Sääntömuutokset kaudelle 2008

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Luodaas tälle aiheelle ihan oma otsikko tuolla GPWC-keskustelun lomassa melskaamisen sijaan.

FIA lyö kaudelle 2008 tehtävät sääntömuutokset lukkoon 19. päivä kuluvaa kuuta, mutta alustavia tietoja muutoksista on siis jo nyt olemassa. Muutokset ovat varsin radikaaleja, tässä tärkeimpiä:

-Standardoitu moottorinohjausyksikkö (ECU)
-Pitkäikäiset moottorit
-Pitkäikäiset vaihdelaatikot
-Yksi rengasmerkki
-Kierrosrajoitetut moottorit
-Rajoituksia tallien mahdollisuuksiin tehdä aerodynaamisia muutoksia kauden aikana
-ohitusten helpottaminen aerodynaamisilla muutoksilla (CDG-siipi?)

Kesällä julkisuuteen vuotaneista ehdotuksista oli jo aistittavissa, että kulujen leikkaamiseen käytetään varsin radikaaleja keinoja, mutta ainakin aerodynaamisten muutosten määrän rajoitus ja moottorin sekä voimansiirron kestoiän pidennys entisestään yllätti. Nähtäväksi jää, vähentääkö tämä nyt yleisön mielenkiintoa lajia kohtaan kun tekniikkaa rajoitetaan edelleen (tosin aika marginaalista kehitystä säännöt ovat aiemminkin sallineet).

Vaan kyllähän noissa säännöissä on hyvääkin mielestäni. Yhden rengasmerkin käyttö tarjoaa helpon tavan hillitä nopeuksia, ohitukset ovat aina tervetulleita, mikäli nuo muutokset nyt toimivat ja luistonestojärjestelmälle saadaan sanoa hyvästit. Kuljettajan merkityksen luulisi siis kasvavan.
 

Insomniac

Hiekoilla
Liittynyt
15.10.2005
Viestit
25
Sijainti
Nurmijärvi
Aika rysäys kerralla, sanomma.

"Pitkäikäiset vaihdelaatikot"
Mitä tuolla tarkoitetaan käytännössä? Sitä, että jos laatikko on sökö, maksat aikasakkoa seuraavista kisoista vai sitä, että kun hajoaa, saat maattisesti uuden ilman selkkauksia? I didn't get it. :doubtful:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Insomniac sanoi:
Aika rysäys kerralla, sanomma.

"Pitkäikäiset vaihdelaatikot"
Mitä tuolla tarkoitetaan käytännössä? Sitä, että jos laatikko on sökö, maksat aikasakkoa seuraavista kisoista vai sitä, että kun hajoaa, saat maattisesti uuden ilman selkkauksia? I didn't get it. :doubtful:
Vois kuvitella, että sääntöhässäkkä noudattelee nykyisen moottorisäännön linjoja. Nuokin varmaan selviää sitten puolentoista viikon päästä.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Bobakki sanoi:
-Rajoituksia tallien mahdollisuuksiin tehdä aerodynaamisia muutoksia kauden aikana
.
Mitenköhän tuo leikkaa kuluja??

Ne joilla on rahaa "polttavat" sitä 24/7 off-seasonin aikana tuulitunnelissa ja radalla, tai vaikka kuussa jos siitä on etua...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mickey sanoi:
No näinhän se on.. ja kuuluko formula 1:siin kierrosrajoitetut moottorit.. :doubtful: :yuck:
Kuuluuko Formula 1:n tilavuusrajoitetut moottorit? ;)

Samahan se on millä säännöillä niitä moottoritehoja rajoitetaan, kun niitä kuitenkin on rajoitettava.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Toi CDG-siipi on kyllä jotain aivan helvetin rumaa. Jotain rajaa sentään.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Mickey sanoi:
No näinhän se on.. ja kuuluko formula 1:siin kierrosrajoitetut moottorit.. :doubtful: :yuck:
No ei... Mutta minkäs teet kun Mad-Max & Bernie saa loisto ideoita...

Ilmeisesti idea kierrosluvun rajoittimesta tuli kun vanhuuden höpero Bernie ajeli Mersullaan Lontoon keskustassa ja huomasi, että kiihtyvyys loppuu kuin seinään kun painaa "kaasun" pohjaan ja ei vaihda vaihdetta....
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
WebSlave sanoi:
Kuuluuko Formula 1:n tilavuusrajoitetut moottorit? ;)

Samahan se on millä säännöillä niitä moottoritehoja rajoitetaan, kun niitä kuitenkin on rajoitettava.
Niino miksei samantien rajoiteta suoraan kierrosaikoja.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Tuo CDG siipi on täyttä roskaa. Ei pelkästään sen ulkonäkö, vaan info sen toimivuudesta on pikemminkin toiveikkuutta kuin realistisuutta.

Aerodynaamisten päivitysten rajoitukset olis ihan jees, harva katsoja varmaan mitään eroa nykytilanteeseen huomaisikaan. Pikemminkin olis bonus että vaikkapa MP4-24 on se sama MP4-24 malli koko kauden eikä version C:n päivitys 2.

Pitkäikäiset komponentit on huono juttu. Jos pitkäikäisiä komponentteja halutaan, niiden pitäisi olla sääntöjen määräämillä kestävyysnormeilla rakennettu niin, ettei sen vaihdelaatikon tai moottorin kestävyyden tarvis enää kisaviikonloppuna nousta ratkaisijan rooliin penalttien muodossa.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Kannatan uudistuksia.

Minulle on aivan sama, millaiset laitteistot auton sisällä hyrräävät, pärisevät ja säksyttävät. En mä tavallisena katsojana kaarojen sisälle näe ja tiedä, onko niissä viimeisintä tekniikkaa vai ei. Siksi kannatan sitä, että pyritään tekemään muutoksilla kisoista jännittävimpiä, vaikka samalla verotettaisiin tekniikasta.

Mitkä tahansa muutokset, jotka helpottavat ohituksia, vähentävät tallien roimia tasoeroja, korostavat kuljettajan taitojen merkitystä ja (kustannuksia vähentämällä) houkuttelevat sarjaan lisää talleja, ovat erittäin tervetulleita. Antaa kuljettajien valittaa autojen hitautta ja mekaanikkojen sitä, ettei saa enää säätää mitään. Mielenkiintoiset kilpailut, niitä mä penään!
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
J.Heldenview sanoi:
Pitkäikäiset komponentit on huono juttu. Jos pitkäikäisiä komponentteja halutaan, niiden pitäisi olla sääntöjen määräämillä kestävyysnormeilla rakennettu niin, ettei sen vaihdelaatikon tai moottorin kestävyyden tarvis enää kisaviikonloppuna nousta ratkaisijan rooliin penalttien muodossa.
Mielestäni sellainen systeemi olisi ainakin vähän parempi, että tiimien pitäisi selvitä koko kausi tietyllä määrällä komponentteja. Jos yksi posahtaa vahingossa, niin on ainakin pientä liikkumavaraa. Esim. moottori voitaisiin vaihtaa uuteen ilman penalttia. Sen uuden moottorin vain pitää sitten kestää vielä kauemmin. En tiedä sitten onko tämmöistä mahdollista valvoa/toteuttaa kuinka helposti.

Kaikenkaikkiaan säännöt ovat mielestäni oikeassa suunnassa, etenki tuo luistoneston poistaminen ja aerodynamiikan rajoittaminen.

En tiedä kuinka suuren osan budjetista komponentit vievät, mutta tuskin testaaminenkaan ilmaista on. Asiaa pahentaa se, että osa testikielloista on tallien herrasmiessopimuksien varassa, eli se ei mikään oikea kielto edes ole. Tallit pitäisi saada tässä asiassa tasavertaiseen asemaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kertokaas nyt samalla kun noita ehdotuksia teilaatte, että mitkä olisivat omat ehdotuksenne kustannusten karsimiseen ja vauhtien helppoon kontrolloimiseen?
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Mun mielestä noi on ihan hyviä ehdotuksia. Varsinkin ECU ja lähellä ajamista helpottavat aerodynaamiset muutokset saisivat tulla jo ensi kaudeksi. En millään jaksa uskoa, että CDG-siipi tulee sellaisena hirvityksenä radalle. Veikkaisin, että siitä tehdään ihan normaalin näköinen siipi, joka ei vaan sotke takana tulevan virtauksia.
Moottoria ja vaihdelaatikkoa koskevat rajoitukset ovat mitä ovat, mutta menkööte jos niiden avulla saadaan lisää autoja lähtöruudukkoon.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Bobakki sanoi:
Kertokaas nyt samalla kun noita ehdotuksia teilaatte, että mitkä olisivat omat ehdotuksenne kustannusten karsimiseen ja vauhtien helppoon kontrolloimiseen?
1. Määrätään moottorinohjaus mekaaniseksi, mutta muuten vapaaksi. Näin loppuu se iänkaikkinen kikkailu.. Samalla voidaan kieltää helposti luistonesto...

2: Yksityyppi siivet, ala Bernie... Pudottaa nopeuksia ja säästää paljon rahaa Bernielle...

3: Teräs jarrut, vauhti tippuu varmasti kun autoja ei saada enää pysäytettyä kuin seinään...

4. Polttoaine tankkaus kielto kisaan, ja alku bensa määrä vaikka max. 100 kg. -> Johan rupes insinöörin perkeleet keksimään polttoainetaloudellisia myllyjä joissa on raakaa voimaa...

5. Ja lopuks vaikkakin on osaltaan ristiriidassa nro 2. kanssa. Tallipääliköt ostavat Bernielle Avaruusturisti matkan - > yhteen suuntaan ilman mahdollisuutta palata takaisin... Niin johan rupes kiinnostumaan ISOT sponsorit jälleen lajista, kun sitä ei johda enää vanhuuden höperö pappa... Ja raha huolet ovat ohi...


Ps: 18 kepua alla....
 

Insomniac

Hiekoilla
Liittynyt
15.10.2005
Viestit
25
Sijainti
Nurmijärvi
"... jos niillä saadaan lisää autoja lähtöruudukkoon..."

En ymmärtänyt pointtia. Olenkohan väsynyt vai muuten vaan pihalla?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mossi Superstar sanoi:
3: Teräs jarrut, vauhti tippuu varmasti kun autoja ei saada enää pysäytettyä kuin seinään...

4. Polttoaine tankkaus kielto kisaan, ja alku bensa määrä vaikka max. 100 kg. -> Johan rupes insinöörin perkeleet keksimään polttoainetaloudellisia myllyjä joissa on raakaa voimaa...
Teräsjarruilla saavutetaan nykyisellään vastaava jarrutusteho kuin hiilikuituisillakin. Bensiinimäärän rajoittamisen toimivuus tai pikemminkin toimimattomuus on jo kertaalleen nähty, en todellakaan suosi.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bobakki sanoi:
Kertokaas nyt samalla kun noita ehdotuksia teilaatte, että mitkä olisivat omat ehdotuksenne kustannusten karsimiseen ja vauhtien helppoon kontrolloimiseen?
Ihan hyviä ehdotuksiahan nuo useimmat on kunhan kaikenmaailman pellesiivet ja lähtöruudunsekoittamiskikkailut otetaan pois laskuista heti alkuunsa.

Ja ei välttämättä niitä peruskustannuksia niin radikaalisti tarvitse karsia, vaan siihen olisi löydyttävä ratkaisu, että menestymiseen ei tarvita miljardibudjetteja. F1 sarjaan olisi kyllä "osallistumisbudjetin" puolesta uusia tulokkaita pitkä liuta, mutta harvaapa kiinnostaa liittyä ilman minkäänlaisia realistisia menestymismahdollisuuksia.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Bobakki sanoi:
Teräsjarruilla saavutetaan nykyisellään vastaava jarrutusteho kuin hiilikuituisillakin. .
En vättämättä allekirjoittaisi tuota väitettä... Mutta jos sinulla on jotakin faktaa niin valaise tietämätöntä. Minulla on vain Fiktiota.

Esim. Hiilikuitu kestää paremmin kuumuutta, ei näin olle ole niin helposti altis väsymiselle....

Tai sitten ihan tälläinen maanläheinen ajattelu tapa.... Tekniikan Maailmassa tai sitten Auto Bildissä (en muista) Koeajettiin joku aika sitten Porsche Hiilikuitujarruilla ja ilman. Raportin mukaan Hiilikuitujarrut olivat eri planeetalta kuin teräsjarrut...
 
Ylös