Saman tekivät viime vuonna. Uutisoitiin Schumin "yllättävän" nopeasta paluusta lomilta, kun Kimi veteli pohjia testeissä.JariF1:
Kyllä lämpeni tämä kausi heti, ja kuin vielä Mäcit ryskyttävät kovia aikoja katalooniassa niin... :up:
Saman tekivät viime vuonna. Uutisoitiin Schumin "yllättävän" nopeasta paluusta lomilta, kun Kimi veteli pohjia testeissä.JariF1:
Kyllä lämpeni tämä kausi heti, ja kuin vielä Mäcit ryskyttävät kovia aikoja katalooniassa niin... :up:
Nojaa. Nuo on tulossa vasta muutaman vuoden päästä. 2005 : 2GP:tä/mylly, 2006 : 6GP:tä/mylly...ja sääntö pitää vielä vahvistaa. Muuten kyllä hyviä muutoksia.Jami:
Mutta jotenkin mulle jää sellainen kuva että formuloista yritetään tehdä jonkinlaista kestävyyskilpailua, kun kohta melkein yhellä moottorilla pitää pärjätä koko kausi.
Niin ja aikamoinen kuhina lähtöruudukossa kun säätöjä muutellaan...Henkka:
Vähän outo tuo sääntö, missäs välissä warm-uppi ajetaan?E. Tuhero:
"Aika-ajojen ja kilpailun välisenä aikana tallien autot ovat suljetulla alueella, eivätkä tallit saa koskea niihin kuin erikoisvalvonnan alla."
Tämä kyllä auttaa FIA ehkäisemään tallimääräyksiä.vermula:
Telemetrian lähetys auton ja varikon välillä poies, radioliikenne myös.
Tämä tekee kilpailut mielenkiintoisemmiksi, kuski on ihan 'omillaan'
Tämä on todella loistava juttu! Tekee varmasti aika-ajoista ja kisasta mielenkiintoisemmat varsinkin jos setuppeihin ei saa koskea. Tämän jälkeen löytyy varmasti erilaisia taktiikoita lisää, talleja jotka panostavat itse kilpailuun ja ohituksiin siinä, talleja jotka panostavat mahdollisimman hyvään lähtöruutuun ja talleja jotka hakevat kompromissiä näiden kahden välistä.E. Tuhero:
"Aika-ajojen ja kilpailun välisenä aikana tallien autot ovat suljetulla alueella, eivätkä tallit saa koskea niihin kuin erikoisvalvonnan alla."
Kai toi on samaa kuin Span tiputtaminen GP-kalenterista eli FIA "pesee kätensä" hommasta ja sysää vastuun talleille. Eli nyt on tallien "niskurointia" jos vaativat pitkiä siirtymäaikoja ja tallien on syy jos ei ensi kausi ole tasainen, mutta "FIA on tehnyt kaikkensa"Huba:
Sitä en vain oikein ymmärrä, et suurin osa noista muutoksista astuu voimaan heti, mutta niihin voi hakea siirtymäaikaa (jota varmasti tulee tapahtumaan), miksei samantien olis tehty selväks, että kaikki nuo muutokset tulevat voimaan kauden 2004 alussa. Olis ainakin mun mielestä ollut selvempää..
Aivan ja muutenkin noi säännöt vievät minun mielestä lajia juuri oikeaan suuntaan. Nyt ei enää voida arpoa tekikö talli vai kuljettaja virheen, tms. ja kuljettaja on omillaan melko pitkälle koko kisan ajan, vain varikkotaulusta ja varikkokäynneillä voi informaatiota hieman saada muiden tilanteesta. Tulee wanhat hyvät ajat mieleen!Siella kabiinissahan joutuu seka ajamaan etta miettimaan!
Kuilu voi säilyä, mutta eipähän kuole pienet tallit niin nopeasti. Sehän se ongelma viime aikoina on ollut.Jacques:
Tämä kyllä auttaa FIA ehkäisemään tallimääräyksiä.vermula:
Telemetrian lähetys auton ja varikon välillä poies, radioliikenne myös.
Tämä tekee kilpailut mielenkiintoisemmiksi, kuski on ihan 'omillaan'
Vara-auton kielto on sinänsä aika pieni muutos, sillä nykyisellään aika-ajoissakaan ei vara-autoa tarvitse.
Ainoa kysymys on vain se, että mitä jos auto possahtaa vaikkapa aika-ajoissa? Autot viedään park fermeelle, saako tiimi mennä korjaamaan sitä sinne? Käsittääkseni säännöissä sanottiin että muutoksia autoihin saisi tehdä vain tiukan valvonnan alla. Tarkoittaako se sitä, että auto, jossa on vika, voidaan korjata, vai sitä että autoon voidaan asentaa kilpailusäädöt?
Joka tapauksessa nämä muutokset tekevät lajista mielenkiintoisen! Mutta herää kysymys, onko kustannusten vähentämisestä kuitenkaan hyötyä? Nythän rikkailla talleilla jää yhä enemmän rahaa auton kehittämiseen, eli ilmeisesti kuilu pieniin talleihin säilyy?
Eli mielestäni kymmenen testipäivän rajoitus pitäisi tulla kaikille talleille. Vasta silloin tällä kustannusten säästämisellä päästäisiin jonkunlaisiin tuloksiin?
Taisit _hieman_ yleistää, kun ei tuolla ole näiden uusimpien sääntöehdotusten jälkeen kuin yksi kommentti jonka voi tulkita sinnepäin. Eli tuo Finn75:n Kimiä koskeva. Siinäkään ei puhuttu mitään McLarenista.formulastara:
HALOO!
Jengi hehkuttaa taas, miten muutokset auttavat Mclarenia jne. Miettikää nyt vähän.
Osaahan ne rakentaa nopeita moottoreita ihan katuautoihinkin, ja ja kyllä ne kestää. Eihän se tarkoita että jos rakennetaan F1:seen moottoria niin siitä ei saatais kestävää. Tottakai siitä saadaan kestävä, tietenkin tehoissa hävitään jokunen sata(?) hevosvoimaa, mutta ei ne moottorisuunnittelijat mitään palikoita ole.f1-auton moottoria voida rakentaa nopeeksi, ja noin kestäväksi(tai jos huippunopeudesta pudotetaan 50-100km/h) Mutta käytännössä rikkoutumaton/nopea moottori on mahdoton rakentaa.
- Kuljettajan merkitys auton säätämisessä kasvaa.* Placing cars in parc ferme between final qualifying and the race (teams will be unable to work on them, except under strict supervision)
- Kuljettajan merkitys auton ajamisessa kasvaa.* Elimination of traction control, launch control and fully automatic gearboxes (possible derogation for all or part of 2003, to be followed by absolute enforcement in 2004, if necessary by standard ECUs)
- Kauhee rumba varikolla kun telemetriaan vihdoin päästään käsiksi.* Elimination of pit to car and car to pit telemetry
- Kauhee rumba varikolla kun kuljettajaan vihdoin päästään käsiksi.* Elimination of all radio comminucation between car and driver
- Auto seinään lauantaina, viikonloppu ohi?* Allowing only two cars per team (ie: no spare cars)
- Elikkäs ei muuta kun vanhoja Ferrareita ostamaan... wink Ensi askel kohti Cart-tyyppistä "ostetaan moottori tuolta, runko tuolta ja tehdään formula" -sarjaa? doubtfulThe FIA has also allowed the use of common components in 2003, so teams can use parts built by another outfit.