Sääntömuutokset formuloissa kausilla 2003-06

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
JariF1:
Kyllä lämpeni tämä kausi heti, ja kuin vielä Mäcit ryskyttävät kovia aikoja katalooniassa niin... :up:
Saman tekivät viime vuonna. Uutisoitiin Schumin "yllättävän" nopeasta paluusta lomilta, kun Kimi veteli pohjia testeissä.
 

Kaaos

Well-known member
Liittynyt
18.3.2002
Viestit
84
Sijainti
Vantaa
No nyt F1 alkaa siirtyä taas oikeaa suuntaa kohti! Vielä kun Häkkinen pyörtäis päätöksensä ja palais ajamaan niin koko formulasirkus olis pelastettu. :p
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Jami:
Mutta jotenkin mulle jää sellainen kuva että formuloista yritetään tehdä jonkinlaista kestävyyskilpailua, kun kohta melkein yhellä moottorilla pitää pärjätä koko kausi.
Nojaa. Nuo on tulossa vasta muutaman vuoden päästä. 2005 : 2GP:tä/mylly, 2006 : 6GP:tä/mylly...ja sääntö pitää vielä vahvistaa. Muuten kyllä hyviä muutoksia.

Voisivat tuon radioliikenteen muuttaa sillain, että järjestäjät tiedottais kuskeille kuitenniin että millon on missäkin kolaria/liukasta. Eli tieto tulisi kaikille kuskeille yhtä aikaa. Muuta tietoa ei kuskit radiolla sitten saisikaan.

Ainakin näin kun funtsii, niin pitäisi kisoista tulla mielenkiintoisempia. Kukaan ei halua kauden 2002 toisintoa, joka oli lähinnä koko hienon Formula1 -perinteen raiskaamista kaikin tavoin.
 

Jami

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
294
Sijainti
Pohojanmaa
Eikös moottorit nykyhetkellä ole suunniteltu niin että ne kestävät about 350 kilometrin rasituksen ja sitten rikkoutuvat oli sitte Ferrari tai mersu. :D Tän jälkeen ne pannaan melkeen atomeiksi ja kootaan uudelleen.

Jos nyt jo ens kaudelle pitää tuota määrää nostaa 500 - 600 kilometriin, niin pakkohan sen on jossain moottorin viritysasteessa näkyä -> hevosvoimia katoaa.
Jos kehitys jatkuu niin näen joteensaki selvänä että on pakko tiputtaa aika rankalla kädellä tuota viritysastetta.

Tuleehan siinä tottakai säästöä, mutta moottorit valmistavat yleensä nuo isot autotehtaat ja tuskin mersu, bemari, honda jne on valitellut kustannuksia.
Jos sitten kaiken tekee itse, niin onhan tuo toisaalta selvä säästö.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Henkka:
E. Tuhero:
"Aika-ajojen ja kilpailun välisenä aikana tallien autot ovat suljetulla alueella, eivätkä tallit saa koskea niihin kuin erikoisvalvonnan alla."
Vähän outo tuo sääntö, missäs välissä warm-uppi ajetaan? :confused:
Niin ja aikamoinen kuhina lähtöruudukossa kun säätöjä muutellaan...
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
vermula:
Telemetrian lähetys auton ja varikon välillä poies, radioliikenne myös.
Tämä tekee kilpailut mielenkiintoisemmiksi, kuski on ihan 'omillaan' :D
Tämä kyllä auttaa FIA ehkäisemään tallimääräyksiä.

Vara-auton kielto on sinänsä aika pieni muutos, sillä nykyisellään aika-ajoissakaan ei vara-autoa tarvitse.
Ainoa kysymys on vain se, että mitä jos auto possahtaa vaikkapa aika-ajoissa? Autot viedään park fermeelle, saako tiimi mennä korjaamaan sitä sinne? Käsittääkseni säännöissä sanottiin että muutoksia autoihin saisi tehdä vain tiukan valvonnan alla. Tarkoittaako se sitä, että auto, jossa on vika, voidaan korjata, vai sitä että autoon voidaan asentaa kilpailusäädöt?

Joka tapauksessa nämä muutokset tekevät lajista mielenkiintoisen! Mutta herää kysymys, onko kustannusten vähentämisestä kuitenkaan hyötyä? Nythän rikkailla talleilla jää yhä enemmän rahaa auton kehittämiseen, eli ilmeisesti kuilu pieniin talleihin säilyy?
Eli mielestäni kymmenen testipäivän rajoitus pitäisi tulla kaikille talleille. Vasta silloin tällä kustannusten säästämisellä päästäisiin jonkunlaisiin tuloksiin?
 

Huba

Well-known member
Liittynyt
12.7.2002
Viestit
96
Sijainti
Hämeenlinna
Jopasjopas on muutoksia tulossa!
Aikas radikaaleja, mut kieltämättä kuulostaa ihan mielenkiintoisilta..

Sitä en vain oikein ymmärrä, et suurin osa noista muutoksista astuu voimaan heti, mutta niihin voi hakea siirtymäaikaa (jota varmasti tulee tapahtumaan), miksei samantien olis tehty selväks, että kaikki nuo muutokset tulevat voimaan kauden 2004 alussa. Olis ainakin mun mielestä ollut selvempää.. :confused:

Sinällään rankat kustannussäästöt ihan tervetulleita kyllä. :)
 

Spaca

Well-known member
Liittynyt
4.4.2000
Viestit
73
Sijainti
Oulu
E. Tuhero:
"Aika-ajojen ja kilpailun välisenä aikana tallien autot ovat suljetulla alueella, eivätkä tallit saa koskea niihin kuin erikoisvalvonnan alla."
Tämä on todella loistava juttu! Tekee varmasti aika-ajoista ja kisasta mielenkiintoisemmat varsinkin jos setuppeihin ei saa koskea. Tämän jälkeen löytyy varmasti erilaisia taktiikoita lisää, talleja jotka panostavat itse kilpailuun ja ohituksiin siinä, talleja jotka panostavat mahdollisimman hyvään lähtöruutuun ja talleja jotka hakevat kompromissiä näiden kahden välistä.

Voin hyvin kuvitella, että esim Minardilla satsataan täysillä aika-ajoon ja ohituksia on näin varmasti luvassa!

Toivottavasti tästä säännöstä ei luisteta ja autoihin ei saa koskea aika-ajon ja kisan välissä. Tämän säännön pysymisen vuoksi olisin valmis luopumaan vaikka sunnuntain warm-upista!
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Huba:
Sitä en vain oikein ymmärrä, et suurin osa noista muutoksista astuu voimaan heti, mutta niihin voi hakea siirtymäaikaa (jota varmasti tulee tapahtumaan), miksei samantien olis tehty selväks, että kaikki nuo muutokset tulevat voimaan kauden 2004 alussa. Olis ainakin mun mielestä ollut selvempää.. :confused:
Kai toi on samaa kuin Span tiputtaminen GP-kalenterista eli FIA "pesee kätensä" hommasta ja sysää vastuun talleille. Eli nyt on tallien "niskurointia" jos vaativat pitkiä siirtymäaikoja ja tallien on syy jos ei ensi kausi ole tasainen, mutta "FIA on tehnyt kaikkensa" :D
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
Kyllähän tässä tietenkin ollaan menossa enemmän kestävyys kuin huippunopeus-suuntaan, mikä ei kuitenkaan välttämättä ole lainkaan huono asia. On jo moneen kertaan todettu, että Ykkösten kuluja on saatava alas, tai meillä on kohta lisää konkurssiin joutuneita talleja. Sinänsä siis hyväksyn nuo muutokset täysin, lähtökohta niille on juuri oikea.

Lisäksi kaikki muutokset tosiaan vaativat kuskilta erilaisia taitoja kuin mitä ennen on vaadittu. Yksi pieni seikka on mm. tuo radioyhteyksienkin kieltäminen (mikä ilmeisesti lähtee enemmän sopupelin kuin kulujen säästämisen lähtökohdasta). Esimerkiksi Juan Montoya on tallinsa kanssa käyttäny radioliikennettä todella paljon, esim. kunkin aika-ajokierroksen jälkeen on heti off-lapilla käyty läpi missä tuli takkiin ja mihin mutkiin kaivataan lisää pitoa. Näin arvokasta aikaa aika-ajoissa ei kulu yhtään hukkaan, kun autoa päästään säätämään heti kun se pysähtyy varikkosuoralle. Näitä keskusteluja oli mielenkiintoista kuunnella radiolla, mutta nyt tämä etu muihin nähden on menetetty.

Periaatteessa ainoa mahdollinen ratkaisu noihin teknisten apuvälineiden valvontaan on juuri tuo standardointi. Vaikka se tavallaan on vastaan Ykkösten ajatusta jatkuvasti kehittyvästä huipputekniikasta, ajaa se silti mielesätäni vielä tärkeämpää asiaa eli kuljettajan ajotaidon vaatimusta. Jos kontrollointi on mahdotonta, sitten vaan kaikille samat palikat.

Mielenkiintoista tuokin, että FIA on yleisesti valmis harkitsemaan muitakin vaihtoehtoja, jos ne voidaan osoittaa taloudellisemmiksi. Tässä ollaan nyt ihan oikeasti säästämässä!
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Siella kabiinissahan joutuu seka ajamaan etta miettimaan!
Aivan ja muutenkin noi säännöt vievät minun mielestä lajia juuri oikeaan suuntaan. Nyt ei enää voida arpoa tekikö talli vai kuljettaja virheen, tms. ja kuljettaja on omillaan melko pitkälle koko kisan ajan, vain varikkotaulusta ja varikkokäynneillä voi informaatiota hieman saada muiden tilanteesta. Tulee wanhat hyvät ajat mieleen! :)

Vaikuttaa todella hyvältä! :) Joitain epämääräisyyksiä joissain noissa säännöissä, on mutta ainahan niitä on ollut. Hyvältä silti vaikuttaa!

<small>[ 16-01-2003, 10:27: Message edited by: Dominic ]</small>
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
HALOO!

Jengi hehkuttaa taas, miten muutokset auttavat Mclarenia jne. Miettikää nyt vähän.

1. Aika-ajot kisasäädöillä - mikä auto oli viime kaudella juuri niillä säädöillä YLIVOIMAINEN?

2. Kisat muuttumassa kestävyyskisamaisemmiksi - Mikä auto oli viime vuonna YLIVOIMAISESTI luotettavin, ja KENELLÄ?

Kylläpä on mielenkiintoista, Ferrari ja Schumi entistäkin ylivoimaisempia yuck
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Jacques:
vermula:
Telemetrian lähetys auton ja varikon välillä poies, radioliikenne myös.
Tämä tekee kilpailut mielenkiintoisemmiksi, kuski on ihan 'omillaan' :D
Tämä kyllä auttaa FIA ehkäisemään tallimääräyksiä.

Vara-auton kielto on sinänsä aika pieni muutos, sillä nykyisellään aika-ajoissakaan ei vara-autoa tarvitse.
Ainoa kysymys on vain se, että mitä jos auto possahtaa vaikkapa aika-ajoissa? Autot viedään park fermeelle, saako tiimi mennä korjaamaan sitä sinne? Käsittääkseni säännöissä sanottiin että muutoksia autoihin saisi tehdä vain tiukan valvonnan alla. Tarkoittaako se sitä, että auto, jossa on vika, voidaan korjata, vai sitä että autoon voidaan asentaa kilpailusäädöt?

Joka tapauksessa nämä muutokset tekevät lajista mielenkiintoisen! Mutta herää kysymys, onko kustannusten vähentämisestä kuitenkaan hyötyä? Nythän rikkailla talleilla jää yhä enemmän rahaa auton kehittämiseen, eli ilmeisesti kuilu pieniin talleihin säilyy?
Eli mielestäni kymmenen testipäivän rajoitus pitäisi tulla kaikille talleille. Vasta silloin tällä kustannusten säästämisellä päästäisiin jonkunlaisiin tuloksiin?
Kuilu voi säilyä, mutta eipähän kuole pienet tallit niin nopeasti. Sehän se ongelma viime aikoina on ollut.
 

mrOKA1

Member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
6
Sijainti
Riihimäki | Finland
No tuo et moottorin pitäis kestää 6gp kisaa, nii eihä siit tule mitää. Eihän f1-auton moottoria voida rakentaa nopeeksi, ja noin kestäväksi(tai jos huippunopeudesta pudotetaan 50-100km/h) Mutta käytännössä rikkoutumaton/nopea moottori on mahdoton rakentaa. Kyllä muute vituttaa kun Häkkinen lopetti ajamisen, ja myöski näit sääntöjä ois saatu soveltaa jo muutama vuos sitte. Koska Häkkinen olisi ollut sillloin MaailmanMestari kun kuskille annetaan enemmän vastuuta. Ollaaha se nähty että kun Häkkinen on Schumacherin edessä muutamia kierroksia ennen maalia niin Schumin vauhti hidastuu selvästi, ja schumacher koittaa selittää että säästi moottori. No joo mutta mun mielipide on se että siltä meni hermot. Sääli vain kun enää Mika ei enää aja.

<small>[ 16-01-2003, 10:52: Message edited by: mrOKA ]</small>
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
formulastara:
HALOO!

Jengi hehkuttaa taas, miten muutokset auttavat Mclarenia jne. Miettikää nyt vähän.
Taisit _hieman_ yleistää, kun ei tuolla ole näiden uusimpien sääntöehdotusten jälkeen kuin yksi kommentti jonka voi tulkita sinnepäin. Eli tuo Finn75:n Kimiä koskeva. Siinäkään ei puhuttu mitään McLarenista. :rolleyes:
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
f1-auton moottoria voida rakentaa nopeeksi, ja noin kestäväksi(tai jos huippunopeudesta pudotetaan 50-100km/h) Mutta käytännössä rikkoutumaton/nopea moottori on mahdoton rakentaa.
Osaahan ne rakentaa nopeita moottoreita ihan katuautoihinkin, ja ja kyllä ne kestää. Eihän se tarkoita että jos rakennetaan F1:seen moottoria niin siitä ei saatais kestävää. Tottakai siitä saadaan kestävä, tietenkin tehoissa hävitään jokunen sata(?) hevosvoimaa, mutta ei ne moottorisuunnittelijat mitään palikoita ole.


2005
Subject to the necessary Formula One Commission vote no later than 31
October 2004, the following changes will be made to the FIA Formula One
Sporting Regulations for 2005.
14. The single engine rule will be extended from one to two Events – ie an
engine must last for two consecutive Events in the same year before
being changed. This will result in a further substantial reduction of
teams’ and engine suppliers’ costs. It will also help to keep power
outputs within reasonable limits.


Noiden kasvaneiden tehojen sekä kustannusten takia tämä tehdään. Tehot on saatava kuuriin, kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

<small>[ 16-01-2003, 11:03: Message edited by: Dominic ]</small>
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Eiköhän tuossa mene suunnittelufilosofiat moottoreidenkin osalta ihan uusiksi noiden muutosten myötä. Taisi tuolla ylempänäkin jo lukea tästä. Nykyään tosiaankin koneen ei tarvitse maksimissaan kestää kuin se reilu 300 kilometriä kisassa. Tottakai suunnittelussa otetaan huomioon, että sen on kestettävä huomattavasti enemmän kun nuo muutokset tulevat voimaan. Rakennetaan vahvemmista osista jne...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyse oli lähinnä kisojen MIELENKIINNOSTA- tai sen puutteesta. Mielestäsi esittämäni skenaario on siis entistäkin mielenkiintoisempi, jota täällä kyllä monet hehkuttavat. :mad: Ottaa aivot käteen ja puristaa.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
* Placing cars in parc ferme between final qualifying and the race (teams will be unable to work on them, except under strict supervision)
- Kuljettajan merkitys auton säätämisessä kasvaa.

* Elimination of traction control, launch control and fully automatic gearboxes (possible derogation for all or part of 2003, to be followed by absolute enforcement in 2004, if necessary by standard ECUs)
- Kuljettajan merkitys auton ajamisessa kasvaa.

* Elimination of pit to car and car to pit telemetry
- Kauhee rumba varikolla kun telemetriaan vihdoin päästään käsiksi.

* Elimination of all radio comminucation between car and driver
- Kauhee rumba varikolla kun kuljettajaan vihdoin päästään käsiksi.

* Allowing only two cars per team (ie: no spare cars)
- Auto seinään lauantaina, viikonloppu ohi?

The FIA has also allowed the use of common components in 2003, so teams can use parts built by another outfit.
- Elikkäs ei muuta kun vanhoja Ferrareita ostamaan... wink Ensi askel kohti Cart-tyyppistä "ostetaan moottori tuolta, runko tuolta ja tehdään formula" -sarjaa? doubtful

<small>[ 16-01-2003, 11:24: Message edited by: MaxiV ]</small>
 
Ylös