Sääntömuutokset kaudelle 2008

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
JTH sanoi:
Edellisten lisäksi TS oli löytänyt vielä yhden järkyttävän ehdotuksen, eli samoilla moottoreilla kolme vuotta.
Tuostahan täälä on jo väännetty.. Ja ei se nyt ihan sitä tarkoita, että yhdellä ja samalla motilla pitäs kolme vuotta ajaa.. Vain samalla moottoriversiolla jota ei saa jatkokehittää muuten kuin luotettavuuden puolesta..
Syvältä se silti on... :dunno:
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
JTH sanoi:
Edellisten lisäksi TS oli löytänyt vielä yhden järkyttävän ehdotuksen, eli samoilla moottoreilla kolme vuotta.
TS:
"Nyt Mosleyn junailema sääntölista sysää ns. kapinatallit taas eristykseen. On selvä, että varsinkin FIA:n esittämä moottorikehityksen jäädyttäminen kolmeksi vuodeksi ei millään voi saada Mercedeksen, BMW:n, Renaultin, Hondan ja Toyotan hyväksyntää."

Mosley taitaa olla ihan sekopää. Just kun sopu oli löytymässä, se vetäisee hihastaan ihan mitä tahansa ehdotuksia.
Olen ollut jo pitkaan sita mielta etta mosley haluaa jaada historiankirjoihin miehena joka TAPPOI fykkoset. Etta sillalailla. :nope: :jaska:
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Kierrosrajoitus on mielestäni hyvä idea. Tuskin se kierrosmäärä nimittäin ainoa juttu on mitä moottorissa voidaan kehittää? Tällä tavalla saadaan myös helposti pidettyä moottorit järkevissä teholukemissa halvalla. Sehän tasoittaa myös tasoeroja, ja korostaisi siis reilumpaa mies miestä vastaan -kilpailua. Toki osa noista Mosleyn ehdotuksista on sitä luokkaa että eikö olisi jo mielentilatutkimuksen paikka miesparalle.
 
Viimeksi muokattu:

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Black Leopard sanoi:
No olivat toki.Mutta kyllä niistäkin ´97 julkistamisen jälkeen melkoinen mekkala nousi.Mm: J.Villeneuve kommentoi niitä suoraan julkisuudessa "paskoiksi" ja uhitteli lopettavansa luokassa siirtymällä takaisin rapakon taakse.FIA veti tuosta tunnetusti herneet.
Villeneuve oli tuossa asiassa ihan oikeassa. Leveämmillä autoilla ja slikseillä autojen ajaminen oli näyttävämpää. Ehkä oli helpompi ohittaakin. Nykyisillä pitkillä autoilla, kovalla aerodynamiikalla ja elektroniikalla on turha uneksiakaan esim. Sennan tyylistä.
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Ghost_Glove sanoi:
Tuostahan täälä on jo väännetty.. Ja ei se nyt ihan sitä tarkoita, että yhdellä ja samalla motilla pitäs kolme vuotta ajaa.. Vain samalla moottoriversiolla jota ei saa jatkokehittää muuten kuin luotettavuuden puolesta..
Syvältä se silti on... :dunno:
Miten ihmeessä tuollaista sääntöä, että konetta ei saa kehittää, voi valvoa????

- Puretaanko kone jokaisen kisan jälkeen kisatuomareiden puolesta atomeiksi ja tarkistetaan onko mottia tai sen osia kehitetty? :rolleyes:

- Jokaisen kisan lopputulos vahvistetaan kaksi viikkoa kisan jälkeen kun motit on purettu? :rolleyes:

- Tiimien testipenkit, miten niitä muka pystyy valvomaan? :rolleyes:

- Onko FIA:n henkilökunta vaanimassa joka hetki tiimien tehtailla asiaa? :rolleyes:

Sääntö on niin älytön että ei vuoren varmasti tule voimaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eihän sitä ainakaan joka kisan jälkeen tarvi avata. Koneenhan pitää edelleenkin kestää kaksi kisaa ja jos sille välillä jotain olisi tehty, näkyisi se murrettuina sinetteinä. :wink:

No ei vaan ihan samalla tavallahan tuota valvotaan kuin autojen laillisuutta muutenkin. Tuskin nykyisinkään jokaista mottia avataan kisan jälkeen ja mitataan onko sen iskuntilavuus enintään 3000cc. Tuskin myöskään jokaisen moottoriyksilön valmistusmateriaalia lähetetään labraan tutkittavaksi jne.

Moottorin valmistajan pitää toimittaa FIA:lle luokituskappale, jonka mukaisia kaikkien käyttöön otettujen moottoreiden tulee sitten olla.
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Otto Hokkanen sanoi:
Eihän sitä ainakaan joka kisan jälkeen tarvi avata. Koneenhan pitää edelleenkin kestää kaksi kisaa ja jos sille välillä jotain olisi tehty, näkyisi se murrettuina sinetteinä. :wink:

No ei vaan ihan samalla tavallahan tuota valvotaan kuin autojen laillisuutta muutenkin. Tuskin nykyisinkään jokaista mottia avataan kisan jälkeen ja mitataan onko sen iskuntilavuus enintään 3000cc. Tuskin myöskään jokaisen moottoriyksilön valmistusmateriaalia lähetetään labraan tutkittavaksi jne.

Moottorin valmistajan pitää toimittaa FIA:lle luokituskappale, jonka mukaisia kaikkien käyttöön otettujen moottoreiden tulee sitten olla.

Ok, mutta tuossahan valvotaan vain sitä kahden kisan mottisääntöä että konetta ei saa vaihtaa.

Mutta se kehitystyö, periaattessa tiimi voisi tuoda aina kahden kisan jälkeen komponenteiltaan ja suorituskyvyltään paremman koneen joka taas sinetöidään.

Jos kukaan ei valvo tarkkaan mitä koneen sisällä on tai mitä testipenkissä puuhataan, mistä tietää onko konetta kehitetty vai ei? Eteenkin kun kierroslukujakaan ei kaiketi rajoiteta mitenkään.

Jos tiimi saa koneesta irti vkonloppuna x vaikka 19000 kierrosta ja parin kisan jälkeen jo 21000 kierrosta niin sekin voidaan kuitata vain luotettavuuden parantamisella -> koneesta voidaan ottaa nyt enemmän irti kun luotettavuutta on parannettu, sanoo tiimit... :wink:

Ehkä mottikehitys onkin tulevaisuudessa nimeltään luotettavuuden parantamista! :D

Ei tuota sääntöä voi valvoa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
äxä sanoi:
Ei tuota sääntöä voi valvoa.
Miten nykyisiä moottorisääntöjä voi valvoa? Siellä on kuitenkin melkoinen määrä koneen sisuskaluja koskevia sääntöjä mitoista valmistusmateriaaleihin.
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Otto Hokkanen sanoi:
Miten nykyisiä moottorisääntöjä voi valvoa? Siellä on kuitenkin melkoinen määrä koneen sisuskaluja koskevia sääntöjä mitoista valmistusmateriaaleihin.
Niin siis pointtini on edelleen, koskien myös nykysäännöt, se että miksi ylipäätään tehdä sääntöjä joiden noudattamista ei voida valvoa tai tarkkailla?

Kun niitä koneita ei nykyisinkään pureta ja tarkisteta.

Sama kuin säätää laki, jonka rikkomisesta ei rangaista ja jota kukaan ei noudata. Mikä järki?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kyllähän noita sääntöjä voi valvoa ja valvotaankin. Ei se silti tarkoita, että koko auto pitäisi purkaa paloihin joka ikisen kisan jälkeen. Kyllä mun mielestä pistokokeet sattumanvaraisista autoista (ja toki lisäksi silloin, jos on syytä epäillä sääntöjenvastaisuutta) pisaa oikein hyvin. Ihan niin kuin nykyisinkin. Olettaisin ainakin, että toisinaan niitä F1-koneita auotaan katsastuksessa ihan siinä missä muidenkin luokkien myllyjä.
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Tuo 15 kg:n lisäpaino sopii Kimille kuin nenä päähän. Varsinkin jos mies pysyy Mäcillä. Kimihän tunnetusti ajaa painavammalla autolla kovempaa kuin kevyellä. :D
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Jep Jone ja toisestakin säännöstä Kimi tulee ilman muuta hyötymään, eri asia sitten kuinka paljon. Nimittäin tämä moottorinvaihto, että tuo 10 pykälän pudotus poistuu. Kimillä oli sen verran moottoriepäonnea harjoituspäivinä viime kesänä että..
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Teemu-84 sanoi:
Jep Jone ja toisestakin säännöstä Kimi tulee ilman muuta hyötymään, eri asia sitten kuinka paljon. Nimittäin tämä moottorinvaihto, että tuo 10 pykälän pudotus poistuu. Kimillä oli sen verran moottoriepäonnea harjoituspäivinä viime kesänä että..
Juuri sitä sääntöä tarkoitinkin.

Go Kimi go!
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
F1.comin mukaan tämä jäädytettävä moottoridesign pitäis ilmottaa tän vuoden kesäkuun ekana päivänä... Että ei sitten sen nopeempaa toimintaa..

Tuskin menee tuo paketti läpi. Kuhan kiristävät tehtaita.

Muita muutoksia olis:
-neljän kisan vaihdeboksit joiden vaihdosta tulee kans tuo 15kg painoo...
-yksi ja sama rengas merkki tuolle kolmen vuoden jaksolle
-rengaanlämmittimet kielletään
-vara-autot kielletään
-testit rajotetaan 30 000 kilsaan kalenterivuodessa
-parc-fermeen alasiks autot joutuvat jo perjantai iltana (18.30)
-uusilta talleilta nostettu 48 miljoonan maksu poistuu, tilalle tulee
300 000 euron entry fee...
-20 kisaa

tuossa nuo kai kaikki sit olis...

Voi se kiminkin vauhti hiipua kun kolmessa kisassa peräkkäin lisätään 15kg vaihdelaatikon vaihdosta ja sit päälle hajoo vielä mylly...
Sitä on yhtäkkiä 60kiloo painavampi auto... :D

Ei vaan. Mitenköhän tuo sääntö menee jos vaikkapa vaihdeboksi pitää vaihtaa kahdessa kisassa peräkkäin? Onko se paino aina vaan kisa kohtanen vai kauanko sitä joutuu mukanaan kantaan...
 
Viimeksi muokattu:

YoNzZu

Well-known member
Liittynyt
19.12.2005
Viestit
62
Veikkaisin yhtä kisaa, kun eihän nykyinenkään 10 sijan pudotus toistu seuraavassa kisassa, vaikka moottorin (osan) pitää silti kestää yhtä kisaa pidempään.


On kyllä taas harvinaisen ikävänoloiset muutokset luvassa.. Vaikka pieni asia onkin, niin itseä ainakin harmittaa noista eniten renkaanlämmityksen kieltäminen. Jotenkin se vain on yks niistä pienistä asioista, jotka tekevät formuloista formuloita.. Muihin muutoksiin on jo osannut varautua, ja ei nuo ulkoisesti niin suurta muutosta tuo, katsojan kannalta.


Mikä muuten sen uuden takasiiven tilanne on? Tullaanko sitä käyttämään vai joko sen todettiin tekevän autoista sirkuskärryjä?
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Ghost_Glove sanoi:
F1.comin mukaan tämä jäädytettävä moottoridesign pitäis ilmottaa tän vuoden kesäkuun ekana päivänä... Että ei sitten sen nopeempaa toimintaa..

Tuskin menee tuo paketti läpi. Kuhan kiristävät tehtaita.

Muita muutoksia olis:
-neljän kisan vaihdeboksit joiden vaihdosta tulee kans tuo 15kg painoo...
-yksi ja sama rengas merkki tuolle kolmen vuoden jaksolle
-rengaanlämmittimet kielletään
-vara-autot kielletään
-testit rajotetaan 30 000 kilsaan kalenterivuodessa
-parc-fermeen alasiks autot joutuvat jo perjantai iltana (18.30)
-uusilta talleilta nostettu 48 miljoonan maksu poistuu, tilalle tulee
300 000 euron entry fee...
-20 kisaa

tuossa nuo kai kaikki sit olis...

Voi se kiminkin vauhti hiipua kun kolmessa kisassa peräkkäin lisätään 15kg vaihdelaatikon vaihdosta ja sit päälle hajoo vielä mylly...
Sitä on yhtäkkiä 60kiloo painavampi auto... :D

Ei vaan. Mitenköhän tuo sääntö menee jos vaikkapa vaihdeboksi pitää vaihtaa kahdessa kisassa peräkkäin? Onko se paino aina vaan kisa kohtanen vai kauanko sitä joutuu mukanaan kantaan...

Perhana! Kimin autohan painaa loppukaudesta 3000-5000 kg! :D
 

Laareni120

Banned
Liittynyt
11.6.2005
Viestit
766
Sijainti
Karjalohja
eijei:

Kansainvälinen autoliitto FIA julkisti keskiviikkona F1-sarjaan kaudella 2008 tehtäviä sääntömuutoksia. Merkittävimpiä muutoksista on lähtöruuturangaistuksien poistuminen.

Nykysäännön mukaan kuljettajan lähtöruutua pudotetaan moottoririkon sattuessa kymmenen sijaa alaspäin kisan startissa. Säännön tulkinta aiheutti paljon sekaannusta Malesian osakilpailussa.

Kaudella 2008 FIA ottaa käyttöön erilaisen rangaistuksen. Mikäli auton moottori tai vaihdelaatikko vaihdetaan ennen vaaditun kisamäärän täyttymistä, autoon tullaan kilpailun ajaksi asentamaan 15 kilogramman lisäpaino.

FIA ilmoitti myös, että nykyisin sarjaan ilmoittautuvilta talleilta vaadittava 48 miljoonan dollarin takuumaksu tulee poistumaan. Testaamista tullaan myös rajoittamaan 30 000 kilometriin yhden kalenterivuoden aikana.

Kausina 2008-2010 formula ykkösissä tullaan käyttämään vain yhtä rengastoimittajaa. Samalla renkaanlämmittimien ja vara-autojen käyttö tullaan myös kieltämään. Autonvalmistajilla ei ole myöskään lupaa toimittaa moottoreita kuin vain enintään kahdelle asiakastallille. Asiakasmäärän lisäämiseen tarvitaan FIA:n erillinen suostumus.

FIA:n kaavailuissa kisakalenteria ollaan myös laajentamassa. On mahdollista, että tulevaisuudessa F1-sarjassa tullaan kauden aikana ajamaan 20 osakilpailua.

(MTV3)

15 kilon lisäpainot lisätään siis vain yhden kilpailun ajaksi oman käsitykseni mukaan...
 
Ylös