Sääntömuutokset kaudelle 2008

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mossi Superstar sanoi:
En vättämättä allekirjoittaisi tuota väitettä... Mutta jos sinulla on jotakin faktaa niin valaise tietämätöntä. Minulla on vain Fiktiota.

Esim. Hiilikuitu kestää paremmin kuumuutta, ei näin olle ole niin helposti altis väsymiselle....

Tai sitten ihan tälläinen maanläheinen ajattelu tapa.... Tekniikan Maailmassa tai sitten Auto Bildissä (en muista) Koeajettiin joku aika sitten Porsche Hiilikuitujarruilla ja ilman. Raportin mukaan Hiilikuitujarrut olivat eri planeetalta kuin teräsjarrut...
Kyllä niistä saadaan jokseenkin yhtä tehokkaat, Williams noita testasi jokunen vuosi sitten, merkittävää eroa ei ollut. Toki tuo kasvattaa jousittamattomia massoja ja jäähdytyskin voi vaatia uusia ratkaisuja, mutta pysähtymismatkojen suhteen eroa ei käytännössä ollut.
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Bobakki sanoi:
Luodaas tälle aiheelle ihan oma otsikko tuolla GPWC-keskustelun lomassa melskaamisen sijaan.

FIA lyö kaudelle 2008 tehtävät sääntömuutokset lukkoon 19. päivä kuluvaa kuuta, mutta alustavia tietoja muutoksista on siis jo nyt olemassa. Muutokset ovat varsin radikaaleja, tässä tärkeimpiä:

-Standardoitu moottorinohjausyksikkö (ECU)
-Pitkäikäiset moottorit
-Pitkäikäiset vaihdelaatikot
-Yksi rengasmerkki
-Kierrosrajoitetut moottorit
-Rajoituksia tallien mahdollisuuksiin tehdä aerodynaamisia muutoksia kauden aikana
-ohitusten helpottaminen aerodynaamisilla muutoksilla (CDG-siipi?)
Kisoissa on tullut käytyä ja ens vuonnakin tarkoitus olisi mennä.
Kaudella 2008 näin ei tule enään tapahtumaan, eikä sen jälkeenkään :nope:
Ainakaan näillä säännöillä.

Omia mielipiteitä:

Ecu vakioksi, pitkäaikainen moottori, kierrosrajoitetut moottorit:
:jaska: ei voi hullumpia sääntöjä enään tehdä.
Ei tämä ole vain kuskien kilpailua ja FIAn hallinnoimaa "showta".
Tuossa vaiheessa kun (em. /^^) säännöt tulevat on aivan sama, vaikka olisi yksi moottorintoimittaja.
Eihän tämän jälkeen voi kukaan moottorintoimittaja olla paras, kun kaikki on rajoitettua.
Perseestä sanon minä :thumbdown .

Aerodynamiikka säännöt:

Ts. Olet suunnitellut/tehnyt uuden auton ja kun kausi alkaa havaitset sen kuinka surkea autosi on verrattuna kilpailijoihin.
Tämän jälkeen onkin jo sitten rajattu miten saat uudistaa aeropakettiasi kauden mittaan... HIENOA :mad_old: , todennäköisesti koko kausi meneekin sitten sivu suun kun on rajoitettu mitä asioille voit tehdä ja voit aloittaa keskittymisen jo seuraavaan kauteen :dunno: ...

Loppuja sääntömuutoksia en edes jaksa kommentoida. Yhtä huvittavia.

Nämä kaikki vain että kustannuksia säästetään?
Niin, niinhän ne ainakin FIAssa uskottelevat. Uskoo ken tahtoo :dunno: .
Eihän mukana tarvitse olla mikäli ei ole tarpeeksi paalua.

Kyllä tuolla pitäisi olla mahdollisuus kehtittää kaikkea, mihin taidot riittävät, ilman rajoituksia.
Puhutaan ainakin vielä TOISTAISEKSI moottoriurheilun kuninkuusluokasta.
Veikkaan että väki vähenee katsomoissa kauden 2007 jälkeen...
Jos ei yleisesti niin tapahdu, huolehdin itse että en maksa ainakaan...

Surkeaksi menee...
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
roenick97 sanoi:
Kisoissa on tullut käytyä ja ens vuonnakin tarkoitus olisi mennä.
Kaudella 2008 näin ei tule enään tapahtumaan, eikä sen jälkeenkään :nope:
Ainakaan näillä säännöillä.

Omia mielipiteitä:

Ecu vakioksi, pitkäaikainen moottori, kierrosrajoitetut moottorit:
:jaska: ei voi hullumpia sääntöjä enään tehdä.
Ei tämä ole vain kuskien kilpailua ja FIAn hallinnoimaa "showta".
Tuossa vaiheessa kun (em. /^^) säännöt tulevat on aivan sama, vaikka olisi yksi moottorintoimittaja.
Eihän tämän jälkeen voi kukaan moottorintoimittaja olla paras, kun kaikki on rajoitettua.
Perseestä sanon minä :thumbdown .

Aerodynamiikka säännöt:

Ts. Olet suunnitellut/tehnyt uuden auton ja kun kausi alkaa havaitset sen kuinka surkea autosi on verrattuna kilpailijoihin.
Tämän jälkeen onkin jo sitten rajattu miten saat uudistaa aeropakettiasi kauden mittaan... HIENOA :mad_old: , todennäköisesti koko kausi meneekin sitten sivu suun kun on rajoitettu mitä asioille voit tehdä ja voit aloittaa keskittymisen jo seuraavaan kauteen :dunno: ...

Loppuja sääntömuutoksia en edes jaksa kommentoida. Yhtä huvittavia.

Nämä kaikki vain että kustannuksia säästetään?
Niin, niinhän ne ainakin FIAssa uskottelevat. Uskoo ken tahtoo :dunno: .
Eihän mukana tarvitse olla mikäli ei ole tarpeeksi paalua.

Kyllä tuolla pitäisi olla mahdollisuus kehtittää kaikkea, mihin taidot riittävät, ilman rajoituksia.
Puhutaan ainakin vielä TOISTAISEKSI moottoriurheilun kuninkuusluokasta.
Veikkaan että väki vähenee katsomoissa kauden 2007 jälkeen...
Jos ei yleisesti niin tapahdu, huolehdin itse että en maksa ainakaan...

Surkeaksi menee...
Edit:
Luistonesto pois, se on hyvä idea.

Mutta yleisesti ottaen, surkeita uudistuksia.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
-Standardoitu moottorinohjausyksikkö (ECU) :thumbup:

-Pitkäikäiset moottorit :thumbdown (5 kisaa samalla koneella?

-Pitkäikäiset vaihdelaatikot :thumbdown

-Yksi rengasmerkki :thumbup:

-Kierrosrajoitetut moottorit :thumbdown

-Rajoituksia tallien mahdollisuuksiin tehdä aerodynaamisia muutoksia kauden aikana :doubtful: :thumbup:

-Ohitusten helpottaminen aerodynaamisilla muutoksilla (CDG-siipi?) :yuck: :thumbdown (Idea loistava, toteutus karmea.Mikäli tuolla todella tarkoitetaan kyseistä siipeä)



EDIT: Ja rakentavan keskustelun hengessä heitetään nyt omiakin ideoita kustannuksien rajoittamiseen, kisojen mielenkiintoon ja vauhtien laskemiseen liittyen.

-Kauden (=koko vuoden) ajaksi vain 10-15 testipäivää kisaratojen ulkopuolelta.Ja kisaradoilla testaamista kilpailukauden aikana vain perjantaina joka muutoksella vapaaksi testipäiväksi ilman rajoituksia.

-Välitankkaukset pois, renkaanvaihdot 1/kisa

-Standardisoidut, normaalit takasiivet

-Kisamäärän rajoittaminen-> max.17 GP:tä kaudessa.Ideaali 16 kisaa.

-Yksi moottori/autoa kohden viikonloppuna (perjantaista tai lauantaista laskien) Konerikosta viiden sijan pudotus lähtöruudukossa

Nuo nyt ensimmäisenä, äkkiseltään ajateltuna tulivat mieleen.....
 
Viimeksi muokattu:

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Black Leopard sanoi:
-Rajoituksia tallien mahdollisuuksiin tehdä aerodynaamisia muutoksia kauden aikana :doubtful: :thumbup:)
En käsitä, miten se voi olla hyvä juttu jos ei saa tehdä muutoksia aerodynamiikkaan kesken kauden. Silloin ei ainakaan nähdä useita voittajia, vaan samat tallit hallitsevat läpi koko kauden.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Juzo sanoi:
En käsitä, miten se voi olla hyvä juttu jos ei saa tehdä muutoksia aerodynamiikkaan kesken kauden. Silloin ei ainakaan nähdä useita voittajia, vaan samat tallit hallitsevat läpi koko kauden.
Siksipä epäröinnistäni tämä hymiö :doubtful: :rolleyes:

Eihän tuossa muutoksia kokonaan 110% olla kieltämässä.Rajoituksista vain on puhe.Täydellinen aerodynamiikan muutoskielto sotisi jo autourheilun periaatteita vastaan, puhumattakaan kuninkuusluokasta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Black Leopard sanoi:
-Ohitusten helpottaminen aerodynaamisilla muutoksilla (CDG-siipi?) :yuck: :thumbdown (Idea loistava, toteutus karmea.Mikäli tuolla todella tarkoitetaan kyseistä siipeä)
Mulla ei ihan riitä käsityskyky tähän tuon uuden siiven mollaamiseen. Mistä kohdin nuo tällä hetkellä on kauniita? Uskallan väittää, että kyse on ihan pelkästään siitä, mihin tottuu.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Bobakki sanoi:
Mulla ei ihan riitä käsityskyky tähän tuon uuden siiven mollaamiseen. Mistä kohdin nuo tällä hetkellä on kauniita? Uskallan väittää, että kyse on ihan pelkästään siitä, mihin tottuu.
asiahan on juuri näin, omiin silmiini tuo ei satu yhtään, kannatan 100 prosenttisesti.

Tuonpa sitten samalla radikaalin mielipiteeni esille: miksi autojen vauhtia pitäisi hillitä. Suurimmalle osalle F1-kuskeista maksetaan sen kategorian palkkaa että, pieni riski siitä että onnettomuuksissa sattuu jotain on mielestäni hyväksyttävissä. Ja kukaanhan ei pakota sinne autoon hyppäämistä, kyllä noita muita töitä löytyy jos päätä huimaa. Ennemmin painottaisin autojen turvallisuuden parantamista kuin tätä typerää kikkailua kierrosrajoituteilla moottoreilla, jne.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Bobakki sanoi:
Mulla ei ihan riitä käsityskyky tähän tuon uuden siiven mollaamiseen. Mistä kohdin nuo tällä hetkellä on kauniita? Uskallan väittää, että kyse on ihan pelkästään siitä, mihin tottuu.
Olet oikeassa siinä että ihminen on perusluonteeltaan konservatiivinen ja tässäkin asiassa se tulee esiin.Osan rankaksi menneestä arvostelusta voi
ehkä perustella tällä.Kuitenkin, en muista että edes 1998 vielä huomattavasti radikaalimmat muutokset tai etusiipien nostaminen kahteen eri otteeseen parina viimeisinä vuosina olisi nostanut näin kovaa kritiikkiä periaatteessa visuaalisten seikkojen puolesta.F1 elää katsojistaan ja mitä voimakkaampaa sekä laajempaa yleisöstä kuuluvan kritiikin ääni on sen tarkemmin sitä pitäisi myös kuunnella ja ottaa huomioon.

Toki, kuten em, osa kritisoi ehkä vain sen pelkän kritisoimisen vuoksi, eikä heidän lajin seuraaminen muutu loppujenlopuksi mihinkään vaikka sulattelua asia vaatiikin.Kärjistetysti sanoen osaa laji kiinnostaisi vaikka autoista otettaisiin siivet pois kokonaan ja moottoreiksi laitettaisiin autonvalmistajien vakiokalustosta 3 Litrainen V6.Itsekin ehkä kuuluisin näihin viimeisiin mohikaaneihin.Vaikka kuniinkuusluokan status moisessa menisikin - 107% varmasti.

Rakkaus lajiin menee allekirjoittaneella jopa kaikkein typerämpien uudistusten edelle.Suuret katsojamäärät ovat kuitenkin loppujenlopuksi määräävä tekijä joilla tilanne ei ole sama.Tähänkin asti nähdyillä ohitusmäärillä on laji kerännyt erittäin suuria katsojalukuja, niin televiossa kuin paikan päällä radalla.
F1-luokan taika on todella paljossa muussakin kuin ohituksissa.Niitä tarjoaa moni luokka raa´asti arvioiden ehkä jopa kymmenkertaisesti mutta ei silti pääse kiinnostavuudessa ja katsojaluvuissa lähelle ykkösiä.

Mutta, jälleen pääasiaan palatakseni, olen antanut itseni ymmärtää että CDG-siipi tuotaisiin autoihin helpottamaan ohituksia.Millä perusteella ja 110% varmasti se todella tekee sen? Menneelle kaudelle 2005 FIA halusi tekemiensä muutosten toimivan myös ohituksia merkittävästi helpottaen, jopa varmuudeksi testaten asiaa etukäteen Ferrarin kanssa.Mikä olikaan lopputulos? Ohittaminen oli monien kuskien mielestä vielä entistäkin vaikeampaa.Mikä tulee takaamaan että niin ei käy jälleen? Uusia muutoksia ja uusi takasiip...

F1 ei varmasti tule kaatumaan lajina ohituksien vähyyteen.Mikäli näin olisi, se olisi sen tehnyt jo.Moniin muihin varmasti kaikkien tietämiin asioihin se kyllä voi sen tehdä.

Ja niin, kyllä mielestäni nykyiset autot - ehkä osa pikkusiivekkeistä poistaen ovat erittäinkin "hyvärunkoisia" :eek!: :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Black Leopard sanoi:
Mutta, jälleen pääasiaan palatakseni, olen antanut itseni ymmärtää että CDG-siipi tuotaisiin autoihin helpottamaan ohituksia.Millä perusteella ja 110% varmasti se todella tekee sen? Menneelle kaudelle 2005 FIA halusi tekemiensä muutosten toimivan myös ohituksia merkittävästi helpottaen, jopa varmuudeksi testaten asiaa etukäteen Ferrarin kanssa.Mikä olikaan lopputulos? Ohittaminen oli monien kuskien mielestä vielä entistäkin vaikeampaa.Mikä tulee takaamaan että niin ei käy jälleen? Uusia muutoksia ja uusi takasiip...
Joo, tässä olet kyllä ihan oikeassa, että voisihan tuota ensin oikeasti testata ennen päätöstä. Yllättävän kiireellä tuota ollaan muutenkin läpi viemässä, toivottavasti eivät kohta pakittele.

Täytyy sanoa, että itseäni nuo tekniseen kehitykseen kajoavat muutokset eivät juurikaan hetkauta sikäli kun tehoa ja vauhtia on tulevaisuudessakin riittävästi (jonkinlainen kilpailu tallien ja moottorinvalmistajien kanssa olisi kyllä myös hyvä säilyttää), minua hiertää huomattavasti enemmän aika-ajojen bensasähellys ja välitankkaukset.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Toi moottorien kestoiän kasvattaminen on kyllä yksi epäonnistuneimpia sääntöjä pitkään aikaan. Kisoissa nousi tällä kaudella ratkaisevaan rooliin liian usein. :thumbdown Siitä tulevat säästötkin ovat kyllä aika kyseenalaisia jos sitä kestoikää vähän väliä nostetaan ja aina joutuu aloittamaan moottorin suunnittelun uusista lähtökohdista. Toisekseen jossainhan tässä hommassa menee se raja kestoiän noustessa, että milloin kannattaa laittaa uusi mylly alle joka kisaan ja ajella sillä voittoon lähtöruudun pudotuksesta huolimatta. Vielä jos jollain ihmeellä ohituksia saataisiin helpotettua niin toi helpottuisi entisestään.

Alun perin kun tota kestoikää alettiin rukaamaan, niin suunnitelmissahan oli, että oliko nyt kaudella 2006 vai 2007 ajettaisiin 8 kisaa samalla koneella. Tohon tuskin toivottavasti ei ikinä mennä. Minkähän verran muuten yhdellä tallilla kuluu moottoreita vuoden aikana? Sitä mietin, että minkälaista osaa kokonaismäärästä nuo kisaviikonloppuina käytettävät moottorit edustaa?
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Standardoitu ECU on mielestäni hyvinkin tervetullut uudistus. En minä näe eikä minua kiinnosta, minkälaista elektroniikkaa auton sisällä on, sen sijaan esim. luistoneston poistumisen huomaa silmälläkin. Kuskille isompi rooli suorituksessa on ehdottomasti hyvä asia.

Pitkäikäiset moottorit ja vaihdelaatikot ovat sen sijaan turhaa kikkailua, ainakin jos rangaistukset säännön rikkomisesta ovat samanlaiset kuin nyt. En kannata.

Yhden rengasmerkin sääntö on puolestaan tervetullut uudistus, vauhteja pystytään helpommin kontrolloimaan ja kallis ja aikaavievä rengastestaus vähenee huomattavasti.

Kierrosrajoitus moottoreihin kuulostaa aika keinotekoiselta eikä se mielestäni ole oikea tapa hillitä tehoja. Tehojen sijaan voitaisiinkin rajoittaa aerodynamiikkaa, sillä sitten ei ole järkeä rakentaa luistonestotonta, tuhat heppaa kehittävää moottoria kun autoa kun on vaikea pitää radalla pidon huonontuessa.

CDG-siipi olisikin siis hyvä ratkaisu tähän tilanteeseen. Ei se minusta niin ruma ole, ja kuten sanottua, kyllä kaikkeen tottuu. Ohitusten parantamiseen uuden siiven avulla en voi ottaa kantaa, mutta downforcen ainakin luulisi vähentyvän. Mitään rajoituksia aerodynaamisten muutosten tekemiseen en kuitenkaan kannata.

Aion joka tapauksessa seurata sarjaa vielä vuonna 2008 (paitsi jos GPWC...), eivät nämä niin huonoja ehdotuksia kuitenkaan ole.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Mickey sanoi:
Mielenkiintoista jos tulee kierrosrajoitetut moottorit. Tehoerot ovat sen jälkeen minimaaliset ja vaikka toisella olisikin vähän enemmän tehoja, ohittaminen vaikeutuu (lähes mahdotonta) ja kisoissa nähtävät ohitukset vähenevät ja koko kisa muuttuu jonossa ajamiseksi ja kaikki taktikointi tapahtuu varikolla. :yuck:
En usko että siinä noin käy. Esim. GP2:ssa ja NASCARissa tapahtuu huomattavasti enemmän ohituksia, ja yksi syy tähän on nimenomaan autojen tasaväkisyys. Vai miten helppoa luulet jollekin Toro Rosso -kuskille päästä Schumacherin Ferrarista tai Kimin Mclarenista ohi kun oma auto on sekunteja hitaampi kierroksella?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mickey sanoi:
No eikö se vauhti tarpeeksi tipu kun tehot laskee noin 950hv:sta 750 sataan???
Ei. Tämän ovat jo loppuvuoden testit osoittaneet. 2004 joulukuun testeissä Jerezissä paras aika oli de la Rosan 1:15.837. Muutoin pyörittiin pääosin 1.16-1.18-linjalla. Mikä lienee tämän vuoden nopein V8-aika? Villeneuven 1.18,752? Jos tässä vaiheessa ero V10:een on vain 2-3 sekuntia, tilavuuden lasku on kahdessa vuodessa kompensoitu kokonaisuudessaan.
Menee ainakin 5 vuotta ennen kuin entiset tehot saavutetaan, jos sittenkään..
Tehot eivät ole olennainen tekijä, vaan vauhti. Samoihin kierrosaikoihin päästään pienemmilläkin tehoilla.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
WebSlave sanoi:
Ei. Tämän ovat jo loppuvuoden testit osoittaneet. 2004 joulukuun testeissä Jerezissä paras aika oli de la Rosan 1:15.837. Muutoin pyörittiin pääosin 1.16-1.18-linjalla. Mikä lienee tämän vuoden nopein V8-aika? Villeneuven 1.18,752? Jos tässä vaiheessa ero V10:een on vain 2-3 sekuntia, tilavuuden lasku on kahdessa vuodessa kompensoitu kokonaisuudessaan.

Tehot eivät ole olennainen tekijä, vaan vauhti. Samoihin kierrosaikoihin päästään pienemmilläkin tehoilla.
Totta kai kun palataan lyhyen matkan renkaisiin :jaska:

GP3 editorien perusteella kierrosaikojen pitäis hidastua luokkaa 4 sekuntia jos oletetaan että V8 koneen saadaan heti yhtä limitille kuin mitä V10 koneet olivat viimekaudella. Moottorit hidastaa kierrosaikoja siis alle 5 sekuntia. Ja renkailla napsaistaan useita sekunteja takaisin. Ja autot on muutenkin taas hieman kehittyneet. En ihmettelis jos pästään lähelle viimekauden aikoja, mutta kauden 2004 aikoihin ei taideta ihan muutamassa vuodessa yltää.
 
Ylös