mikä on tietty hyvä asia. Mutta pitääkös sitä nyt kisasäädöillä aika-ajotkin päristellä?

Samahan se olisi tietty kaikille.. joten mikä ettei.
Kyllä kai sunnuntaina warmuppi ajetaan :confused: Vai onko sekin poistettu?
Harkinnan alla doubtful
 

Mundus

Well-known member
Liittynyt
11.12.1999
Viestit
219
Sijainti
Helsinki
Mielenkiintoisia muutoksia, enka valttamatta pane vastaankaan.

Tassa heraa nyt mielenkiintoisia ajatuksia tulevasta.

Onko kokenut kuljettaja taas pop, kun autoa ei ole enaa varaa pistaa joka harjoituksessa kaiteeseen. Eli, kisaviikonloppuna (perjantaina testaavia lukuunottamatta) ei ole enaa aikaa opetella rataa, vaan auto pitaa pitaa ehjana. Varsinkin, jos autoa pitaa ajaa aika-ajoissa ja kisassa samoilla saadoilla, joten voisi luulla, etta optimiautoa ei ole koskaan kaytossa.

Hieman arveluttaa tuo vara-autottomuus. Onhan se kivaa, kun Monacossa lahtoruutuihin ilmaantuu 8 autoa, kun muut on sapaleina. wink

Luotettavuuden merkitys kasvaa. Nyt alkuun saattaa olla Makin onni, etta lahtevat vanhalla autolla liikenteeseen, tai sen evolla. Mutta tulevaisuudessa vanhan auton kaytto alkukaudesta taitaa olla vaikeaa, jos joidenkin osien pitaa kestaa 6 kisaa.

Vaan miettikaapa miten taktikointi muuttuu. Tallilla kun ei ole mitaan hajuakaan paljonko autossa on polttoainetta. Joko autoihin tulee upeat paatoksenteon tukijarjestelmat, joilla kuski voi saataa polttonaineen kayttoa ja laskeskella kauanko lopoa viela riittaa. Ei tule enaa ohjeita varikkomuurilta, etta vahenna kulutusta saati tietoa muiden varikkokaynneista ja taktiikoista. Moottori pettaa, kun on pettaakseen, kun kukaan ei muurilla enaa saada kierroksia alemmas.

Siella kabiinissahan joutuu seka ajamaan etta miettimaan! :)
 

Jami

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
294
Sijainti
Pohojanmaa
Kyllä aika "kovilta" kuulostavat nämä uudistukset. On niissä kyllä paljon hyvääkin kuten tuo standariboxi. Mutta jotenkin mulle jää sellainen kuva että formuloista yritetään tehdä jonkinlaista kestävyyskilpailua, kun kohta melkein yhellä moottorilla pitää pärjätä koko kausi.

Tuo standardi takasiipi on musta ehkä paras ehdotus, downforce vähenee ja se antaa imuefektiä takana tulevalle enemmän, jolloin tulee niitä tiukkoja rintarinnan mutkiin tuloja. Kukahan tuon saa kunnian suunnitella?
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Ilmeisesti useankin tallin taloudellinen tilanne on niin huono että jotain radikaalia täytyi tehdä tai muuten pian lähtöruudukossa olisi ollut vain 6 autoa.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Tämähän on selvää eteenpäin menoa. Menee mieleenkiintoiseksi ja ainoa negatiivinen seikka on minusta se, että tulee väistämättä mieleen F1:ten muuttumisesta joksikin vakioautosarjaksi. Mutta pakko on jo jotakin tehdä ja lisätä kiinnostusta koko touhuun.

Ferrari oli liian ylivoimainen ja muut liian huonoja. :D
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Kyllä lämpeni tämä kausi heti, ja kuin vielä Mäcit ryskyttävät kovia aikoja katalooniassa niin... :up:
 
Ylös