Bobakki
@f1hog
Luodaas tälle aiheelle ihan oma otsikko tuolla GPWC-keskustelun lomassa melskaamisen sijaan.
FIA lyö kaudelle 2008 tehtävät sääntömuutokset lukkoon 19. päivä kuluvaa kuuta, mutta alustavia tietoja muutoksista on siis jo nyt olemassa. Muutokset ovat varsin radikaaleja, tässä tärkeimpiä:
-Standardoitu moottorinohjausyksikkö (ECU)
-Pitkäikäiset moottorit
-Pitkäikäiset vaihdelaatikot
-Yksi rengasmerkki
-Kierrosrajoitetut moottorit
-Rajoituksia tallien mahdollisuuksiin tehdä aerodynaamisia muutoksia kauden aikana
-ohitusten helpottaminen aerodynaamisilla muutoksilla (CDG-siipi?)
Kesällä julkisuuteen vuotaneista ehdotuksista oli jo aistittavissa, että kulujen leikkaamiseen käytetään varsin radikaaleja keinoja, mutta ainakin aerodynaamisten muutosten määrän rajoitus ja moottorin sekä voimansiirron kestoiän pidennys entisestään yllätti. Nähtäväksi jää, vähentääkö tämä nyt yleisön mielenkiintoa lajia kohtaan kun tekniikkaa rajoitetaan edelleen (tosin aika marginaalista kehitystä säännöt ovat aiemminkin sallineet).
Vaan kyllähän noissa säännöissä on hyvääkin mielestäni. Yhden rengasmerkin käyttö tarjoaa helpon tavan hillitä nopeuksia, ohitukset ovat aina tervetulleita, mikäli nuo muutokset nyt toimivat ja luistonestojärjestelmälle saadaan sanoa hyvästit. Kuljettajan merkityksen luulisi siis kasvavan.
FIA lyö kaudelle 2008 tehtävät sääntömuutokset lukkoon 19. päivä kuluvaa kuuta, mutta alustavia tietoja muutoksista on siis jo nyt olemassa. Muutokset ovat varsin radikaaleja, tässä tärkeimpiä:
-Standardoitu moottorinohjausyksikkö (ECU)
-Pitkäikäiset moottorit
-Pitkäikäiset vaihdelaatikot
-Yksi rengasmerkki
-Kierrosrajoitetut moottorit
-Rajoituksia tallien mahdollisuuksiin tehdä aerodynaamisia muutoksia kauden aikana
-ohitusten helpottaminen aerodynaamisilla muutoksilla (CDG-siipi?)
Kesällä julkisuuteen vuotaneista ehdotuksista oli jo aistittavissa, että kulujen leikkaamiseen käytetään varsin radikaaleja keinoja, mutta ainakin aerodynaamisten muutosten määrän rajoitus ja moottorin sekä voimansiirron kestoiän pidennys entisestään yllätti. Nähtäväksi jää, vähentääkö tämä nyt yleisön mielenkiintoa lajia kohtaan kun tekniikkaa rajoitetaan edelleen (tosin aika marginaalista kehitystä säännöt ovat aiemminkin sallineet).
Vaan kyllähän noissa säännöissä on hyvääkin mielestäni. Yhden rengasmerkin käyttö tarjoaa helpon tavan hillitä nopeuksia, ohitukset ovat aina tervetulleita, mikäli nuo muutokset nyt toimivat ja luistonestojärjestelmälle saadaan sanoa hyvästit. Kuljettajan merkityksen luulisi siis kasvavan.