tässä tämä kullan tarina:
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Kansainvälinen autoliitto FIA hämmentää vielä kerran runsaan kolmen viikon kuluttua käynnistyvään MM-sarjaan valmistautuvia formula 1 -talleja.
Keskiviikkona tallit saivat Turun Sanomien tietojeen mukaan kirjallisen ehdotuksen sääntötäsmennyksiksi ja merkittävin kohta koskee taas aika-ajoa.
Kukin kuljettaja ajaa vuorotellen yhden nopean kierroksen, mutta aika-ajon jälkeen tallit eivät saa tankata autoa enää uudestaan kilpailua varten.
Tämä merkitsee, että aika-ajoon autot joutuvat kohtuullisen runsaalla polttoainemäärällä ja siten mahdollisuus sunnuntaiaamun lämmittelyyn jää automaattisesti käyttämättä.
Tankkauskielto aika-ajon ja kilpailun välillä merkitsee, että varikkopysähdykset kisassa lisääntyvät oleellisesti.
Kuljettaja, joka satsaa erityisesti hyvään lähtöruutuun, käyttää kevyttä autoa ja joutuu siten turvautumaan varikkopysähdykseen jo hyvin aikaisessa vaiheessa kilpailua.
Polttoaine ei
riitä lämmittelyyn
Näyttävyyttä kilpailuihin tuleekin lisää sekä lähtöruudukkojen vaihtuvuudella että vähintään 2-3 varikkopysähdyksen kilpataktiikoilla.
Kun aika-ajoon pyritään mahdollisimman kevyellä autolla, on selvää, että sunnuntaiaamun lämmittelyyn ei kerta kaikkiaan riitä enää keneltäkään ylimääräistä polttoainetta.
Tarkennuksia FIA esitti myös autoon aika-ajon jälkeen sallittavien nesteiden painoihin.
____________
Onneksi tämäkin tulee näin hyvissä ajoin ja perusteltuna. Saakohan kuskit nousta autoistaan lauantain ja sunnuntain välisenä yönä? Ja varmasti Ferrariin tulee ratkaisevan laatuinen vika aika-ajon viimeisellä kierroksella jolloin sen saa vaihtaa vara-autoon = varatankkiin. Ja Barrichello parka - taktiikan pelinappulan osa sen kun käy surkeammaksi.