Sääntömuutokset kaudelle 2008

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Black Leopard sanoi:
Olet oikeassa siinä että ihminen on perusluonteeltaan konservatiivinen ja tässäkin asiassa se tulee esiin.Osan rankaksi menneestä arvostelusta voi
ehkä perustella tällä.Kuitenkin, en muista että edes 1998 vielä huomattavasti radikaalimmat muutokset tai etusiipien nostaminen kahteen eri otteeseen parina viimeisinä vuosina olisi nostanut näin kovaa kritiikkiä periaatteessa visuaalisten seikkojen puolesta.F1 elää katsojistaan ja mitä voimakkaampaa sekä laajempaa yleisöstä kuuluvan kritiikin ääni on sen tarkemmin sitä pitäisi myös kuunnella ja ottaa huomioon.
Kyllä ne 1997 -> 1998 oli esteettisesti huomattavasti pienempiä muutoksia kuin nykyisen takasiiven vaihtaminen tuohon siivenirvikuvaan. Ottaisivat ennemmin koko takasiiven vittuun kuin toisivat nuo aironhankaimet.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
J.Heldenview sanoi:
En ihmettelis jos pästään lähelle viimekauden aikoja, mutta kauden 2004 aikoihin ei taideta ihan muutamassa vuodessa yltää.
No laitetaanpa vertailun vuoksi siis joulukuun 2003 nopein aika Jerezistä myös. Sekin on de la Rosan ajamana 1:16.203. Eli hitaampi kuin 2004. Liekö Pedro ajanut viime joulukuussa vielä vanhoilla aerodynamiikkasäännöillä?

Kauden 2005 aikana imettiin aerodynamiikkamuutoksista johtunut hidastuminen jo lähes kiinni. Esim. Monzassa paaluaikojen 2004-2005 eroa oli vain 0,8 sekuntia, Brasiliassa eroa oli 1,3. En pidä tuollaista eroa kovin merkittävänä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
WebSlave sanoi:
Esim. Monzassa paaluaikojen 2004-2005 eroa oli vain 0,8 sekuntia, Brasiliassa eroa oli 1,3. En pidä tuollaista eroa kovin merkittävänä.
Kenties eroa kannattaisi laskea prosentteina, eikä sekunteina, jos aikoo vertailla eri kisoja. Radan pituudella, ja profiilillakin, on varmasti jokin vaikutus siihen montako sekuntia hitaammalla autolla jää.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
WebSlave sanoi:
Kauden 2005 aikana imettiin aerodynamiikkamuutoksista johtunut hidastuminen jo lähes kiinni. Esim. Monzassa paaluaikojen 2004-2005 eroa oli vain 0,8 sekuntia, Brasiliassa eroa oli 1,3. En pidä tuollaista eroa kovin merkittävänä.
Monzassa aerodynamiikan leikkaukset ei tunnu niin pahasti ja kokokisanrenkaidenkin vaikutus on pienehkö. Suorallahan ne kulki jopa paremmin kuin ennen ja Monza on pelkkää suoraa.

Ja yli sekunnin ero on mielestäni varsin merkittävä. Sillä erolla melkein sut ohitettaisiin kierroksella vanhoilla säännöillä. Ja ero olis vieläkin suurempi jos vanhojen sääntöjen mukaista autoa olisi hiottu paremmaksi.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ison rahan jokkis-kisoja tulossa :thumbdown Ei nuo mitään kuluja karsi, kun kokoajan muutetaan systeemejä. Se mikä voitetaan tuossa luotettavuudessa, hävitään testaamisessa. Kierrosrajoitus!!!!! :nope:

Kunhan automatiikkaa (luistonesto yms) saadaan pois vaikka standardi-osin, niin hyvä. Samoin standardi-siivekkeetkin ovat tervetulleita, jos ne OIKEASTI auttavat ohittamaan. Rengasmerkkejä mieluiten kyllä vain yksi, niin ei niin paljoa tuo rengaskilpailu ja -testaaminen veisi F1-autoja vaarallisiin nopeuksiin.

Nuo ehdotukset eivät kyllä vähentäisi kuluja, ei niin sitten millään. Edelleenkin saisit testata radalla vaikka 24/7 ja samalla pyörittää tehdasta/tuulitunnelia täydellä teholla, jos siltä tuntuu ja paalua riittää.
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Matxi sanoi:
Kyllä ne 1997 -> 1998 oli esteettisesti huomattavasti pienempiä muutoksia kuin nykyisen takasiiven vaihtaminen tuohon siivenirvikuvaan. Ottaisivat ennemmin koko takasiiven vittuun kuin toisivat nuo aironhankaimet.
:D :thumbup: helvet.. hyvin lohkaistu!!!

Hiukan karkaa todellakin käsistä nuo sääntöuudistukset...

1 rengasmerkki ykkösiin? Saako Ferrari vielä enemmän erikoisetuja Brigseiltä?
2 rengasmerkkiä parempi minun mielestä, silloin voit valita kumit jotka toimivat paremmin autossasi ja ei ole suunniteltu esim. vain Ferrarille (pääsänöisesti)
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Matxi sanoi:
Kyllä ne 1997 -> 1998 oli esteettisesti huomattavasti pienempiä muutoksia kuin nykyisen takasiiven vaihtaminen tuohon siivenirvikuvaan. Ottaisivat ennemmin koko takasiiven vittuun kuin toisivat nuo aironhankaimet.
No olivat toki.Mutta kyllä niistäkin ´97 julkistamisen jälkeen melkoinen mekkala nousi.Mm: J.Villeneuve kommentoi niitä suoraan julkisuudessa "paskoiksi" ja uhitteli lopettavansa luokassa siirtymällä takaisin rapakon taakse.FIA veti tuosta tunnetusti herneet.

Josta tulikin mieleen... mitä kuljettajat ovat uudesta "takasiivestä" mieltä? Tai kaavailluista sääntömuutoksista yleensä?
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Otto Hokkanen sanoi:
Kenties eroa kannattaisi laskea prosentteina, eikä sekunteina, jos aikoo vertailla eri kisoja. Radan pituudella, ja profiilillakin, on varmasti jokin vaikutus siihen montako sekuntia hitaammalla autolla jää.
Epäilemättä. Tarkoitukseni ei ollut kuitenkaan tehdä asiasta mitään tieteellistä tutkimusta. Lukijat täällä suurin piirtein tietänevät Monzan ja Interlagosin ja osaavat suhteuttaa aikaerot. Pointti oli kuitenkin se, että ero oli marginaalinen.
J.Heldenview sanoi:
Monzassa aerodynamiikan leikkaukset ei tunnu niin pahasti ja kokokisanrenkaidenkin vaikutus on pienehkö.
Toki näin. Mutkaisilla radoilla ero on varmasti ollut suurempi. Nuo esimerkit valitsin siksi, että muistelin olosuhteiden olleen jokseenkin vertailukelpoiset. Muuttuneella rengassäännöllä ei liene kovin oleellista merkitystä aika-ajoaikoihin, joita vertailin.
Ja yli sekunnin ero on mielestäni varsin merkittävä. Sillä erolla melkein sut ohitettaisiin kierroksella vanhoilla säännöillä.
No, tuossa kyse on näkemyserosta. Mielestäni ero, joka on pienempi kuin eri tallien välinen ero samalla kaudella ei ole kovin merkittävä.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
-Standardoitu moottorinohjausyksikkö (ECU) :thumbup:

Tämä on se säännönkohta jonka oikeasti mieluusti näkisin tulevaisuudessakin vapaana. Moottoreiden tehokehitys nojaa hyvin pitkästi sitä ohjaavan elektroniikan kehitykseen.

Toisaalta taas standardoimalla päästään eroon sutimisenestoista ja saadaan radalla "kuljettajan ajamat autot", joten tämä sääntökohta on ehkä juuri ja juuri hyväksyttävissä.

-Pitkäikäiset moottorit :thumbup:
-Pitkäikäiset vaihdelaatikot :thumbup:
-Yksi rengasmerkki :thumbup:
-Kierrosrajoitetut moottorit :thumbdown :thumbdown

Mitäs vitun järkeä tässä nyt on? Kai moottoreita pitää saada kehittää eteenpäin jollain tavalla.

-Rajoituksia tallien mahdollisuuksiin tehdä aerodynaamisia muutoksia kauden aikana :thumbdown

Ei pelaa. Suunnittelua tehdään 24/7. Uudet mallit tulevat radoille testeissä.

-ohitusten helpottaminen aerodynaamisilla muutoksilla (CDG-siipi?) :thumbup:

Sopii mielestäni paremmin F1:siin, kuin jokin keinotekoinen reuna jolla saadaan tyhjiö taakse.

EDIT: Jos kiekkarajoitteiset koneet tulevat, näkisin itse tapahtuvan saman, kuin jos Cosworth tekisi kaikki moottorit ja tehtaat ostaisivat näille sitten nimet kylkeen.. Samalla MotoGP:stä tehtäisiin teknologisesti edistynein sarja mitä tulee moottoreihin. ;)
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
-ohitusten helpottaminen aerodynaamisilla muutoksilla (CDG-siipi?)
Ihme että FIA lykkää tuota siipeä kehiin, koska tuosta CDG siivestä on silkkaa etua mclarenille, heillä on ollut sellainen käytössä aiemmin ;)
Katsokaapa ja ihailkaa M9A-mallia
 

Jurva

Well-known member
Liittynyt
6.10.2000
Viestit
69
Sijainti
Hämeenlinna
Onko kukaan pohtinut sitä, että jos mennään lähemmäs yksityyppiluokkaa näillä säännöillä, lisääkö se tiimien testaamista.

Näkisin itse että suurimmat säästöt saataisiin vähentämällä autoilla ajettavia kilometrejä. Niihin kuuluu siis kisat sekä testit. Minulla ei nyt ole mitään lukuja, mutta montakohan "kisaa" tulee tiimien ajettua lisää, kun lasketaan testit mukaan.
Myös kaudessa ajettavien kisojen määrää voisi laskea. Tälle kaudelle taisivat onneksi järjestellä kisoja logistisesti järkevimmin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jurva sanoi:
Onko kukaan pohtinut sitä, että jos mennään lähemmäs yksityyppiluokkaa näillä säännöillä, lisääkö se tiimien testaamista.
Tuskin se lisää jos testimäärätkin rajataan säännöillä, kuten on tarkoitus. Nythän esiteltiin vain tekniset säännöt. Ongelmahan tässä on se, että varakkaammilla talleilla on myös paremmat testipenkit ja tuulitunnelit, jossa voidaan sitten käyttää ne testaamisesta jäävät rahat.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Paljonkahan tiimeillä menee rahaa reissaamiseen Euroopan ulkopuolelle ja siihen, jotta kisoja on 16 sijaan 19?
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Siis ei voi olla totta että tuo takasiipi tulee.. Mikä täällä sivullakin on. Miksi noin järkyttävän rumaa ratkaisua pitää tuoda! Ja tuokin on taas tuttuun tapaan puoliväkisin tulossa. No, toisivat nyt sitten vielä sen 70-luvun "teetarjottimen" jokaiseen autoon keulaan.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Teemu Puumala sanoi:
Siis ei voi olla totta että tuo takasiipi tulee.. Mikä täällä sivullakin on. Miksi noin järkyttävän rumaa ratkaisua pitää tuoda! Ja tuokin on taas tuttuun tapaan puoliväkisin tulossa. No, toisivat nyt sitten vielä sen 70-luvun "teetarjottimen" jokaiseen autoon keulaan.
Tässä kohtaa onkin hyvä kysyä, että kuinka "normisiivestä", jolla sentään ohiteltiin aikoinaan vuosikymmeniä formuloissa ja monissa muissa sarjoilla tietenkin vielä nykyäänkin, ei saataisi millään "ohitsystävällistä"?

Tämän säännön läpiviemisessä on jälleen kysymys ihan jostain muusta kuin vain ohitusten lisäämisestä... :thumbdown
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Felix sanoi:
Tämän säännön läpiviemisessä on jälleen kysymys ihan jostain muusta kuin vain ohitusten lisäämisestä... :thumbdown
Totta. Mosleyssä on tyrannin vikaa. Ja on vielä natsin poika!
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Kansainvälinen autoliitto FIA julkisti keskiviikkona F1-sarjaan kaudella 2008 tehtäviä sääntömuutoksia. Merkittävimpiä muutoksista on lähtöruuturangaistuksien poistuminen.

Nykysäännön mukaan kuljettajan lähtöruutua pudotetaan moottoririkon sattuessa kymmenen sijaa alaspäin kisan startissa. Säännön tulkinta aiheutti paljon sekaannusta Malesian osakilpailussa.

Kaudella 2008 FIA ottaa käyttöön erilaisen rangaistuksen. Mikäli auton moottori tai vaihdelaatikko vaihdetaan ennen vaaditun kisamäärän täyttymistä, autoon tullaan kilpailun ajaksi asentamaan 15 kilogramman lisäpaino.

FIA ilmoitti myös, että nykyisin sarjaan ilmoittautuvilta talleilta vaadittava 48 miljoonan dollarin takuumaksu tulee poistumaan. Testaamista tullaan myös rajoittamaan 30 000 kilometriin yhden kalenterivuoden aikana.

Kausina 2008-2010 formula ykkösissä tullaan käyttämään vain yhtä rengastoimittajaa. Samalla renkaanlämmittimien ja vara-autojen käyttö tullaan myös kieltämään. Autonvalmistajilla ei ole myöskään lupaa toimittaa moottoreita kuin vain enintään kahdelle asiakastallille. Asiakasmäärän lisäämiseen tarvitaan FIA:n erillinen suostumus.

FIA:n kaavailuissa kisakalenteria ollaan myös laajentamassa. On mahdollista, että tulevaisuudessa F1-sarjassa tullaan kauden aikana ajamaan 20 osakilpailua.
Että tämmöstä
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Edellisten lisäksi TS oli löytänyt vielä yhden järkyttävän ehdotuksen, eli samoilla moottoreilla kolme vuotta.
TS:
"Nyt Mosleyn junailema sääntölista sysää ns. kapinatallit taas eristykseen. On selvä, että varsinkin FIA:n esittämä moottorikehityksen jäädyttäminen kolmeksi vuodeksi ei millään voi saada Mercedeksen, BMW:n, Renaultin, Hondan ja Toyotan hyväksyntää."

Mosley taitaa olla ihan sekopää. Just kun sopu oli löytymässä, se vetäisee hihastaan ihan mitä tahansa ehdotuksia.
 
Ylös