Ensimmäiseksi voisi lakonisesti todeta, että onko Newey keksinyt tasapainon vihdoin takasiipeensä ja siis muutenkin hyödyntänyt aerodynaamista osaamistaan - koska takasiipi kielletään. Vähäisemmällä siivellä toiminut Ferrari selviää tuosta standardisiivestä varmaan helpommin. Onhan Ferrarissa suuri osa tasapainosta rakentuva edelleenkin onnistuneen rungon mahdollistavaan aerodynamiikkaan, mekaaniseen pitoon sekä alhaiseen painopisteeseen. No tämähän on vain panettelua.
Kun aika-ajot ajetaan kisa-autoilla tulee siinäkin väistämättä mieleen viime vuoden Ferrarin suhteellisen vaatimaton aika-ajo menestys itse kisasäätöjen iskukykyyn verrattuna. No tämäkin on vain tietenkin -panettelua.
Se on nyt ainakin selvää, että talli jolla luotettavuus on ollut parhainta, hyötyy uudesta järjestelmästä. Onko itseasiassa mitä kikkoja enää jäljellä saada aika-ajossa autosta extra-nopeutta esiin itse kisaan nähden? Renkaat, paino - mitä muuta?
Toisaalta kun aiemmat sääntömuutokset, mm aika-ajojärjestelmä julkistettiin jäin ensimmäiseksi kaipaamaan mm elektronista kahden suuntaisen tiedonsiirron kieltämistä. Hyvä että tämä osa-alue tuli nyt mukaan. Hyvä tosin sekin, että elektroniikkaa kielletään muutenkin, mutta miksi tämä poukkoilu. Ferrari sai jo hyödyn viime vuoden autostaan mutta nyt jäänee arvoitukseksi olivatko muut tallit saamassa kehitystä kiinni. Arvoitukseksi ei jää kuitenkaan ollenkaan se valtava työmäärä mitä muut tallit elektroniikan alueilla tekivät Ferraria tavoittaakseen - turhaan.
Ferrari tosin joutuu nöyrtymään standartoidussa jarrussa johon on siis jatkossa vaikeampi ympätä elektronisia toimintoja. Huonosti rengastasapainoa ja jarrutehoa löytänyt McLaren ei varmasti tästä pahastu. Samaten voidaan sanoa, että Rubens saa lisää mahdollisuuksia, koska tallimääräykset on työläämpi välittää vain varikolla tai sen taululla.
Vielä entistäkin typerämpää on, ettei sääntöjen noudattamisen ajankohta ole selvillä. Kuka sen päättää ja minkä tallin menestys siihen vaikuttaa?
Kimi - joka ei ole vielä ajotyyliltään leimautunut elektronisten apuvälineiden käyttöön ja on ajajana lahjakas - varmasti hyötyy nuorena kuljettajana elektroniikan riisumisesta. Tämä lienee yksi hyvä pointti - onhan Kimillä selvästikin poikkeuksellisia lahjoja mm sladin ja heikon pidon hallinnassa.
Michelin ja sen kaksi huipputallia saivat vihdoin alulle ominaisuuksien kartoituksen vuoden parin ratakokemuksistaan. Nyt edessä on jälleen uusia harha-askelia aivan uusien vaatimusten myötä. Bridgestone ja sen vain yksi määräävä talli selvinnee eittämättä vähemmällä horjumisella. Onhan ominaisuudet tähänkin asti olleet tasaisemmat.
Sanotaan nyt että muuten ok - mutta kehityksen latistavat standarditakasiipi ja - jarrut olisi voinut hoitaa muutenkin. Jarrujen elektroniikka pois niiden tiedonkulun piuhat ja vastaanottimet katsastamalla sekä riisumalla äly-komponentit niistä. Siivissä vaikkapa pinta-alan rajoittaminen jo aiempien mitoituksen rajoitteiden lisäksi. Diffuuserin säännöin voisi auton taakse jäävää ilmataskua kontroloida ja saavuttaa ohituksia helpottavaa tavoitetta. Sääntöjen voimaan astumiselle selvempi päivämäärä sekä etenkin suunnitelmallisuus - ja tahditus autojen kehityssykliin muutenkin.
Paha on rehellisesti ottaen sanoa muuttaako tämä säännöstö Ferrarin täydellisesti vai pääseekö Ferrari peräti eniten hyötymään nykyisestä rakenteestaan. Paha myös sanoa, onko McLarenin ja Williamsin kuinka työlästä lähteä jälleen piirustyspöydälle - ainakin paljon työtä meni heillä hukkaan. Ainakin jotkut käytäväpuheet ottivat esille sen mittavan panostuksen jonka Mclaren viritti elektroniikan alueelle saadakseen Ferrarin etumatkan kiinni. Se teki sen ilmeisesti näin ollen turhaan. Toisaalta arvattavaksi jää sekin kuinka hyvin nykyFerrari toimii ilman tätä elektroniikkaa. Ferrari oli kuitenkin kehityssyklinsä huipulla, sai jo palkintonsakin ja nämä kaksi haastajaa olivat/ovat nousemassa siihen tavoitteeseen. Nyt näillä kaikilla on uusi aloitus.
.