Sääntömuutokset kaudelle 2008

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
-Kierroksen rajoitin pois
-Luistonesto pois
-Aerodynaamisen pidon reilu vähennys
-Mekaanisen lisääminen -> slicksit
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
-standarditakasiipi (lisää ilmanvastusta ja imua, nykyisellään siivet suunitellaan ohitusta vaikeuttamaan)
-etusiipi alas (lisää pitoa perässäajeluun)
-kierrosrajoitin pois (lisää moottoririkkoja ja ohituksia)
-luistonesto pois (lisää ajovirheitä)
-sliksit (pitävämmät renkaat)
 
Viimeksi muokattu:

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Lonso_567 sanoi:
-standarditakasiipi (lisää ilmanvastusta ja imua, nykyisellään siivet suunitellaan ohitusta vaikeuttamaan)
-etusiipi alas (lisää pitoa perässäajeluun)
-kierrosrajoitin pois (lisää moottoririkkoja ja ohituksia)
-luistonesto pois (lisää ajovirheitä)
-sliksit (pitävämmät renkaat)
Yhdyn lähes täysin tähän kommenttiin.

Takasiipeen tiukat rajoitukset, jotta auto aiheuttaisi imun taakseen. Slicksit tulevat toteutumaan vain jos autojen aerodymaaminen pito heikkenee, joten etusiiven suunnitteluun (oli se sitten korkeus tahi muu ominaisuus) tarvitsee muutoksia myös.

Kierrosrajoitus ja moottorin _kahden_ kisan kestovaatimus on idioottimaisinta mitä kuninkuusluokassa on koskaan keksitty, jätetään ne jäähdyttelysarjat ex-tähdille ja noususarjat tulevaisuuden lupauksille.
Luistonestoja ja starttijärjestelmiä on vaikea valvoa, mutta pahimmista voitaisiin päästä eroon asettamalla "käryille" kovat rangaistukset, pistäisi tallitkin harkitsemaan onko lähdön 1-2 sijoituksesta niin paljoa hyötyä jos riskeerattavana on 18 pisteen potti ja lähtöpaikkarangaistukset tmv.

Vaikka Minardia sympaattisena tallina pidinkin, niin mitä helvettiä koko kuninkuusluokassa tekee talleilla jolla ei ole varaa pariin mottiin, aina sitä joku miljardööri löytyy pyörittämään jonkun sortin tallia, varsinkin nyt kun ostorungot tulevat sallituiksi. Turhaan siellä on liikkuvia mainoksia (ilman mainostajia) on ajattaa, kyllä ne sinne radanvarsiin mahtuu muutenkin.

(Hyvää sunnuntaiaamua vaan, kapakki kiittää tuesta.)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Totke sanoi:
Luistonestoja ja starttijärjestelmiä on vaikea valvoa
Ei ole enää, kun elektroniikkayksiköt on FIA:n toimittamia. Luistonestothan poistuu ensi vuodeksi.
Vaikka Minardia sympaattisena tallina pidinkin, niin mitä helvettiä koko kuninkuusluokassa tekee talleilla jolla ei ole varaa pariin mottiin, aina sitä joku miljardööri löytyy pyörittämään jonkun sortin tallia, varsinkin nyt kun ostorungot tulevat sallituiksi. Turhaan siellä on liikkuvia mainoksia (ilman mainostajia) on ajattaa, kyllä ne sinne radanvarsiin mahtuu muutenkin.
Tästä olen eri mieltä. F1:ssä pitää olla erilaisista lähtökohdista toimivia talleja. Budjettien rajoittamaton kasvatus johtaisi pelkkään autotehtaiden kilpailuun, mikä loppujen lopuksi tekisi koko hommasta aika väritöntä ja persoonatonta (kun kuskitkin vain olisivat autotehtaiden mannekiineja). Tälläkin kaudella oma mielenkiintonsa on siinä, että Super Aguri haastaa Hondan tehtaan.

Edit: F1 meinasi kuihtua omaan taloudelliseen mahdottomuuteensa juuri sen takia, ettei niitä miljardöörejä tuntunut enää löytyvän mistään. Mateschitz onneksi tuli ja pelasti pari tallia.

Edit2: Minä olenkin sitä sukupolvea, joka muistaa Merzarion ja Rebaquen.
 
Viimeksi muokattu:

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
En hirveästi jaksa näistä sääntömuutoksista hehkuttaa, mutta mielestäni paras tapa lisätä ohituksia on mekaanisen pidon lisääminen ja "turbo" napin käyttöönotto. Turbo nappi olisi jo nyt saatavan erittäin helposti. Napilla vain poistettaisiin rajoitin käytöstä... Kuljettajalle annettaisiin tehot käyttöön vaikka 10*10sek.

Kommentteja?
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
bigbear sanoi:
En hirveästi jaksa näistä sääntömuutoksista hehkuttaa, mutta mielestäni paras tapa lisätä ohituksia on mekaanisen pidon lisääminen ja "turbo" napin käyttöönotto. Turbo nappi olisi jo nyt saatavan erittäin helposti. Napilla vain poistettaisiin rajoitin käytöstä... Kuljettajalle annettaisiin tehot käyttöön vaikka 10*10sek.
Kommentteja?
Hyvä idea, kierroksia saisi ulos vaikka 19500-20000 tai sitten niin paljon kuin saadaa koneesta ulos.
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Felix sanoi:
Hyvä idea, kierroksia saisi ulos vaikka 19500-20000 tai sitten niin paljon kuin saadaa koneesta ulos.
Vielä kun saataisi tämän napin käyttö lähetysgrafiikkaan näkyviin, niin...:ahem:
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
PekPoy sanoi:
Kun nyt ensiksi tulisi autoihin tuollainen nappi? :D
No siitähän tässä jankataankin, en kai minäkään nyt ensi kautta koskevassa threadissa tästä päivästä jankkaa :p

Saisivat kyllä nakata koko moottorirajotteet hevonkettuun. Kone/kisaviikonloppu nyt on vielä ok, mutta kaikennäkönen keinotekoinen rajoittaminen on ihan perberistä. 2,4L V8 vapari, siinä on tarpeeks rajotusta.
 

Espilepsia

Well-known member
Liittynyt
12.4.2007
Viestit
106
Mickey sanoi:
Tuo kyllä romuttaa ajatuksen kustannusten kurissa pitämisestä, joten ei tule toteutumaan.
Mitenkä mahtaa olla onnistunut kustannusten säästäminen edes nykyisellä moottorisäännöllä? Omasta mielestäni ei 2 kisaviikonlopun rajoitus ole asiaan vaikuttanut. En näkisi siis kauheasti eroa siihen että moinen turbo sallittaisiin.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Miten se turbo nyt kustannuksia lisäisi? Hyvinhän nuo moottorit viimekaudellakin kestivät ilman rajoituspelleilyjä.. ja tallien budjetithan olivat kaikkinensa nousseet palttiarallaa 10% viime kaudesta. Moottorirajoitukset nyt ovat yksi kärpäsen paska tuossa budjetissa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kierroksen rajoitin saa olla, kunhan sen saisi hetkellisesti ylittää kisan aikana. Esim. jokaiselle kuljettajalle "ohitusnappi" jota saisi käyttää esim. kolme kertaa kisan aikana?

Härpäkekielto ja samalla siipien määrän voisi rajoittaa edessä ja takana kahteen elementtiin. Tämän lisäksi ponttoonien päälle ei saisi laittaa minkään tyypin ohjaimia/siipiä/härpäkkeitä.

Jos on yks rengasvalmistaja, niin ei mitään pakkokäyttöä eri rengassarjoille. Siitä ei ole mitään hyötyä millekkään tiimille, päinvastoin. Isot porskuttaa kuten ennenkin ja pienillä on entistä enemmän vaikeuksia. Olis vaan selkeästi vaikka neljät eri kovuiset renkaat ja niistä jokainen saisi valita itsellään parhaiten toimivat kumit jokaiseen kisaan.

Loppu tuolle typerälle aika-ajosysteemille. Ei ole mitään järkeä että kisojen ensimmäiset kierrokset kikkaillaan lauantain aika-ajoissa. Kellä on minkäkin verran bensaa yms höpinää. Kaikille tyhjät tankit ja itse yrityksiä esim. 4. Tämän lisäksi automääränrajoitus radalle? Sitten vielä kolmeen osaan sakki, eli hitaat, keskikasti ja kärkitallit. Ei olis mikään Spyker, jonkin kädettömän maksukuskin kans radalla tukkimassa kärkitallin autojen kierroksia.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Misa1 sanoi:
Kaikille tyhjät tankit ja itse yrityksiä esim. 4. Tämän lisäksi automääränrajoitus radalle? Sitten vielä kolmeen osaan sakki, eli hitaat, keskikasti ja kärkitallit. Ei olis mikään Spyker, jonkin kädettömän maksukuskin kans radalla tukkimassa kärkitallin autojen kierroksia.
Eikös nuo Spykerit yms jo nykyisessä systeemissä häviä sotkemasta kärkipään kuskien yrityksiä luonnollisen poistuman kautta?
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Miun mielest ton vikan aika-ajo osuuden vois vähän niinkun Super Pole tyyppisesti, et jokainen 10 parhaan joukkoon selvinnyt kuski vetäis yhden nopean kierroksen vuorotellen, niin että 2 session nopein ajaisi viimeisenä, tietysti tyhjillä tankeilla, muuten saisi pysyä aika-ajo samana
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Täytyy toivoa, että F1-autojen standardointi ei mene liian pitkälle. Lähes joka topiikissa käy kiivas keskustelu siitä, onko meidän isi vahvempi kuin teidän isi. Tai oliko meidän isi vahvempi kuin teidän isi jos. Tai olisiko meidän isi ollut vahvempi kuin teidän isi jos.

Sitten kun kaikki ajavat joskus lähes samanlaisilla autoilla, niin mistä ihmeestä täällä riittää juttua? Ei mistään :D
 
Ylös