Sääntömuutokset kaudelle 2008

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Kimillehän tuo on hyvä kun mies on niin huippulahjakkuus, että voi valita tallinsa. Kattoo aluks, että millä tallilla tuntuu olevan hyvä mylly ja sitten ei muuta ku ilmottaa ittensä sinne ajelemaan... :D
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Mickey sanoi:
Ajatus:

Kielletään vielä aerodynamiikankin kehitys, niin eiköhän ala säästöä tulee.. :idea:
Niin, nimetään samantien formula fordit ykkösiksi ja ajetaan niillä. Sehän on sama kuin Mosleyn visio tulevaisuuden F1-sarjasta. Sarja johon jokainen pääsee jokamiesluokan budjetilla kisaamaan ja ei kulu liikaa rahaa kehitykseen.

Helvetti sentään, kyseessä moottoriurheilun kuninkuusluokka johon on aina kuulunut huipputeknologia, innovaatiot ja runsas rahan käyttö. Jos jollain "Stoddarteilla" ei ole tarpeeksi rahaa eikä osaamista ykkösiin niin pysykööt poissa.

Ykkösissä ei ole epäonnea- on vain huonoa insinöörityötä.
Ykkösissä ei ole sponsoripulaa - on vain huonoa pr-työtä.


No joo meni taas vähä överiks, mutta ottaa päähän nuo Mosleyn loistotuumat oikein tosissaan. :mad_old: :mad_old: :thumbdown
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Nyt kun tuota moottorijuttua on sulatellut hieman pidempää ei se kuulosta ollenkaan niin huonolta kuin alkujaan. Uskon että sarja tulisi olemaan sekä nykyisille että mahdollisesti tuleville autonvalmistajille houkuttelevampi kilpailumuoto ja viimeiset yksityistallit pystyisivät pysyttelemään mukana.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Minun mielesta olisi varmaan hyva ekaksi paattaa etta mihinka suuntaan fykkosia oltaisiin viemassa. Siis etta tehdaanko tasta oikeasti sellainen sarja johon on kaiken maailman stoddiksilla ja agureilla varaa vai jatketaan oikeasti moottoriurheilun kuninkuusluokkana niin saantojen kuin rahankaytonkin puolesta. Olen aina tykannyt ykkosissa siita etta siella on ollut aika vapaat saannot jos vertaa esim pohjoisamerikan autosarjoihin. Mutta nyt tuo moottorisaanto rupee kylla ahistamaan :nope:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
äxä sanoi:
Helvetti sentään, kyseessä moottoriurheilun kuninkuusluokka johon on aina kuulunut huipputeknologia, innovaatiot ja runsas rahan käyttö. Jos jollain "Stoddarteilla" ei ole tarpeeksi rahaa eikä osaamista ykkösiin niin pysykööt poissa.
"Aina" on viimeiset 25 vuotta? Hyvä tietää. Lisäksi nykysäännöt ovat jo niin tiukat, että todelliset innovaatiot ovat aika mahdottomia, samaten huipputeknologia on vähän kyseenalainen kun henkilöautoista löytyy monessa suhteessa pitemmälle vietyä tekniikkaa. Nykyinen kehitys tuntuu olevan yksityiskohtien hiomista yhä pidemmälle ja pidemmälle hyödyn suhteen käytettyyn rahamäärään ollessa varsin pieni. Olen vähän yllättynyt, että tämä on niin monen mielestä mielenkiintoista ja säilyttämisen arvoinen aspekti.

Mielestäni on hyvä asia, jos uusilla säännöillä saadaan rajattua kulut järkevämmälle tasolle tai kyetään luomaan joku raja, jonka jälkeen lisäpanostus ei tuo enää merkittävää hyötyä mukanaan. Haasteena on tasapainoilu teknisen kilpailun tappamisen ja kulujen välillä, täytyy toivoa, että saisivat jonkun älykkään ratkaisun tässä aikaan tällä kertaa. Ihanneratkaisussa kukaan ei enää pääse nokittamaan suuremmilla resursseilla, vaan nimenomaan henkilöstön työpanos ratkaisee.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Mä haluaisin että kisat olisivat tasaväkisempiä, nähtäisiin enemmän ohituksia, mies-miestä vastaan kamppailuja, MM-ratkeaisi vasta viimeisissä kisoissa jne. jne.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Ensinnäkään tallien budjetteja ei voi rajoittaa, tallit laittavat kisaamiseen kaikki rahat minkä irti saavat. Se on ihan normaalia eikä siinä mitään kummempaa. Se mitä FIA pystyy tekemään on pärjäämisen mahdollisuus pienelläkin budjetilla. Kannattaa muistaa että F1 on muuttunut reilun 10 vuoden aikana reilusti, ennen yksityitallit kilpailivat paljon paremmista sijoituksista. Vaikkapa Jordan napsi ihan kivasti pisteitä 90-luvun puolessa välissä, ja ennen Minardikin sai sentään jonkun verran pisteitä per kisa.

Tuossa moottorihommassa epäilyttää "Moottorinvalmistajat saavat tehdä päivityksiä, mutta FIA päättää onko päivitys sellainen että se hyväksytään (ei siis lisää suorituskykyä)." Millä ihmeellä FIA pystyy sanomaan mikä lisää suorituskykyä ja mikä ei.

Ennemmin se kierrostenrajoitus ja/tai ilmanoton kuristus. Silloin tehoa ei saisi helposti lisää, joka tarkoittaisi hitaampaa konetehon kasvua, joka taas antaisi mahdollisuuden kisata huonommallakin koneella.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Toni_V sanoi:
Tuossa moottorihommassa epäilyttää "Moottorinvalmistajat saavat tehdä päivityksiä, mutta FIA päättää onko päivitys sellainen että se hyväksytään (ei siis lisää suorituskykyä)." Millä ihmeellä FIA pystyy sanomaan mikä lisää suorituskykyä ja mikä ei.

Ennemmin se kierrostenrajoitus ja/tai ilmanoton kuristus. Silloin tehoa ei saisi helposti lisää, joka tarkoittaisi hitaampaa konetehon kasvua, joka taas antaisi mahdollisuuden kisata huonommallakin koneella.
Tuota minäkin mietin. Jos moottorinvalmistajan A:n mylly tuottaa 50-100hv enemmän kuin moottorivalmistajan B:n mylly, niin valmistaja B joutuu antamaan reilusti tasoitusta 5 vuotta?
Entäs jos joku valmistaja keksii tämän porsaanreiän: Tuovat riviin koneen, joka tuottaa 200hv enemmän kuin kilpailijoiden, mutta ei kestä kisapituutta. Pari vuotta kehitystä luotettavuuden eteen ja loppuaika ollaankin ylivoimaisia. :D
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
tsinivuo sanoi:
Tuota minäkin mietin. Jos moottorinvalmistajan A:n mylly tuottaa 50-100hv enemmän kuin moottorivalmistajan B:n mylly, niin valmistaja B joutuu antamaan reilusti tasoitusta 5 vuotta?
Entäs jos joku valmistaja keksii tämän porsaanreiän: Tuovat riviin koneen, joka tuottaa 200hv enemmän kuin kilpailijoiden, mutta ei kestä kisapituutta. Pari vuotta kehitystä luotettavuuden eteen ja loppuaika ollaankin ylivoimaisia. :D
Juuri tätä samaa pohdiskelin tänään, vuodessakin saisi varmaan tuollaisen "supermyllyn" niin kestäväksi että sillä porskutettaisiin seuraava vuosi voitosta voittoon.
 

Toni

Puusilmä
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
206
Sijainti
Kajaani
burb sanoi:
Juuri tätä samaa pohdiskelin tänään, vuodessakin saisi varmaan tuollaisen "supermyllyn" niin kestäväksi että sillä porskutettaisiin seuraava vuosi voitosta voittoon.
Tosin jos kaikki päättävät käyttää tuota samaa keinoa, niin ensimmäisenä vuotena nähdään kisoja joissa yksikään auto ei pääse moottoririkkojen takia maaliin.

Itse asiassa toivoin jotain sellaista tapahtuvaksi jo tämän vuoden Malesiassa, olisi tullut ilmi koko moottorisäännön ja lähtöruutupelleilyn luonne.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Nostetaanpa jälleen:

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2006/12/489762

FIA linjasi F1-sääntöjä vuoteen 2012

Kansainvälinen autoliitto FIA julkisti perjantaina formula ykkösten sääntölinjauksensa, jotka ulottuvat aina vuoteen 2012 asti. Uusien sääntöjen perusajatuksena on ajettaessa tuotettavan energian tehokkaampi hyödyntäminen sekä F1-autojen parissa tehtävän kehitystyön hyödyllisyys siviililiikenteessä käytettävien autojen suhteen.

Vuoden 2008 osalta FIA pohtii mahdollisuutta poistaa ilmanohjaimia ja lisäsiivekkeitä autojen etu- ja takarenkaiden väliseltä osalta. Muutos vaatisi kaikkien tallien yksimielisen kannatuksen. Lisäksi FIA puntaroi mahdollisuutta rajoittaa tuulitunneleissa tehtävää kehitystyötä. Siihen tarvittaisiin tallien enemmistöpäätös.

Vuonna 2009 FIA haluaa F1-autojen varastoivan ja käyttävän uudelleen jarrutustilanteessa syntyvää energiaa. Autojen downforcea (autoa sen liikkuessa rataan painava voima) halutaan vähentää 50 prosentilla. Autojen aerodynamiikkaan tehdään ohittamista helpottavia muutoksia. Moottorin kahden GP-viikonlopun kestovaadetta pidennetään neljään viikonloppuun ja laajennetaan koskemaan koko voimansiirtoa (moottori ja vaihdelaatikko), mikäli tämä osoittautuu mahdolliseksi. Kauden 2009 säännöt lyödään lukkoon tämän vuoden loppuun mennessä.

Kaudella 2010 osa hukkalämmön ja pakokaasujen muodossa autosta katoavasta energiasta otetaan talteen ja hyötykäytetään auttamaan auton kulkemista. Autojen aerodynamiikka standardoidaan kokonaan tai osittain.

Kaudella 2011 siirrytään viimeistään siihen, että moottorin on kestettävä neljä GP-viikonloppua. Samanaikaisesti moottoreista saatetaan tehdä turboahdettuja, rajoittaa niiden käyttämää energiamäärää ja siirtyä biopolttoaineisiin. Autojen tuottamaa downforcea vähennettäneen entisestään.

Kauden 2012 suhteen FIA mainitsee yleisluontoisesti mahdollisuudesta ottaa käyttöön muita kiinnostavia ja mielenkiintoisia teknologioita.

(MTV3)

Ja se FIA:n alkuperäinen:

http://www.fia.com/mediacentre/Press_Releases/FIA_Sport/2006/December/081206-03.html

......................

Mielenkiintoista etten sanoisi.
 
Viimeksi muokattu:

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Tavallaan aika mielenkiintoisia ehdotuksia (turbo) mutta mutta...
Ollaanko sitten vuonna 2020 tällaisissa härveleissä?
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello


Siinähän se on Ferrari samaiselta kaudelta. Ja pisaralla pisimmälle, niinhän se oli..... :jaska:
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
Minusta nämä uudet sääntölinjaukset ovat enemmän tai vähemmän reiästä.
:jaska:

Ensinnäkin nämä moottorinkeston määrääminen ja kierros rajoittimet ovat vain askel huonompaan suuntaan. Mistä ne vaihdelaatikot pitää sitten rakentaa titaanista vai jostain platinasta? Jos kerran laadulla pitää korvata määrä niin yksittäisen osan hintahan nousee tällöin aimo harppauksen.:thumbdown

Kierrosluku rajoiteiset moottorit :thumbdown . tulee aika tylsiä kisoja monzassa tulevina vuosina jos kaikkien autojen moottorit kiertävät yhtä paljon ja autoissa on 50% vähemmän downforcea on ajaminen mukavan jonoutunutta kuin nelostiellä ruuhka-aikaan. :thumbdown

yksirengas merkki :thumbdown Ecclestone ja pojat rajoittavat toimintaa typerine sääntöineen jo aivan tarpeeksi. Rengas markkinat vapaaksi ja oikeaa kehitystyötä kultakin rengas merkiltä. Sillä eihän Bstone kostu yhtään vaikka kehittäisi tai ei kehittäisi. :thumbdown

Oma ehdotukseni olisi että annetaan talleille mahdollisuus valita standardeista moottorista, rungosta, renkaista ym osista minkä haluavat. Hommataan vaikka neljä stabiilia tavaran toimittajaa ja jokainen voisi myydä moottorin tai rungon enintään viidelle tallille. JA hinta tietenkin kaikkille osille samaksi. Eli kaikki maksavat moottoristaan yhtäpaljon samoin rungostaan ja renkaistaan. Näin saadaan kaikille talleilla samat lähtöasetelmat. Tästä eteen päin sitten kehitystyötä saisi tehdä joka vuosi X € verran. Tämäkin raha summa olisi kaikille sama. Sen käyttäminen kokaan on sitten toinen juttu. Tällä systeemillä saataisiin kaikkille talleille (tai ainakin viidelle tallille) samat lähtöasetelmat ja näin ainakin puolet kuljettajista voisivat taistella kalustonsa puolesta osakilpailu voitosta. :idea: Näin tallien ei tarvitisi tuhlta tajuttomasti varoja auton ja sen osien suunnitteluun ja rakentamiseen. Ja jos kaikkille on varattu kehitystyöhön saman verran rahaa ei kukaan saa etuoikeuksia kauden aikaisista resursseista
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
kaihis sanoi:
Mistä ne vaihdelaatikot pitää sitten rakentaa titaanista vai jostain platinasta? Jos kerran laadulla pitää korvata määrä niin yksittäisen osan hintahan nousee tällöin aimo harppauksen.
Kuvitteletko ettei niissä jo nyt käytetä parhaita mahdollisia materiaaleja?
Kierrosluku rajoiteiset moottorit. tulee aika tylsiä kisoja monzassa tulevina vuosina jos kaikkien autojen moottorit kiertävät yhtä paljon ja autoissa on 50% vähemmän downforcea on ajaminen mukavan jonoutunutta kuin nelostiellä ruuhka-aikaan.
Sama maksimikierrosluku ei tarkoita yhtäläistä huippunopeutta tai kiihtyvyyttä. Ja downforceahan on erityisesti toivottu vähennettävän, jotta peesaus helpottuisi ja kuskin osuus korostuisi.
Sillä eihän Bstone kostu yhtään vaikka kehittäisi tai ei kehittäisi.
Se on koko homman pointti. Kilpavarustelu ei säästä kustannuksia. Sitä paitsi ei voi olla huono asia, että merkittävin kuskeista ja autoista riippumaton kierrosaikoihin vaikuttava muuttuja poistuu.
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
Tässähän voisi olla aineksia aikalaiseen yllätykseen. Kun kaikilta muilta paukkoo moottorit vähintään joka kolmannessa kilpailussa voi joku onnellinen paukutella aliviritetyllä ruutalla joka kisassa maaliin ja pisteille ja vaikka kauden päätteeksi pokata sen MM pystin. Formuloihin uusia huimia taktiikoita nopein ei ookaa paras vaan se jonka AUTON moottori kestaa pisimpään. Vaaditaan kuskilta huimia ajotaitoja. muutasivat sitten saman tien lajin sellaiseksi, että rataa viimesenä kiertävä auto voittaa jne. sillä tähän nämä linjaukset ovat menossa. Toisaalta eihän niitä tarvitse katsoakkaan, kiitos MTV3&kusipäät. Voisi vaikka latailla jostakin 1985-1995 kaudet koneille ja nauttia lajin kultavuosista.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Sääntöasiat lienevät jälleen kerran ajankohtaisia - koskas eivät!? - nostettavaksi pöydälle. Kaudelle 2007 tehdyt sääntömuutokset vaikuttavat ensimmäisten kilpailujen perusteella melkoiselta katastrofilta. Radalla tapahtuu nykyään vieläkin vähemmän kuin ennen. Ja se on jo melkoinen saavutus.

Vai onko jonkun mielestä muutoksissa menty oikeaan suuntaan?

Mitä tuokaan lopulta tullessaan kausi 2008?
 

Overhouse

Well-known member
Liittynyt
26.2.2007
Viestit
280
Kierrostenrajoitin ja luistonesto joutaa ainakin roskakoriin, kuten myös 2 kilpailun moottorisääntö. Moottoreiden kehitystyön lopettaminen se vasta hullua olikin, kyseessä on kuitenkin kuninkuusluokka, eikä mikään Jokkis, jossa kulujen karsiminen on luonnollista...
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
toi vitun moottorin 19000 rajottaminen on niin perseestä ku voi olla. laji on tylsempi ku aikoihin
 
Ylös