Sääntömuutokset formuloissa kausilla 2003-06

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
1. Ei toteudu
2. Toteutuu
3. Toteutuu
4. Eo toteudu
5. Toteutuu, ehdoin
6. Aikaisemmin päätetty pitää
7. Ei toteudu vielä
8. Toteutuu, voimakkain muutoksin
9. Ei toteudu
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Jännitettävää tulee myös Span suhteen. Williamsin uskoisin ainakin äänestävän radan puolesta, ja enpä usko että kärkiporukasta kukaan rupeaa valittamaan. Sen sijaan häntäpään porukassa joku Minardi voi hyvinkin äänestää vastaan, kun on kova rahanpula. Tai ehkei Minardi saakkaan tupakkasponssia ensi vuodeksi. Toivotaan Span säilymistä...

Aika-ajojen muuttuminen olisi ihan mukavaa.
Ja täytyy kyllä myöntää, että jos tuo kuljettajan vaihto systeemi tulisi käyttöön, jännitys kasvaisi vallan hirveästi. Siis miettikääpä jos menisi läpi, olisi se aika paukku.
 

Verrari

Well-known member
Liittynyt
1.7.2002
Viestit
70
Maanantaina Lontoossa kokoontunut F1-komissio julkisti useita muutoksia formula ykkösiin ensi kaudeksi.

Kaikista radikaaleimmat ehdotukset, mm. menestyspainot ja kuljettajien kierrättäminen eri tallien välillä, eivät odotusten mukaisesti menneet läpi.

Seuraavat muutokset hyväksyttiin:

Formula ykkösten aika-ajot muuttuvat ensi kaudella kaksipäiväisiksi. Kukin kuljettaja ajaa yhden kierroksen sekä perjantaina että lauantaina tyhjällä radalla.

Pistejärjestelmää muutetaan siten, että pisteitä annetaan kahdeksalle parhaalle seuraavasti: 10-8-6-5-4-3-2-1.

Tallimääräykset kielletään.

Formula ykkösissä ei ajeta Belgian GP-kisaa kaudella 2003.

Rengassääntöjä muutetaan siten, että rengastoimittajat voivat tarjota jokaiselle tallille kaksi erilaista rengasseosta per kisaviikonloppu.

(MTV3)

Siinäpä ne nyt on.
Onneksi tuo aika-ajo pelleily loppuu nyt.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Muuten ok mutta NOI PISTEET! Ei saateri! Kahdeksalle parhaalle! Ja ensi vuonnako jo voimaan? Mikä äly on antaa 40 % starttaajista pinnoja? Tässähän menee kaikki historiankirjoitukset ja pistetilastot ihan vituralleen.

Ja millä ne noita tallimääräyksiä vahtii?
 

Georgina W. Bush

Well-known member
Liittynyt
27.11.2001
Viestit
154
Sijainti
Kotka
Joo, mustakin noi kaikki muut ihan ok, mutta noi pisteet kaheksalle parhaalle on aika v**** tyhmää doubtful
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Mun mielestä 6 parasta on liian vähän. Tälläkin kaudella vaihtelevuutta nähtiin kenties eniten juuri sijoilla 7 ja 8. Tämä lisää pienten mahdollisuutta päästä pisteille.

Minun mielestäni kaikki sääntömuutokset olivat ihan hyviä. Erityisesti aika-ajosääntö kuulostaa todella mielenkiintoiselta. Mutta missä järjestyksessä kuskit ajavat aika-ajot? Mielestäni paras olisi niin, että perjantaina aloittaa MM-sarjan heikoin ja lauantaina vahvin. Näin kaikki saisivat suht tasapuolisen kohtelun pidon suhteen.

Odotan innolla uutta kautta. :)
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Samaa mieltä kuin Jacques.

Yllättävän hyvin nuo saatiin toimiviksi nuo sääntömuutokset, yllätyin positiivisesti :D

Nyt nähdään ainakin se, ketkä ovat todellisia aika-ajo-spesialisteja.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tallimääräysten kiellosta. Minusta parhaiten se onnistuisi siten, että merkkipisteet laskettaisiin tallin huonomman kuljettajan (tai auton jos samaa autoa ajaa kauden aikana useampi kuski) pisteiden mukaan.

Koska merkkimestaruus edelleen merkitsee eniten, ei Ferrarikaan olisi tällä säännöllä voinut menneellä kaudella pitää Schumia ykköskuskina, koska Williamsin molemmat kuskit olivat suht tasavahvoja.
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
Olen samaa mieltä, pistejärjestelmän muuttaminen F1:n nykytilanteessa on täysin tarpeetonta, erityisesti läpimenneen ehdotuksen mukaiseksi. Kun ollaan tosiaan epävarmalla pohjalla siitä, montako autoa edes kilpailee ensi vuonna, ei mielestäni ole mitään syytä lisätä pisteitä saavien kuljettajien määrää.
Ja mielestäni nyt voiton arvoa viedään nostamalla kakkoseksi ajavan kuljettajan pistemäärä kahdeksaan. Yksittäisistä voitoista tuli Ferrarin aikakaudella entistäkin tavoitellumpia, onko nyt vaarana "tyytyminen" kakkossijaan kun ero on VAIN 2 pistettä.
Erittäin huono uudistus mielestäni.
Lisäksi menetetään tuo Albert Oilinkin mainitsema vertailumahdollisuus menneiden vuosien saavutuksiin jälleen kerran.

Oikeastaan periaatteesta vastustan noita kaikkia. onneksi sentään naurettavimman uudistukset jäivät pois, mutta mielestäni myös muut läpimenneet ovat täysin tarpeettomia muutoksia.

F1:tä ei takuulla tehdä jännittävemmäksi muuttamalla aika-ajosysteemiä. Tuo lupaus tyhjästä radasta on tietenkin mielenkiintoinen, mutta vie samalla mahdollisuudet taktikoida aika-ajohetkeä, jos tuon oikein tulkitsen. Ja miten on tarkoitus jakaa vuorot radalla? Jos luvataan tyhjä rata, tämä ilmeisesti tarkoittaa, että vain yksi auto saa ylipäänsä olla radalla kerralla. Kuka saa ajaa viimeisenä aika-ajoissa, kenellä on rata parhaassa kunnossa?
Mielestäni täysin naurettavaa touhua muuttaa juuri sitä osaa F1:stä mikä oikeasti vielä toimi, eli aika-ajosysteemiä. Vaikkakin ensimmäiset 20 minuuttia radalla olisi tyhjää, se tarjosi mahdollisuuden pikkutalleille päästä kuviin.
Jos nyt valitetaan katsojalukujen laskemisesta, ei tuo varmaan tule niitä ainakaan nostamaan. Kuinka monella on aikaa saati mahdollisuuksia seurata perjantai-iltapäivällä Formuloita?

Ja terve vaan, karsitaan toki Spa pois. On se hyvä, että avoimesti voidaan myöntää, että sponsorit ne viime kädessä määräävät tässä lajissa.
Olisiko kysymykseen tullut esim. kisan siirtäminen vaikkapa kesäkuulle, yksi vuosi armonaikaa siis. Ei ainakaan oteta mitään muuta hienoa rataa tilalle, vaan ajetaan yksi kisa vähemmän. Sitten allekirjoitetaan sopimuksia radoille, joita ei vielä ole olemassakaan.

Säälittävää vai naurettavaa tämä F1-touhu nykyään?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tässä vastaus kysymykseeni:

A session on Friday will determine the order in which the cars take to the track.
Tuo on mielestäni hyvä idea! Näin saadaan perjantaillekin merkitystä. Ilmeisesti se menee niin että harkkojen paras lähtee aika-ajoon viimeisenä?

Aiemminhan Perjantain harkoissa on keskitytty kisasäätöihin. Nyt siihen ei ole varaa jos haluaa hyvän ajovuoron aika-ajoon.

Mitenköhän toimitaan sadetilanteessa? Siis jos sade alkaa tai loppuu kesken aika-ajojen?
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Jacques:
Mitenköhän toimitaan sadetilanteessa? Siis jos sade alkaa tai loppuu kesken aika-ajojen?
Hassu juttu, mutta niinhän ei kovinkaan usein tapahdu, itseasiassa TODELLA harvoin, joten ehkä FIA luottaa, että "ei sieltä eilenkään ketään tullut"...

<small>[ 28-10-2002, 17:45: Message edited by: Albert Oil ]</small>
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Jep tuo Span pois jättäminen on historian suurin mahdollinen virhe! Todella tylsää.. frown
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Jacques:
Jep tuo Span pois jättäminen on historian suurin mahdollinen virhe! Todella tylsää.. :(
no eipäs liioitella. Kyseessä on vain moottoriurheilu wink no joo... Olihan tuo jo aika selvää kun noita uutisia kantautui viikonloppuna.
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
Ilmeisesti aika konservatiivisena seuraajana en millään voinut uskoa tuota todeksi...
Ensijärkytyksen jälkeen voi jo alkaa ajatella järkevästikin, minkäs tuolle enää mahtaa.

Kiinnostavaa tuosta aika-ajosta olisi saada tarkempaakin tietoa. Miten esim. seuraavissa tilanteissa?

a) moottori hajoaa kesken aika-ajokierroksen
suoraan perälle, uusi yritys tms.?

b) vain 1 krs / lärvi / pvä.?
onko tuo laskettavien kierrosten määrä, vai koko saldo aika-ajoista

c) kauanko aika-ajojaksolle on varattu aikaa, eli kauanko sessio kestää?

d) mitä jos säätila muuttuu suosien esim. ensimmäistä viittä kuskia ja sitten loput jäävätkin vaikka kymmeniä sekuntteja? No can do?

e) onko kuljettajan lähdettävä täsmälleen tietyllä hetkellä yritykseensä? Mitä seuraa jos vaikka auto ei lähdekään liikkeelle?

Olen yhäkin sitä mieltä, että uudistuksella menetetään aika-ajojen kilpailullinen ja jännittä luonne tekemällä siitä vuorotellen ajamista.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
No toi nyt on vähän turhaa julistaa historiankirjojen menevän sekaisin pisteytyksen muuttamisen takia. Muistakaapas ettei nykyinen 10-6-4-3-2-1 nyt niin kauaa ole ollut käytössä (tais tulla 80- ja 90- luvun vaihteessa). Rallissa kyseinen systeemi on ollut käytössä vielä vähemmän aikaa, eikä silloin juuri kukaan valittanut, et pisteitä saa vähemmän yms. Tais vielä 80-luvulla olla niin, et F1:ssä vain tietty määrä kisoja laskettiin pisteisiin, eli esim. 2 huonointa kisaa tippui pois...
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Jaa, että vain yksi kierros. Eihän tuossa säntöuudistuksessa varmaan mitään vikaa ole mutta mutta. Kovin vähäiseksi jää kilpailu ja tunnelma jos huippukuskit ajavat vain yhden kierroksen. Eikös se hupi ole ohi jo varttitunnissa.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Ratahans:
Jaa, että vain yksi kierros. Eihän tuossa säntöuudistuksessa varmaan mitään vikaa ole mutta mutta. Kovin vähäiseksi jää kilpailu ja tunnelma jos huippukuskit ajavat vain yhden kierroksen. Eikös se hupi ole ohi jo varttitunnissa.
Kyllä se aikaa ottaa kun Yoongin seuraajien autonraatoja pois siivotaan.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Ferrari, Wiliams, Mäkki = 6 kuskia. Näiden tallien miehillä on todennäköisesti mahdollisuuksia paalulle. Niin ketä sitten kinnostaa muut kuin paalumiehet onkin erijuttu.

Toki esim. sädesää tuo mielenkiintoista lisäväriä aika-ajoihin. Toisaalta montako sade aika-ajoa nähtiin tänä vuonna.
 
Ylös