En kylla ymmarra naita kommentteja, etta Ferrarin etumatka kasvaa. Ok, Ferrari on ollut luotettavin talli viime aikoina, mutta voisi kuvitella, etta moottori-filosofia kuten myos auton suunnittelu menee aika lailla uusiksi, jos takasiivet tulevat ulkopuoliselta valmistajalta.
En mina nae, etta F1:set olisi menossa Cartin suuntaan, tallien pitaa yha valmistaa autonsa itse, mutta nyt autoissa pitaa kayttaa standardikomponentteja kuten jarrut, elektroniikka ja takasiipi. Nama tulevat varmasti joltain ulkopuoliselta taholta, niihan jarrut ja osa elektroniikastakin.
Jos Ferrarin etumatka jostain syysta kasvaa niin se on kuljettajat, mikali sama kaksikko viela jatkaa. Kylla kokeneet kuljettajat nousevat arvoonsa. Ensinnakin, kuski joka ei tunne ratoja, joutuu kayttamaan aikaa siihen. Samalla on riski auton hajoamisesta ja saataminen on hitaampaa. Toiseksi auton ajaminen muuttuu hankalammaksi, kun elektroniikka ei enaa hoidakaan hommia puolestasi. Virheiden maara kasvaa, kun hatapaissaan kokematon kuljettaja vaihtaa vaarin, yms...
Tallit, jotka ovat mukana 10 paivan hyotynevat huomattavasti mahdollisuudesta saataa autoa ja kokeilla erilaisia ratkaisuja. Lisaksi, koska moottori ja auto rajoitus ei koske naita testeja ei ole hataa, jos auto vahan vaurioituisikin tai moottori poksahtaisi. Moottorilla kun pitaa ajaa 6 kisaa ei myos testeja.
Mita saastoihin tulee, niin voisi kuvitella kustannusten nousevan hetkittaisesti. Moottorin kehitykseen laitettaneen alussa enemman rahaa ja autokin pitaa suunnitella uuden takasiiven ja jarrujen vuoksi ehka paljonkin uusiksi.
Eniten huolestuttaa kisat kuten Monaco, siella ei taida ilman vara-autoa parjata.
Onko joku todellakin nahnyt jossain artikkelissa kommentin, etta rangaistus olisi 10 sijan pudottaminen lahtoruudukossa, jos osia vaihtaa? Itse en ole missaan moista huomannut, tuntuu vahan tuulesta temmatulta arvaukselta, joskaan ei mahdottomalta ajatukselta.
Loppujenlopuksi, kylla tasta jaa hyva mieli. Ensinnakin uusi aika-ajo systeemi, kuljettajan taitoja ja paatoksentekoa korostavat muutokset tekevat ensi kaudesta paljon mielenkiintoisemman. Lisaksi uusi testisaanto ja myohemmin takasiipi ja jarrujen vaihto mahdollistaa ehka pikkutallien yllattaviakin tuloksia ja menestysta.