Jone
Well-known member
Kimillehän tuo on hyvä kun mies on niin huippulahjakkuus, että voi valita tallinsa. Kattoo aluks, että millä tallilla tuntuu olevan hyvä mylly ja sitten ei muuta ku ilmottaa ittensä sinne ajelemaan...
Niin, nimetään samantien formula fordit ykkösiksi ja ajetaan niillä. Sehän on sama kuin Mosleyn visio tulevaisuuden F1-sarjasta. Sarja johon jokainen pääsee jokamiesluokan budjetilla kisaamaan ja ei kulu liikaa rahaa kehitykseen.Mickey sanoi:Ajatus:
Kielletään vielä aerodynamiikankin kehitys, niin eiköhän ala säästöä tulee.. :idea:
"Aina" on viimeiset 25 vuotta? Hyvä tietää. Lisäksi nykysäännöt ovat jo niin tiukat, että todelliset innovaatiot ovat aika mahdottomia, samaten huipputeknologia on vähän kyseenalainen kun henkilöautoista löytyy monessa suhteessa pitemmälle vietyä tekniikkaa. Nykyinen kehitys tuntuu olevan yksityiskohtien hiomista yhä pidemmälle ja pidemmälle hyödyn suhteen käytettyyn rahamäärään ollessa varsin pieni. Olen vähän yllättynyt, että tämä on niin monen mielestä mielenkiintoista ja säilyttämisen arvoinen aspekti.äxä sanoi:Helvetti sentään, kyseessä moottoriurheilun kuninkuusluokka johon on aina kuulunut huipputeknologia, innovaatiot ja runsas rahan käyttö. Jos jollain "Stoddarteilla" ei ole tarpeeksi rahaa eikä osaamista ykkösiin niin pysykööt poissa.
Tuota minäkin mietin. Jos moottorinvalmistajan A:n mylly tuottaa 50-100hv enemmän kuin moottorivalmistajan B:n mylly, niin valmistaja B joutuu antamaan reilusti tasoitusta 5 vuotta?Toni_V sanoi:Tuossa moottorihommassa epäilyttää "Moottorinvalmistajat saavat tehdä päivityksiä, mutta FIA päättää onko päivitys sellainen että se hyväksytään (ei siis lisää suorituskykyä)." Millä ihmeellä FIA pystyy sanomaan mikä lisää suorituskykyä ja mikä ei.
Ennemmin se kierrostenrajoitus ja/tai ilmanoton kuristus. Silloin tehoa ei saisi helposti lisää, joka tarkoittaisi hitaampaa konetehon kasvua, joka taas antaisi mahdollisuuden kisata huonommallakin koneella.
Juuri tätä samaa pohdiskelin tänään, vuodessakin saisi varmaan tuollaisen "supermyllyn" niin kestäväksi että sillä porskutettaisiin seuraava vuosi voitosta voittoon.tsinivuo sanoi:Tuota minäkin mietin. Jos moottorinvalmistajan A:n mylly tuottaa 50-100hv enemmän kuin moottorivalmistajan B:n mylly, niin valmistaja B joutuu antamaan reilusti tasoitusta 5 vuotta?
Entäs jos joku valmistaja keksii tämän porsaanreiän: Tuovat riviin koneen, joka tuottaa 200hv enemmän kuin kilpailijoiden, mutta ei kestä kisapituutta. Pari vuotta kehitystä luotettavuuden eteen ja loppuaika ollaankin ylivoimaisia.
Tosin jos kaikki päättävät käyttää tuota samaa keinoa, niin ensimmäisenä vuotena nähdään kisoja joissa yksikään auto ei pääse moottoririkkojen takia maaliin.burb sanoi:Juuri tätä samaa pohdiskelin tänään, vuodessakin saisi varmaan tuollaisen "supermyllyn" niin kestäväksi että sillä porskutettaisiin seuraava vuosi voitosta voittoon.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2006/12/489762
FIA linjasi F1-sääntöjä vuoteen 2012
Kansainvälinen autoliitto FIA julkisti perjantaina formula ykkösten sääntölinjauksensa, jotka ulottuvat aina vuoteen 2012 asti. Uusien sääntöjen perusajatuksena on ajettaessa tuotettavan energian tehokkaampi hyödyntäminen sekä F1-autojen parissa tehtävän kehitystyön hyödyllisyys siviililiikenteessä käytettävien autojen suhteen.
Vuoden 2008 osalta FIA pohtii mahdollisuutta poistaa ilmanohjaimia ja lisäsiivekkeitä autojen etu- ja takarenkaiden väliseltä osalta. Muutos vaatisi kaikkien tallien yksimielisen kannatuksen. Lisäksi FIA puntaroi mahdollisuutta rajoittaa tuulitunneleissa tehtävää kehitystyötä. Siihen tarvittaisiin tallien enemmistöpäätös.
Vuonna 2009 FIA haluaa F1-autojen varastoivan ja käyttävän uudelleen jarrutustilanteessa syntyvää energiaa. Autojen downforcea (autoa sen liikkuessa rataan painava voima) halutaan vähentää 50 prosentilla. Autojen aerodynamiikkaan tehdään ohittamista helpottavia muutoksia. Moottorin kahden GP-viikonlopun kestovaadetta pidennetään neljään viikonloppuun ja laajennetaan koskemaan koko voimansiirtoa (moottori ja vaihdelaatikko), mikäli tämä osoittautuu mahdolliseksi. Kauden 2009 säännöt lyödään lukkoon tämän vuoden loppuun mennessä.
Kaudella 2010 osa hukkalämmön ja pakokaasujen muodossa autosta katoavasta energiasta otetaan talteen ja hyötykäytetään auttamaan auton kulkemista. Autojen aerodynamiikka standardoidaan kokonaan tai osittain.
Kaudella 2011 siirrytään viimeistään siihen, että moottorin on kestettävä neljä GP-viikonloppua. Samanaikaisesti moottoreista saatetaan tehdä turboahdettuja, rajoittaa niiden käyttämää energiamäärää ja siirtyä biopolttoaineisiin. Autojen tuottamaa downforcea vähennettäneen entisestään.
Kauden 2012 suhteen FIA mainitsee yleisluontoisesti mahdollisuudesta ottaa käyttöön muita kiinnostavia ja mielenkiintoisia teknologioita.
(MTV3)
Kuvitteletko ettei niissä jo nyt käytetä parhaita mahdollisia materiaaleja?kaihis sanoi:Mistä ne vaihdelaatikot pitää sitten rakentaa titaanista vai jostain platinasta? Jos kerran laadulla pitää korvata määrä niin yksittäisen osan hintahan nousee tällöin aimo harppauksen.
Sama maksimikierrosluku ei tarkoita yhtäläistä huippunopeutta tai kiihtyvyyttä. Ja downforceahan on erityisesti toivottu vähennettävän, jotta peesaus helpottuisi ja kuskin osuus korostuisi.Kierrosluku rajoiteiset moottorit. tulee aika tylsiä kisoja monzassa tulevina vuosina jos kaikkien autojen moottorit kiertävät yhtä paljon ja autoissa on 50% vähemmän downforcea on ajaminen mukavan jonoutunutta kuin nelostiellä ruuhka-aikaan.
Se on koko homman pointti. Kilpavarustelu ei säästä kustannuksia. Sitä paitsi ei voi olla huono asia, että merkittävin kuskeista ja autoista riippumaton kierrosaikoihin vaikuttava muuttuja poistuu.Sillä eihän Bstone kostu yhtään vaikka kehittäisi tai ei kehittäisi.