Sääntömuutoksia

August

Well-known member
Liittynyt
14.3.2002
Viestit
70
Sijainti
Vantaa
Siis jos alla olevat säännöt tulevat voimaan niin aika mopo luokaksi Formulat ovat menossa. Samaan listaan sopisi kuljettajille vakio palkkaus. Tuo pienempi moottori on hyvä mutta muut muutokset ovat surkeita.

- Kolmilitraisista V10-moottoreista siirryttäisiin 2,4-litraisiin V8-koneisiin.
- Yhden moottorin olisi kestettävä kahden kisaviikonlopun ajan. Tällä hetkellä yhden moottorin on kestettävä yhden kisaviikonlopun.
- Moottoria ohjaavan elektroniikkayksikön pitäisi olla jokaisella tallilla standardi.
- Manuaaliseen vaihdelaatikkoon ja kytkimeen palaaminen.
- Standardit jarrut
- Autojen minimipainoa vähennettäisiin ainakin 50 kilolla
- Renkaiden leveyttä kavennettaisiin ja käytettäisiin vain yhtä rengastoimittajaa
- Vara-auton käyttöä ei enää sallittaisi
- Autot olisivat parc ferme -huoltokiellossa koko kisaviikonlopun ajan
- Testaamista vähennettäisiin merkittävästi
- Kisan aikana ei saisi enää vaihtaa renkaita, paitsi jos kuljettaja kärsii rengasrikon. Välitankkaus pysyisi sallittuna.
- Tallien ei tarvitsisi enää itse valmistaa autojaan, vaan niiden ostaminen toisilta talleilta sallittaisiin
- Formula ykkösiin otettaisiin mukaan 12 tallia
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
ensinnäkin, V10 koneista ei siirrytä V8 koneisiin (ainakin BMW vastustaa sitä tulevan M5 mallinsa takia)
Toisekseen, yhtä rengastoimittajaa tuskin tulee mikäli Bstone tai Michelin ei vapaaehtoisesti luovu paikastaan...
std. jarruja en usko tulevan myöskään ykkösiin (katso ed.)
Tuo moottorin kestävyys touhu on ainakin mun mielestä aivan typerää, ykkösissä on aina totuttu näkemään moottoririkkoja, typerää ajatella että saman koneen pitäis kestää 2 viikonloppua...
Ykkösiin varmaan otettais enempikin kuin 12 tallia jos halukkaita olisi, mutta niistä halukkaista taitaa olla enempikin pulaa, ei FIA:n halusta ottaa mukaan...

Onko toi lista sun itse kyhäämä, vai oikein jostain FIA:n sivuilta tms?
Tuntuu meinaan aika oudoilta iso osa noista...
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Olihan tuo lista ainakin maikkarin tekstiteeveellä. Muutamia hyviä ehdotuksia on, mutta väkisinkin tulee sama mieleen kuin viime sääntömuutoksien aikaan: Keksimällä kasa tymiä ja mahdottomia ehdotelmia, saadaan halutut sääntömuutokset helpolla lävitse.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Tähän listaan ne uudistukset joita itse pidän hyvinä/järkevimpinä.

- Moottoria ohjaavan elektroniikkayksikön pitäisi olla jokaisella tallilla standardi.
- Manuaaliseen vaihdelaatikkoon ja kytkimeen palaaminen.
- Standardit jarrut
- Autojen minimipainoa vähennettäisiin ainakin 50 kilolla
- käytettäisiin vain yhtä rengastoimittajaa
- Testaamista vähennettäisiin merkittävästi
- Kisan aikana ei saisi enää vaihtaa renkaita, paitsi jos kuljettaja kärsii rengasrikon. Välitankkaus pysyisi sallittuna.
- Formula ykkösiin otettaisiin mukaan 12 tallia
Tollaset muutkset ku tehtäis ni formulat pysyis formuloina. Eteenkin toi elektroniikan väjentäminen :thumbup: Ja lisää talleja :thumbup:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Mikä vitun idea tuossa moottorin kestävyys säännössä on? Tämä nykyinenkin käytäntö on typerä, niin nyt moottorin pitäs kestää kaksi kisaviikonloppua.... Voi!!!:mad_old:

Muuten ehdotukset kuulostaa mielenkiintoisilta! :eek!:
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Mutta siis huomioitavaa on se, että nämä ehdotelmat ovat vasta kaudelle 2008, jolloinka nykyinen Concorde-sopimus päättyy.
 

zeker

Member
Liittynyt
24.4.2002
Viestit
7
Sijainti
Jyväskylä
August sanoi:
Siis jos alla olevat säännöt tulevat voimaan niin aika mopo luokaksi Formulat ovat menossa. Samaan listaan sopisi kuljettajille vakio palkkaus. Tuo pienempi moottori on hyvä mutta muut muutokset ovat surkeita.
Jos nuo ehdotetut sääntömuutokset tulevat voimaan niin F1 ei nää ole se F1 josta minä pidän. :nope: Tuollaisista säännöistä ei enää ole pitkä matka sääntöön että kaikilla on samavertainen auto. :jaska:

Kyllä varmasti toivotut rahalliset säästöt saataisiin aikaan muullakin tavoin kuin viemällä formuloista se mikä siinä on kaikista parasta
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
!980-luvun moottorisäännöt takas ja elektroniikka pois! :thumbup:
Kyllä niitä talleja sinne saataisiin, kun sais ottaa turbomoottorit takisin!
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Luin äkkiseltään läpi moiset muutokset. Minusta ne vaikutti varsin hyvältä. Ei minusta F1-sarjan tarvitse olla tekniikan huipputuotteiden esittely. Minusta kuninkuusluokka ansaitsee nimensä kun siellä on maailman parhaat tallit ja kuljettajat ja kovin kilpailu ja jännittävimmät/kovimmat kisat. Tällä hetkellä näistä ei kaikki toteudu.

2008 vuoteen on kuitenkin pitkä aika.
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Lisäksi mm.
- Ohjaustehostin kielletään
- Eturenkaita kavennetaan, takarenkaita levennetään (?)
- minimipaino nousee 50 kg
- Auton valmistaja saattaisi saada pisteitä 4:stä autosta mykyisen kahden sijaan (Jos siis toimittaisi autot jollekin toisellekin tiimille) => Tämä on aika hyvä, koska saattaisi lisätä autojen määrää


(F1 -Official website:)

Engines would be 2.4 litre V8s with a maximum of four valves per cylinder and would have to be used for two races not one.

There would be a list of prescribed components made from specific materials using a specified manufacturing process. Variable geometry inlet and exhaust systems would be banned, together with ultra high pressure direct injection fuel systems, and a standard ECU.

Semi-automatic gearboxes would be banned, so manual operation of both clutch and gearbox would be mandatory.

Electronically controlled differentials would also be banned, while brake discs, pads and callipers would be standardised.

Power-steering would not be allowed.

Throughout the chassis there would be a general reduction in stiffness via the maximum modulus of elasticity, and the weight limit would rise at least 50 kg to eliminate the need for ballast.

A combined tyre and aerodynamic package would be published no later than December 31 2004 to achieve specific targets for cornering speeds, straight-line speeds, grip and braking performance, and the front tyre width would be reduced while the rears would be increased to increase drag.

The proposed sporting regulation changes are equally far-reaching. Teams would no longer be allowed to use spare cars, and the race cars would be held in parc ferme throughout the weekend. There would be only one tyre supplier, eliminating the way that has so dramatically reduced lap times this season. There would be a drastic restriction on private testing, limited by mileage not number of days.

There would be two identical sets of tyres for qualifying the race, together with a new package to make sure all cars run on Friday (possibly with a return to a qualifying session) and a new Saturday qualifying system to be discussed with the commercial rights holder, broadcasters, teams and race promoters.

If qualifying continues to be with race fuel; (which is not yet decided), consideration would be given to whether the amount of fuel in the refuelling rig before a race should be fixed annually.

Tyre changes in a race would be banned (except in damage situations), but refuelling would stay.

Consideration would also be given to whether a maximum of four specified cars (two teams) per constructor should count for points, to encourage major teams to make information available to teams coming into Formula One racing. To facilitate this there would no restriction on loan, exchange or sale of chassis and components between teams or to new entrants in the championship. There would be 12 entries per years, instead of the current 10.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
En nyt lähe noita muutoksia kommentoimaan, mutta sen sanon, että jotain tälle lajille pitää jatkossa tehdä.

NÄIN EI VOI JATKUA. Ferrari ajaa sielä jossain....kaukana edellä ja muut ajaa sitten sielä 5 kilometrin päässä takana....
Maailman tylsin moottoriurheilulaji ylivoimaisesti tällä hetkellä. Ei tota jaksa yksinkertasesti enää ees kattoa.

Eli toivon vilpittömästi, että tälle lajille nuo päättäjät tekevät jotain, ja paljon. Koska tällä menolla tämä laji kuolee.

Jotain sanonee sekin, että nyt Imolassa ajetut ekat harjotukset...ykkösen ja kolmosen välinen ero on 2 sekunttia.....
En ees halua ajatella, mitä toi ero on aika-ajoissa tyyliin Ferrari - Williams tai McLaren......
Todella tylsää.

Eli FIA:lle terveisiä, tehkää jotain ja nopeesti.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Jos muutoksia tehdään kokoajan sen mukaan, että joku tekee työnsä hyvin ja muut eivät - niin eipä niillä muutoksilla saada kuin vielä isommat erot. Pitäs olla sääntömuutoksissa pykälä, joka rajottaisi Ferrarin nerokkuutta ja ahkeruutta tehdä asiat niin hyvin kun seo mahdollista .>
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
No joo ei se Ferrarin vika oo, että niillä hyvin menee.
EN tiije...masentaa vaan kun ei tossa koko lajissa oo mitää järkeä enää.

- Yhden moottorin olisi kestettävä kahden kisaviikonlopun ajan. Tällä hetkellä yhden moottorin on kestettävä yhden kisaviikonlopun. Ylimääräisistä moottorinvaihdoista rangaistaisiin.

- Moottoria ohjaavan elektroniikkayksikön pitäisi olla jokaisella tallilla standardi. Luistonesto poistettaisiin autoista.
(HELVETIN HIENOA, jos toi toteutuu! )

- Palattaisiin takaisin manuaaliseen vaihdelaatikkoon ja kytkimeen. Vaihdelaatikossa saisi olla elektroninen turvajärjestelmä valvomassa, ettei moottori käy liian kovilla kierroksilla.

- Elektronisesti toimiva tasauspyörästö
kiellettäisiin.
- Ohjaustehostin kiellettäisiin.
- Jarruja standardoitaisiin.
- Autojen minimipainoa vähennettäisiin
ainakin 50 kilolla.
- Renkaiden leveyttä kavennettaisiin
edessä ja lisättäisiin takana.
- Käytettäisiin vain yhtä
rengastoimittajaa.

- Aika-ajojärjestelmää uudistettaisiin.
- Testaamista vähennettäisiin
merkittävästi. Testaamiselle
asetettaisiin kilometrirajoitus.
(Helvetin hienoa jos toi toteutuu)

- Jatkossa sääntömuutoksia voitaisiin tehdä enemmistöpäätöksellä. Tällä hetkellä tarvitaan kaikkien tallien yksimielisyys. Kaikista tulevista sääntömuutoksista pitäisi päättää puolitoista vuotta ennen niiden voimaantuloa.

Noi ees ku toteutuis, niin varmasti tulis lisää munaa koko hommaan.
Nyt ei meinaa kilvanajoa ole nähty kun ekat 500 metriä ja pari ekaa mutkaa.....
Tai onhan sitä kilvan ajoa sijoista 3-6 mutta eipä toi kovin hääppöstä ole kattoa, kun ohjaaja näyttää yleensä vaan yhtä tai kahta autoa 70% kisasta.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Maikkari
- Kolmilitraisista V10-moottoreista siirryttäisiin 2,4-litraisiin V8-koneisiin.


Jos katsotaan minkälaista vauhtia tehot kasvavat F1-autoissa, niin vuosi 2008 saattaa olla liian myöhäinen ajankohta moottorimuutoksille. Joku kuolee sitä ennen. Olen melko varma, että moottorit pienevät viimeistään 2008. Hyvä niin.


- Yhden moottorin olisi kestettävä kahden kisaviikonlopun ajan. Tällä hetkellä yhden moottorin on kestettävä yhden kisaviikonlopun.


Minusta ehdotus on hyvä hillitsemään lajin alati kasvavia moottorikustannuksia. Jotain on pakko tehdä, ja tämä ratkaisu kuulostaa hyvältä. Lisäksi ratkaisu ei ainakaan huononna lajin ympärillä olevaa high-tech imagoa, kuten jotkut ehdotuksista.


- Moottoria ohjaavan elektroniikkayksikön pitäisi olla jokaisella tallilla standardi.


Ei tarjoa kovin merkittäviä säästöjä, ja kaiken lisäksi rajoittaa turhan paljon insinöörien mahdollisuuksia moottorin suunnittelussa. Vähentää uusien innovaatioiden soveltamismahdollisuuksia.
En jaksa uskoa myöskään, että tehtaat tähän suostuvat.

En pidä hyvänä ratkaisuna.


- Standardit jarrut
- Autojen minimipainoa vähennettäisiin ainakin 50 kilolla
- Renkaiden leveyttä kavennettaisiin ja käytettäisiin vain yhtä rengastoimittajaa
- Vara-auton käyttöä ei enää sallittaisi
- Autot olisivat parc ferme -huoltokiellossa koko kisaviikonlopun ajan


Ok.


- Testaamista vähennettäisiin merkittävästi


...ja isot autotehtaat panostavat tämän jälkeen simulointimahdollisuuksien parantamiseen pienten jäädessä rannalle. Tosin eihän heillä luultavasti olisi varaa testata muutenkaan.


- Kisan aikana ei saisi enää vaihtaa renkaita, paitsi jos kuljettaja kärsii rengasrikon. Välitankkaus pysyisi sallittuna.
- Tallien ei tarvitsisi enää itse valmistaa autojaan, vaan niiden ostaminen toisilta talleilta sallittaisiin
- Formula ykkösiin otettaisiin mukaan 12 tallia


Ok.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Mahtava juttu tuo elektroniikan poistaminen, vihdoinkin nähtäisin kuka on paras kuski eikä sitä että minkä tallin tietokone ajaa parhaiten autoa.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
hannu^ sanoi:
Mahtava juttu tuo elektroniikan poistaminen, vihdoinkin nähtäisin kuka on paras kuski eikä sitä että minkä tallin tietokone ajaa parhaiten autoa.
En usko että se menee ihan tuohon. Hyviä ja huonoja autoja on ollu formuloissa jo kauan. Varmasti kuljettajan merkitys kasvaa, mutta ei voida ihan suorilta laittaa kavereita järjestykseen ajotaidon perusteella. Mielenkiintoista on myöskin nähdä miten nykykuskit tuosta erottuu. Vaikka Schumifani en juuri ole, mutta olisi myöskin kiva nähdä Schumin taso vuonna 2008. Schumillahan on ainoana kuljettajan kokemusta vuodesta 1991 jolloin elektroniikka ja ohjaustehostimet oli vähissä.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Harrison sanoi:
ESchumillahan on ainoana kuljettajan kokemusta vuodesta 1991 jolloin elektroniikka ja ohjaustehostimet oli vähissä.
Näinköhän oli? Muisteleppas minkälaisia henkilöautoja kys. vuonna valmistettiin. Järjestään jokaisessa tietokoneen ohjaamat moottoritoiminnot.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Michael Schumacher on todellakin sarjan ainoa nyky-kuski joka on ajanut f1-autoa jossa ei ole ollut semiautomaattista vaihteistoa. Itse asiassa hän on viimeinen kuljettaja joka on voittanut kisan perinteisellä keppivaihteisella autolla. Tuohan tapahtui Belgiassa 1992 ja autona oli Benetton b192 Ford Cosvorth HB V8. Itse asiassa kilpailijoihin verrattuna kampe oli melkoinen karvalakkimalli, sillä taakse jääneissä Williamseissa oli mm. aktiivijousitus, luistonesto ja semiautomaattinen vaihdelaatikko. Moottorinakin Williamsissa oli Rellun V10 kun Benettonissa oli V8. En muista oliko tuossa V8:ssa vielä venttiilinjouset vai oliko ne tuossa versiossa korvattu jo pneumaattiikalla?

Seuraavaksi kokeinen kuski on Rubens Barrichello, joka tuli mukaan 93 Jordanilla. Rubensilla on muistaakseni aina ollut käytössä semiautomaattilaatikko.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
pmv sanoi:
Michael Schumacher on todellakin sarjan ainoa nyky-kuski joka on ajanut f1-autoa jossa ei ole ollut semiautomaattista vaihteistoa. Itse asiassa hän on viimeinen kuljettaja joka on voittanut kisan perinteisellä keppivaihteisella autolla. Tuohan tapahtui Belgiassa 1992 ja autona oli Benetton b192 Ford Cosvorth HB V8. Itse asiassa kilpailijoihin verrattuna kampe oli melkoinen karvalakkimalli, sillä taakse jääneissä Williamseissa oli mm. aktiivijousitus, luistonesto ja semiautomaattinen vaihdelaatikko. Moottorinakin Williamsissa oli Rellun V10 kun Benettonissa oli V8. En muista oliko tuossa V8:ssa vielä venttiilinjouset vai oliko ne tuossa versiossa korvattu jo pneumaattiikalla?

Seuraavaksi kokeinen kuski on Rubens Barrichello, joka tuli mukaan 93 Jordanilla. Rubensilla on muistaakseni aina ollut käytössä semiautomaattilaatikko.
Schumin tilanne on aika harvinainen, että joukon kokenein kuski kyykyttää muita minkä ehtii. Yleensä joukossa on aina tällaisia jäähdytteleviä kuskeja, jotka ovat jo nähneet parhaimmat päivänsä. Jos nämä sääntömuutokset tulisivat voimaan vasta 2008, Schumi saattaisi olla vielä kova luu radoilla, ainakin teoriassa.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Benettonista puuttui Span kisassa myös Williamseissa ollut hajonnut pakoputkisto.
 
Ylös