^ Noin minäkin sen näkisin, eli yritetään väkisin saada kaikki tallit hyväksymään uusi sopimus, että pääsevät äänestämään idioottisäännöt nurin. Sikäli varmaankin ihan toimiva taktiikka, koska jo allekirjoittaneet yksityistiimit olisivat varmaan aika tyytyväisiä tuohon moottorien kehityskieltoon. Varmistaisi niille yhtä hyvät motit kuin works-tiimeille. Periaatteessa autotehtaille ei jää vaihtoehtoja, joko pelataan se GPWC-kortti tai sitten hypätään FIA:n kelkkaan.
Itse olisin valmis hyväksymään joko/sekä kierrosluvunrajoituksen tai imuilman rajoittamisen. Taisaisi eroja, seurauksena tiukempaa kisailua. Ihan turha se on itkeä mistään teknisen kehityksen rajaamisesta, noista moottoreista on niin monta aspektia määräyksillä rajattu ettei se mitään vaikuttaisi mihinkään. Ennemmin näkisin vaikka sallittavaksi venttiilien ajoituksen ja imusarjan pituuden muuttumisen, sellaista tekniikkaa käytetään sentään siviiliautoissakin ihan yleisesti. Kierrosluku olisi helppo rajata sillä standardilla ECU:lla, samalla poistuisi traction & launch control. Syntyisi varmasti säästöjä, kun ei tarvitsisi olla sitä viimeistä kierrosta metsästämässä. Toisaalta sittenhän nuo yrittäisivät vaan saada motista mahdollisimman kevyen. No, olisi sentään enemmän kuskien käsissä.
Mitä tulee tuohon lähtöruuturangaistuksen muuttamiseen sakkokiloiksi, niin se on mielestäni melkein vielä huonompi vaihtoehto. Nykyään on sentään nopealla autolla ollut mahdollista nousta takaa hyville pistesijoille tai palkintopallillekin asti, mutta entäs sitten kun lähtöruudun sijasta uhrataankin kisavauhti? Nousu ei enää olekaan välttämättä mahdollinen, mikä pahinta, saattaa se tarkoittaa sitä että siellä on aina rangaistut viime kauden Trulleina tulppaamassa takana ajavat, ja kärki pääsee karkuun. Kuulostaa potentiaaliselta riskiltä kyllä tuo sääntö minun korvissani.
Ehkä paras tapa olisi tehdä se homma niin että kuski joka kärsii rangaistuksen moottorin tai vaihdelaatikon vaihdosta ei voi tuoda siitä kisasta tiimille pisteitä. Jotta sitten estettäisiin jotain tiimiä tavoittelemasta ainoastaan kuskin mestaruutta yhden kisan tehokoneilla, voisi siihen lisälsi laskea jonkun kuljettajakohtaisen maksimimäärän moottoreita ja vaihdelaatikoita per kausi. Eli muutamia voisi käyttää yli laskennallisen määrän ilman ekstrapenaltia, mutta jos jatkuvasti ollaan uudella motilla liikenteessä niin sitten annetaan vaikka kuskille sakkopisteitä. No, menee ehkä liian monimutkaiseksi.