Sääntömuutokset kaudelle 2008

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
No tottakai ne on vain sen yhden kisan ajan. Toi moottorikehityksen jäädyttäminen on aika tuhoontuomittu idea jota tuskin tullaan näkemään. Mikä ajatus tossa renkaanlämmittimien kieltämisessä oikein on? :confused:
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
- LYHYESTI VIRSI (kaunis) HELVETIN TYLSÄ:

PERSEESTÄ
Mikäli meinaavat jäädyttää koneiden kehityksen...

+ Jotain fiksumpaakin näyttää olleen listoilla... :dunno:

Enemmän sais tula positiivisia muutoksia ja vähemmän negatiivisia...
 
Viimeksi muokattu:

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Millähän tuota koneiden kehitystä mahdettaisiin valvoa, kysyn vaan?
 

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
Bobakki sanoi:
Kertokaas nyt samalla kun noita ehdotuksia teilaatte, että mitkä olisivat omat ehdotuksenne kustannusten karsimiseen ja vauhtien helppoon kontrolloimiseen?
En usko että kuluja voi karsia varsinaisesti mitenkään. Jos vaikkapa McLaren-Mercedes päättää sijoittaa kauteen 500milj e, se kulutetaan säännöistä riippumatta. Eli jos radalla ei saa testata, niin testataan enempi penkissä, jos penkissä ei saa testata, niin testataan tunnelissa. Jos testata saa vain 5 päivää vuodessa, rakennettaan niin isot tilat, että voidaan testata vaikka 10 autoa kerralla. Ymmärrätte juonen varmasti, raha kuluu pennilleen kaikki.

Ainoa realistinen mahdollisuus kulujen hillitsemiseksi on jokin tasoitusjärjestelmä.
Esimerkkejä:
-Kuljettajien draftaus tyyliin NHL/NFL (huonoin draftaa ensin).
-Huonoiten menestyneelle suurin rahabonus.
-Kaluston pakollinen jakaminen kilpailijoille vaikkapa 6kk viiveellä.
jne..
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
raakku sanoi:
En usko että kuluja voi karsia varsinaisesti mitenkään. Jos vaikkapa McLaren-Mercedes päättää sijoittaa kauteen 500milj e, se kulutetaan säännöistä riippumatta. Eli jos radalla ei saa testata, niin testataan enempi penkissä, jos penkissä ei saa testata, niin testataan tunnelissa. Jos testata saa vain 5 päivää vuodessa, rakennettaan niin isot tilat, että voidaan testata vaikka 10 autoa kerralla. Ymmärrätte juonen varmasti, raha kuluu pennilleen kaikki.

Ainoa realistinen mahdollisuus kulujen hillitsemiseksi on jokin tasoitusjärjestelmä.
Esimerkkejä:
-Kuljettajien draftaus tyyliin NHL/NFL (huonoin draftaa ensin).
-Huonoiten menestyneelle suurin rahabonus.
-Kaluston pakollinen jakaminen kilpailijoille vaikkapa 6kk viiveellä.
jne..
Lisätään tähän, että kulut voidaan ehkä kaluston osalta jäähdytää tiettyyn summaan, mutta huipputallit voivat edelleen maksaa tähtitieteellisiä summia parhaille kuljettajille ja suunnittelijoille. Kun rahaa ei voi polttaa tekniikkaan tuhlataan sitä sinne missä voidaan vielä tehdä ero pienempiin talleihin. Epäilen, että kuljettajien draftaus tuskin onnistuisi ainakaan EU:n alueella, draftaus jos mikä olisi työvoiman vapaan liikkumisen rajoittamista.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Mikähän idea tossa renkaanlämmittimien kieltämisessä on? Sehän on ihan turvallisuustekijä että nakit on lämpimät kun lähdetään liikenteeseen.

:confused:
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Veikkaan että tuon moottorikehityskieltosäännön ainoa tarkoitus on saada tallit allekirjoittamaan uusi Concorde -sopimus. Kun sääntö ei tule voimaan jos puolet tiimeistä sitä vastustaa, mutta vaikuttamaan ei pääse ennenkuin on sitoutunut sarjaan. Ja viimeinen mahdollisuus vaikuttaa on tänä kesänä..
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
^ Noin minäkin sen näkisin, eli yritetään väkisin saada kaikki tallit hyväksymään uusi sopimus, että pääsevät äänestämään idioottisäännöt nurin. Sikäli varmaankin ihan toimiva taktiikka, koska jo allekirjoittaneet yksityistiimit olisivat varmaan aika tyytyväisiä tuohon moottorien kehityskieltoon. Varmistaisi niille yhtä hyvät motit kuin works-tiimeille. Periaatteessa autotehtaille ei jää vaihtoehtoja, joko pelataan se GPWC-kortti tai sitten hypätään FIA:n kelkkaan.

Itse olisin valmis hyväksymään joko/sekä kierrosluvunrajoituksen tai imuilman rajoittamisen. Taisaisi eroja, seurauksena tiukempaa kisailua. Ihan turha se on itkeä mistään teknisen kehityksen rajaamisesta, noista moottoreista on niin monta aspektia määräyksillä rajattu ettei se mitään vaikuttaisi mihinkään. Ennemmin näkisin vaikka sallittavaksi venttiilien ajoituksen ja imusarjan pituuden muuttumisen, sellaista tekniikkaa käytetään sentään siviiliautoissakin ihan yleisesti. Kierrosluku olisi helppo rajata sillä standardilla ECU:lla, samalla poistuisi traction & launch control. Syntyisi varmasti säästöjä, kun ei tarvitsisi olla sitä viimeistä kierrosta metsästämässä. Toisaalta sittenhän nuo yrittäisivät vaan saada motista mahdollisimman kevyen. No, olisi sentään enemmän kuskien käsissä.

Mitä tulee tuohon lähtöruuturangaistuksen muuttamiseen sakkokiloiksi, niin se on mielestäni melkein vielä huonompi vaihtoehto. Nykyään on sentään nopealla autolla ollut mahdollista nousta takaa hyville pistesijoille tai palkintopallillekin asti, mutta entäs sitten kun lähtöruudun sijasta uhrataankin kisavauhti? Nousu ei enää olekaan välttämättä mahdollinen, mikä pahinta, saattaa se tarkoittaa sitä että siellä on aina rangaistut viime kauden Trulleina tulppaamassa takana ajavat, ja kärki pääsee karkuun. Kuulostaa potentiaaliselta riskiltä kyllä tuo sääntö minun korvissani.

Ehkä paras tapa olisi tehdä se homma niin että kuski joka kärsii rangaistuksen moottorin tai vaihdelaatikon vaihdosta ei voi tuoda siitä kisasta tiimille pisteitä. Jotta sitten estettäisiin jotain tiimiä tavoittelemasta ainoastaan kuskin mestaruutta yhden kisan tehokoneilla, voisi siihen lisälsi laskea jonkun kuljettajakohtaisen maksimimäärän moottoreita ja vaihdelaatikoita per kausi. Eli muutamia voisi käyttää yli laskennallisen määrän ilman ekstrapenaltia, mutta jos jatkuvasti ollaan uudella motilla liikenteessä niin sitten annetaan vaikka kuskille sakkopisteitä. No, menee ehkä liian monimutkaiseksi.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Voisi sanoa samat sanat kuin joskus aiemmin totesin FIAn ehdotuksista.

Tuntuu että laitetaan tiskiin tarkoituksella niin järjettömiä ideoita, että sitten voidaan tiputtaa vaatimuksia ja saada läpi jotain mitä oikeasti halutaan.

Varsinkin tuo moottorin kehityksen pysäyttäminen vaikuttaa pahalta, jos "jäädytetty" kone onkin susi, niin moottorivalmistaja varmasti lopettaisi formuloissa.

Tehoa pitää jollain rajoittaa ja siihen rpm-raja voisi olla ihan ok.

Toisaalta ollaan aina ongelmatilanteessa, jossa pitäisi kilpailla, mutta huonommallakin kehityksellä pitäisi päästä tuloksiin, ei kuitenkaan liian hyviin tuloksiin...

15 kilon lisäpaino kuulostaa ihan hyvältä ratkaisulta, tuo vastannee 7 kierroksen bensalastia. Ja kun se voidaan lisätä pohjaan, ei vaikutus ole aivan yhtä suuri kuin vastaava bensakuorma.

Standardi-ECU on hyvä idea, vielä jos siihen liitettäisiin rpm anturi koneen päähän ja vetoakseleihin (saataisiin voimansiirrolla tehtävä TC pois pelistä)

CDG-siipeä en kannata vaan aerodynaamista rajoitusta auton peräosaan.
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Ajatus:

Jos moottorikehitys pysäytetään ja renkaat ovat kaikille samat, etua haetaan silloin suurimmaksi osaksi aerodynamiikasta.

Ja sehän taas vaikeuttaa ohittamista entisestään. Saman tehoiset koneet ja tehokas aerodynamiikka = ohi ei pääse millään.

Tähän kun vielä lisää sen että aerodynaamikan kehitys maksaa maltaita (tuulitunnelit) niin voidaan unohtaa kustannussäästöt.

Go Mosley, go... :thumbdown
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Niin no. Kyllähän sitä säästöä varmasti tulisi, jos kaikki katteet ja siivet pitäisi luokitella ennen kauden alkua. Toki radikaalien suunnitteluerheiden vuoksi voisi sallita pari "virheenkorjausta" kesken kauden.

No joo... tuskin moisiin rajoituksiin koskaan päästään, mutta varmaa on, että vaikka säännöillä rajattaisiin kuluja kuinka paljon tahansa, käyttävät isot tehdastiimit rahaa ihan yhtä paljon kuin ennenkin. Mutta sehän ei varsinaisesti olekaan sääntömuutosten idea. Tarkoituksenanhan on pikemminkin se, että myös kohtuullisella budjetilla voi rakentaa jokseenkin menestyvän paketin.

Tehdastallit tuhlatkoon rahojaan ihan niin paljon kuint tykkäävät, kunhan sillä ei ole merkittävää vaikutusta nopeuteen.
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Ylen Sankia Priha sanoi:
Mikähän idea tossa renkaanlämmittimien kieltämisessä on? Sehän on ihan turvallisuustekijä että nakit on lämpimät kun lähdetään liikenteeseen.

:confused:
Eiköhän tuo toisi vähän enemmän jännitystä aina kisan ensimmäisille kierroksilla. Ja myös varikkokäynnin jälkeisille. Ja kyllä se varmasti vähän enemmän vaatisi kuskeilta taitoakin, kun pitää aina muutama kierros painella vähän kylmemmillä kumeilla.
 

Toni

Puusilmä
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
206
Sijainti
Kajaani
Voi rimpula.

Kun oikein halutaan kovasti säästää, niin eiköhän samalla kielletä koko formula 1.
Siinä sitä säästyy miljardeja dollareita ja katsojien hermoja. Puhumattakaan, että kisoja jännittämästä sohvan reunalta voi siirtyä tekemään jotain oikeasti ihan hyödyllistäkin.

Tai jos haetaan jotain hieman monimutkaisempaa, niin testipäivien sallittu määrä on sama kuin pääinsinöörin isoäidin kaiman kolmannen auton rekisterinumeroiden yhteenlaskettu summa, jaettuna tämän syntymäkuukaudella. Luulisi tuolla säännöllä saatavan turhan rahan polttamisen rataa kiertämällä rajoitettua kukkaroystävälliselle tasolle.

Vai olisiko helpompi tarkistaa Bernien ja Maxin reseptit?
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Ihan näin sivuhuomiona, Mosley itse kirjoitti kolumnissaan F1 Racingissa kuukausi takaperin, että mitään näistä kulujenleikkuista ei tehdä vain siksi koska hän sanoo, kaikki aiemmatkin on hyväksytty tallien ja FIA:n isojenkihojen kokouksissa.

Sitten tästä tuhlauksesta ja sen estämisestä muutenkin, itse en sitä vastaan ole millään tavalla, pikemminkin inhoan sitä kun loistavien alalla olevien ihmisten luovuus tapetaan mahdollisimman tehokkaasti kieltämällä käytännössä kaikki. F1 nyt sattuu tällä hetkellä vain olemaan parhaita markkinapaikkoja, mahdollisesti se kaikkein paras, mutta ei ole mielestäni syytä olettaa asioiden pysyvän tällä mallilla ikuisesti. Autonvalmistajat kilpakuluttavaisivat toisensa ulos ennen pitkää, ja yksityisten aika tulisi taas joka tapauksessa. Muutenkin, itse en edes tajua mikä siinä olisi niin hienoa jos 1990-luvun alkupuolen tapaan olisi kolmisenkymmentä toinen toistaan amatöörimäisempää yrittäjää tyrkyllä...

Menipäs vähän aiheen ohi :eek: .
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Nyt ne puhuu jo viidestä vuodesta ton moottoripaketin suhteen..
Talleista tuon kannalla ovat rellu ja ferkku sekä moottorivalmistajista cossu...

Eihän tuo nyt varmaan huonojuttu välttämättä olis...moottoreiden jäädyttäminen siis. Sillä ei se katsojille niin näy, että onko sielä samat koneet muutaman vuoden vai ei... Toki itse en tykkää siitä, että se vie yhden kilpailuelementin pois...
Toisaalta jos se ei pilaa formuloiden imagoo tai muuten pilaa lajia niin miksipäs ei...varsinkin jos näin saadaan ohituksia lisää.
 
Ylös