Sääntömuutokset formuloissa kausilla 2003-06

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
mrOKA:
No tuo et moottorin pitäis kestää 6gp kisaa, nii eihä siit tule mitää. Eihän f1-auton moottoria voida rakentaa nopeeksi, ja noin kestäväksi(tai jos huippunopeudesta pudotetaan 50-100km/h) Mutta käytännössä rikkoutumaton/nopea moottori on mahdoton rakentaa. Kyllä muute vituttaa kun Häkkinen lopetti ajamisen, ja myöski näit sääntöjä ois saatu soveltaa jo muutama vuos sitte. Koska Häkkinen olisi ollut sillloin MaailmanMestari kun kuskille annetaan enemmän vastuuta. Ollaaha se nähty että kun Häkkinen on Schumacherin edessä muutamia kierroksia ennen maalia niin Schumin vauhti hidastuu selvästi, ja schumacher koittaa selittää että säästi moottori. No joo mutta mun mielipide on se että siltä meni hermot. Sääli vain kun enää Mika ei enää aja.
Saakai sitä moottoria korjata kisojen välillä? Vai tarkoittaako tuo sääntö sitä, että moottorista ei saisi vaihtaa yhtä ainuttakaan osaa?
Siinä tapauksessa sääntö on vammainen, sillä pitäähän sitä konetta pystyä kehittämään? Vai sekö tässä on ideana että lopetetaan lopulta kaikenlainen kehitystyö? yuck
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Onhan noi jotkut ihan hyviä, kuten vara-auton kieltäminen, kaksisuuntaisen telemetrian ja radiokeskustelun kieltäminen sekä tietenkin toi takasiipi. Huonona puolena taas ala epäilyt koskien laittomia sutimisenestoja sun muita vilppejä.
Eiköhän noi muutkin säännöt tästä vielä selkiä, park ferme sääntö ainakin estää tehokkaasti aika-ajo moottorien sun muiden käyttämisen joihin on varmasti käytetty uskomattomia summia rahaa.

Mielenkiintoinen kausi edessä, kunhan ei menisi ihan pipariksi.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Toi 6 GP:n moottorisääntöhän on ihan älytön. Mitäs jos se kone kosahtaa siinä ensimmäisessä kisassa? Joutuuko moottoririkon kokenut oottamaan 5 kisaa että pääsee taas ajamaan? eek! Vai onko tuossa jotain ehtoja, muutenhan yks moottoririkko tuhoaa mahdollisuudet mestaruuteen.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Observer:
Toi 6 GP:n moottorisääntöhän on ihan älytön. Mitäs jos se kone kosahtaa siinä ensimmäisessä kisassa? Joutuuko moottoririkon kokenut oottamaan 5 kisaa että pääsee taas ajamaan? eek! Vai onko tuossa jotain ehtoja, muutenhan yks moottoririkko tuhoaa mahdollisuudet mestaruuteen.
Todellakin, ajat vaikka yhden pahemman kolarin jossa rikkoutuu myös moottori --> kausi ohi. Aika älytöntä.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Paljonko menetetään turvallisuudessa kaksisuuntaisen telemetrian kieltämisessä? Kaveri varikolle ja tsekataan pukilla onko auto vielä kunnossa -kö?
Tulee vaan mieleen joku Kimin "talliinajo" kun talli kutsui varikolle kun "ei ollut turvallista enää jatkaa"...

Lasketaanko hands-free telemetriaksi? Äkkiäkös kypärän sisään puhelimen piilottaa...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Eiköhän noitten moottoreiden kanssa pelata siten, että moottoririkosta/moottorivaihdosta lähtöruutu tippuu roimasta + tulee sakkoja. Ei siihen koko kausi kaadu, mutta kisaviikonloppu ja sitä myöten ehkä maailmanmestaruus kyllä :) .
 

Huba

Well-known member
Liittynyt
12.7.2002
Viestit
96
Sijainti
Hämeenlinna
Zep:
Eiköhän noitten moottoreiden kanssa pelata siten, että moottoririkosta/moottorivaihdosta lähtöruutu tippuu roimasta + tulee sakkoja. Ei siihen koko kausi kaadu, mutta kisaviikonloppu ja sitä myöten ehkä maailmanmestaruus kyllä :) .
-Nii eikös jossain kohtaa ollu puhetta, että 10 sijaa tippuis lähtöruutu seuraavassa kisassa jos mylly hajoaa? :confused:
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
16. In the light of experience, during 2004 it may be necessary to revise the penalties to be applied in the event of a team being forced to change an engine or a major component before this becomes permissible under the relevant rule. The penalties must be sufficient to deter systematic changes, but not so severe as to interfere excessively with a team’s competitive position or to demotivate team or driver.
Ei nyt kannata mun mielestä vielä hikoilla noiden nyt julkaistujen sääntösuuntaviivojen suhteen, että onpas hölmöjä mites jos käy niin, tai näin tai noin... Tokihan niitä vielä täytyy täydentää jotta niistä selviää toiminta minkä tahansa skenaarion toteutuessa.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Ensimmäiseksi voisi lakonisesti todeta, että onko Newey keksinyt tasapainon vihdoin takasiipeensä ja siis muutenkin hyödyntänyt aerodynaamista osaamistaan - koska takasiipi kielletään. Vähäisemmällä siivellä toiminut Ferrari selviää tuosta standardisiivestä varmaan helpommin. Onhan Ferrarissa suuri osa tasapainosta rakentuva edelleenkin onnistuneen rungon mahdollistavaan aerodynamiikkaan, mekaaniseen pitoon sekä alhaiseen painopisteeseen. No tämähän on vain panettelua.

Kun aika-ajot ajetaan kisa-autoilla tulee siinäkin väistämättä mieleen viime vuoden Ferrarin suhteellisen vaatimaton aika-ajo menestys itse kisasäätöjen iskukykyyn verrattuna. No tämäkin on vain tietenkin -panettelua.

Se on nyt ainakin selvää, että talli jolla luotettavuus on ollut parhainta, hyötyy uudesta järjestelmästä. Onko itseasiassa mitä kikkoja enää jäljellä saada aika-ajossa autosta extra-nopeutta esiin itse kisaan nähden? Renkaat, paino - mitä muuta?

Toisaalta kun aiemmat sääntömuutokset, mm aika-ajojärjestelmä julkistettiin jäin ensimmäiseksi kaipaamaan mm elektronista kahden suuntaisen tiedonsiirron kieltämistä. Hyvä että tämä osa-alue tuli nyt mukaan. Hyvä tosin sekin, että elektroniikkaa kielletään muutenkin, mutta miksi tämä poukkoilu. Ferrari sai jo hyödyn viime vuoden autostaan mutta nyt jäänee arvoitukseksi olivatko muut tallit saamassa kehitystä kiinni. Arvoitukseksi ei jää kuitenkaan ollenkaan se valtava työmäärä mitä muut tallit elektroniikan alueilla tekivät Ferraria tavoittaakseen - turhaan.

Ferrari tosin joutuu nöyrtymään standartoidussa jarrussa johon on siis jatkossa vaikeampi ympätä elektronisia toimintoja. Huonosti rengastasapainoa ja jarrutehoa löytänyt McLaren ei varmasti tästä pahastu. Samaten voidaan sanoa, että Rubens saa lisää mahdollisuuksia, koska tallimääräykset on työläämpi välittää vain varikolla tai sen taululla.

Vielä entistäkin typerämpää on, ettei sääntöjen noudattamisen ajankohta ole selvillä. Kuka sen päättää ja minkä tallin menestys siihen vaikuttaa?

Kimi - joka ei ole vielä ajotyyliltään leimautunut elektronisten apuvälineiden käyttöön ja on ajajana lahjakas - varmasti hyötyy nuorena kuljettajana elektroniikan riisumisesta. Tämä lienee yksi hyvä pointti - onhan Kimillä selvästikin poikkeuksellisia lahjoja mm sladin ja heikon pidon hallinnassa.

Michelin ja sen kaksi huipputallia saivat vihdoin alulle ominaisuuksien kartoituksen vuoden parin ratakokemuksistaan. Nyt edessä on jälleen uusia harha-askelia aivan uusien vaatimusten myötä. Bridgestone ja sen vain yksi määräävä talli selvinnee eittämättä vähemmällä horjumisella. Onhan ominaisuudet tähänkin asti olleet tasaisemmat.

Sanotaan nyt että muuten ok - mutta kehityksen latistavat standarditakasiipi ja - jarrut olisi voinut hoitaa muutenkin. Jarrujen elektroniikka pois niiden tiedonkulun piuhat ja vastaanottimet katsastamalla sekä riisumalla äly-komponentit niistä. Siivissä vaikkapa pinta-alan rajoittaminen jo aiempien mitoituksen rajoitteiden lisäksi. Diffuuserin säännöin voisi auton taakse jäävää ilmataskua kontroloida ja saavuttaa ohituksia helpottavaa tavoitetta. Sääntöjen voimaan astumiselle selvempi päivämäärä sekä etenkin suunnitelmallisuus - ja tahditus autojen kehityssykliin muutenkin.

Paha on rehellisesti ottaen sanoa muuttaako tämä säännöstö Ferrarin täydellisesti vai pääseekö Ferrari peräti eniten hyötymään nykyisestä rakenteestaan. Paha myös sanoa, onko McLarenin ja Williamsin kuinka työlästä lähteä jälleen piirustyspöydälle - ainakin paljon työtä meni heillä hukkaan. Ainakin jotkut käytäväpuheet ottivat esille sen mittavan panostuksen jonka Mclaren viritti elektroniikan alueelle saadakseen Ferrarin etumatkan kiinni. Se teki sen ilmeisesti näin ollen turhaan. Toisaalta arvattavaksi jää sekin kuinka hyvin nykyFerrari toimii ilman tätä elektroniikkaa. Ferrari oli kuitenkin kehityssyklinsä huipulla, sai jo palkintonsakin ja nämä kaksi haastajaa olivat/ovat nousemassa siihen tavoitteeseen. Nyt näillä kaikilla on uusi aloitus.

.
 

PH

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
557
Sijainti
Helsinki
Odotettavissa on ensimmäinen kerta moneen vuoteen, jolloin nopeudet saattavat laskea edellisvuodesta. Esim. kierroksia on pakko vähentää jotta moottorista saadaan luotettavampi nyt kun vara-autoakaan ei enää saa käyttää...

Hyvä asia pienille talleille.
Ainakin Stoddart ja Jordan ovat jo toivottaneet sääntömuutokset tervetulleiksi.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
PH:
Odotettavissa on ensimmäinen kerta moneen vuoteen, jolloin nopeudet saattavat laskea edellisvuodesta. Esim. kierroksia on pakko vähentää jotta moottorista saadaan luotettavampi nyt kun vara-autoakaan ei enää saa käyttää...

Hyvä asia pienille talleille.
Ainakin Stoddart ja Jordan ovat jo toivottaneet sääntömuutokset tervetulleiksi.
Tuossa pitää tietty huomioda normaali tekniikan kehitys.

Vuosi vuodelta moottorinvalmistajat mainostavat uuden koneensa antavan xx heppaa enemmän ja olevan niin ja niin monta kiloa kevyempiä.. nyt luotettavuutta haettaessa joudutaan viritysasteesta tinkimään, mutta luultavasti tuon yllä mainitun asian takia vuoden 2003 koneet ei silti tehoissa häviä vuotta aikasemmalle HIEMAN enemmän viritetylle koneelle.

Tämä siis vain huipputalleissa, pikkutallit jotka ajavat viime vuoden moottoreilla joutuvat kenties tehoja pudottamaan... -> sääntömuutos ei sinällään tasoita eroja, tosin helpottaa rahallisesti pienten tallien elämää -> mahdollistaa auton kehittämisen muilta osin. ->tasoittaa eroja.. idea
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Mielenkiintoisia uudistuksia tosiaan. Melkein hypin riemusta kun luin radioliikennettä, telemetriaa ja takasiipeä koskevista muutoksista. Aivan loistavaa!

Radioliikenteen kielto vaikeuttaa määräysten antamista, joka jo sinällään kuulostaa oivalta. Mutta onhan vielä varikkotaulut käytössä ja ennen kisaa voi sopia yhtä jos toista..

Telemetrialiikenteen kielto taas asettaa kuskin suurempaan rooliin, joka edelleen vie ykkösiä takaisin yksilölajin suuntaan.

Takasiiven standardoinnilta (vaikee sana) odotan vaikutusta ohittamiseen. Vanhoja kunnon imuun ja ohi-liikkeitä ei ollakaan nähty pitkiin aikoihin. Ohi on päässyt vain voimakkaammalla moottorilla, pienemmällä siivellä tai kaverin virheestä..

Odotusarvot on taas korkealla, saas nähdä miten käy loppupeleissä. Joka tapauksessa täytyy antaa FIAlle (kerrankin) krediittiä että jotain on nyt vihdoinkin saatu aikaan. Ja heti perään katkera lisäys: Kauan se kestikin..

wink
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Nimenomaan kuljettajan rooli korostuu nyt moninkertaisesti, ja se on lajin kannalta aivan loistava asia!
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Arvelen että tuo moottorijuttu menee siten että sitä samaa konetta käytetään se 6 gp:tä! Huoltaa sitä saa, kulutusosia saa vaihtaa mutta varsinainen koneen "runko" säilyy samana!

Tällä hetkellähän koneita vaihdellaan miten sattuu, aika-ajoissa eri motti ja kisaan toinen, ja jos sattuu hajoomaan jossain välissä, niin vaihdetaan koko kone tarvittaessa!

Muuten noista sääntö muutoksista se verran, että kyllä menee taas niin Ferrarin piikkiin tämä touhu että huhhuh!

Homma tasoittuu siltä osin että muillakin on mahdollisuus Williamsia ja McLarenia vastaan mutta mihin Ferrari menettäisi jo valmiiksi hommaamansa etumatkan?

Kaiken lisäks tuo ettei vara-autoa enää ole! Sais tulla äkkiä myös sääntö siitä että se auto on nimenomaan sille yhdelle ja samalle kuskille!

Muuten menee Ferrarilla siihen että jos aika-ajoissa Schumin auto ei pelaa kunnolla, niin kisan se ajaakin Rubenin autolla!

Ja veikkaan että varmuuden vuoksi kummatkin Ferrarit on tässä tapauksessa säädetty Schumille!

frown
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Jere1983:
Huonona puolena taas ala epäilyt koskien laittomia sutimisenestoja sun muita vilppejä.
No, mihinkäs ne enää sutimisen estoja piilottaa kun moottorinohjaus softat tulee FIA:lta ja niitä ei saa itte rukata?
 

PH

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
557
Sijainti
Helsinki
Ylen Sankia Priha:

Radioliikenteen kielto vaikeuttaa määräysten antamista, joka jo sinällään kuulostaa oivalta. Mutta onhan vielä varikkotaulut käytössä ja ennen kisaa voi sopia yhtä jos toista..

Telemetrialiikenteen kielto taas asettaa kuskin suurempaan rooliin, joka edelleen vie ykkösiä takaisin yksilölajin suuntaan.
[/i]

wink
No Rubens on ainakin tyytyväinen: mahtikäskyjä ei radiolla enää jaella, eikä Ross pääse buuttaamaan ctrl+alt+del , mikäli maaliintulojärjestyksestä syntyy erimielisyyksiä. :p
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Ensi kaudella tulee olemaan varsin mielenkiintoista seurata kun yksi tallin mekaanikko on koko kisan ajan pää tallin ovesta pihalla, katse tiukasti varikko tien päähän kiinnittyneenä. Muut mekaanikot odottavat tyypillisesti punaisissa uniformuissaan korkeassa polviasennossa komentoja.

Toisen vaihtoehtoisen tavan viestiä ennenaikaisesta varikko visiitistä tiimille voisi olla ns. "yleisön ottaminen". Michael ajelee pääsuoraa kolmattasataa käsi villisti heiluen.

Kaksisuuntaisen telemetrian kielto oli just oikean suuntaista toimintaa. Sitä ei tosiaan ikinä olisi pitänyt edes sallia. Mielestäni kehittynyt telemetria sinänsä on yksi formula ykkösten hienoimmista piirteistä. Periaatteessa datan lataus ja poisto vain varikolla ollessa saattaa kyllä toimiakin ja varmasti karsii myös kustannuksia. Radio yhteyden poisto vähän epäilyttää, mutta teknisesti tuota olisi voinut periaatteessa käyttää paluukanavana telemetrialle. Kisoissa tulee varmaan tulevaisuudessa enemmän ennalta odottamattomia tapahtumia. Hienojen kesken kisaa tapahtuvien strategyn muutosten määrä varmasti vähenee. (tosin niiden määrä on viime aikoina ollut muutenkin jo varsin vähäinen)

Vara-autojen poisto oli varsin hyvä veto. Tosin täsmennys olisi paikallaan, kuskikohtaisen kaluston osalta.

Renkaiden merkitys kasvaa kun ne ovat lähes ainoat muutettavissa olevat elementit aika-ajojen ja kisan välillä. Siis yhden kierroksen pallot voisivat olla varsin hyödylliset.

Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä kuinka tallit sopeutuvat näihin tosi nopeisiin teknisiin sääntö muutoksiin. Lisäksi testikiellon ja vapaan testaamisen keskinäinen ero taitaa syventyä. En pidä täysin selvänä kummasta systeemistä on enemmän etua kellekin, mutta Renaultin mahdollisuudet nousta kolmen joukkoon saattavat parantua (mm. lisää yllätys momenttia skaboihin).
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Punainen:
Ensi kaudella tulee olemaan varsin mielenkiintoista seurata kun yksi tallin mekaanikko on koko kisan ajan pää tallin ovesta pihalla, katse tiukasti varikko tien päähän kiinnittyneenä. Muut mekaanikot odottavat tyypillisesti punaisissa uniformuissaan korkeassa polviasennossa komentoja.

Renkaiden merkitys kasvaa kun ne ovat lähes ainoat muutettavissa olevat elementit aika-ajojen ja kisan välillä. Siis yhden kierroksen pallot voisivat olla varsin hyödylliset.
Jaa. Mitenhän ikinä pärjäsivätkään ennen radioiden aikaa... Varikkotaulu lienee edelleen olemassa.

Ja yhden kierroksen nakit taitaa olla edelleen pannassa jos en väärin ole ymmärtänyt.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Elimination of all radio comminucation between car and driver
Loistava uudistus! Eipä pääse kuskienkaan keskittyminen herpaantuun kun auto ei enää rupee kertoon kuulumisia kesken kisan. Uloshan siinä mennään jos auto vaikka esim. säikäyttää kuskin kesken eau rougen.

No joo. Toivottavasti nyt kun kulut putoaa, uusia yrittäjiäkin ilmaantuisi enemmän.

Toi moottorisääntö epäilyttää. Käsittääkseni rangaistus moottoririkosta ja sen vaihtamisesta on kymmenen ruudun pudotus lähtöruudukosta. Oletetaan, että tehoja täytyy pudottaa useita kymmeniä hevosvoimia. Eikös silloin kannata vaihtaa kone ja kaahata helposti paalulle, tippua kymmenen ruutua ja silti ajaa suhteellisen helposti voittoon, jos muut ajaa vaikka viidettä kisaa samalla motilla. doubtful
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Saako käyttää vain yhtä rengassarjaa viikonlopun aikana?
 
Ylös