Sääntömuutokset formuloissa kausilla 2003-06

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Vähentääkö lämmittelyajojen poistaminen tosiaankin tallien kuluja niin paljon että siitä olisi jotain todellista hyötyä? Ei varmaan, FIA vain yrittää saada kilpailuun lisää jännitystä, kun autot on viritetty kisakuntoon jo ennen aika-ajoja.

<small>[ 19-01-2003, 00:02: Message edited by: Felix ]</small>
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
E. Tuhero:
Jää nähtäväksi. Juuri tuo mahdollinen toisten kuskien varmistelu antaa samalla toisille mahdollisuuden parempaan lähtöruutuun kuin ikimaailmassa kaluston puolesta kuuluisi ja uskoisin että sitä tilaisuutta ei jätetä käyttämättä.

Schumacher voi tietty varmistella ittensä 5 parhaan joukkoon ja hoitaa homman kotiin, mutta kaikista muista sijoista on odotettavissa sen verran tasaista että kisan lopputulos voi määräytyä jo aika-ajoissa, joten pakko on riskillä ajaa.

Mutta tuo kaikkihan selviää kun kausi pärähtää käyntiin.
Tuskinpa kukaan lähtee aika-ajoihin "varmistelemaan" huonoa lähtöruutua, vaikka riskejä tietenkin vältetään. Kun ajovirheitä kuitenkin tulee, on tärkeää jatkaa pian eteenpäin täysillä eikä spinnata ulos. Uskon että nähdään jonkin verran virheitä missä hukkaantuu sekunti tai jopa kaks, ja silloin lähtöruutu onkin jo mielenkiintoinen kisaa varten :)
Felix:
Vähentääkö lämmittelyajojen poistaminen tosiaankin tallien kuluja niin paljon että siitä olisi jotain todellista hyötyä? Ei varmaan, FIA vain yrittää saada kilpailuun lisää jännitystä, kun autot on viritetty kisakuntoon jo ennen aika-ajoja.
Kaipa niitä vähän ehtii säätää ennen kisaa.

Mitäs sitten jos auto menee aivan romuksi aika-ajossa, saaks tiimi korjata sitä yön yli, vai rahtaaks FIA sen romun kisaa odottamaan :D
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
TurOl:
Parasta olisi, jos radioliikenne tehtäisiin täysin julkiseksi (ellei se sitä jo ole?) ja otettaisiin YKSIsuuntainen telemetria jolloin kuskeja voidaan varoittaa mutta toisaalta autoja ei voitaisi enää ohjailla varikolta...
Ehkä tässä on takana se, että yritetään samalla kerralla estää myös sääntöjen kiertäminen. Jos kuskilla on radioyhteys varikolle, ei liene mahdotonta että tuota samaa yhteyttä käytettäisiin sitten telemetrian ohjaukseen, jos se kerran kaksisuuntainen on. Kieltämällä kaikki tehdään tuon säännön kieltäminen aika vaikeaksi.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6336
Epäilenpä että kuinkahan moni noista sääntöuudistuksista menee loppujen lopuksi läpi. Toki ne elektroniikkamuutokset menee ja telemetrian kieltäminen jne.

Mutta tuo takasiipi ja jarrujuttu tuskin menee läpi. Onkohan noissa osissa suorituskyvyssä kovinkaan suurta eroa tallien välillä muutenkaan? Ja tulisiko säästöä muka niin merkittävästi jos kaikki käyttäis samoja.

Ja sekin tuntuu aika utopistiselta että joskus tallit ajaisivat kuusi kisaa samalla moottorilla.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Mä käsitin että ne ois jo menneet läpi? doubtful

F1-tallit uhkaavat boikotilla
[18.1.2003,20:06:42][Sportti.com][41630]


F1-tallien teknisistä edustajista Ferrarin Ross Brawn, McLarenin Adrian Newey ja Williamsin Patrick Head eivät ole päässeet FIA:n kanssa yhteisymmärrykseen uusien teknisten sääntöjen käyttöönoton ajankohdasta, joten FIA järjestää maanantaina uuden kokouksen, jossa pyritään pääsemään kompromissiratkaisuun. McLarenin huhtikuussa valmistuvassa uudessa MP4-18 autossa on lukuisia elektronisia uudistuksia, joten Newey toivoo, että sääntömuutokset astuisivat voimaan vasta 2004.
FIA:n Max Mosley on lupaillut siirtymäaikaa uudistusten täyttämiseksi. Siirtymäajan pituudesta ei ole kuitenkaan tarkempaa tietoa. Pahimmassa tapauksessa huipputallit ovat valmiita vaikka boikottiin saadakseen tahtonsa läpi, jotta uudistuksia käytettäisiin vasta vuoden kuluttua.

Toimitus / Sportti.com
Pitäisipä FIA pintansa. Ferrarin, McLarenin ja Williamsin boikotti kävis kyllä minulle. wink
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Ohoh, lähtöruutujen välimatka kaksinkertaistuu eek!

(f1-liven forumista vain)
131) The grid will be in a staggered 1 x 1 formation and the rows on the grid will be separated by 16 metres.
Ilmeisesti tuo oli ennen 8m.

Eli jonossa liikkeelle, ei ohituksia startissa. Aika-ajon merkitys kasvaa entisestään. Vähentää ekan mutkan kolaririskiä.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Pitäisipä FIA pintansa. Ferrarin, McLarenin ja Williamsin boikotti kävis kyllä minulle. wink [/QB][/QUOTE]
Miten se yhtäkkiö on näinpäen, että säännöt menevät läpi ilman Tallien suostumusta ja tallien pitää boikotoida. Eikö ennen tarvittu aina kakkien tallien suostumus? Vai onko siinä jokin kiero porsaanreikä (en mä tiedä)?
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
vermula:
Pitäisipä FIA pintansa. Ferrarin, McLarenin ja Williamsin boikotti kävis kyllä minulle. wink Miten se yhtäkkiö on näinpäen, että säännöt menevät läpi ilman Tallien suostumusta ja tallien pitää boikotoida. Eikö ennen tarvittu aina kakkien tallien suostumus? Vai onko siinä jokin kiero porsaanreikä (en mä tiedä)?
Kesken kautta ei saa tehdä sääntömuutoksia ilman kaikkien tallien suostumusta... poislukien turvallisuussyistä johtuvat.Kausien välillä kyllä.

Olikos tuo kausi 97 kun autoihin alkoi ilmestymään niitä "aironhankaimia" jotka sitten kiellettiin juuri turvallisuussyystä vaikka epäesteettisyyshän niissä ongelmana oli.

En tosin tiedä onko käytäntö aikaisemmasta muuttunut, mutta noin ainakin jokunen vuosi sitten.

<small>[ 19-01-2003, 12:58: Message edited by: E. Tuhero ]</small>
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Mikko_A:
Mutta tuo takasiipi ja jarrujuttu tuskin menee läpi. Onkohan noissa osissa suorituskyvyssä kovinkaan suurta eroa tallien välillä muutenkaan? Ja tulisiko säästöä muka niin merkittävästi jos kaikki käyttäis samoja.
Tuossa takasiipiuudistuksessa on käsittääkseni kyse imuefektin palauttamisesta. Nykyformuloissahan ilmavirtaukset ohjataan takasiivellä siten ettei takana tuleva hyödy imusta. FIAn standardisiipi sen sijaan jättäisi "peesipaikan" takaa-ajajalle ja näin antaisi paremman mahdollisuuden ohittamiseen..
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Ylen Sankia Priha:
Tuossa takasiipiuudistuksessa on käsittääkseni kyse imuefektin palauttamisesta. Nykyformuloissahan ilmavirtaukset ohjataan takasiivellä siten ettei takana tuleva hyödy imusta. FIAn standardisiipi sen sijaan jättäisi "peesipaikan" takaa-ajajalle ja näin antaisi paremman mahdollisuuden ohittamiseen..
On myös tehokas keino laskea kasvaneita kaarre/suoranopeuksia, kun FIA tarjoaa kaikille 45 asteen kulmassa olevan levysiiven wink
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Nämä sääntömuutokset tuskin ratkeavat vielä pariin viikkoon. Autonvalmistajat aikovat kaataa ne ja omistetut tallit tietysti laulavat omistajiensa lauluja. Oma arvioni on se, että muutoksia ei kaudelle 2003 tule ja jos FIA ei myötäile autonvalmistajia myös kausien 2004-2006 osalta niin 2004 ajetaankin sitten gpweeceetä eikä F1:siä.

Tästä kertoo sekin, että autonvalmistajat ovat ilmoittaneet kuorossa olevansa ensi vuonna valmiita myymään moottorit toiselle tallille 10 milj. euron kattohintaa. Asian julkaiseminen nyt, on keino tuoda katetta autonvalmistajien puheille "lajin kehittämisestä". Todellista merkitystä sillä ei ole, kun heikot tallit jo nyt ostavat moottorinsa autonvalmistajilta ja Minardi ei varmasti maksa 2vuotta vanhoista koneistaan edes sitä 10 miljoonaa euroa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
AMS82:
Nämä sääntömuutokset tuskin ratkeavat vielä pariin viikkoon. Autonvalmistajat aikovat kaataa ne ja omistetut tallit tietysti laulavat omistajiensa lauluja. Oma arvioni on se, että muutoksia ei kaudelle 2003 tule ja jos FIA ei myötäile autonvalmistajia myös kausien 2004-2006 osalta niin 2004 ajetaankin sitten gpweeceetä eikä F1:siä.

Tästä kertoo sekin, että autonvalmistajat ovat ilmoittaneet kuorossa olevansa ensi vuonna valmiita myymään moottorit toiselle tallille 10 milj. euron kattohintaa. Asian julkaiseminen nyt, on keino tuoda katetta autonvalmistajien puheille "lajin kehittämisestä". Todellista merkitystä sillä ei ole, kun heikot tallit jo nyt ostavat moottorinsa autonvalmistajilta ja Minardi ei varmasti maksa 2vuotta vanhoista koneistaan edes sitä 10 miljoonaa euroa.
Eikös nuo tallit nyt kuitenkin ole sidottuja concorde-sopimuksen loppuun asti ykkösiin?
 

Huba

Well-known member
Liittynyt
12.7.2002
Viestit
96
Sijainti
Hämeenlinna
Onkos muuten kellään tietoa onko noista takasiivistä tulossa täysin kiinteät, vai ihan nykyiseen tapaan siipikulmia voisi säätää? Vai voiko kukaan olla noista säännöistä enää täysin perillä olla ja jos on niin eiköhän Mäxä muuta mieltään ja sääntöjä tällä viikolla vielä muutamaan otteeseen. :D
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6336
New rules costing more for Sauber

Although some of the new regulations organized by Max Mosley last Wednesday were aimed at reducing some of the ever spiralling costs in the Formula One championship, in some cases they will work to the exact opposite of what the FIA are hoping to achieve.

auber Petronas' technical director, Willy Rampf has explained to Italian newspaper, the Gazetta Dello Sport, that the new rules banning car to pit telemetry has cost the Swiss based squad a lot of money, despite Mosley's pleas that it will help keep costs down. We were told the same thing by a member of the team when we asked for their views on the new rules as it appears as if the team had spent well over a million Swiss Francs (1.3 to be exact) on a state of the art two way telemetry system, only to now have it rendered useless.

They will not be the only team in this particular, or another similar, position as one of the main ideas behind Formula One has been to develop new and innovative ways to take some big steps on a previous year's performances. With 2003 contenders already developed and ready to be unveiled, two already on the track in new livery (BAR and Toyota) the budget for the coming season has already been accounted for.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Tuosta Mikon postaamasta uutisesta todettakoon sen verran, että pahasti tätä asiaa nyt yritetään tallien taholta vääristellä. Kiellot merkitsevät kustannussäästöä sekä lyhyellä, että pitkällä aikavälillä. Sauberin kohdalla kysymys on siitä, että talli on panostanut huipputekniikkaan miljoonia, jotka se nyt pelkää muodostuvan hukkaanheitetyksi rahaksi. Näistä jo kulutetuista rahoista siis on kysymys kustannusten lisäämispuheissa.

Sauberinkin osalta telemetrian kieltäminen johtaisi merkittäviin kustannussäästöihin, kun kaikki siihen liittyvä tekniikka voitaisiin jättää ottamatta mukaan kilpailuihin ja telemetriasta vastaavat ihmiset voitaisiin siirtää muihin tehtäviin tai kokonaan irtisanoa. Kauden puolenvälin tienoilla käynnistyvä uuden auton suunnittelu olisi myös näillä uusilla säännöillä merkittävästi edullisempaa.

Ilmeisesti erityisesti McLarenilla ja Sauberilla omataa liian ruusuinen kuva omista mahdollisuuksista ja saavutetuista teknisistä edistysaskelistä. Sauber on sääntömuutoksilla tai ilman tippumassa 5 parhaan sakista ja tallin rahoitus on asteittain vaikenemassa. McLarenin osalta taas puhutaan Mersun päämäjassa laaditusta parin miljardin euron suunnitelmasta, jolla talli aikoo voittaa 5 (!!!!!) mestaruutta putkeen alkaen kaudesta 2004 tai 2005. Tämän takia talli nappasi Räikkösen kuljettajakseen ja tavoittelee jo nyt hyvissä ajoin myös mm. Nico Rosbergia. Ideana on se, että M. Schumacherin väistyessä McLaren pystyisi seuraavat viisi vuotta nappaamaan lupaavimmat kuljettajat muiden tallien nenän edestä.

BAR-tallin tekninen insinööri pisti jo aikaisemmissa kokouksissa jauhot muille suuhun ilmoittamalla, että B.A.R ajatti autojaan uusien sääntöjen mukaisesti jo edellisissä testeissään - eikä tästä aiheutunut senttiäkään lisäkustannuksia!
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Bobakki
Eikös nuo tallit nyt kuitenkin ole sidottuja concorde-sopimuksen loppuun asti ykkösiin?
Niin minäkin luulin. On kuitenkin käynyt ilmi, että ostamalla ykkösten TV-oikeudet saksalaispankeilta kokonaan itselleen nämä säännöt on mahdollista kiertää. Siis ei F1:siä ajeta jos televisiointi oikeudet ovat autonvalmistajilla, jotka ajattavat omaa "F1-sarjaa". Jos F1 puolestaan lakkaa olemasta ei Concorde-sopimuskaan enää sido ketään. FIA:lla on kyllä aika tavalla valtaa autourheilussa mutta rahaa sillä ei ole (ainakaan siinä mittaluokassa mistä nyt puhutaan) ja raha viimekädessä tämän asian ratkaisee.

tarkemmin sanottuna:
Concorde-sopimuksiin liittyy mm TV-rahojen jako, jos oikeudet siirtyvätkin sarjassa mukana oleville autonvalmistajille ne käytännössä pystyvät nullivioimaan sopimuksen ainakin tältä osin ja tämä osittainen sopimuksen kumoaminen riittää kaatamaan koko sopimuksen.
 

Moderaattorit

Super Moderator
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
1391
mikæl
Jäsen
Member # 918

posted 20-01-2003 11:59
--------------------------------------------------------------------------------
Hyväähän säännöissä on se, että kestävämpiä teknisiä ratkaisuja etsiessä ne myös madaltavat kustannuksia tietyn kertakäyttöisyyden sijasta. Tällä lyhytjänteisellä tekniikan eliniällä kaikki uhrattiin nopeuden alttarille - joka toki on katsojille sekin merkittävä tekijä. Mutta kustannusten karatessa seinä tuli vastaan - mm Arrowsille.

Elektroniikan kieltämisessä hyvää on sen ajajaa korostava vaikutus. Itse kustannussäästöissä elektroniikka on vain välillisesti merkittävä tekijä. Pitkässä juoksussa suurimmat kustannukset kertyvät materiaalitutkimuksesta ja uusien kestävämpien mutta kevyempien rakenteiden kehittämisessä. Elektroniikan myötä niistä saadaan suurempi hyöty ja siten myös niiden tarve kasvaa. Todettakoon nyt kuitenkin, että jo sarjatuonnon pereheautoissakin elektroniikan osuus on merkittä kun ajo-ominaisuuksista nykyisin puhutaan. Formuloissako olisi nyt toisin? Nopein mekaaninen auto?

Kuljettajien kesken heidän täytyisi mennä äärirajoille silloinkin kun elektroniikka olisi helpottamassa ajamista - kunhan se helpottaisi ajamista kaikissa autoissa. Ja kunhan autoa koskevat muut säännöt eivät hankaloittaisi ohittamista ( mm diffuuserin sekoittama jättöilma, rengasleveys jne... ). Elektroniikka on siis vaikea kompromissi mutta näin muutaman vuoden välein vaihdellen se taatusti on kallista. Eikä Fialla vieläkään ole välineitä sen yksiselitteiseen valvontaan. Päin vastoin - järjestö myöntää jo etukäteen voimattomuutensa värväämällä kielijöitä jopa itse tallien sisältä. Nyt tämä elektroniikan jahti ja epäluuloisuus alkaisi uudelleen.

Yhden kierroksen aika-ajoista saadaan varmasti sattumanvaraisempia tulokseltaan. Pienikin virhe kostautuu kertoimella. Samasta syystä itse huippukuljettajia nähdään radalla vain kolmen kierroksen verran kahtena päivänä. Samasta syystä nämä eivät taatusti vie autoa aivan niin limiiteille kuin silloin kun yksi virhe ei vielä tietänyt lopullista luovutusta. Kaikki toki palvelee itse kisan lähtöruudukon mielenkiintoisempaa ARVONTAA - mutta onko tuloksena kuinka usein nopeiden autojen konttaus hitaampien takana. Nimittäin radat eivät ole muuttuneet mihinkään. Ohituspaikkoja ei ole tullut yhtäkään lisää itse ratojen toimesta. Päin vastoin - Spakin on joukosta poissa ja turvallisuusnäkökohdat maksimoineet shikaanein turmellut radat näivettävät edelleen kisoja.

Radioliikenteen kiellossakin on hyvä ajatus takana. Tallimääräykset vaikeutuvat ja samalla yksi reitti piilottaa tiedonsiirtoa poistuu. Elektroniikkaa ei saada poistetuksi radioteitse eikä ladattua sille uutta ilmettä katsastukseen. Itse turvallisuudelle radioiden kieltäminen tuskin inflaatiota tuo kunhan samalla satsataan itse ratatoimitsijoiden parempaan viestintään. Varoitusvalot voivat edelleen pysyä ohjaamossa ja sinne voidaan edelleen saada singnaali esim varoittamaan öljystä radalla - kunhan tiedonkulku on kontrollissa esimerksi kulkemalla järjestäjän kautta. Huomattavaahan on, ettei ajavan auton telemetriatietoa ole enään varikolla reaaliajassa. Tietyn kauko-ohjattujen ohjusten luonteen poistuminen lienee positiivinen piirre eikä lainkaan latista silti huipputekniikan mainetta sarjassa. Ikään kuin miehittämättömän lennokin ero hävittäjään pilotteineen - ei ole vaikea arvioida kumman draama katsojaa kiinnostaa.

Niin, McLaren seisoi jälleen väärällä matolla. Sillä jonka kulmassa Fia oli kiinni ja nykäisi. Toivoa vain sopii, ettei Ferrari ole kehittänyt koko talven autoaan toimimaan ilman elktroniikkaa, ainakaan näkyvää. Silloin mikään ei muuttuisi.

Se että autot kestaisivät - moottorit ja osat kaikki vastaavat - alentaisi pitkällä tähtäimella kustannuksia. Ja elektroniikka auttaa mekaanisa osia kestämään - tämän jo Ferrarikin osoitti. Tämä tasoittaisi kilpailua. Osia elektroniikasta voisi kieltää jos se olisi valvottavissa kuten starttijärjestelmä. Mutta kun ei ole. Joko tai - parin vuoden välein ja keskelle kauttakin - tekee sarjasta reagointikilpailun tallien kesken ja voittaja on Fian aivoituksen parhaiten arvannut ( tai niistä etukäteen tiedon saanut ).

Radion kielto ok - mutta missä on diffuuserin ja takaosan rajoitukset ? Missä sliksit tai leveämmät autot ? Missä ohitusystävälliset ratamuutokset ? Missä tallin välistä tasa-arvoa edistävät henkilökohtaisiksi leimatut autot ja moottorit ? Missä keveyttä tavoittelevan materiaalikehityksen kierteen katkaisevat lisäpainojen sijoitusrajoitukset ja tinkimättömät katsastukset ?
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Hipheijaa. Elektroniikka poistuu siis Silverstonessa heinäkuussa. McLarenille jää siis 7 kilpailua aikaa ajaa MP4-18:a jos se tulee Imolaan. yuck
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Jippii!
Näytti jo kovasti tasaiselta kaudelta mutta ei niin ei, PERKELE!

Cars will be held under parc fermé conditions between qualifying and the race,
but can be kept in a team’s garage under supervision. Any work other than a
very restricted list will require special authorisation.

Paljokohan maksaa että valvoja kattoo muualle.
 
Ylös