Sääntömuutokset formuloissa kausilla 2003-06

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Varikkotaululla informaation esitys tapahtuu vain toiseen suuntaan. Ehkä kuskille vois kehittää vastaavan kaltaisen systeemin? Esimerkkiä vois ottaa vaikka kotoisasta pesäpallosta...heh heh...

Milloin nuo radio linkit on muuten otettu ekan kerran käyttöön?
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Perjantain testisessiostahan näillä muutoksilla tulee esim. renaultille valtava etu, koska ne uusien sääntöjen mukaan käsitetään YKSITYISEKSI testitapahtumaksi.
Eli säätöjen optimoinnin lisäksi ha saavat vaihtaa moottoria mielensä ja radan toimivuuden mukaan. Jos pannu alkaa keittää, niin on vaihti mahdollisuus ennen kisaa. Luultavasti nämä uudet säännöt eivät koske yksityis testaamista siis.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
jusban:
Perjantain testisessiostahan näillä muutoksilla tulee esim. renaultille valtava etu, koska ne uusien sääntöjen mukaan käsitetään YKSITYISEKSI testitapahtumaksi.
Eli säätöjen optimoinnin lisäksi ha saavat vaihtaa moottoria mielensä ja radan toimivuuden mukaan. Jos pannu alkaa keittää, niin on vaihti mahdollisuus ennen kisaa. Luultavasti nämä uudet säännöt eivät koske yksityis testaamista siis.
Eiköhän se Flavio Böönin kaverina tiennyt etukäteen...
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Henkka:
Kaikki uudistukset on hyviä. :)
Niin on!
jenan:
Mutta erot ovat pienet. Kaksi pinnaa ykkösen ja kakkosen välillä ei ole erityisen paljon
Se toimii hyvin jos voitoista taistelee tasapäin useampia kuskeja (5 tai enemmän). Eroja saataisiin riittävästi.

<small>[ 16-01-2003, 18:23: Message edited by: J.Heldenview ]</small>
 

Mundus

Well-known member
Liittynyt
11.12.1999
Viestit
219
Sijainti
Helsinki
En kylla ymmarra naita kommentteja, etta Ferrarin etumatka kasvaa. Ok, Ferrari on ollut luotettavin talli viime aikoina, mutta voisi kuvitella, etta moottori-filosofia kuten myos auton suunnittelu menee aika lailla uusiksi, jos takasiivet tulevat ulkopuoliselta valmistajalta.

En mina nae, etta F1:set olisi menossa Cartin suuntaan, tallien pitaa yha valmistaa autonsa itse, mutta nyt autoissa pitaa kayttaa standardikomponentteja kuten jarrut, elektroniikka ja takasiipi. Nama tulevat varmasti joltain ulkopuoliselta taholta, niihan jarrut ja osa elektroniikastakin.

Jos Ferrarin etumatka jostain syysta kasvaa niin se on kuljettajat, mikali sama kaksikko viela jatkaa. Kylla kokeneet kuljettajat nousevat arvoonsa. Ensinnakin, kuski joka ei tunne ratoja, joutuu kayttamaan aikaa siihen. Samalla on riski auton hajoamisesta ja saataminen on hitaampaa. Toiseksi auton ajaminen muuttuu hankalammaksi, kun elektroniikka ei enaa hoidakaan hommia puolestasi. Virheiden maara kasvaa, kun hatapaissaan kokematon kuljettaja vaihtaa vaarin, yms...

Tallit, jotka ovat mukana 10 paivan hyotynevat huomattavasti mahdollisuudesta saataa autoa ja kokeilla erilaisia ratkaisuja. Lisaksi, koska moottori ja auto rajoitus ei koske naita testeja ei ole hataa, jos auto vahan vaurioituisikin tai moottori poksahtaisi. Moottorilla kun pitaa ajaa 6 kisaa ei myos testeja.

Mita saastoihin tulee, niin voisi kuvitella kustannusten nousevan hetkittaisesti. Moottorin kehitykseen laitettaneen alussa enemman rahaa ja autokin pitaa suunnitella uuden takasiiven ja jarrujen vuoksi ehka paljonkin uusiksi.

Eniten huolestuttaa kisat kuten Monaco, siella ei taida ilman vara-autoa parjata.

Onko joku todellakin nahnyt jossain artikkelissa kommentin, etta rangaistus olisi 10 sijan pudottaminen lahtoruudukossa, jos osia vaihtaa? Itse en ole missaan moista huomannut, tuntuu vahan tuulesta temmatulta arvaukselta, joskaan ei mahdottomalta ajatukselta.

Loppujenlopuksi, kylla tasta jaa hyva mieli. Ensinnakin uusi aika-ajo systeemi, kuljettajan taitoja ja paatoksentekoa korostavat muutokset tekevat ensi kaudesta paljon mielenkiintoisemman. Lisaksi uusi testisaanto ja myohemmin takasiipi ja jarrujen vaihto mahdollistaa ehka pikkutallien yllattaviakin tuloksia ja menestysta.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Englannin kielisessä Formula 1 Magazine lehdessä kerrotaan, että Ecclestone haluaa slicksit takaisin ja hän haaveilee sarjasta joka olisi taas enemmän kuljettajan kuin taktiikan sarja.

Lukekaa tuosta (lukekaa myös tuo juttu Todtista):


Pikkuhiljaa alkaa tulemaan asiaakin sieltä vanhasta rumasta päästä! Tuo olisi loistavaa, jos slicksit tulisivat jo kaudeksi 2004.
Tosin luulenpa että tuo sääntö olisi pitänyt jo olla eilisessä paketissa, jos se ensi vuodeksi olisi tulossa.. frown
 

mrOKA

Well-known member
Liittynyt
21.8.2001
Viestit
58
Sijainti
Riihimäki | Finland
Ollaanko formula ykkösiä viemässä takaisin -80 luvulle? Jos ollaan niin tämähän menee aivan pelleilyksi. Kun moottorin pitää kestää armotonta rääkkiä 6gp VIIKONLOPPUA niin vauhdista joudutaan tinkii, joka ei nyt ollut varmaan mikään uusi uutinen. Ajetaan samoilla radoilla huippunopeudesta 50km/h pois, se on paljon --> Ulosajoja ei tulla näkemään niin usein kun nyt nähdään, tai jos tullaan niin moottori leikkaa ja se ei ole varmaan kiva kokemus kun nopeassa mutkassa moottori leikkaa kii. --> Formuloista häviää mielenkiinto. Tätä sääntöä ei mielestäni ollut -80 luvulla niinkuin saatoin antaa ymmärtää.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Mutku
[QB]Paljonko menetetään turvallisuudessa kaksisuuntaisen telemetrian kieltämisessä? Kaveri varikolle ja tsekataan pukilla onko auto vielä kunnossa -kö?
Tulee vaan mieleen joku Kimin "talliinajo" kun talli kutsui varikolle kun "ei ollut turvallista enää jatkaa"...
[QB]
Johon Kimi vastasi Turun Sanomien välityksellä:
Originally said by Kimi:
[QB] - Kaikkein pahinta on, jos ei saa käyttää radiota. Usein ongelman ilmaantuessa se on nähty heti telemetriasta ja olen saanut heti tiedon radioitse.
- Esimerkiksi Imolassa viime vuonna McLaren-johto käski minut pysähtymään, kun muuten takajousitus olisi hajonnut ja olisi aiheuttanut vaaratilanteen. Radioliikenteen kieltäminen lisää mielestäni turvariskejä, Räikkönen tuumaili.[QB]
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tuota moottorihommaa minäkin olen hiukan miettinyt.. Monacon 96 kaltaisia kisoja tuskin näemme. Joskus kilpailu voi olla ihan mielenkiintoinen senkin takia että kaikki huipputallien kuskit keskeyttävät. Nykyään tällainen olisi täysi mahdottomuus ja jatkossa entistä enemmän kun moottorin pitää kestää.

Vai onko tässä idea se, että todennäköisesti mikään talli ei pysty 6 kilpailuun samalla moottorilla, jolloin sen täytyy ottaa rangaistus (esim. seuraavaan kisaan 10 ruutua heikompi lähtöpaikka). Sitten jos joku talli pystyy tähän luotettavuuteen, niin se saa etua siitä, ettei tarvitse rakentaa uutta mottia niin usein? Enpä sitten tiedä..

Anyway, hyväksyn uuden moottorisäännön, jos myös ohittaminen saadaan huomattavasti helpommaksi. Eli ettei kisojen ainoa jännittämisen kohde olisi varikkokäynnit. Se olisi äärimmäisen tylsää ja typerää..
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
En kylla ymmarra naita kommentteja, etta Ferrarin etumatka kasvaa. Ok, Ferrari on ollut luotettavin talli viime aikoina, mutta voisi kuvitella, etta moottori-filosofia kuten myos auton suunnittelu menee aika lailla uusiksi, jos takasiivet tulevat ulkopuoliselta valmistajalta.
Siinä vaiheessa kun näitä standardi osia alkaa tulemaan, niin silloin tilanne ehkä hieman tasoittuu!

Mutta nyt niitä ei vielä nähdä, vaan tulee moottorirajoituksia, sekä elektroniikka rajoituksia!

Nämä muutokset osittain parantavat luotettavuutta(vähemmän elektroniikka hajottavana), osittain heikentävät(koneiden määrä, huolto jne.)!

Joten ei Ferrarin luotettavuus tästä tule kärsimään, eikä nopeuskaan tuskin häviä mihinkään, muutamine elktronisten apuvälineiden poistumisen vuoksi!

Joten on aivan ymmärrettävää olla "huolissaan" Ferrarin jatkamista dominoivana tallina!

Sitä paitsi mitä tulee noihin kuljettajiin, niin eiköhän nämä kaikki kuljettajat tule ja ole ihan yhtä lailla "kovia luita" oppimaan uuden auton salat ja ajamaan nopeita kierroksia! Ainut missä tulee ehkä hieman ongelmia, on totaaliset rookiet! Kuten Nico Rosberg!

Tällä en tarkoita sitä etteikö Nico olisi hyvä kuljettaja ja tulevaisuuden suomalais toivo, vaan sitä että rookiet joutuvat hieman pidempään tutustumaan kalustoon sekä ratoihin, kun jarrutusmatkat pitenee, pito heikkenee ja apuvälineitä ei ole!

Sitte tulee vielä nämä piilo systeemit joita olis useilla käytössä aikaisemminkin.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Mutku:
Lasketaanko hands-free telemetriaksi? Äkkiäkös kypärän sisään puhelimen piilottaa...
Vaan kun se radioliikennekin kiellettiin...

Muttamutta, tuo telemetria- ja radioliikenteen kielto saattaa kyllä aiheuttaa vaaratilanteita, kun enää ei voida seurata jos auto on posahtamaisillaan. Mutta sitä kai yleisö haluaakin...?
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
MaxiV:
Mutku:
Lasketaanko hands-free telemetriaksi? Äkkiäkös kypärän sisään puhelimen piilottaa...
Vaan kun se radioliikennekin kiellettiin...

Muttamutta, tuo telemetria- ja radioliikenteen kielto saattaa kyllä aiheuttaa vaaratilanteita, kun enää ei voida seurata jos auto on posahtamaisillaan. Mutta sitä kai yleisö haluaakin...?
Niin.. tuskin kukaan toivoo onnettomuuksia kenellekkään, mutta vaara on yksi asia mikä vauhtilajeissa kiehtoo. Nykyään tuo vaaran tunne on jo lähes täysin kadonnut lajin piiristä. Ainakaan itse en enää suuremmin säikähdä vaikka kuski ajaisi pahannäköisestikin ulos.

Ennenhän aina toivottiin onnea onnettomuudessa, nykyään toivotaan ettei olisi liikaa epäonnea. Katsos tavallisessa tilanteessahan kuski on paremmassa turvassa kuin lähistöllä olevat muut ihmiset.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Eiköhän ne ole ennenkin pärjänneet ilmat tuota radioliikennettä!

Nyt vain tulee yksi kierros enemmän vaaratilannetta kuin ennen. Nythän ne joutuvat taas käyttämään varikkotauluja kuskin pyyhältäessä ohi!

Tosin saattaa jäädä silloin tällöin huomaamatta moiset taulut!
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Misa1:
Eiköhän ne ole ennenkin pärjänneet ilmat tuota radioliikennettä!

Nyt vain tulee yksi kierros enemmän vaaratilannetta kuin ennen. Nythän ne joutuvat taas käyttämään varikkotauluja kuskin pyyhältäessä ohi!

Tosin saattaa jäädä silloin tällöin huomaamatta moiset taulut!
Milläs talli sen vaaratilanteen analysoi kun ei ole telemetriaa kumpaankaan suuntaan?? Ulkoiset vaaratilaanteet näkynee kyllä tv:stä, jos niitä tarkoitit.
 

Mundus

Well-known member
Liittynyt
11.12.1999
Viestit
219
Sijainti
Helsinki
Noh, eikos nykyaankin jo autoissa ole ledit osoittamassa keltaisista lipuista, yms. Joten, vaikka nykyaan radiolla voidaan varoittaa kuskia etukateen, niin samanhan voi tehda valoillakin kilpailun jarjestajan toimesta. Tuskin siis hirvea turvallisuusriski sinansa.

Suurempi riski ehka on Raikkosen kuvailemat tilanteet, joissa takaripustus, tms., on rikki ja kuski ei sita tieda. Mutta, kun ei ole telemetriatietoja niin ei siita radiostakaan olisi juurikaan apua.

Mita taas Ferrarin luotettavuuteen tulee niin, se etta osia ei voi vaihtaa yhden kierroksen aika-ajojen jalkeen tuskin vaikuttaa minkaan tallin luotettavuuteen juurikaan. Eri asia on se, etta onko Ferrari paras auto kisasaadoissa, joilla ehka joudutaan ajamaan aika-ajokin.

Jos taas halutaan tasavakisempia kilpailuja, niin eikohan se ole McLarenin, Williamsin ja kumppaneiden tehtava tehda parempi ja luotettavampi auto!?

Ensinnakin, naiden jalkimmaisten saantomuutostenhan paatarkoitus on vahentaa kustannustasoa ja sitten samalla hallita nopeuksia ja hieman ehka lisata ohituksiakin (takasiipi). Ja nain ensimmaisena vuotena saasto tulee lahinna varmasti siita ettei erillisia aika-ajo autoja enaa tehda, nuo telemetria ja radioliikenne muutokset eivat minusta voi juurikaan saastoja aiheuttaa, koska eikohan kaikilla talleilla ole nuo jarjestelmat jo hankittu.

Tuntuu vahan silta, etta FIAn jokaista saantoa tulkitaan kokoajan Ferrarimyonteiseksi. Tama perustuu OLETUKSEEN, etta Ferrari huijaa. (Mika on kylla vastoin lansimaista oikeuskaytantoa.) Eika sutimisen eston ja muiden poistuminen viela talla kaudella ole varmaa, koska niiden poistaminen maksaisi talleille lisaa.

Itse naen nama muutokset kylla enemman mahdollisuutena kuin rangaistuksena muille kuin Ferrari-talleille. Ja eittamatta aika-ajoista tulee mielenkiintoisempia kun kukaan ei voi kayttaa aika-ajoautoja.

Tallien tehtava on mukautua uusiin saantoihin, se joka pystyy siihen parhaiten niin parjannee.
 

TurOl

Well-known member
Liittynyt
15.9.2000
Viestit
719
Sijainti
Espoo, Finland
Parasta olisi, jos radioliikenne tehtäisiin täysin julkiseksi (ellei se sitä jo ole?) ja otettaisiin YKSIsuuntainen telemetria jolloin kuskeja voidaan varoittaa mutta toisaalta autoja ei voitaisi enää ohjailla varikolta... (Tosin kaksisuuntainen telemetria pelasti viime kauden edes osittain Monacossa kun Davidin auto alkoi savuttamaan...)
 

Moderaattorit

Super Moderator
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
1391
Topic: Säännöt muutuvat-katsoja kärsii

pmv
Jäsen
Member # 1058

posted 17-01-2003 16:00
--------------------------------------------------------------------------------
Minulle ei ole vielä auenneet kaikkien uusien sääntöpykälien merkitys ja sisältä aivan täysimääräisenä. On hyvä, että luistonestosta ja automaattisesti vaihtavista laatikoista pyritään eroon, mutta mielestäni muutama asia on menossa kovasti väärään suuntaan ensi kaudella.

Jo yhden kierroksen aika-ajo vähentää paikan päälle tulleiden katsojien mahdollisuutta nähdä suosikkejaan täydessä toiminnassa merkittävästi. Samaan johtaa perjantain rajoitettu harjoittelu ja mahdollinen Warm-upin poistaminen kokonaan. Vielä kun vara-auto on näemmä kielletty, niin periaatteessa kuljettajaa ei nähdä kovin monessa sessiossa ajamassa. Myöskin yhden moottorin sääntö vähentää kuljettajien ajamien kierrosten määrää.

Minusta f1:n parasta antia on ollut se, kun huippukuljettajat ajavat autojensa äärirajoilla ja joskus hiuksenhienosti ylikin. Aika-ajoformaatti on tukenut tätä yrittämistä hienosti ja viime kaudella nähtiin lukuisia hienoja kierroksia kuten Montoyan paalukierrokset Monacossa, Kanadassa ja Monzassa. Uudella aika-ajoformaatilla on turha uneksia vastaavista aivan limiitillä ajetuista kierroksista. Kuljettaja ei voi luottaa siihen, että ulosajon jälkeekin hänellä on kohtuullinen lähtöpaikka ja että hän saa vielä toimivan auton kisaan.

Oma henkilökohtainen suosikki jokaisena kautena on ollut Monacon aika-ajo, jossa on näkynyt mahtavasti kuljettajien autonhallintakyky ja taito viedä auto aivan äärimmälle rajalle. Pahoin pelkään, että tänä vuonna Monacon aika-ajo on hissuttelua kaiteiden välissä siten, että kaikkia kontakteja kaiteiden kanssa vältetään. On hyvä huomioida, että aikaisemmin kuskit olivat tottuneet jo kolmen yrityksen aikana radan vaihtuviin olosuhteisiin ja olivat valmiina lataamaan aivan kaikkensa viimeisessä yrityksessä. Nyt tätä totuttelua ei ole.

Sinänsähän se ei haittaa kovin paljoa, mutta kun tähän yhdistetään aika-ajoissa tapahtuvan vahingon seuraamukset, niin en näe mahdolliseksi, että katsojat paikan päällä ja tv:n ääressä saisivat vastaavanlaisia kokemuksia kuin aikaisemmin.

Vapaan harjoittelun vähentäminen tuo toisen ongelman. Paikan päälle raahautuva katsoja ei välttämättä näe nimeksikään f1-autoja radalla, kun harjoitustuntien määrää vähenettään. Samalla pitää säästää moottoreita. Kun liput kisoihin saattavat maksaa useamman sata euroa, niin voi vain kuvitella sen ketutuksen määrän katsomossa, kun Schumacher Räikkönen tai Montoya on ajanut vain kolme kovaa kierrosta koko helvetin päivän aikana. Mielestäni f1-autoja tai muitakaan kilpa-autoja ei ole kovinkaan mielekästä katsoa, jos niitä ei viedä äärirajoille. Muutenhan se on vain pelkkää paraatia.

Itse kisa saattaa muodostua vaiherikkaamaksi kuin aikaisemmin, koska jotkut tiimit saattavat satsata aika-ajoihin aikaisempaa enemmän. Kuitenkin parhaat tiimit keskittyvät kisapäivään, koska voitto on tietenkin tärkein. Vaiherikkautta lisää huomattavasti myös se, että Sunnuntai-aamuna ei enää ajeta Warm-upia vaan tallit lähtevät vähäisten harjoitustuntien mukaan laadituilla säädöillä kisaan. Tässä viedään tavallaan yksi etu hyviltä autonsäätäjiltä pois. Autoa ei voi enää kehittää säätöjen osalta viikonlopun aikana niin paljoa kuin aikaisemmin. Pitää tyytyä siihen mitä on.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Se näissä sääntömuutoksissa on persiistä että nyt kun moni talli on juuri tehnyt isoja panostuksia mm. elektroniikkaan Ferrarin etumatkaa saavuttaakseen niin sitten kielletään yhtäkkiä nämä vempaimet. Esmes McLaren palkkasi John Suttonin Ferrarilta ties miten suurella summalla tuomaan sen vallankumouksellisen nopeasti vaihtavan askin Mäkille ja nyt automaattivaihteet sitten kielletään. Willi Rampf sanoi myös että talli oli juuri ostanut Ferrarilta 660000 €urolla telemetrian Ferrarilta ja nyt se joudutaan pistämään Hinwilin automuseoon.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Moderaattorit:
Topic: Säännöt muutuvat-katsoja kärsii

pmv
Jäsen
Member # 1058

posted 17-01-2003 16:00
--------------------------------------------------------------------------------
Minusta f1:n parasta antia on ollut se, kun huippukuljettajat ajavat autojensa äärirajoilla ja joskus hiuksenhienosti ylikin. Aika-ajoformaatti on tukenut tätä yrittämistä hienosti ja viime kaudella nähtiin lukuisia hienoja kierroksia kuten Montoyan paalukierrokset Monacossa, Kanadassa ja Monzassa. Uudella aika-ajoformaatilla on turha uneksia vastaavista aivan limiitillä ajetuista kierroksista. Kuljettaja ei voi luottaa siihen, että ulosajon jälkeekin hänellä on kohtuullinen lähtöpaikka ja että hän saa vielä toimivan auton kisaan.
Jää nähtäväksi. Juuri tuo mahdollinen toisten kuskien varmistelu antaa samalla toisille mahdollisuuden parempaan lähtöruutuun kuin ikimaailmassa kaluston puolesta kuuluisi ja uskoisin että sitä tilaisuutta ei jätetä käyttämättä.

Schumacher voi tietty varmistella ittensä 5 parhaan joukkoon ja hoitaa homman kotiin, mutta kaikista muista sijoista on odotettavissa sen verran tasaista että kisan lopputulos voi määräytyä jo aika-ajoissa, joten pakko on riskillä ajaa.

Mutta tuo kaikkihan selviää kun kausi pärähtää käyntiin.
 
Ylös